آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

در آذربایجان چه …

انش آموزان حادثه دیده شین آباد به حال خود رها شده اند.

پس از گذشت بیش از 4 سال از حادثه مدرسه شین آباد پیرانشهر که باعث سوختگی بالای دانش آموزان شد. هنوز معالجه نشده اند.

اخیرا رسول خضری نماینده پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی به خبر گزاری ایسنا گفته است بعد از سفر ماه گذشته وزیر بهداشت و درمان به شهرستان پیرانشهر و دیدار با دانش‌آموزان شین‌آبادی٬ بحث درمان این دختران مورد بررسی قرار گرفت و پس از رایزنی‌های صورت گرفته قرار شد در اولین فرصت تعدادی از دختران شین‌آبادی جهت انجام معالجات درمانی خود به یکی از کشورهای اروپایی اعزام شوند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه درصد سوختگی 14 دانش‌آموز شین‌آبادی بین 25 تا 75 است تاکید ما بر این است که در وهله اول آن‌ها برای تکمیل مراحل درمانی به اروپا اعزام شوند البته هنوز کشور مقصد و تعداد دانش‌آموزان اعزامی مشخص نشده است.

به گفته خضری، از 26 دانش‌آموز حادثه‌دیده 14 نفر درصد سوختگی بالا دارند و درصد سوختگی مابقی بین 4 تا 10 درصد است.

بر اساس این گزارش، در 15 آذر سال 91 دانش‌آموزان مدرسه‌ای در روستای شین‌آباد پیرانشهر دچار حادثه سوختگی شدند که درصد سوختگی تعدادی از اینها بالا بود.

تحصن ۵۰۰ نفر از کارگران ایران ترانسفو زنجان

تغییر قرارداد کارگران، بحث تعدیل نیرو در بخش کارگری و تغییراتی که قرار است، در بخش بیمه‌ کارگران ایجاد شود، موجب اعتراض کارگران شده است.

گروهی از کارگران ایران ترانسفو زنجان از روزدوشنبه (4 مرداد) در محل این شرکت تجمع کردند.

یکی از کارگران این شرکت در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: اعتراض کارگران در پی فروش ۳۵ درصد از سهام ایران ترانسفورماتور به مهدی مومنی طاهری و تغییراتی که قرار است، در بخش کارگری ایجاد شود، انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه تحصن قریب به ۵۰۰ نفر از کارگران ازدوشنبه آغاز شده است، گفت: با وجود اعتراضات انجام شده هنوز پاسخی از سوی مسؤولان شرکت به تجمع‌کنندگان داده نشده است.

بحث هلدینگ ایران ترانسفو و همچنین تغییر قرارداد کارگران، بحث تعدیل نیرو در بخش کارگری و تغییراتی که قرار است، در بخش بیمه‌ کارگران ایجاد شود، موجب اعتراض کارگران شده است.

شرکت ایران ترانسفو بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده ترانسفورماتور تحت لیسانس شرکت زیمنس آلمان در خاورمیانه است.

در سال ۱۳۴۵ شرکت ایران ترانسفو توسط شرکت برق منطقه‌ای تهران، شرکت زیمنس آلمان و بانک توسعه صنعت و معدن ایران تشکیل شد. ودر سال ۱۳۴۷ نخستین کارخانه ایران ترانسفو در شهر ری در زمینی به مساحت ۵۸ هزار مترمربع با هدف تولید ترانسفورماتورهای توزیع به بهره‌برداری رسید.

وجود 500 واحد تولیدی مشکل دار در آذربایجان‌شرقی

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: طبق مطالعات کارشناسی شده از 4 هزار و 600 واحد تولیدی استان 500 واحد مشکل‌دار احصا شد که عمده مشکلات آنها کمبود نقدینگی و معوقات بانکی است.

به گزارش خبرآنلاین، حسین نجاتی در جلسه کارگروه رفع موانع تولید آذربایجان‌شرقی با ارائه گزارشی از وضعیت برگزاری کارگروه رفع موانع تولید در استان اظهار داشت: تنها با حضور استاندار 6 جلسه کار گروه رفع موانع تولید در شهرستان‌ها برگزار شده است.

وی ادامه داد: طبق مطالعات کارشناسی شده از 4 هزار و 600 واحد تولیدی استان 500 واحد مشکل دار احصا شد که عمده مشکلات آنها کمبود نقدینگی و معوقات بانکی است.

