آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

کودتا در ترکیه …

 وزیر ترکیه روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری اعلام کرد عملیات علیه کودتاچیان برای جلوگیری از تکرار کودتا ادامه می‌یابد. ییلدریم گفت: در جریان کودتا ۲۳۲ تن قربانی و ۱۴۹۱ تن نیز زخمی شده اند. او تعداد بازداشتی ها را ۷۵۴۳ تن اعلام کرد که ۶۰۳۸ تن از آنها نظامی هستند.

او اضافه کرد در مورد شورشیان، حقوقدانان و دادستانی کل و نهاد امنیتی ترکیه تصمیمات بسیار مهمی گرفتند و ما جزئیات آن را اعلام می‌کنیم. نهادهای حقوقی ترکیه دستورات مهمی را برای برخورد با افسران صرف نظر از رتبه‌هایشان دارند. وی افزود: ای مردم ترکیه، ما در شما و در کشورهای برادر حمایت بسیاری را دیدیم که این کودتا را رد کردند و حمایت خود را از دولت قانونی ترکیه اعلام نمودند.

وی افزود: این کودتا دموکراسی ترکیه را هدف قرار داد، ما شواهد آشکاری در اختیار داریم و در زمان خودش مسائل را اعلام می‌کنیم. ما آماده پاکسازی کشور هستیم. یک کودتای دیگر نیز در سپتامبر رخ داده بود اما در آن هنگام پارلمان بمباران نشد و تلاشی برای بمباران مقر رئیس جمهور صورت نگرفت.

ییلدیریم گفت:نهاد نظامی ترکیه آینده ماست، یک گروه تروریستی در ترکیه وجود دارد که در حال لانه گزینی است، ما در مقابل هر گونه خطری در محافل حساس خواهیم ایستاد، ما به بازداشت‌ها و بازجویی‌ها ادامه می‌دهیم، امروز روز وحدت است. این تهدیدها آینده ترکیه را هدف قرار داده است. ترکیه این توانایی را دارد که در یک زمان با چندین تهدید برخورد کند.

نخست وزیر ترکیه افزود: در حال حاضر ستاد مشترک و افسران در محل کار خود حضور دارند و نهاد نظامی شب و روز با جان فشانی برای انجام ماموریت خود کار می‌کند. ما از مردم می‌خواهیم شب‌ها در میدان‌ها بایستند.

وی درخصوص درخواست جان کری، وزیر خارجه آمریکا مبنی بر ارائه اسناد و شواهد لازم در خصوص دست داشتن فتح الله گولن، روحانی در تبعید در ترکیه در کودتای اخیر گفت: متاسفم که دوستانمان از ما سند و مدرک می‌خواهند، باید در دوستی‌مان با آمریکا بازنگری کنیم.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز یکشنبه در میان خبرنگاران اعلام کرده بود که کشورش مساله احیای مجازات اعدام برای کودتاچیان را بررسی می‌کند. این اظهارات اردوغان به رغم تاکید مکرر برخی مقامات اروپا از جمله فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا مبنی بر لزوم احترام به قوانین حقوق بشر از سوی ترکیه ایراد شد.

همزمان دولت آلمان نیز اعلام کرد که اگر ترکیه بخواهد قانون مجازات اعدام را احیا کند مذاکرات برای پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا به پایان خواهد رسید.

اشتفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان در کنفرانس خبری خود در برلین گفت: آلمان و سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا موضعی روشن در این باره دارند و همه با مجازات اعدام مخالف هستند. کشوری که مجازات اعدام داشته باشد نمی‌تواند عضو اتحادیه اروپا شود و ارائه مجدد این مجازات در ترکیه به معنای پایان مذاکرات عضویت آنکارا در این نهاد سیاسی – اقتصادی خواهد بود.

موگرینی نیز در کنفرانس مشترک با وزیر خارجه آمریکا گفت هر کشوری که مجازات اعدام را اجرا کند نمی‌تواند عضوی از اتحادیه اروپا باشد.

