آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

در آذربایجان چه …

شهر کلیبر با جاذبه های گردشگری

کلیبر حدود 80 هزار نفر از گردشگران داخلی را در تعطیلات عید فطر میزبانی کرد. فرصت تعطیلات عید فطر همراه با جاذبه های بکر طبیعی که با آب و هوای دلپذیر 25درجه سانتی گراد بالای صفر همراه بود باعث هجوم انبوه گردشگران به این مناطق شده بود که آنان را بیش از پیش برای ماندن در این مکان ها تشویق می کرد.

انبوه مسافران که نتوانسته بودند در مراکز اقامتی ساکن شوند در مناطق مختلف شهرستان های کلیبر اقدام به برپایی چادرهای رنگارنگ کرده بودند که خود منظره جالبی به طبیعت بخشیده بود. در

این میان کمبود امکانات ساختاری، عرض کم جاده و نداشتن مانع برای جلوگیری از پرت شدن به دره، سربالایی های شدید ناشی از عدم توجه فنی به راهها و نبود پارکینگ برای توقف به منظور رفع خستگی از جمله مواردی بود که از زبان گردشگران شنیده می شد.

فریدون بابایی فرماندار گفت: با تلاش ستاد تسهیلات سفر کلیبر بخشی از این گردشگران در هتل ها، مهمانسراها، مدارس، سالن های هفت گانه ورزشی و سالن بحران اسکان یافتند اما بخش دیگری از گردشگران نیز مجبور به سکونت در چادرهای موقت شدند.

وی افزود: این گردشگران با حضور در محور گردشگری شمال آذربایجان شرقی از کمپ ‘ قلعه درسی ‘ کلیبر تا جنگل های آینالو، دریاچه مخزن سد خداآفرین و سواحل رود ارس تا جلفا، خیر و برکت را برای اهالی شهرستان های کلیبر و خداآفرین به ارمغان آوردند.

بابایی اضافه کرد: امکانات زیربنایی بخش گردشگری در کلیبر در حال توسعه روزافزون بوده و از طرف دیگر نیز استقبال گردشگران از این منطقه رو به افزایش است.

شهرستان کلیبر با 50 هزار نفر جمعیت در 160 کیلومتری شهر تبریز قرار دارد و از اصلی ترین مراکز گردشگری آذربایجان شرقی است.

وجود جنگل های ارسباران، قلعه بابک، آبگرم متعلق، حیات وحش کم نظیر و چشمه های گوارا شهرستان کلیبر را به بهشت گردشگران در شمال آذربایجان شرقی تبدیل کرده است.

شهرستان کلیبر با ۳٫۷۰۲ کیلومتر مربع مساحت در ناحیه شمال شرقی استان آذربایجان شرقی با آب و هوای معتدل کوهستانی است و سراسر منطقه را جنگل‌های تنک و مراتع سرسبز پوشانیده و محل ییلاق عشایر دشت مغان و ارسباران (قره داغ) می‌باشد. رود ارس از شمال آن می‌گذرد. قلعه بابک که به نام‌های «دژ بابک»، «بذ و قلعه جمهور» هم معروف است در این منطقه قرار دارد و مقر سردار تاریخی ایران، بابک خرم‌دین بوده‌ است. این قلعه در نزدیکی شهر کلیبر در شمال شرق استان آذربایجان شرقی واقع است.

قلعه پشتو یکی از آثار تاریخی بخش هوراند از شهرستان کلیبر، قلعه پشتو یا پشتاب است که بر بلندترین کوه بین روستاهای پشتاب و کوجان قرار گرفته است. قلعه در کوهستانی‌ به ارتفاع بیش از 3000 متر بنا شده است. از این قلعه که شبیه قلعه بابک و شاید همزمان با آن بوده به هنگام نبرد با اعراب حاکم بر منطقه استفادهٔ نظامی می‌شده است.

