آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

در آذربایجان چه می کذرد؟

.۵میلیون زن سرپرست خانواده در کشور

بیش از یک میلیون خانم مجرد جدا از خانواده

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دو میلیون و 500 هزار نفر زن سرپرست خانواده در کشور نیازمند توجه است گفت: یک میلیون و 100 هزار نفر خانم مجرد نیز جدا از خانواده زندگی می کنند.

به گزارش خبرآنلاین، سلمان خدادادی روز چهارشنبه در کارگروه فرهنگی و اجتماعی آذربایجان شرقی در تبریز افزود: آسیب های اجتماعی همواره به عنوان یکی از موضوعات مهم جامعه مطرح است.

خدادادی اظهار کرد: نرخ بیکاری آشکارا یکی از معضلات جدی جامعه است که در صورت بی توجهی می تواند مشکلات حاد برای آینده بوجود آورد.

وی با اشاره به اینکه حاشیه نشینی یکی از معضلات اجتماعی در شهرهای بزرگ است، گفت: حاشیه نشینی تبریز نسبت به سایر استان ها و شهرهای بزرگ کشور در وضعیت مناسب تر قرار دارد و درصد آن کمتر است.

  1. راه‌آهن میانه–تبریز همچنان روی خط وعده‌

۱۵ سالی می‌شود که پروژه احداث راه‌آهن میانه – تبریز کلید خورده ولی تاکنون به سرانجام نرسیده و فازهای اجرایی این طرح به‌کندی پیش می‌رود. احداث راه‌آهن از تبریز به میانه یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین پروژه‌های حمل‌ونقلی کشور است که از سال ۱۳۷۹ عملیات احداث آن آغازشده و طی ۱۵ سال گذشته سه رئیس‌جمهور وعده‌های متفاوتی برای بهره‌برداری از آن داده‌اند، ولی هیچ وعده‌ای به سرانجام نرسیده و همچنان این پروژه نیمه‌تمام است.

راه‌آهن دوخطه میانه – بستان‌آباد- تبریز از ایستگاه موجود میانه واقع در مسیر راه‌آهن موجود تهران – تبریز شروع‌شده و با گذر از مسیری کوهستانی که از شهرهای ترکمانچای، بستان‌آباد و باسمنج عبور می‌کند، به ایستگاه موجود تبریز متصل می‌شود. سرعت قطارها در این خط به لحاظ مشخصات هندسی فوق‌العاده کم است و درنتیجه با احداث خط ‌آهن میانه- بستان‌آباد- تبریز که ۱۰۰ کیلومتر کوتاه‌تر از مسیر موجود است زمان سفر نسبت به خط ریلی موجود برای قطارهای مسافری از میانه تا تبریز از هفت ساعت و نیم به کمتر از سه ساعت و برای قطارهای باری در حدود پنج ساعت کاهش خواهد یافت.

این خط‌ آهن به طول ۲۰۰ کیلومتر در ۱۲ قطعه طراحی‌شده است که هفت قطعه ابتدایی آن از میانه تا بستان‌آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر قرار دارد و پنج قطعه پایانی در محدوده بستان‌آباد- تبریز واقع‌شده است.

بهره‌برداری از راه‌آهن تبریز – میانه به‌عنوان حلقه مفقوده اتصال راه‌آهن سراسری به راه‌آهن شمال غرب باعث پیوستگی بیشتر شبکه ریلی کشور می‌شود و بدون شک رشد صنعت حمل‌ونقل ریلی در شرایطی که افزایش قیمت حامل‌های انرژی باعث رشد تورم شده است، می‌تواند باعث حل برخی مشکلات حمل‌ونقل در این منطقه شود.

اردبیل به جای پتروشیمی نیازمند صنایع تبدیلی کشاورزی است

در این کشور همواره دو تفکر با همدیگر در نزاع و دعوا بودند که گروه اول علاقمندان به واردات محصولات به ایران و به دست آوردن سود از این محل و گروه دوم تولیدکنندگانی بودند که در نقطه مقابل آنها قرار داشتند.