وزیر امور خارجه آمریکا و رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک در بروکسل ضمن اعلام حمایت از دولت مشروع ترکیه، آنکارا را به خویشتنداری و پایبندی به قوانین حقوق بشر فرا خواندند.

کری درباره ترکیه با اعلام حمایتش از دولت منتخب ترکیه گفت: ترکیه یکی از همپیمانان ما و اعضای ناتو است و ما از مقامات آنکارا می‌خواهیم که ضمن حفظ آرامش و ثبات به اصول عالی دموکراسی احترام بگذارند.

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه درباره رخدادهای منطقه گفته است: پشت پرده رخدادهای دو روز گذشته ترکیه هنوز روشن نشده است و همگان پیش‌بینی‌هایی می‌کنند و این احتمال را هم نادیده نمی‌گیرند که ممکن است خود رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه بخواهد از آنچه رخ می‌دهد برای پایان دادن به هرگونه مخالفتی با او در داخل نهادهای نظامی، قضایی و سیاسی بهره برداری کند.

شمخانی پس از تشکیل اضطراری شورای امنیت ملی کشور گفت: «موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران احترام به انتخاب و رای مردم و محکومیت غلبه به شکل زورمدارانه است و قطعا کودتا با خواست واقعی مردم منافات دارد.»

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به پیگیری لحظه به لحظه تحولات از ابتدای موضوع و تماس نزدیک با نهادها و مقامات ترکیه تصریح کرد: «ما از دولت قانونی ترکیه حمایت می کنیم و با هر نوع کودتا چه داخلی و چه با پشتیبانی طرف‌های خارجی مخالف هستیم.»

وی افزود: «آن‌چه در ترکیه روند را غالب خواهد ساخت میزان حضور و مشارکت مردم و احزاب سیاسی است که با حضور خود این کودتا را محکوم کردند.»

دمیرتاش با اعلام آنکه حزب دمکراتیك خلق‌ها اقدام به کودتای ارتش را بخاطر معیارهای دمکراسی در همان ساعات اولیه محکوم کرد، گفت کودتا به دمکراسی خدمت نمی‌کند و بخاطر عدم حمایت سیاسی و مردمی به شکست انجامید.

دبیرکل حزب دمکراتیك خلق‌ها با اشاره به کودتای سال گذشته دولت ترکیه در برابر نتایج انتخابات پارلمانی گفت: “اینک شاهد یک کودتای دیگر در کشور هستیم بنابراین باید مغزهای بیماری که راه بر کودتا باز می‌کنند را پیدا کرده و علیه آن ایستاد.

وی اضافه کرد: باید به سیستم ریاست یک نفره و استبداد پایان داده شده و گام‌هایی در راستای خصومت‌زدایی و دمکراسی برداشته شود. این مسئله در اظهارات رئیس جمهور و نخست وزیر روشن خواهد شد.

آنچه روی داد جنگ قدرت در ترکیه بود و مسئله دمکراسی دخلی در آن نداشت.”

حزب کمونیست ترکیه در بیانیه ای می نویسد: رخ داد های امروز واقعیت های زیر را به ما یاد آوری می کند: یا مردم ترکیه سازمان یافته و از حزب عدالت وتوسعه رهایی خواهند یافت یا سیاست های ارتجاعی حزب عدالت وتوسعه تشدید خواهد شد ، سرکوب افزایش خواهد یافت ، کشتارها ، غارت و دزدی ادامه خواهد یافت . تنها قدرتی که می تواند حزب عدالت وتوسعه را سرنگون سازد قدرت مردم است ،و هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد .

حزب عدالت وتوسعه مسئول همه آن چیزی است که امشب رخ داد . تمام عامل هایی که به وضعیت و شرایط کنونی ختم شد محصول حکومت

Facebook
Telegram
Twitter
Email