قلعه پیغام: این قلعه در ۱۰ کیلومتری جنوب کلیبر در نزدیکی روستای پیغام بر بالای کوهی که از سه طرف پرتگاه بوده و رود کلیبر از پای این کوه می گذرد قرار گرفته است. باستان شناسان تاریخ این قلعه را به دوران قبل از اسلام و اشکانیان نسبت داده‌اند. این قلعه بر تمامی راههای ورودی و خروجی شهر تسلط داشته و تنها راه قدیم و جدید از کنار آن می گذرد. همان طور که از اسم این قلعه بر می آید وظیفه آن نگهبانی در درب ورودی شهر باستانی بَر یا کلیبر کنونی بوده است.

هفت محوطه تاریخی زنجان ملی شدند

 به گزارش ایسنا، فرهاد نظری، مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی با اعلام خبر «ثبت هفت محوطه باستان شناختی واقع در استان زنجان در فهرست آثار ملی» گفت: در ماه جاری ۳۰ اثر شامل خانه، محوطه باستان‌شناختی، امامزاده و ارگ در استان‌های اصفهان، خراسان شمالی، زنجان، و مرکزی در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفته‌اند که با در نظر گرفتن این آثار، تاکنون ۳۱ هزار و ۵۲۰ اثر تاریخی کشور در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی افزود: از ۳۰ اثر ثبت شده در ماه گذشته، هفت اثر شامل محوطه‌های باستان‌شناختی «مرغا تپه شرق»، «دیزالیچ»، «منجوق تپه»، «بند تپه»، «تپه جنگل قاباغی»، «ورک تپه» و «توکمه» متعلق به استان زنجان و مربوط به دوره‌های مس و سنگ، مفرغ و عصر آهن، عصر برنز، اشکانی و قرون میانه و متاخر اسلامی هستند.

او با تاکید بر اینکه این آثار از تاریخ ثبت، تحت حفاظت و نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هستند و هر گونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود جرم محسوب شده و مرتکبِ آن مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد، گفت: هر گونه مرمت و بازسازی در آثار به ثبت رسیده نیز با تأیید و نظارت این سازمان ممکن خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی، استان زنجان به عنوان یکی از مناطق تاریخی ایران، همزمان با سلطنت اردشیر بابکان و با نام (شهین) یعنی منسوب به شاه ایجاد شد. گفته می‌شود این نام در قرون و اعصار به «زنگان» و سپس به «زنجان» تبدیل شده است.

فتح زنجان به وسیله اعراب در زمان خلافت عثمان صورت گرفت. در این دوره این شهر، شهری آباد و پرنعمت بوده است. در قرن‌های چهارم و پنجم هجری قمری زنجان به علت داشتن چراگاه‌های وسیع مورد توجه قبیله‌های ترک قرار گرفت و قبیله‌های گوناگون ترک در زنجان و نواحی مختلف آن به ویژه «چمن سلطانیه» مستقر شدند. در حمله‌ی مغول به این شهر، آبادی‌های اطراف آسیب فراوانی دید. سپس ایلخانان مغول به این شهر توجه فراوان نشان دادند.

سلطان محمد خدابنده از زمانی که مذهب تشییع را پذیرفت در توسعه این ناحیه کوشید و زمینه‌ی تبدیل آن به مرکز اسلامی و پایتخت ایران را فراهم کرد و پس از آن اندک زمانی به یکی از مراکز مهم سیاست و تجارت تبدیل شد.

ازدواج اجباری دختران ٧ تا ١١ساله در روستای پسک شهرستان خوی

در پسک‌سفلی کمتر دختری کلاس پنجم ابتدایی را تمام می‌کند و پا به مقطع راهنمایی و دبیرستان می‌گذارد. دختری که تا پنجم ابتدایی درس‌ خوانده، انگار لیسانس گرفته.»

در آخرین پیچ جاده باغداران در کامیون‌ها آلبالو و گیلاس‌های گوشواره‌ای بار می‌زنند. کمی جلوتر میدان روستای پسک‌سفلی از توابع شهرستان خوی در استان آذربایجان‌غربی پیدا می‌شود. مسیر ١١ روستا از این‌جا می‌گذرد. پسک مرکز دهستان است با ٢‌هزار و ٣٥٠ نفر (٧٥٠ خانوار) جمعیت.