به گفته مدیر عامل کشت، صنعت و دام پروری مغان: به جای آن که به احداث پتروشیمی برای این استان فکر کنیم، بهتر است سرمایه‌گذاری را در مسیر توسعه کشاورزی و صنایع تبدیلی انجام دهیم چرا که کشت یک هکتار چغندر قند بیش از ده‌ها تن اکسیژن تولید می‌کند در حالی که احداث کارخانه پتروشیمی ضد تولید اکسیژن و هوای پاک است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از استان اردبیل؛ اروجعلی محمدی در جریان نشست و بازدید از پارک علم و فناوری اظهار کرد: ما معتقدیم کشت و صنعت مغان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نارس متولد شده در حالی که به راحتی می‌توانست به یک مجموعه عظیم و زنجیره ارزشمند در عرصه تولید و صادرات محصولات کشاورزی تبدیل شود.

وی با بیان اینکه امروز تنها راه نجات کشور توجه به کار، تلاش و تولید و اشتغال است، گفت: در این کشور همواره دو تفکر با همدیگر در نزاع و دعوا بودند که گروه اول علاقمندان به واردات محصولات به ایران و به دست آوردن سود از این محل و گروه دوم تولیدکنندگانی بودند که در نقطه مقابل آنها قرار داشتند.

مدیرعامل شرکت کشت، صنعت و دامپروری مغان گفت: هدف‌گذاری و رویکرد اصلی ما این است که شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به یک مجموعه دانش‌بنیان تبدیل شود تا جایگاه واقعی خود را پیدا کند.

محمدی با بیان اینکه اساس اقتصاد و تجارت خارجی در ایران از یک نظام دولتی برخوردار است، گفت: ما تا زمانی که وارد عرصه اقتصاد رقابتی همپای سایر کشورها نشویم قطعا دچار مشکلات و نارسایی‌ها خواهیم شد.

وی ادامه داد: برای کشت و صنعت مغان در زمان راه‌اندازی بیش از ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری شده بود که در سال‌های اخیر نه تنها به این مجموعه سرمایه‌گذاری افزوده نشده بلکه بسیاری از زیرساخت‌های این شرکت دچار فرسودگی و غفلت و بی‌توجهی قرار گرفته به طوری که زنجیره تولید در کشت و صنعت مغان با نقصی جدی روبه‌رو است.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: ما برای ترمیم این شرایط شبانه‌روز تلاش می‌کنیم تا در بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری با بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانیم کشت و صنعت را از این شرایط و وضعیت خارج کنیم.

محمدی بیان کرد: کشت و صنعت مغان به رغم آنکه دارای اراضی زراعی و باغی است و توان تولید محصولات متنوع دامپروری را دارد اما گرفتار یک زنجیره از نا رسایی ها است.

وی عنوان کرد: در طراحی کشت و صنعت مغان به گونه‌ای تدبیر شده بود که تولیدات متنوع این شرکت از زراعت، باغ و حوزه دام گرفته تا سایر محصولات از طریق فرودگاه به سایر مناطق صادر شود اما در سال‌های اخیر نه تنها این آرزو تحقق نیافته بلکه دچار یک سیکل معیوبی در این مجموعه شدیم.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان افزود: درحال حاضر با کمترین ظرفیت در تولید شیر و محصولات لبنی و حتی روند کشتار روبه‌رو هستیم به طوری که اگر این شرکت با تمام ظرفیت خود کار می‌کرد امروز قادر بود حقوق کلیه کارکنان استان اردبیل و آذربایجان شرقی را تامین کند.

اروجعلی محمدی در ادامه اظهار کرد: ما در بسیاری از حوزه‌ها کار و راه را به خطا رفتیم به طوریکه به جای آن که با کارهای اساسی و ریشه‌ای دست جوانان را بگیریم به دنبال ناامید کردن آنها بوده‌ایم در حالی که باید نسل امروز و آینده با کارهای اساسی به انقلاب و دستاوردهای آن امیدوار باشند.

وی با بیان اینکه ما بهترین نیروها و سرمایه‌های انسانی را در همین انقلاب و به خاطر انحراف عده‌ای از دست داده‌ایم، تصریح کرد: اگر امروز بهشتی‌ها، رجایی‌ها و مطهری‌ها زنده بودند قطعاً کشور ما با آسیب‌هایی همچون وام‌های ۳۵ درصدی نزدیک به ربا و حرام‌خواری توسط بانک‌ها روبه‌رو نمی‌شدند چرا که عده‌ای نخواستند حقیقت انقلاب را درک کرده و سعی کردند در این مسیر انحراف ایجاد کنند.