نجاتی از برگزاری 53 جلسه کارگروه در 3 ماهه نخست سال‌جاری خبر داد و افزود: در این جلسات 254 پرونده با یکصدو‌نود مصوبه مورد بررسی قرار گرفت. نجاتی به ثبت‌نام 2 هزار و 301 واحد تولیدی در سامانه بهین یاب اشاره کرد و اظهار داشت: از این تعداد 916 مورد مربوط به بخش صنعت و 1385 مورد مربوط به بخش کشاورزی است.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی از معرفی 286 واحد تولیدی به بانک‌های عامل خبر داد و گفت: امیدواریم با 1920 میلیارد ریال تسهیلاتی که از این بخش به تولید استان تزریق خواهد شد شاهد تثبیت و اشتغالزایی 6 هزار و 800 نفر در واحدهای تولیدی کوچک و متوسط استان باشیم.

به گفته رضا رحمانی قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید در تبریز، 99 هزار طرح نیمه تمام صنعتی در کشور وجود دارد

رحمانی ادامه داد: در طرح رونق تولید فقط واحدهایی که بخاطر مشکلات مالی دچار بحران هستند و می توانند با دریافت تسهیلات، تولید، فروش، صادرات و ایجاد اشتغال کنند، مورد هدف قرار گرفته اند.

وی اضافه کرد:مشکلات اساسی کشور وابسته به فعالیت تولید است و باید بپذیریم که اولویت اصلی کشور در زمان کنونی باید حمایت از تولید در بخش های مختلف باشد.

مشکل اصلی واحدهای تولیدی کمبود نقدینگی است

نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: مشکل اصلی واحدهای تولیدی کمبود نقدینگی است که باعث افت شدید نیروی کار در واحدهای صنعتی استان آذربایجان غربی شده است.

سید هادی بهادری افزود: اما رکود اقتصادی که اقتصاد فعلی کشور را احاطه کرده است باعث افت شدید واحدهای تولیدی در تولید محصولات و ابزار آلات شده است که امیدواریم در مدت باقی مانده تا پایان سال این مشکل اقتصادی کشور نیز حل شود.

بهادری گفت: مشکلات کلی و جزئی که باعث رکود اقتصادی در تولید شده است و باید هرچه سریع‌تر با تدابیری که بانک مرکزی برای حل این مشکلات انجام می‌دهد حل و فصل شود.

بهادری افزود: بانک مرکزی در بحث رکود اقتصادی نقش مهم واساسی دارد، زیرا اقتصاد جمهوری اسلامی ایران بر مبنای بانک محوری است و چون اقتصاد ایران در بازارهای بورس تعیین نمی‌شود لذا از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران خواستاریم با سیاست‌های شجاعانه اقتصادی دروازه‌های ورود سرمایه را به واحدهای راکد صنعتی و تولیدی بازتر کند.

وی گفت: باید با پرداخت یارانه‌های صادراتی در امور طیور به فعالان این بخش در استان آذربایجان غربی همچون گذشته این استان قطب اول طیور در کشور شود و بدون شک با این حمایت‌ها مثل سال‌های گذشته بازار ترکیه در اختیار طیورداران استان قرار خواهد گرفت.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: صندوق توسعه ظرفیت ملی بسیار بالایی دارد که با حمایت از طرح‌های برجا مانده از سال‌های گذشته در استان، طرح‌هایی مثل راه‌آهن شهرستان ارومیه عملیاتی شود.

کاهش ۵۸ درصدی درآمد شهرداری اردبیل

-شهردار اردبیل گفت: درآمد محقق شده شهرداری اردبیل در سه ماهه اول سال در مقایسه با درآمد پیش بینی شده 58% کم شده است، اما این رکود نمی تواند موجب کاهش تعدد و تنوع خدمات شهرداری باشد.

حمید لطف‌ اللهیان در نشست خبری با خبرنگاران در اردبیل اظهار داشت: شهرداری اردبیل در حال حاضر پروژه‌های عمرانی، فرهنگی و اجتماعی متعددی را در دست اجرا دارد که متأسفانه نبود مدیریت واحد شهری اختیارات شهرداری را کاهش داده و در اجرای برخی پروژه‌ها با مشکلاتی مواجه می‌شویم و به دلیل عدم مدیریت واحد شهری نتوانسته‌ایم به‌صورت جدی وارد بحث خدمات توسعه‌ای در شهر اردبیل شویم

وی گفت: 76 میلیارد تومان درآمد برای شهرداری اردبیل در بودجه سال 95 پیش‌بینی‌شده که تا به امروز 58 درصد کاهش داشته و با درآمد 27 میلیارد تومانی مواجه هستیم که کاهش این درآمد ارائه خدمات عمرانی، شهری، فرهنگی و اجتماعی را با مشکلاتی مواجه کرده است.