به‌ گفته مرادلو، دهیار روستا «روستا دارای مدرسه ابتدایی و راهنمایی است. مدرسه راهنمایی مختص پسران است، دختران به دلیل نبود مدرسه راهنمایی دخترانه در سن پایین به ازدواج ناخواسته تن می‌دهند و مدرسه را ترک می‌کنند. این باعث می‌شود خانواده‌ها درگیری و طلاق داشته باشند و به تبع آن فرزندان‌شان آواره شوند و اختلاف خانوادگی و تنش اجتماعی بیشتر شود.»

آمار رسمی وزارت آموزش و پرورش در سال ١٣٩٥ نشان می‌دهد که از ٢١٦دانش‌آموز پسک‌سفلی، ٩٦ دختر و ١٢٠پسر در مدرسه ابتدایی درس خوانده‌اند. در مدرسه‌ راهنمایی هم فقط ٤٥دانش‌آموز پسر درس خواندند. دانش‌آموز دختر راهنمایی و متوسطه هم ندارد.

طلاق کودکان روستا

در این روستا زنان جوانی هستند که عروس و داماد و نوه دارند. چند طلاق هم در سال‌های اخیر به ثبت رسیده. علت یکی از طلاق‌ها عروسک‌بازی دختر در خانه شوهر بوده. «می‌گویند بچه صبح که بیدار می‌شد دنبال عروسکش می‌گشت، به همین خاطر طلاقش دادند.» دخترک دیگری از شوهرش خواسته برایش پفک بخرد. درخواستی که هر روز در خانه‌ پدرش داشت، اما این بار شروع یک دعوای خانوادگی و درنهایت طلاق بود.

دهیار می گوید: برای پایان‌دادن به این ازدواج‌ها تصمیم بر این شد که اهالی ٥٠‌میلیون تومان جمع کنند تا خیری هم به کمک بیاید و باقی‌ هزینه‌ها را بپردازد اما از بخت بد ‌سال گذشته محصول روستاییان را سرما زد و فقط ١٧‌میلیون تومان کمک مردمی جمع شد و دهیار هم این مبلغ را به روحانی روستا داد تا صرف توسعه خانه بهداشت روستا شود.

هیچ بعید نیست دختران خندانی که در کوچه‌ها جست‌وخیز می‌کنند و خانه دهیار را نشان می‌دهند، ‌سال دیگر در مدرسه نباشند. این رسم ٢٠، ٢٥ ساله‌ای است که کسی نمی‌داند چطور در پسک باب شد.

دهیار در را باز می‌کند و زن و ٢ کودک و گل‌های وحشی باغچه سلام می‌کنند. غروب است، در بهارخواب زیرانداز می‌اندازند و تا آسمان سیاه می‌شود، از مشکلات روستا می‌گویند. «این هم بدبختی ما است. بارها از مردم خواستیم این کار را نکنند. تبعاتش را گفتیم. از مرکز بهداشت شهرستان آمدند و انواع بیماری‌ها را گفتند اما کسی گوشش بدهکار نبود. دختران روستا واقعا تیزهوشند اما متاسفانه حمایت نمی‌شوند.» وضعیت آموزش پسرها بهتر از دختران است اما کمتر کسی در این روستا دیپلم می‌گیرد و پا به دانشگاه می‌گذارد.

روحانی روستا هم راضی نمی‌شود به مراسم قندشکنی دختران زیر ١٤‌سال خاتمه دهد. او بارها به مشاورانی که از خوی آمده‌اند و مسئولان مدرسه گفته تا وقتی مدرسه نیست و والدین می‌خواهند فرزندان‌شان ازدواج کنند، مراسم قندشکنی برگزار می‌شود. دختران پسک‌سفلی در سن ٧ تا ١١سالگی نامزد می‌شوند. مراسم قندشکنی با حضور روحانی روستا برگزار می‌شود. صیغه شرعی خوانده می‌شود و عروس و داماد ٣، ٤سال بعد زندگی مشترک را آغاز می‌کنند.