مخالفت حوزه هنری با اکران فیلم فروشنده

در زنجان گروه فرهنگي: فیلم فروشنده که بنا بود به مناسبت روز سینما برای اهالی فرهنگ و رسانه در زنجان اکران شود، بنا به گفته مسئول سینما بهمن، با مخالفت حوزه هنری اکران نشد.

به مناسبت روز سینما، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، اکران ویژه فیلم فروشنده را برای اصحاب فرهنگ و رسانه این استان پیش بینی کرده بود که در لحظه اکران، مسئول سینما بهمن به بالای تریبون رفت و اعلام کرد: به علت مخالفت حوزه هنری با اکران این فیلم، فایل فروشنده به سینما نرسید و این فیلم اکران نمی شود.

فیلم فروشنده نخستین فیلم ایرانی دارنده 2 نشان نخل طلای جشنواره بین المللی فیلم کن محسوب می شود.اکران نشدن فیلم فروشنده، اعتراض اصحاب فرهنگ و رسانه حاضر در جمع را به دنبال داشت و منجر به خارج شدن اغلب آنان از سالن سینما شد.

مراسم بزرگداشت “خسته قاسم”

شاعر، عارف و عاشیق نامی ادبیات فولکلور آذربایجان

برزگداشت این شاعر از طرف فرهیختگان آذربایجانی در زادگاه وی شهر “تیکمه داش” برگزار شد. این شاعر، عارف و فیلسوف بلند آوازه ی دوره افشاریه، در سال 1081 هجری شمسی مصادف با 1684 میلادی در شهر تیکمه داش واقع در 78 کیلومتری تبریز به دنیا آمد.

بر اساس منابع تاریخی، “خسته قاسم” دوران كودكي را در روستاي تيكمه داش گذرانده و تحصيلات سنتي را در مکتبخانه ی همین شهر به پايان برد. ضمن طی کردن مدارج تحصیلی، کار آفرينش ادبي ـ هنري خود را از همین سالها آغاز می کند.

آوازه ی “خسته قاسم” نه تنها به عنوان یک عارف، عالم، شاعر و ادیب توانمند بلکه به عنوان یکی از ستون های اصلی ادبیات فولکلور و موسیقی عاشیقی آذربایجان سراسر سرزمین های قفقاز از داغستان تا باکو و ایران و ترکیه را در نوردیده است.

خسته قاسم” جایگاه ویژه ای در ادبیات فولکلور این منطقه دارد تا جایی که به راستی می توان ادعا کرد هیچ عاشیقی بدون تامل در اشعار او این صنعت موسیقیایی بومی مردم آذربایجان را ادامه نداده است.

خسته قاسم، یکی از ستونهای استوار موسیقی عاشیقی است که در آوازهای سروده شده اش، حضور عنصر عرفان، در شکل شکایت از دنیا، چیرگی دارد.

خسته قاسم” علاوه بر اینکه شاعری باسواد و تحصیلکرده به شمار می آید، در عرصه های عرفان و فقه و موسیقی تبحر خاصی داشته و به همین دلیل نیز در ادبیات شفاهی و فولکلور آذربایجان از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

این شاعر و عالم ایران زمین در سال 1157 هجري شمسي مصادف با 1760 میلادی در سن 76 سالگي بدرود حيات گفت و در زادگاه خود تيكمه داش دفن گرديد.

از آثار خسته قاسم می‌توان به «دورما جون» و «بیون » اشاره کرد. حسین ساعی دو جلد کتاب، تحت عنوان‌های عاشیق خسته قاسیم و من قاسیمام سینه‌م حاقین کلامی را در مورد خسته قاسم نوشته است.

مقبره خسته قاسم در ۷۵کیلومتری جاده تبریز به تهران در شهر تیکمه داش در آذربایجان شرقی واقع شده است. این مقبره شامل یک ورودی و گنبدخانه‌ای هشت ضلعی است؛ و درطول سال شاهد بازدید هنردوستان از نقاط مختلف ایران و سایر کشورهای همسایه می‌باشد.