میزان فقر در شهرها افزایش یافته است

علی ربیعی در مراسم کلنگ زنی بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی شهرک خاوران تبریز، گفت: در سال‌های اخیر رشد فقر در شهرهای از میزان آن در روستا‌ها سریع‌تر بوده‌است.

ربیعی با انتقاد از برنامه‌های دولت گذشته برای توزیع سریع پول در جامعه اظهار کرد: نتیجه اجرای این سیاست توزیع نابرابر ثروت برای قدرتمند‌تر شدن ثرومندان بوده است.

به دلیل افزایش ذرات معلق؛ هوای برخی شهرهای آذربایجان غربی

در شرایط ناسالم قرار گرفت هوای برخی شهرهای آذربایجان غربی نظیر ارومیه و پیرانشهر در وضعیت ناسالم قرار گرفت.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، موسوی رئیس اداره امور آزمایشگاه های سازمان حفاظت از محیط زیست آذربایجان غربی گفت: شاخص کیفی وضعیت هوا در شهر ارومیه بیش از حد مجاز و ناسالم است.

موسوی افزود: هم اکنون میزان گرد و غبار در هوای ارومیه چهار و نیم برابر و در پیرانشهر 2 و نیم برابر حد مجاز است.

وی منشاء آلودگی هوا را غبار محلی با ذرات معلق 10 میکرون در هوا اعلام کرد.

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های سازمان حفاظت از محیط زیست آذربایجان غربی گفت: هوای ارومیه برای همه گروه های جامعه ناسالم است و افراد آسیب پذیر از جمله کودکان، سالمندان و بیماران قلبی و ریوی از تردد در شهر خودداری کنند.

 بهترین جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی

این روزها تبریزی ها در جای جای شهر شاهد حضور هموطنان خود از جنوبی های خونگرم گرفته تا شمالی های با صفا با گویش ها و لهجه های متفاوت هستند.

ائل گلی تبریز یکی از گردشگرپذیرترین مکان های تفریحی شهر اولین ها، پذیرای گردشگران زیادی است و با هوای دل انگیز خود مسافران تابستانی را به وجد می آورد.

هوای خنک و گاهی سرد شامگاهی این تفرجگاه طبیعی گردشگرانی را که به هوای دیار خود با لباس های تابستانی وارد شهر تبریز شده اند غافلگیر می کند اما بی تردید همین هوای خنک در کنار غذاها و شیرینی های خوشمزه تبریز بهترین خاطره سفر برای هر گردشگری خواهد بود.

دوستداران طبیعت و آب و هوای مناسب تابستانی در سفر به آذربایجان شرقی علاوه بر تبریز می توانند سری هم به دامنه های سهند شهرستان مراغه بزنند. دامنه کوه سهند در مراغه گردشگاهی سرشار از طراوت و نعمت برای علاقه مندان به طبیعت است.

دامنه های رشته کوه میشو و آبشار عیش آباد در شهرستان مرند، روستاهای خوش آب و هوا و منحصر به فرد استان همچون کندوان در اسکو، روستای پلکانی زنوزق در مرند معروف به ماسوله آذربایجان، روستای اوشتبین و مجارشین هم سهم مهمی در جذب طبیعت گردان دارند.

علاوه بر تفرجگاه های طبیعی تبریز به واسطه دارا بودن مکان تاریخی همچون مقبره الشعرا، مسجد کبود و ارگ علیشاه مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

موزه های با ارزش و غنی تبریز همچون موزه آذربایجان، موزه شهرداری و موزه قاجار تبریز هم در کنار خانه های تاریخی همچون خانه مشروطه، خانه کمپانی و خانه مجتهدی از مکان های دیدنی تبریز محسوب می شوند.

کلیساهای تبریز همچون کلیسای سرکیس مقدس، مریم مقدس و شوغات تبریز هم مورد توجه گردشگران مسیحی است.

آبگرم های بستان آباد و کلیبر، پل های تاریخی همچون پل دختر میانه و پل های خداآفرین قلعه بابک و آوارسین کلیبر، قلعه جوشین ورزقان، قلعه ضحاک هشترود، قلعه کردشت جلفا، کلیسای سنت استپانوس جلفا، کلیسای موجومبار مرند، موزه باستان شناسی میانه، موزه مردم شناسی بناب و بازار تبریز به تنهایی می تواند عامل جذب گردشگر به این استان باشد.