این‌گونه است که قانون ممنوعیت ثبت ازدواج‌های زیر ١٥‌سال راهی برای حل مشکل این دختران نمی‌تواند باشد. به گفته دهیار، اهالی دفترخانه‌ای را در ارومیه دارند که می‌تواند قوانین را نادیده بگیرد. در پسک‌سفلی کسی از قانون «برخورد قضائی و قانونی با والدینی که مانع تحصیل فرزندان خود می‌شوند» چیزی نشنیده.

دهیار یکی از بستگانش را به یاد می‌آورد که در ١١سالگی نامزد شد و ١٤ساله بود که عروس شد. چند ماه بعد داماد گفت این زندگی را نمی‌خواهد و این ازدواج تحمیلی بوده. «این تجربه باید برای مادری که خودش به اجبار ازدواج کرده عبرت شود و جلوی این اتفاق را برای نسل بعدی بگیرد. نتیجه طلاق آوارگی و اعتیاد است؛ اگر این را بداند شاید این کار را با فرزندش نکند.»

زن دهیار می‌گوید الان جلوگیری از ازدواج کودکان چندان هم راحت نیست «وقتی دختری به ١٤سالگی برسد و ازدواج نکرده باشد، همه می‌گویند حتما عیب و ایرادی داشته که ازدواج نکرده. اهالی این‌جا مقرارات سفت و سختی دارند.»

کودکانی که پیر می‌شوند

زن دهیار می‌گوید دخترکانی که زود مادر می‌شوند اغلب دچار بیماری‌اند. «دندان‌ها و موهایشان می‌ریزد. شکم‌شان درد می‌کند. خیلی زیاد هم مریض می‌شوند. بعضی در خانه شوهر عادت‌ماهیانه می‌شوند. لاغرند، بچه‌هایشان هم ضعیف است و قدشان کوتاه می‌ماند. دخترها معمولا با مادرشوهر زندگی می‌کنند. چند ماه اول از آنها نگهداری و پذیرایی می‌شود اما بعد همه کارهای می‌افتد گردن آنها. روحیه‌شان خراب است و عصبی هستند. زود پیر می‌شوند.»

کودک‌مادران صبح زود روانه‌ باغ‌های گیلاس‌ و زردآلو می‌شوند و غروب با باری از خستگی به خانه بازمی‌گردند. شاید هیچ‌کدام گیلاسی به گوش‌هایشان آویزان نکنند. شاید یادشان برود میان چینش میوه‌های نورس دانه‌ای به دهان بگذارند.

می‌گویند به جز پسک، ازدواج اجباری در سن پایین در روستاهای دیزج‌دیز و عذاب هم باب شده. عذاب همان روستایی است که قتل دختری به ‌دست پدرش چند هفته پیش خبرساز شد.

همسران کودک، مادران کودک اغلب دختران روستا با پسرانی ١٠‌سال بزرگتر از خود ازدواج می‌کنند. پديده «همسران كودك» به جز این‌که خود يك مسأله اجتماعی است، مسأله ديگری را هم نشان می‌دهد: «تعداد «مادران كودك» با ۵/۶ برابر فزونی نسبت به «پدران كودك» گويای اين مهم است كه دختران خردسال و كودك در سنين ١٨-١٠ سالگی، عمدتا (۸۵درصد) همسر مردانی شده‌اند كه در سنين بالای ۱۸‌سال قرار دارند و فقط ۱۵‌درصد از اين قشر كودكان با كودكان هم‌سن‌و‌سال يا هم‌نسل خود ازدواج كرده‌اند.»

همسرکودکان خیلی زود تبدیل می‌شوند به مادرکودکان و این آغاز چالش سلامتی‌شان است. پس از سیستان‌وبلوچستان، استان‌های خراسان‌رضوی و خوزستان با ١٥٨مورد، آذربایجان‌شرقی ٩٩ مورد، آذربایجان‌غربی ٩٠مورد و کرمان با ٨٧مورد به ترتیب بیشترین آمار تولد نوزاد از مادران کم‌سن را در ٩ماهه نخست ‌سال ٩٣ دارند.