جای “مشهدی عباد” در سینمای ایران خالی است

پرویز پرستویی بازیگر محبوب سینما و تلویزیون در پیامی در شب فرهنگی یدالله صمدی گفت: جای مشهدی عباد در سینمای ایران خالی است و این فیلم تنها با توانایی ها و قابلیت های یدالله صمدی ساخته می شود. وی اضافه کرد: مسئولان با حمایت های مالی از ساخت این اثر سینمایی ماندگار، استقبال کنند.

او بیان کرد: می دانم که امشب شب بزرگی و قرار است از یداله صمدی کارگردان خوب و برجسته سینمای ایران تجلیل شود. شب فرهنگی یدالله صمدی فرصتی برای جلب مشارکت های مردم و مسئولان و ساخته شدن فیلم مشهدی عباد توسط این فیلم ساز سرشناس است.

در ادامه فاطمه معتمد آریا، بازیگر سرشناس سینمای ایران نیز طی پیام ویدئویی ساخت فیلم هایی به زبان آذری توسط یدالله صمدی را مورد تاکید قرار داد.

وی ابراز امیدواری کرد تا در سکانس های برخی از فیلم های یدالله صمدی حضور داشته باشد و افزود: یادگیری زبان آذری را آغاز کرده ام.

شب های فرهنگی مراغه در آستانه روز ملی سینما /21 شهریور/ به استاد یدالله صمدی اختصاص یافته بود. ثریا قاسمی و فرهاد قائمیان این فیلمساز برجسته کشور را در این مراسم همراهی می کردند.

پیش از این یدالله صمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از آرزویش برای ساخت فیلم مشهدی عباد که منطبق با ارزش های بومی باشد، سخن گفته و تامین منابع مالی را به عنوان اصلی ترین مشکل پیش رو مطرح کرده بود.

سومین نمایشگاه صنایع دستی کشور در ارومیه آغاز بکار کرد

سومین نمایشگاه سراسری صنایع دستی کشور همزمان با چهارمین جشنواره انگور در ارومیه. در دهکده ساحلی چی چست آغاز بکار کرد. . در این نمایشگاه بیش از 80 غرفه محصولات و تولیدات صنایع دستی استان های مختلف کشور را عرضه می کنند.

سومین نمایشگاه سراسری صنایع دستی کشور، همزمان با برگزاری چهارمین جشنواره انگور، از 23 تا30 شهریور در دهکده ساحلی – توریستی «چی چست» ارومیه برگزار می شود.

استاد “نیک‌اندیش” چشم از جهان فرو بست

“بیوک نیک اندیش” یار و همراه معروف استاد شهریار در سن 89 سالگی چشم از چهان فرو بست.

استاد بیوک نیک اندیش، متولد 1306 تبریز بود و از سال 1325 وارد دنیای شعر و شاعری شد.

وی از سال 1332 با استاد شهریار آشنا و تا پایان عمر استاد شهریار اغلب اوقات خود را با وی سپری کرد.

استاد شهریار از نیک اندیش به عنوان رفیق شفیق یاد می کرد و برخی از اشعار چاپ نشده ی استاد در نزد وی به امانت بود.

نیک اندیش یار استاد شهریار در روزگار تنهایی به شمار می رفت و سال ها جان و دل خود را قرین اشعار نغز استاد شهریار کرد.

بیا و چشم روشن بین من باش

بشو شمعی و بر بالین من باش

من آن ملای بی شمسم به تبریز

تو همت کن حسام‌الدین من باش

معروف ترین آثار بیوک نیک اندیش، کتاب سه جلدی «در خلوت شهریار» است که به گفته ی خودش، برای پاسداشت حرمت دوستی با یکی از بزرگترین شاعران ایران زمین نوشته است. این کتاب مجموعه ی خاطرات و نیز گفتگوهای طولانی نگارنده با استاد شهریار است.

معروف است که در آخرین روزهای بستر بیماری شهریار ، بیوک نیک اندیش به عیادتش می رود و از آن مرحوم تقاضای شعر میکند .شهریار دو بیت اول این غزل را میگوید و از حال میرود.