گردشگران علاقمند به کوه و جنگل هم با حضور در منطقه ارسباران به ویژه مناطق دیدنی شهرستان کلیبر همچون منطقه آینالو و دره مکیدی بهت زده می شوند.

علاوه بر جنگل های ارسباران منطقه گردشگری هوراند، تالاب قوری گل در بستان آباد، آبگرم های بستان آباد و کلیبر، غار دوگیجان مرند، غار کبوتر مراغه و غار آق بلاغ بستان آباد هم همواره مورد توجه دوستداران طبیعت است.

1000 باغ و مزرعه شناسنامه‌دار در اطراف تبریز

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز تبریز از شناسایی یک هزار باغ و مزرعه شناسنامه‌دار درون شهری و حریم تبریز خبر داد.

حسن‌زاده مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز تبریز گفت: متاسفانه برخی سیاست‌گذاری‌های نادرست در ادوار گذشته باعث از بین رفتن بخش عظیمی از باغات بزرگ تبریز شده که امروز ما را با چالش بزرگی به اسم کمبود فضاهای سبز در تبریز مواجه کرده است.

وی با اشاره به همین موضوع و یادآوری اینکه تعریف ها از سرانه فضای سبز متفاوت است، افزود: بطور کلی فضای‌های سبز تحت پوشش شهرداری ( درون شهری و برون شهری) در حدود 16 متر مربع است که این موضوع درخصوص سرانه فضای سبز درون شهری هشت متر است.

حسن زاده در پاسخ به اینکه تعیین مسئولیت‌ها در رسیدگی به مشکلات و مدیریت در حوزه فضای سبز شهری بین معاونت‌های مناطق شهرداری و سازمان پارک‌ها، اظهار داشت: متولی فضای سبز شهر تبریز سازمان پارک‌ها است و تمام سیاست‌گذاری‌ها، اقدامات بر عهده این سازمان بوده و مناطق صرفا در موضوع تامین منابع مالی و هزینه‌ها مسئولیت دارند.

حسن‌زاده با بیان اینکه تبیین چشم‌انداز از معیارهای موفقیت در اجرای برنامه‌ها است، اظهار داشت: تغییر هدفگذاری‌ها و اولویت‌ها و به تبع آن تغییر در تنظیم برنامه‌های بلندمدت و کوتاه مدت سازمان یکی از معضلات مهمی است که از عدم ثبات مدیریت نشأت می‌گیرد و بدون اصلاح این امر، دستیابی به توسعه پایدار میسر نمی‌شود.

دریاچه ارومیه و تالابهای اقماری آن زیستگاه 10 هزار فلامینگو

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: دریاچه ارومیه و تالابهای اقماری آن زیستگاه 10 هزار فلامینگو است که پیش بینی می شود در فصل مهاجرت تعداد آنها به بیش از 20 هزار قطعه برسد.

امید یوسفی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال فقط 10 درصد بر تعداد فلامینگوهای استان اضافه شده اما به علت آبگیری مجدد دریاچه ارومیه و پرواز این دسته از پرندگان از تالابهای اقماری به حوضچه اصلی دریاچه ارومیه، تعداد آنها بسیار مشهودتر بوده و تصور بر افزایش چشمگیر و حضور آنها در دریاچه است.

وی بیان کرد: در سالهای قبل به علت خشکسالی در پارک ملی دریاچه ارومیه اغلب فلامینگوها در مصب رودخانه ها و در مناطق پر آب فرود می آمدند که این موضوع امسال به همه نقاط دریاچه تعمیم یافته است.

یوسفی ادامه داد: تالابهای سولدوز، حسنلو، کانی برازان و پارک ملی دریاچه ارومیه مهمترین مکان زیست فلامینگوها در آذربایجان غربی به شمار می رود.

وی اظهار کرد: به علت افزایش و زیست دوباره آرتمیا در دریاچه ارومیه، احتمال افزایش فلامینگو در تالابهای استان و دریاچه ارومیه دور از انتظار نیست.

به گزارش ایرنا، در سالهای قبل از بروز بحران کم آبی در دریاچه ارومیه، این زیستگاه مکانی امن برای حضور فلامینگوها و تخم گذاری انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی در کشور و حتی در خاورمیانه محسوب می شد.

پیش از بروز بحران خشکی دریاچه ارومیه، سالانه 100 تا 200 هزار قطعه فلامینگو در پارک ملی دریاچه ارومیه و تالابهای اقماری آن برای زمستان گذرانی و حتی در بهار برای جوجه آوری فرود می آمدند.