نرخ بیکاری در اردبیل بیشتر از میانگین کشوری است

معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: نرخ بیکاری در استان اردبیل از میانگین کشوری بالاتر است و باید این شرایط ترمیم شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ار استان اردبیل، جمشید تقی زاده عصر یکشنبه در مراسم تودیع و معارفه مدیران کل اداره تعاون و کار اردبیل تصریح کرد: با توجه به اهمیت بهبود فضای کسب‌وکار لازم است چارچوب‌های اجرایی مشخص شود.

وی افزود: وزارت تعاون و کار برای تغییر مدیران متمرکز بر استفاده از نیروهای بومی است و لازم است به این منظور از ظرفیت‌های ۱۱ زیرمجموعه وزارت استفاده شود. معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید به اینکه نیروهای کیفی در بخش‌های مختلف وجود دارد، اضافه کرد: هر کدام از نیروها در حد مدیران کل هستند و می‌توانند در آینده به شکل تأثیرگذاری رفتار کنند.

تقی زاده معتقد است تدبیر مدیریت می‌تواند سرمایه اندک را افزایش دهد و لازم است مدیران به سلاح اندیشه راهبردی تجهیز شوند. وی با اشاره به تأثیرگذاری وزارت تعاون در مهارت‌های فنی ادامه داد: لازم است مدیران به این مهم توجه ویژه داشته باشند از جمله خود استان اردبیل به عنوان مرکز شمال غرب کشور در مهارت‌های فنی شناخته می‌شود.

معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: اولویت دیگر توجه به مطالبات کار و کارگری است و از جمله اینکه بتوان امنیت اقتصادی و امنیت شغلی را تواما مد نظر داشت.

وی افزود: انتظار می‌رود مدیران جدید از گزارشات کذب و غیر واقع بپرهیزند و به شعور و افکار عمومی احترام گذاشته و پذیرای نقد دیگران باشند تا موفق عمل کنند.

تقی زاده به ضرورت به روز رسانی بانک اطلاعاتی مدیران و کارگران تأکید کرد وبیان داشت: انتظار می‌رود در استان‌ها به این مهم توجه شود چرا که جای کار هنوز باقی است.

وی همچنین به ضرورت بهبود روابط انسانی و فرهنگ سازمانی و حفظ حریم خصوصی افراد در محیط‌های اداری وابسته به وزارت تأکید کرد. معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از مدیریت جدید استان اردبیل خواستار توجه به موضوع اشتغال در استان شد و افزود: اشتغال در اردبیل یکی از اولویت‌های اصلی است.

تقی زاده با اذعان به اینکه نرخ بیکاری اردبیل کمی بیشتر از میانگین کشوری است به ضرورت اجرای ایده‌های نو و خلاقانه در توسعه کارآفرینی و اشتغال تأکید کرد.

 چاپ کنسرتی برای دریاچه ارومیه تهران-

ا نشست خبری کنسرت «ارمیا» (سمفونی وحدت و هم زیستی اقوام ایرانی پیرامون دریاچه ارومیه)، پیش از ظهر امروز در تالار وحدت برگزار شد.

آفتاب‌‌نیوز : ساعت 18 روز 26 تیر ماه تالار وحدت میزبان اجرای سمفونی «ارمیا» است؛ اثری که محمد سعید شریفیان آن را بر مبنای وحدت اقوام حوزه فرهنگی و جغرافیایی دریاچه ارومیه نوشته و آهنگسازی کرده است. برای اجرای این اثر، ارکستر سمفونیک تهران نامزد شده است و «ایوان الیو» (رهبر ارکستر بلغارستانی) به ایران آمده تا چوب رهبری ارکستر شسمفونیک تهران را در اجرای سمفونی «ارمیا» در دست بگیرد.

در نشست خبری این کنسرت که با حضور شریفیان (آهنگساز)، ایوان الیو (رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران)، علی اکبر صفی پور (مدیرعامل بنیاد رودکی) و حجة الاسلام محمدباقر کریمی (مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان آذربایجان غربی) برگزار شد، آهنگساز درباره اثری که ساخته، توضیح داد.