یاران چرا به خانه ما سر نمی زنند

آخر چه شد که حلقه بر این در نمیزنند

دائم پرنده اند به هر بام و بر ولی

دیگر به بام خانه ما پر نمی زنند

پیکر این ادیب و شاعر روز جمعه درمحل قطعه ی هنرمندان وادی رحمت تبریز تشییع و به خاک سپرده شد.

تشکیل کارگروه تخصصی موسیقی جوان

در حوزه هنری آذربایجان شرقی

با برگزاری مراسمی ویژه، کارگروه تخصصی موسیقی جوان حوزه هنری آذربایجان شرقی با حضور اساتید و جوانان عرصه موسیقی به طور رسمی آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرآنلاین، رئیس حوزه هنری استان در این کارگروه گفت: باید از جوانان در جهت هنر اصیل موسیقی حمایت کرد. حسن میلانی ادامه داد: جوانان آینده سازان عرصه موسیقی کشور هستند و باید با ارایه آموزش های جدید و حمایت از تولیدات استاندارد این قشر، نسلی جدید در زمینه های موسیقی اصیل و فاخر ایرانی و کلاسیک به کشور معرفی نمود.

وی هدف از ایجاد این کارگروه را استعداد یابی، حمایت از استعداد های جوان، ارایه آموزش های صحیح اصول و فنون موسیقی، تحلیل آثار تولیدی جوانان و تولید محصولات موسیقایی توسط جوانان ذکر کرد.

همچنین در این کارگروه ناصر عطاپور؛ خواننده و مدرس موسیقی موغام، غلامرضا میرزازاده؛ آهنگساز و نوازنده، محمد ملکی؛ آهنگساز و نوازنده، مسعود عباسی مهر؛ خواننده پاپ، سیامک رضوی؛ نوازنده سازهای کلاسیک و قادر رودکیان؛ نوازنده سازهای ایرانی به ارایه نکته نظرات خود پرداختند.

گفتنی است، اجرای موسیقی و آواز ایرانی توسط گروه جوان ماهورسا پایان بخش این مراسم بود.

زیتون طارم به گیلان هم فرستاده می‌شود

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم گفت: زیتون تولیدی این شهرستان به اقصی نقاط کشور از جمله استان های گیلان، قزوین، تهران، قم، مرکزی، همدان، تبریز، مازندران، گلستان و سایر شهرستان های استان زنجان به صورت کنسرو زیتون ارسال می شود.

به گزارش خبرآنلاین زنجان، علیرضا عماری افزود: یکی از مهمترین محصولات باغی این شهرستان زیتون است که با 19 هزار و 526 هکتار بالاترین سطح زیر کشت را در بین محصولات باغی و زراعی به خود اختصاص داده است.

از این میزان 12 هزار و 956 هکتار باغ بارده و 6 هزار و 570 هکتار نیز غیر بارده و جوان هستند. وی اظهارکرد: برداشت زیتون کنسروی سالانه از نیمه دوم شهریور آغاز و تا اواخر مهرماه ادامه می یابد.

وی افزود: با توجه به اینکه امسال، سال نیاور زیتون بود، پیش بینی می شد بیش از 35 هزار تن محصول زیتون از باغات این شهرستان برداشت شود که خسارت گرمازدگی و رطوبت در زمان گل دهی عملکرد را به حدود20 هزار تن کاهش داد.

یادآورشد: با توجه به اینکه سالانه 70 درصد از محصول زیتون شهرستان طارم به صورت کنسروی برداشت می شود بر اساس پیش بینی های انجام شده امسال برداشت حدود 14 هزار تن محصول کنسروی آغاز شده است.

عماری گفت: هشت هزار و 700 نفر بهره بردار زیتون در این شهرستان هستند که 150 هزار نفر روز مشغول برداشت این محصول هستند و از این طریق درآمد کسب می کنند. عماری تاکید کرد: پیش بینی می شود درآمد ناخالص حاصل از برداشت کنسروی زیتون به 630 میلیارد ریال برسد.

وی، ارقام زیتون داخلی مورد کشت شهرستان طارم را زرد زیتون، روغنی، شنگه، ماری و گلوله زیتون برشمرد و افزود: رقم زرد زیتون با 95 درصد بیشترین سطح زیر کشت را در بین ارقام زیتون دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم گفت: ارقام خارجی زیتون کشت شده در سطح باغات این شهرستان کنسروالیا، مانزانیلا، کرونائیکی و آربکین است که به دلیل سازگاری با منطقه، عملکرد بالا و خصوصیت های خوب در حال گسترش است.