فلامینگوها در پاییز از مناطق شمالی از جمله سیبری به عرض های جنوبی مهاجرت کرده و در مناطق مساعد به زندگی و زمستان گذرانی می پردازند که آذربایجان غربی و تالابهای آن که در کریدور مهاجرتی پرندگان واقع شده، بهترین مکان زمستان گذرانی این پرندگان است.

“به امید احیای دریاچه ارومیه”

پیراهن بازیکنان تراکتورسازی تبریز تیم فوتبال تراکتور از فصل آینده با شعار “به امید احیای دریاچه ارومیه” به میدان می روند.

این اقدام سرخ پوشان تبریزی نیز به شدت مورد استقبال هواداران این تیم در شبکه های مجازی قرار گرفته است.

مشارکت مالی ایران و جمهوری آذربایجان

جلسه کارگروه بررسی نحوه مشارکت مالی ایران و آذربایجان برای ساخت راه‌آهن رشت – آستارا در باکو برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا، محسن پاک‌آیین با اعلام این خبر گفت: فخریه کاشان، معاون وزارت راه و شهرسازی و ساحل بابایف، معاون وزارت اقتصاد جمهوری آذربایجان روسای ایرانی و آذری این کارگروه هستند.

وی ادامه داد: دولت آذربایجان حدود 500 میلیون دلار برای راه‌آهن رشت و آستارا منابع مالی در نظر گرفته و در احداث این راه‌آهن سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

این خط ریلی قادر خواهد بود سالانه 10 میلیون تن بار را حمل و سه میلیون مسافر را جابه‌جا کند.

پاک آئین در باکو با تاکید بر اینکه امیدواریم تا پایان سال 2016، راه‌آهن ایران و آذربایجان از طریق آستارا به یکدیگر متصل شود، اظهار داشت: این تحول نقش تأثیرگذاری در توسعه کریدور شمال و جنوب و ترانزیت در منطقه خواهد داشت.

وی یادآور شد: همچنین برای تقویت همکاری‌ها در بخش حمل و نقل، جمهوری آذربایجان اخذ عوارض از کامیون‌هایی که بار خود را در اولین ایستگاه راه‌آهن این کشور تخلیه می‌کنند، لغو کرده است که این امر موجب کاهش هزینه‌های حمل و نقل خواهد شد.

تفاهم‌نامه با چین برای ارتقاء فن‌آوری‌های صنعتی، منطقه آزاد ارس

مشارکت چینی‌ها در ارتقای فن‌آوری‌های صنعتی و تولیدی کشورمان با امضای تفاهم‌نامه در منطقه آزاد ارس صورت گرفت.

به گزارش ایلنا، تفاهم‌نامه ارتقاء فن‌آوری صنعتی در منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس میان مدیر عامل این منطقه و مدیرعامل شرکت گییرفان امضاء شد.

براساس این تفاهم‌نامه معرفی شرکت‌های چینی و کمک برای سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی منطقه آزاد ارس، کمک به ارتقاء فن‌آوری تولید، معرفی مشتریان چینی برای واردات از منطقه آزاد ارس و معرفی مهندسان و متخصصان مجرب چینی برای تغییر یا اصلاح خطوط تولید در اولویت قرار خواهد گرفت.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ارس در این نشست بر لزوم همکاری‌های دو سویه برای ارتقاء کیفیت محصولات تولیدی در ارس و همچنین سرمایه‌گذاری‌های مشترک تاکید کرد.

محسن خادم عرب باغی نیاز صنایع ایران را ارتقاء فن‌آوری و تولید محصولات استاندارد برای حضور در بازارهای جهانی اعلام کرد و افزود: مناطق آزاد نقش برجسته و مهمی در ایجاد توسعه پایدار و رونق کسب و کار در کشورهای توسعه یافته دارند .

شیونگ وی چن مدیر عامل شرکت گییرفان نیز با بیان اینکه بیش از هزار و 400 شرکت فعال در قالب انجمن صنایع در چین فعالیت دارند گفت: آماده همکاری در زمینه کمک به حل مشکلات صنایع منطقه آزاد ارس، فراهم کردن مسیر آسان برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک، اجرای هر نوع طرح در قالب فاینانس هستیم.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه منعقد شده گفت: این تفاهم نامه برای ترویج همکاری‌های بین‌المللی در حوزه‌های علمی و صنعتی با عنوان ارتقاء فن‌آوری‌های دو

Facebook
Telegram
Twitter
Email