آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

در آذربایجان چه می گذرد

زیر ساخت های آموزش زبان محلی در آذربایجان  فراهم است

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با اعلام اینکه مرکز تعلیم و تربیت کاربردی دو زبانه کشور در تبریز مستقر می باشد، گفت: زیر ساخت های آموزش زبان محلی در استان فراهم است.

جعفر پاشایی می گوید: تقویت زبان های محلی در مدارس از جمله راهکارهای این مرکز است، کودکان استان های دو زبانه در بدو ورود به مدرسه به مشکل بر می خورند بنابراین در مقطع پیش دبستانی برای آشنایی با زبان رسمی آموزش می بینند.

وی در ارتباط با اظهارات اخیر یونسی دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام مبنی بر تدریس زبان محلی در مدارس اظهار بی اطلاعی کرد و گف: برای اجرایی کردن این کار باید آئین نامه ای از طرف سازمان آموزش برنامه ریزی درسی به استان ها ارسال شود.

پاشایی در پاسخ به اینکه در صورت ارسال آئین نامه به اداره کل آموزش آیا امکان تدوین و تدریس زبان محلی وجود دارد، گفت: 100 درصد زیر ساخت های تدریس زبان محلی در استان فراهم است.

علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی در جریان سفر رئیس جمهوری به آذربایجان غربی اعلام کرد: دولت دستور داده که زبان های محلی کُردی و تُرکی در مناطقی که زبان اصلی مردم محلی این زبان هاست، در مدارس به دانش آموزان تدریس شود.

بیوک آقا صباغ در بستر بیماری

بیوک صباغ پدر فوتبال تبریز مدتی است در بستر بیماری است.علاقه مردم به این پیشکسوت باعث گردیده که برخی از مسئولین شهر تبریز نیز به عیادت وی بروند.

از آن جمله شهرام دبیری رییس شورای اسلامی کلانشهر تبریز که برای عیادت از بیوک صباغ در منزل وی حضور یافته بود گفت: آقای صباغ پدر فوتبال تبریز بوده و رشادت‌ها و تلاش‌های وی در ارتقای فوتبال این منطقه هیچگاه فراموش نخواهد شد.

وی در این دیدار اظهار داشت: بیوک صباغ از پیشکسوتان فوتبال تبریز است که هم در دوران بازیکنی قهرمانی‌های متعددی برای فوتبال تبریز به ارمغان آورده است و هم در دوران مربیگری تیم منتخب آذربایجان‌شرقی را به مقام دوم ایران رسانده است.

دبیری گفت: رسیدن به مقام های قهرمانی صباغ برای فوتبالیست های امروز تقریبا غیر ممکن بوده و وی نزدیک به ده مدال بابت کسب مقام های اول تا سوم فوتبال ایران را در کارنامه خود دارد، ضمن اینکه دوران مربیگری بسیار موفقی را هم داشته و مربی منتخب تیم نیم قرن فوتبال تبریز هم می‌باشد.

یاد آوری می کنیم که: آقای صباغ علاوه بر توانایی های فنی، از لحاظ اخلاق و معرفت نیز سرآمد مربیان فوتبال تبریز بوده و شاگردان زیادی را هم به فوتبال تبریز معرفی کرده است.

پل معلق مشگین شهر طولانی‌ترین پل معلق خاورمیانه

پس از پل طبیعت که به‌عنوان یکی از نمادهای شهر تهران این روزها در بسیاری از کشورهای جهان شناخته شده است این بار پل معلق مشگین شهر پیاده‌روی با طراحی منحصر‌به‌فرد ومناظر زیبایی که از فراز آن می‌توان تماشا کرد، مورد توجه بسیاری از مردم ایران و جهان قرار گرفته است.

به گزارش خبرآنلاین، منطقه نمونه گردشگری خیاو تا‌گیردولی بزرگ‌ترین پروژه گردشگری استان اردبیل است. این مجموعه گردشگری شامل تالارهای پذیرایی، سوئیت‌های اقامتی، سایت بالن‌سواری و ورزش‌های هوایی، رستوران‌گردان و بازارچه‌های صنایع‌دستی، شهربازی مدرن، آبگرم‌های ویلایی خانوادگی و استخر عمومی و بزرگترین پل معلق خاورمیانه و دیگر امکانات مختلف تفریحی است.

این منطقه یکی از بزرگترین و زیباترین پروژه‌های گردشگری کشور در مناطق ییلاقی شهرستان مشگین‌شهر استان اردبیل واقع شده است، این پروژه در ۵ فاز، ۲۸ طرح اقامتی، تفریحی و سیاحتی تعریف شده که فاز اول آن در تاریخ ۹۴٫۲٫۲۶ افتتاح شد و سایر فازها به‌ترتیب در اولویت ساخت است.