عماری ادامه داد: با توجه به استفاده نکردن از سموم شیمیایی در زمان تشکیل میوه تا زمان برداشت محصول زیتون در شهرستان طارم و استفاده اصولی از کودهای شیمیایی و کودهای دامی و کمپوست محصول تولیدی از نظر باقیمانده سموم و کودهای شیمیایی در حد مجاز و استاندارد است.

بزرگترین کلینیک ویژه کشور در زنجان راه انداری می شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: بزرگترین کلینیک ویژه کشور با تمام آیتم های ضروری برای مناسب سازی در بیمارستان شفیعیه زنجان راه اندازی می شود.

علیرضا بیگلری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این کلینیک ویژه با کمک خیران در محل بیمارستان سابق شفیعیه زنجان احداث می شود و تمام تخصص ها را در خود جای می دهد.

وی به روند احداث کلینیک های ویژه در سطح همه شهرهای این استان اشاره کرد و مکان های فعالیت این کلینیک ها را استیجاری برشمرد.

بیگلری اظهار کرد: هم اکنون این کلینیک های ویژه در سطح شهرهای زنجان، ابهر، خدابنده، خرمدره و طارم راه اندازی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: پیش از راه اندازی این کلینیک های ویژه، فقط 10 درصد بیماران سرپایی زیر نظر این دانشگاه ویزیت و درمان می شدند.

وی خاطرنشان کرد: با راه اندازی این کلینیک های ویژه هم اکنون حداقل 50 درصد بیماران سرپایی زیر نظر دانشگاه ویزیت و درمان می شوند.

بیگلری ادامه داد: ساختمان بیمارستان سابق شفیعیه به منظور آماده سازی برای پذیرش بیماران سرپایی با کمک خیران، مورد نظر قرار گرفت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: در این کلینیک ویژه، از همه تخصص ها با حضور 70 متخصص، خدمت رسانی به بیماران سرپایی پیش بینی شده است.

وی تاکید کرد: تعرفه های پیش بینی شده در این کلینیک های ویژه برای متخصصان 35 هزار ریال و برای فوق تخصص ها نزدیک 50 هزار ریال است.

بیگری اضافه کرد: در مرکز شفیعیه تمام آیتم های استاندارد و مناسب سازی برای پذیرش همه اقشار جامعه پیش بینی شده است و به معنای واقعی یک ساختمان پزشکان محسوب می شود.

سال گذشته عملیات اجرایی کلینیک ویژه تخصصی و فوق تخصصی در محل بیمارستان سابق شفیعیه شهر زنجان به وسعت پنج هزار و 200 مترمربع در پنج طبقه و با ظرفیت 90 مطب آغاز شد.

خرداد امسال معاون سیاسی استاندار زنجان اعلام کرده بود که در صورت تزریق مستمر اعتبار مورد نیاز، این کلینیک ویژه طی 18 ماه آینده به بهره برداری می رسد.

صنعت گردشگری ما در محاق بی‌توجهی فرورفته است

ورود سرعین به مقصد و آمار گردشگری جهان در گرو وجود سیستم جامع آمار است ورود شهرستان سرعین به‌عنوان سرزمین چشمه‌های بهشتی به مقصد و آمار گردشگری جهان با توجه به ورود خیل عظیم مسافران به این شهر در گرو وجود سیستم جامع و دقیق آماری است.

به گزارش ایسنا، «جهانگیر شهبازی» سرپرست نمایندگی اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سرعین با بیان این‌که صنعت گردشگری کشور ما از نبود سیستم جامع و دقیق آماری رنج می‌برد، گفت: آمار به‌عنوان اساس و پایه برنامه‌ریزی در دنیای پیشرفته کنونی از جایگاه و اهمیت بالایی برخوردار است اما این علم 6000 ساله در گردشگری ما در محاق بی‌توجهی فرورفته است.

