آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

احلاس وزیران گردشگری …

با انتشار بیانیه ای به کار خود پایان داد. 

نخستین اجلاس وزیران گردشگری مجمع گفت و گوی همکاری آسیا هشتم و نهم شهریور ماه سال جاری به میزبانی تبریز برگزار شد. در بیانیه پایانی این اجلاس موسوم به «بیانیه تبریز» آمده است:

ما وزیران و هیات های نمایندگی از کشورهای عضو مجمع گفت و گوی همکاری آسیا که در نخستین نشست وزیران گردشگری در تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی در ایران شرکت کرده بودیم خواستار ترویج گردشگری در آسیا و تقویت همکاری های متقابل هستیم. در این بیانیه اذعان شده است که اهداف و مقاصد این جلسه غلبه بر نگرانی کشورهای آسیایی در زمینه توسعه پایدار گردشگری است.

در این بیانیه به اهمیت گردشگری در نزدیک کردن ملت ها تاکید شده و از آن به عنوان ابزاری برای بهبود کیفیت زندگی مردم و ایجاد صلح در منطقه و رشد اقتصادی و اجتماعی اعضا مجمع نام برده شده است.

همچنین در این بیانیه بر ظرفیت بالای گردشگری به ویژه ظرفیت های اکوتوریسم در بین کشورهای عضو مجمع و افزایش سهم کشورهای عضو در گردشگری جهانی و همچنین همکاری کشورهای عضو در زمینه ترویج گردشگری بین المللی تاکید شده است.

در بیانیه مذکور با اشاره به نقش توسعه پایدار گردشگری در توسعه ثبات، امنیت و دوستی میان کشورهای عضو، آمده است: حفظ و ترویج فرهنگ جوامع محلی و همچنین توانمندسازی، کاهش فقر و توانایی مالی گروه های آسیب پذیر جامعه مانند جوانان و زنان از اثرات توسعه پایدار گردشگری است.

در این بیانیه با یادآوری نقش قابل توجه گردشگری در حفظ تنوع زیستی، گیاهان و جانوران، محیط زیست و اقتصاد بر ضرورت شناخت مناطق کمتر شناخته شده گردشگری تاکید شده است.

تاکید بر آگاهی از رابطه بین گردشگری و تغییر آب و هوایی و اثرات آن در تغییرات محیطی و گردشگری و همچنین ابراز نگرانی از فعالیت منفی موثر بر گردشگری همچون آلودگی منابع آبی و زیرزمینی از دیگر موارد بیانیه است.

 مجمع گفت و گوی همکاری آسیایی در سال ۲۰۰۱ با هدف ارتقای همگرایی بین کشورهای آسیایی، گسترش بازار تجاری و مالی، تبدیل آسیا به یک شریک توانمند برای تعامل با دیگر نقاط جهان و ارتقای نقش آسیا برای تاثیرگذاری در معادلات جهانی با عضویت ۱۲ کشور تشکیل شد. ایده تشکیل «گفت وگوی همکاری آسیا» برای اولین بار توسط نخست وزیر تایلند در سی و چهارمین نشست وزرای امور خارجه کشورهای آ.سه.آن در سال ۲۰۰۱ مطرح و مورد بحث قرار گرفت.

اولین اجلاس وزرای امور خارجه در سال ۲۰۰۲ با حضور نمایندگان ۱۸ کشور عضو در تایلند برگزار شد و وزرای امور خارجه کشورهای شرکت کننده در این اجلاس، حمایت خود را از تشکیل و تداوم کار مجمع مذکور اعلام کردند.

از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰، در مجموع ۹ اجلاس در سطح وزرای خارجه کشورهای عضو «گفت وگوی همکاری آسیا» به ترتیب در کشورهای تایلند، چین، پاکستان، قطر، کره جنوبی، قزاقستان و سریلانکا و تهران برگزار شدظرف چهار سال پس از پیدایش مجمع مذکور تعداد کشورهای عضو از ۱۸ به ۳۳ کشور افزایش یافت به گونه ای که در مقطع فعلی، این مجمع فراگیرترین تشکیلات فرامنطقه ای است که تقریباً تمامی کشورهای آسیایی در آن عضویت دارند.

«گفت وگوی همکاری آسیا» بر پایه گفت وگو شکل گرفته و سعی دارد تا فارغ از مباحثات و بعضاً مشاجرات سیاسی، راه های جدیدی را برای ایجاد همکاری های مختلف با تمرکز بر مسائل توسعه ای و اقتصادی شناسایی و تقویت کند.

ریاست مجمع داوطلبانه بوده و دوره زمانی یک ساله دارد و دبیرخانه مجازی مجمع در بانکوک مستقر است. عالی ترین ارگان مجمع، اجلاس وزیران امور خارجه می باشد که سالانه دو نشست برگزار می کند که این دو نشست عبارتند از:

۱ – نشستی در حاشیه اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک

۲ – نشستی به میزبانی کشوری که ریاست مجمع را در همان سال بر عهده گرفته است.

تبریز توجه کشورهای آسیایی را به خود جلب می کند

میزبانی این نشست توسط تبریز گام بزرگی در راستای معرفی این شهر تاریخی به کشورهای آسیایی دارد که با حضور حدود ۲۲ تن از

Facebook
Telegram
Twitter
Email