**

چالش به کارگیری سازهای موسیقی محلی در ارکستر آهنگساز سمفونی «ارمیا» گفت: تنوع قومی و زندگی مسالمت آمیز اقوام گوناگون در کنار دریاچه ارومیه، برای من انگیزه ای شد تا این سمفونی را بسازم.

شریفیان درباره شرایط به کارگیری سازهای موسیقی محلی در قالب موسیقی ارکسترال، گفت: چالشی که در این سمفونی من را ترغیب به ساخت آن کرد، به کارگیری سازهای موسیقی محلی بود. زیرا وسعت صدادهی سازهای محلی با سازهای ارکسترال مقایسه شدنی نیست و به کارگیری این سازها در قالب ارکستر سمفونیک، دشواری هایی از دید هارمونی پدید می آورد.

شریفیان ادامه داد: ما نیز در این سمفونی به دنبال این بوده ایم تا قدمی در راه تکامل و معرفی سازهای محلیمان برداریم.

این آهنگساز همچنین درباره ترکیب سازهای محلیی که قرار است در کنار سازهای ارکسترال ارکستر سمفونیک به صدا درآیند، گفت: دودوک، کمانچه، باغلاما و قوپوز، سازهایی محلی حاضر در اجرای ما هستند. در این ترکیب سعی شده از سازهای قومیت های گوناگون ترک، کرد، آشوری و ارمنی حوزه جغرافیایی و فرهنگی دریاچه ارومیه استفاده شود.

ایوان الیو، رهبر مهمان و بلغاری ارکستر سمفونیک تهران، گفت: در زمان تحصیل در آکادمی بلغارستان، سازهایی را دیدم که بسیار شبیه سازهای محلی ایران بود. زمانی هم که پارتیتور سمفونی «ارمیا» را دیدم، بسیار برایم جالب بود که سازهای محلی وارد قالب سمفونی شده است.

وی درباره سمفونی «ارمیا» گفت: اجرای کاری که خوب نوشته و آهنگسازی شده باشد، بسیار آسان است. این سمفونی، در چهار قسمت ساخته شده آهنگسازی این اثر خوب است و در ارکستراسیون و ساختار کلیِ آن، تکنیک هار روز موسیقی به کار گرفته شده. الیو درباره کار با ارکستر سمفونیک تهران گفت: از همکاری با ارکستر سمفونیک تهران لذت می برم، زیرا اعضای آن با علاقه تمرین می کنند، اعضای جوانی دارد که بسیار با استعداد هستند و از یکدستی برخوردار است؛ارکستر سمفونیک تهران نیز از این یکدستی برخوردار است.

 علی اکبر صفی پور، مدیرعامل تازه بنیاد رودکی نیز گفت: ما در این کنسرت، افزون بر آنکه به دنبال نشان دادن پیوند قومیتی حوزه جغرافیایی و فرهنگی دریاچه ارومیه بوده ایم، تلاش کرده ایم تا به همه مردم و مسئولان گوشزد کنیم که تلاش برای بازسازی و نجات دریاچه ارومیه را از یاد نبرند.

چاپ دوم کتاب ‘آذربایجان قدیم

کتاب آذربایجان قدیم’ تصاویر قدیمی شمال غرب ایران از یک قرن پیش به کوشش محمدعلی جدید الاسلام و فرشاد ابراهیمی در مدت دو ماه به چاپ دوم رسید.

محمدعلی جدید الاسلام در کنار شغل معلمی به حرفه عکاسی نیز علاقه دارد، متولد سال 1343 در تبریز است که در سال 1362 آتلیه عکاسی را دایر می کند. وی به علت علاقه به جمع آوری عکس های قدیمی، آرشیو های بی نظیری از عکس های رجال سیاسی و حوادث مهم تاریخی از جمله تاریخ مشروطه و مکان های مذهبی و تاریخی را جمع آوری کرده و در کنار این مجموعه با جمع آوری 750 عدد دوربین قدیمی عکاسی و فیلم برداری و وسایل مربوط به عکاسی موزه ای کوچک ایجاد کرده است.

وی در مقدمه کتاب می گوید: ‘ گاهی اوقات برای به دست آوردن یک عکس تاریخی یا دوربینی تاریخی مدت زمان بسیاری صرف کرده ام اما هیچ گاه ناامید نشده و بدان دست یافته ام.