پس از پل طبیعت که به‌عنوان یکی از نمادهای شهر تهران این روزها در بسیاری از کشورهای جهان شناخته شده است این بار پل معلق پیاده‌روی با طراحی منحصر‌به‌فرد ومناظر زیبایی که از فراز آن می‌توان تماشا کرد، مورد توجه بسیاری از مردم ایران و جهان قرار گرفته است.

محمود گنجعلی‌بیگ که مسئولیت ساخت طولانی‌ترین پل معلق خاورمیانه در مشگین‌شهر را به‌عهده داشت در مورد روند ساخت این پل می‌گوید: با توجه به اینکه چندین سال در کانادا زندگی کرده بودم با دیدن دره خیاو چایی و با الهام گرفتن از پل معلق ونکوور کانادا، ایده پل معلق را به سرمایه گذار پیشنهاد دادم و خوشبختانه مورد موافقت قرار گرفت. از سال ۸۶ برای طراحی پل اقدام کردیم که خیلی مهم بود تا جایی که در یک مسابقه بین المللی برای طراحی پل معلق مشگین‌شهر بین کشورهای مختلف مسابقه طرح کردیم. پل‌های متعددی از نوع ساسپندد و ساسپنشن با طول‌های ۱۷۰ و ۲۵۰ متر در دنیا وجود دارد که با شروع عملیات پل معلق مشگین‌شهر، کشور روسیه نیز شروع به ساخت پل با طول بیشتر کرد که از نظر سازه با پل معلق مشگین‌شهر متفاوت است و در حال حاضر پل معلق مشگین‌شهر به‌لحاظ قوسداربودن و سوار شدن روی دو پایه از نظر طول و در نوع خود بی‌نظیر است.

با توجه به اینکه بسیاری از پل‌های کابلی جهان ماشین‌رو هستند ساخت پل معلق کابلی شکل که برای عبور پیاده طراحی شده باشد یکی از شاهکارهای معماری جهان است. امنیت این پل براساس آیین‌نامه‌های جهانی تعریف شده است به‌طوری که در روزهای تعطیل ۳هزار نفر از آن عبور می‌کنند.

شهرستان مشگین شهر با داشتن آبگرم‌های متعدد طبیعی و آبگرم قوتورسویی که به‌عنوان سلطان آب‌های گوگردی جهان معروف است و همچنین آثار بی‌نظیر شیروان دره سی و آثار تاریخی فاخر، بهشت گمشده ایران است و با راه‌اندازی پل معلق تمام قابلیت‌ها و ظرفیت‌های گردشگری شهرستان مشگین‌شهر به گردشگران و مسافران معرفی می‌شود.

۶۰ درصد شرکت‌کنندگان اردبیلی در کنکور بانوان هستند

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه محقق اردبیلی و نماینده آزمون سراسری کنکور در استان اردبیل گفته است حدود ۶۰ درصد شرکت‌کنندگان در آزمون سراسری کنکور سال ۹۵ اردبیل را بانوان تشکیل میدهند.

مرتضی ابراهیمی در جلسه هماهنگی برگزاری کنکور سراسری سال ۹۵ در اردبیل اظهار داشت: باید برای انجام چنین کارهای مهم برنامه‌ریزی کرده و از آمادگی لازم و کافی برخوردار باشیم تا در هنگام برگزاری آزمون با مشکل و نارسایی مواجه نباشیم.

نماینده آزمون سراسری کنکور در استان اردبیل با بیان اینکه بیشترین شرکت‌کنندگان کنکور در رشته علوم تجربی ثبت‌نام کرده و به رقابت می‌پردازند، افزود: حدود ۶۰ درصد شرکت‌کنندگان در آزمون بانوان هستند که این مسئله مسئولیت بانوان مسئول در برگزاری کنکور را سنگین‌تر می کند.

1379 واحد تولیدی راکد در آذربایجان غربی شناسایی شده است

رئیس‌سازمان‌صنعت، معدن وتجارت آذربایجان غربی با اشاره به رفع مشکلات واحدهای تولیدی در کارگروه رفع موانع تولید، اظهار کرد: کارگروه رفع موانع تولید در آذربایجان غربی تشکیل شده و بر این اساس واحدهای مشکل‌دار به این کارگروه دعوت می‌شوند.

جعفر صادق اسکندری در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در ارومیه با بیان این که 1379 واحد تولیدی راکد در آذربایجان غربی شناسایی شده است، گفت: این واحدها قابلیت احیا داشته و برای بررسی مشکلات‌شان به کارگروه رفع موانع تولید وارد شده بودند که از این میزان در سال گذشته 850 واحد راکد در شهرک‌های صنعتی با رفع موانع تولید به چرخه تولید بازگشتند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با اعلام این که هم اینک 831 واحد تولیدی راکد و غیرفعال در استان وجود دارد که مورد بررسی قرار گرفته‌اند، با شناسایی این واحدها درصدد رفع مشکلات آنها هستیم که در مرحله اول برای احیای 400 واحد مفادی از سوی این کارگروه تصویب شده و تاکنون 75 واحد آن به چرخه تولید برگشته است.

