آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

تبریز شهر …

در سال ۲۰۱۸میلادی

شهر تبریز با یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت از جمله کلانشهرهای گردشگر پذیر کشور در شمال‌غرب کشور است و به واسطه ظرفیت‌های بی‌بدیل گردشگری از سوی وزرای گردشگری عضو سازمان همکاری کشورهای اسلامی به عنوان شهر نمونه گردشگری در سال ۲۰۱۸ میلادی انتخاب شده است.

انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری‌کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ میلادی، رویداد مهمی است. کارشناسان بر این عقیده اند که اگر این رویداد خوب مدیریت شود، کمک بزرگی به رشد صنعت گردشگری کشور خواهد بود.

مسعود سلطانی‌فر در حاشیه امضا تفاهم‌نامه سه جانبه استانداری، شهرداری و میراث فرهنگی آذربایجان شرقی برای آماده سازی زیرساخت های لازم جهت میزبانی از میهمانان کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ میلادی گفت: در یک سال گذشته فعالیت‌های تشکیل دبیرخانه و ایجاد ستاد ملی دبیرخانه در تهران و تبریز آغاز شده است.

به گفته وی مجموعه برنامه‌های پیش‌بینی شده در این تفاهم‌نامه جامع، معرفی جاذبه‌های گردشگری تبریز برای سال ۲۰۱۸ میلادی را دنبال می‌کند.

وی افزود: در این توافق نامه کلیات چگونگی مرمت، بازسازی و معرفی ظرفیت‌های تفریحی و گردشگری تبریز و آذریجان شرقی و شناساندن هویت تاریخی این استان به صورت جامع لحاظ شده است.

وی تبریز را یکی از شهرهای زیبا، بزرگ، اقتصادی و فرهنگی ایران معرفی کرد و افزود: تلاش می کنیم تا بتوانیم این شهر زیبا را به کشورهای جهان بشناسانیم.

شهردار تبریز گفت: چهره نام آشنای استاد شهریار فرصت مغتنمی برای برنامه‌ریزی دقیق و معرفی هر چه بیشتر این شخصیت بی‌نظیر به گردشگران جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ خواهد بود. در همین رابطه انتخاب سالروز درگذشت استاد شهریار به عنوان روز ملی شعر و ادب فارسی فرصت مغتنمی برای معرفی داشته‌های فرهنگی تبریز است.

سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعلام آمادگی کرده است است تا روز ملی شعر و ادب فارسی را در سطح بین المللی در تبریز برگزاز کند. هئیت امنای خانه موزه ادبی استاد شهریار که متشکل از انسان‌های ادیب و دانشمند و آگاه به مسائل فرهنگی و ادبی هستند بهترین مرجع برای تدارک برگزاری مراسم بزرگداشت این روز هستند.

مقبره شعرا با وجود مدفن ۴۴۰ شاعر، عارف و رجال فرهنگی، سیاسی و نظامی از جاذبه های مهم تاریخی، فرهنگی و گردشگری شهر تبریز می باشد. قطعا مجموعه فاخر مقبره الشعرای تبریز به عنوان بخش مهمی از محور تاریخی تبریز یکی از قطبهای مهم گردشگر پذیری تبریز تا سال ۲۰۱۸ خواهد بود.

شهرداری تبریز وعده داده است که در راستای ادای دین به شعر و شخصیت ادبی استاد شهریار، تمام توان خود را برای برگزاری هر چه بهتر کنگره شعر و ادب بکار بگیرد.

وی می گوید: کنگره بزرگداشت استاد شهریار و روز ملی شعر و ادب فارسی باید به شکل فاخر برگزار

 ۲۰۱۸ توسط رییس این سازمان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور رونمایی شد.

لیلا اسماعیل زاده حجبی، طراح نشان تبریز ۲۰۱۸، این نشان را معرف جامعی از فرهنگ و هویت تبریز دانست و گفت: دلیل انتخاب سه بنای مسجد کبود، میدان ساعت و مقبره الشعرا برای این طرح، هویت تاریخی و اجتماعی این بناها بود.

وی افزود: با توجه به این که تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ انتخاب شده بود، اولین گزینه انتخابی ام مسجد کبود به عنوان فیروزه جهان اسلام بود. از طرفی به دلیل اهمیت شهر تبریز در این رویداد، ساختمان ساعت را که به عنوان نماد شهر تبریز در ذهن ها جای گرفته، در مرکز اثر قرار دادم.

این گرافیست موفق، در ادامه با اشاره به وجود نماد مقبره الشعرا در اثرش خاطرنشان کرد: این بنا یادآور استاد شهریاد، شاعر پرآوازه ایران زمین بود که در کنار صدها شاعر دیگر در این محل دفن شده اند و می توانست فرهنگ، هنر و ادب تبریز را به خوبی معرفی کند.

اسماعیل زاده حجبی، ادامه داد: حرکت رنگها در نشان تبریز ۲۰۱۸ با الهام از کاشی کاریهای مسجدکبود انتخاب شده که معرف فرهنگ ایرانی اسلامی هستند و به تدریج به سمت رنگ سبز، که رنگ رویش است حرکت می کند.

وی در توضیح وجود المان ابر در بالای اثر گفت: می خواستم کارم خارج از چارچوب های عادی شده سازمانی و دارای حرکت باشد. به همین دلیل از ابر بر بالای بناها بهره بردم تا هم در بند تصاویر عادی شده گیر نیفتم و هم نشانی شاد و جذاب برای گردشگران طراحی کرده باشم.

وی گفت: در حوزه تبلیغات نحوه برخورد در معرفی محصول بسیار مهم است و نشان تبریز ۲۰۱۸هم به عنوان نماد معرف این رویداد می تواند وظیفه خود را به بهترین شکل در مجامع ملی و بین المللی ایفا کند.

وی ادامه داد: تعامل جامعه گرافیست شهر در این

Facebook
Telegram
Twitter
Email