تصاویر کتاب ‘آذربایجان قدیم’ بر خلاف کتاب تبریز قدیم بیشتر بر مکان های تاریخی و مذهبی و آداب و رسوم مردمان این خطه اختصاص یافته است. از مزایای این کتاب شرح اطلاعات تصاویر به دو زبان فارسی و انگلیسی است که از آن می توان در معرفی آذربایجان به گردشگران بین المللی در چشم انداز تبریز 2018 نیز استفاده کرد.

تصاویری از ربع رشیدی، ارگ علی شاه، مسجد کبود، محلات قدیمی تبریز، دروازه های تبریز، آرامگاه شیخ شهاب الدین در اهر، مسجد جامع مرند از جمله عکس های دیدنی و تاریخی این کتاب می باشد.

لازم به ذکر است پیش از این نیز کتاب ‘ تبریز قدیم’ اثر همین هنرمند شامل تصاویری از تاریخ معاصر تبریز به چاپ هشتم رسیده است.

نبود جامع نگری آسیب زیادی به منابع طبیعی زده است

مشاور و مدیر کل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: بی توجهی به جامع نگری در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری موجب صدمه زیادی به این ثروث ملی و عظیم شده است.

نگهدار اسکندری روز چهارشنبه در مراسم تودیع و معارفه مدیران کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: سیاست سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، جامع نگری با مشارکت مردم است و این موضوع در دست پیگیری است چرا که با بی توجهی به جامع نگری صدمه های زیادی خورده ایم و تالاب جازموریان به دلیل این بی توجهی به خاک تبدیل شده است.

وی تاکید کرد: اگر جامع نگری داشتیم و به مهار آب، علوفه و خاک توجه می کردیم الان دچار معضل از بین رفتن تالاب ها و فعالیت ریزگردها نمی شدیم.

مشاور و مدیرکل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: چالش از بین رفتن منابع طبیعی موضوعی است که امروز در دنیا در حال تجربه آن هستیم و این مورد کشور ایران را هم بی نصیب نکرده است.

اسکندری اظهارکرد: کاهش توان اکولوژیکی تولید در بخش منابع طبیعی و کشاورزی، آمارهای تخریب سرزمین، آب شیرین، خشکسالی و بیابان زدایی کشورها را فراگرفته و افزایش دمای هوای محیط نیز نیاز آبی گیاهان را با افزایش روبرو می کند چرا که هر درجه افزایش دما 17 درصد نیاز آبی گیاهان را افزایش خواهد داد.

وی یادآورشد: اگر این روند تا 25 سال آینده ادامه پیدا کند حداقل 12 درصد از تولیدات غذایی در دنیا کاهش خواهد یافت.

مشاور و مدیرکل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: با توجه به افزایش جمعیت، باید افزایش تولیدات مواد غذایی را داشته باشیم چرا که در 30 سال آینده نیاز ما به غذا 50 درصد و آب 30 درصد و انرژی نیز 45 درصد افزایش خواهد یافت و چنانچه تولید نیز 12 درصد کاهش پیدا کند چالش به وجود خواهد آمد.

اسکندری یادآورشد: هشت هزار گونه گیاهی در مراتع وجود دارد که 2 هزار و 300 گونه آن صنعتی و دارویی است و صنعت زنبورداری متکی به مرتع است که اگر این منابع نباشد این صنعت پایدار نخواهد بود و 50 درصد از گوشت قرمز از طریق مراتع فراهم می شود.

وی به آتش سوزی در مراتع اشاره کرد و افزود: این مساله در همه کشورهای جهان وجود دارد و در سال یک درصد از چهار میلیارد مساحت جنگل های دنیا دچار حریق می شود.

مشاور و مدیرکل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: سال گذشته 6 هزار هکتار از جنگل های در کشور طعمه حریق شده است.

اسکندری اظهارکرد: بخشی از مراتع تبدیل به دیم زارهای کم بازده شده است که این مساله با شخم زمین در جهت های موازی و با کشت

Facebook
Telegram
Twitter
Email