آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

شاعران مشروطه

مستندی از امیر فرض اللهی

در تاریخ این سرزمین کسانی هستند که در راه آزادی جان خودشان را از دست دادند اما تاریخ کشور ما مهجور است. مردم ما بیشتر حسین رضازاده‌ها را می‌شناسند و من با این مستند سعی کردم نور را به گوشه‌ای از تاریخ بیندازم تا مردم ببینند که چه کسانی به جز رضازاده‌ها هستند و جان بر سر عدالت و آزادی داده‌اند.

 به گزارش ایلنا، امیر فرض‌اللهی، نویسنده و کارگردان مستندهای «شاعران مشروطه» و «شهرآشوب» با حضور در آیین دیدار فیلم‌های گروه هنر و تجربه عنوان کرد: این مستند‌ها قرار نبود در تابستان اکران شوند و برنامه ما برای پاییز بود، اما از آن‌جایی که مدیران گروه هنر و تجربه همیشه مناسبات را در نظر می‌گیرند، پیشنهاد کردند که در مناسبت تاریخی یعنی ۲ تیر ۱۲۸۷ که اولین شهید روزنامه نگار یعنی صوراسرافیل که به همراه تحریریه‌اش شب قبل از به توپ بستن مجلس برای تحصن می‌روند، و محمدعلی شاه دستور می‌دهد آن‌ها را دستگیر و اعدامی فجیع که شامل تکه‌تکه کردن است، انجام دهند، فیلم‌ها را اکران کنیم.

او در ادامه با تاکید ;کرد: … ما در روند ساخت مستند کشف کردیم اولین شهید روزنامه‌نگار صوراسرافیل است. در این دوره باید آزاد اندیش‌هایی مانند ایشان را که دنبال ثروت‌اندوزی نبودند و به دنبال حقیقت بودند، گرامی بداریم.

فرض‌اللهی ادامه داد: نمی‌خواستم هیچ‌وقت وارد سینما شوم ولی از آن‌جایی که مستندسازی را همراه روزنامه‌نگاری می‌دانم و وجه بصری سوژه را بیشتر از وجه نوشتاری آن دانستم، نتوانستم خودم را کنترل کنم و دست به کار شدم.

او تاکید کرد: در تاریخ این سرزمین کسانی هستند که در راه آزادی جان خودشان را از دست دادند اما تاریخ کشور ما مهجور است. مردم ما بیشتر حسین رضازاده‌ها را می‌شناسند و من با این مستند سعی کردم نور را به گوشه‌ای از تاریخ بیندازم تا مردم ببینند که چه کسانی به جز رضازاده‌ها هستند و جان بر سر عدالت و آزادی داده‌اند.

عالی‌پیام: مستندهای شاعران مشروطه» و «شهرآشوب» امتیاز بالای ۹۰ می‌گیرد

محمدرضا عالی پیام نیز در این مراسم با اشاره به اینکه مستند «شاعران مشروطه» را پیش از این دیده است، اظهار کرد: خوش‌حال هستم که بار دیگر می‌توانم به تماشای این مستند بنشینم و امیدوارم مشکلات فنی در آن وجود داشت، برای اکران عمومی آن‌ها حل شده باشند.

او ادامه داد: اگر بخواهیم به این مستند امتیاز بدهیم، امتیاز بالای ۹۰ می‌گیرد، چون کار کردن درباره موضوعات تاریخی بسیار سخت است، از این جهت که وقتی می‌خواهی درباره تاریخ صحبت کنی، معمولا از کسی باید بیشتر و کسی باید کمتر حرف بزنی، اما فکر می‌کنم در این مستند درباره همه با ظرافت صحبت شد به هر جهت از تاریخ مشروطه نمی‌توان برخی شعرا را حذف کرد و آن‌ها حضور داشته‌اند.

احمد نگهبان: دو سال متن‌ها را می‌خواندم

به گزارش ایلنا، در این مراسم احمد نگهبان گوینده هر دو مستند با بیان اینکه برای ساخت این این آثار سختی‌های زیادی را کشیده‌ شده است، عنوان کرد: این سختی مخصوصا برای «شاعران مشروطه» که آرشیوهای زیادی نداشتیم یا در اختیار افرادی بود که به راحتی نمی‌توانستیم به آن‌ها دست پیدا کنیم، سخت‌تر بود.

او در ادامه اظهار کرد: شیوه ساخت این مستند‌ها به شکلی بود که آقای فرض‌اللهی در ابتدا متن آن‌را نوشته بود و دو سال برای ویرایش آن

Facebook
Telegram
Twitter
Email