نرخ طلاق در زنجان

از هر 6 ازدواج در زنجان یک ازدواج منجر به طلاق می‌شود

دادستان عمومی و انقلاب استان زنجان می گوید: متأسفانه در حال حاضر در اکثر ماه‌های سال حداقل ۱۳ هزار دادخواست طلاق توافقی در کشور ثبت می‌‌شود و روز به روز نیز به این آمار افزوده می‌شود تا جایی که در اسفند سال ۹۴ طلاق به درخواست زوجه بیش از پنج‌هزار فقره پرونده و الزام به تمکین نیز بیش از هفت‌هزار فقره پرونده بوده است.

چند سالی است که مسئولین و نهادهای مسئول در حوزه معضلات اجتماعی نسبت به پیامدهای افزایش طلاق در جامعه هشدار می دهند با این حال گویا توجه به مساله ازدواج و طلاق از اولویتهای فرهنگی و اجتماعی مسئولین خارج شده است.

 بر اساس آمارهای سازمان ثبت احوال کشور تنها در پنج ماهه اول سال 1394 ، 69هزار و 182 مورد طلاق ثبت شده است. حال با توجه به آمار مشابه در سال 1393 در همان مقطع زمانی مشاهده می شود که درسال 1394 نسبت به سال قبل از آن طلاق یازده و نیم درصد رشد داشته است. البته این آمارهای در ماههای پس از آن و حتی در سال 95 نیز روند رو به رشد خود را حفظ نموده که در آینده نتایج منفی آن گریبانگیر تمام جامعه خواهد شد.

باید پذیرفت که با تاملی در این آمارها در می یابیم که به ازای هر ساعت تقریبا 19 طلاق درکشور ما ثبت می شود که این ضریب نسبت به نرخ ثبت ازدواج بسیار بالا است.

در استان زنجان نیز به مانند سایر نقاط کشور و با وجود مشکلات فزاینده در حوزه اقتصاد و اشتغال نرخ طلاق در حال افزایش است اگر چه مدیرکل ورزش و جوانان استان در این رابطه اظهار داشته است : ” نرخ طلاق در استان زنجان نسبت به کشور منطقی است و در استان از هر 6 ازدواج یک ازدواج منجر به طلاق می‌شود.” متأسفانه شرایط به‌گونه‌ای شده است که احساس می‌شود برخی موضوعات مهم اجتماعی و فرهنگی از جمله موضوع مهم خانواده و طلاق نزد مسئولان فرهنگی کشور مغفول مانده است.

حسن مظفری افزود: خانواده به عنوان سلول اصلی سازنده اجتماع است و خانواده و جامعه متأثر از یکدیگر هستند. هر بحرانی که اجتماع فراگیرد، خانواده را نیز تحت تأثیر می‌گذارد و هرگاه خانواده دچار آسیب، تزلزل و ناپایداری گردد، آینده جامعه نیز با خطر مواجه خواهد شد.

در حال حاضر در اکثر ماه‌های سال حداقل ۱۳ هزار دادخواست طلاق توافقی در کشور ثبت می‌‌شود و روز به روز نیز به این آمار افزوده می‌شود تا جایی که در اسفند سال ۹۴ طلاق به درخواست زوجه بیش از پنج‌هزار فقره پرونده و الزام به تمکین نیز بیش از هفت‌هزار فقره پرونده بوده است.

در پایان باید از مدیران اقتصادی و فرهنگی کشور تقاضا نمود تا در صورت امکان و فارغ شدن از مشکلات ناشی از افشای فیش های حقوقی چند صد میلیون تومانی به معضل طلاق نیر توجه داشته باشند و با پایدار نمودن فضای اقتصادی کشور از افزایش معضلات اجتمای از جمله طلاق بکاهند.

پرونده 4 هزار کارگر اخراجی

در دستور کار تعاون، کارو رفاه اجتماعی استان زنجان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان از ۴ هزار فقره پرونده مربوط به اخراج کارگران در این اداره خبر داد.

وی با اشاره به ثبت اطلاعات 8 هزار و 600 نفر کارجو در دفاتر کاریابی این استان در سال 94 اظهار گفت با توجه به پیگیری های صورت گرفته از این تعداد 2 هزار نفر مجددا به کار بر گشتند.

احمد غریوی افزود: متاسفانه سال قبل 5 هزار و 230 فقره پرونده درخواست کارگر و شاغلان واحدهای تولیدی و صنعتی در بخش‌های

Facebook
Telegram
Twitter
Email