آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

بافت فرسوده مدارس

 آمار دولتی حدود 65 درصد از مدارس کشور فرسوده هستند؛ از این میان، حدود 35 درصد تخریبی‌اند

در آستانه سال تحصیلی هستیم. یک خبر تاسف انگیز دیگر افکار عمومی را به خود جلب کرد. دختربچه پنج ساله در سیستان و بلوچستان زیر دیوار یکی از مدارس فرسوده جان داد.

خبرگذاری های حکومتی و نزدیک به حکومت براحتی از کنار آن گذشتند. در جمهوری اسلامی وقوع چنین اخباری چنان عادی می نمایدکه نه مقامی پاسخگو می شود و نه علل و اساس آن بررسی.

آساره کیانی با ورود به این فاجعه، گوشه هایی از بی عدالتی در نظام آموزرشی کشور بخصوص در سیستان و بلوچستان را مورد توجه قرار داده است. این مطلب در روزنامه الکترونیکی امید ایران منتشر شده است.

آساره کیانی می نویسد:در میان دغدغه‌ها و نیازهای معلمان، اگر کنکاش کرده باشید، فرسودگی و تخریب مدارس همواده معضلی اساسی بوده که توسط فعالان حوزه آموزش و پرورش مطرح شده و می‌شود. به این معنا که باید تخریب شوند و از نو ساخته شوند. اگر تعداد معلمان را یک میلیون و دانش‌آموزان را هم حدود 4 میلیون در نظر بگیریم، به این نتیجه می‌رسیم که هر روز 4 تا 5 میلیون انسان در مدارسی که ایمنی کافی ندارند به سر می‌برند.

اوایل سال جاری بود که خبر زیر آوار ماندن «حمیدرضا گنگوزهی» معلم سیستانی خبر ساز شد؛ او که متوجه ریزش دیوار گلی کنار مدرسه شده بود برای نجات جان دانش‌‌اموزانش که زیر دیوار مشغول بازی بودند، خود را به زیر دیوار انداخت؛ دانش‌آموزان نجات پیدا کردند و خودش جان داد. همان زمان مقام‌های مسئول ضمن دیدار از خانواده مرحوم و در حالی‌که دوربین‌های صدا و سیما تصاویری از وزیر آموزش و پرورش در حالی‌که دختر بیمار معلم مرحوم را در آغوش گرفته بود، انتشار می‌دادند، وعده و وعیدهایی به خانواده او دادند از جمله این‌که برای همسر او درآموزش و پرورش کاری دست و پا کنند که بتواند معلم شود و خرج فرزندانش را که خیلی زود «بی‌پدر» شده بودند را دربیاورد. یا این‌که به آن‌ها قول دادند که به مرحوم گنگوزهی عنوان «شهید» بدهند تا خانواده بتواند از مزایای بنیاد شهید استفاده کند.

تصاویر دوربین صداو سیما اما هنوز روی سیستان و بلوچستان و مدارس فرسوده آن جا خوش کرده است تا اخبار دیگری از مرگ زیر این فرسودگی را به گوش برساند و این‌بار با وجود تعطیل‌بودن مدرسه‌ها باز هم این فاجعه به بار بیاید تا قربانی دختربچه پنج‌ساله‌ای باشد که بی‌خبر از فرسودگی مدرسه روستایی که درآن زندگی می‌کند، زیر دیوار همراه چند کودک دیگر مشغول بازی باشد.

عدالت آموزشی در سیستان و بلوچستان همچنان در ابهام

مدیر کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس سیستان وبلوچستان می‌گوید که «بر اثر ریزش دیوار مدرسه‌ای در روستای بجار شهرستان چابهار یک کودک پنج ساله جان خود را از دست داد.» علیرضا راشکی، توضیح می‌دهد که «این مدرسه یکی از مدارس قدیمی و بدون حصار این شهرستان بوده که به کمک مردم دیوار و دری برای حفاظت از آن ساخته شده است. روز حادثه درِ مدرسه هنگام بازی بچه‌ها از دیوار جدا و به همراه پایه دیوار فرو می‌ریزد که در این حادثه دو نفر دیگر زخمی می‌شوند.»

او با اشاره بر این‌که دو هزار و 600 سقف کلاس نا ایمن در سیستان و بلوچستان وجود دارد تصریح می‌کند که «سالیانه حدود 500 تا 600 کلاس درس در استان ساخته می‌شود و تا زمانی‌که تمام مدارس نوسازی نشوند دانش آموزان از این حوادث ایمن نخواهند شد.»

راشکی در مورد این‌که ایجاد عدالت آموزشی در فضاهای آموزشی سیستان و بلوچستان درخور توجه است، می‌گوید: ظرف سه سال قرار است 600 میلیارد تومان که سه برابر اعتبارات سال‌های اخیر است در بحث فضاهای آموزشی استان هزینه شود.

مدیر کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس با بیان این‌که در حال حاضر یک میلیون و 300 هزار متر مربع با فضای متوسط کشوری که پنج و 34 صدم به ازای هر دانش آموز است فاصله داریم، گفت: پیش بینی می‌شود در طول برنامه ششم توسعه، فضاهای آموزشی استان به سرانه آموزشی کشور نزدیک شود.

وعده‌های توخالی

هرچند آماری که مسئولان از ساخت مدارس جدید و جایگزینی با بافت فرسوده می‌دهند اما کارشناسان معتقدند که این تحولات می‌بایست نمود بیرونی هم داشته باشد و این‌طور نباشد که فجایع مدام خود را تکرار کنند.

عمل‌نکردن مسئولان آموزش و پرورش به وعده‌هایشان در قول‌هایی که به خانواده جان باختگان مدارس داده می‌شود هم نمود پیدا می‌کند.

خانواده مرحود گنگوزهی می‌گویند که «هنوز بعد از گذشت چند ماه، مسئولان به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند و آن‌ها با همان وضعیت به زندگی ادامه می‌دهند.»

نکته جالب اما ادامه‌دار بودن وعده‌هاست؛ حالا از سوی وزارت آموزش و پرورش مدرسه‌ای را به نام دختربچه سیستانی زده‌اند؛ کودکی که

Facebook
Telegram
Twitter
Email