وی به تهیه و تنظیم سیستم جامع آماری در راستای ارتقای جایگاه گردشگری و شکوفایی استعدادهای بی‌نظیر آن تأکید کرد و افزود: در صورتی که حجم عظیم ورود مسافران و گردشگران به شهر سرعین احصاء و بر اساس سیستم آماری جامع، دقیق و قابل استناد تجزیه، تحلیل و ارائه شود، می‌توان امید این را داشت که سرعین با ورود به آمارهای جهانی تبدیل به یکی از مقاصد گردشگری جهان شود.

وی اضافه کرد: متأسفانه در گردشگری کشورمان، سامانه‌ای پیشرفته که وقایع و رخ‌دادهای گردشگری به‌ویژه میزان آمار خیل عظیم مسافران را تجزیه و تحلیل کرده و نتیجه آن را احصاء کند، عملاً وجود ندارد و این موضوع پاشنه آشیل گردشگری ما شده است.

وی با بیان این‌که امروزه همه آماری که در حوزه گردشگری اعلام می‌شود تقریبی و تخمینی است و تقریباً هیچ آمار متقن و مستندی در این حوزه وجود ندارد، یادآور شد: اگر آمار دقیقی وجود داشته باشد راه برای رفع نقاط ضعف و برنامه‌ریزی منسجم و اصولی باز خواهد شد.

برگزاری نشست سفیران ایران در 5 کشور همسایه و استانداران در تبریز

نشست مشترک سفیران ایران در پنج کشور همسایه و استانداران 4 استان با هدف تبادل نظر در زمینه توسعه صادرات، گردشگری و افزایش جذب سرمایه گذاری خارجی در تبریز شروع به کار کرد.

به گزارش ایرنا، در این نشست 2 روزه سفیران جمهوری اسلامی ایران در کشورهای روسیه، ترکیه، ارمنستان، گرجستان و جمهوری آذربایجان و استانداران آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان حضور دارند. این نشست به دنبال برگزاری دومین اجلاس مشترک استانداران و سفیران در آبان سال گذشته در وزارت کشور با رویکرد توسعه همکاری های اقتصادی در روابط منطقه ای و فرا منطقه ای در حال برگزاری است..

بر اساس این گزارش سرکنسول های ایران در شهرهای استانبول، ارزروم و ترابوزان ترکیه ، آستاراخان روسیه ، باتومی گرجستان و نخجوان جمهوری آذربایجان هم در این نشست حضور دارند

هیات تجاری اردبیل به باکو و مسکو سفر می کند

هیات تجاری و بلند پایه ای از مسوولان استان اردبیل به باکو و سپس مسکو سفر می کنند تا زمینه های مشترک همکاری تجاری و اقتصادی اردبیل با این مناطق مورد بررسی قرار بگیرد.

بهروز پورسلیمان روز پنجشنبه در جلسه هم اندیشی با فعالان اقتصادی استان اردبیل افزود: در این سفر که به احتمال زیاد استاندار اردبیل و مدیران و مسوولان با همراهی تجار و بازرگانان و گروهی متشکل از اتاق اردبیل نیز تیم را همراهی می کنند در قدم اول با دعوت رسمی مسوولان داغستان سفر هیات استان اردبیل از این منطقه آغاز خواهد شد تا پس از گذر از باکو انجام این سفر تجاری به مسکو نیز ختم شود.

وی با بیان اینکه توافق اولیه برای حضور سرمایه گذاران کشورهای منطقه ای برای توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و همچنین حضور مهندسان ایرانی در ساخت تاسیسات برقی و آبی داغستان انجام شده گفت: قرار است از کشورهای یاد شده نیز تیمی برای سرمایه گذاری در احداث مترو به اردبیل سفر کنند تا مطالعات و برنامه ریزی های اولیه در این زمینه به انجام برسد.

پورسلیمان با بیان اینکه بازار آسیای میانه ، باکو و روسیه بازار بکر برای صادرات از استان اردبیل است، اظهار کرد: تمام تاکید و پیگیری استاندار اردبیل بر توسعه و توانمندی اقتصادی ، تجاری و صادراتی ایران با کشورهای همسایه است که اگر به نتیجه مطلوب برسد می تواند نقطه ارزشمندی برای تحول و تحرکات اقتصادی در اردبیل باشد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اتاق اردبیل ، وی گفت: با توجه به اینکه پروژه عظیم پایاب سد خدا آفرین در شمال استان در حال اجرا

Facebook
Telegram
Twitter
Email