آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

مدارسی از جنس سنگ و کلوخ و خشت

ی افزود: تعداد 462 کلاس در قالب 305 آموزشگاه زیر نظر آموزش و پرورش منطقه عشایری فعالیت دارند که این آموزشگاهها بصورت چادر، کانکس های ثابت و سیار، سازه های بتونی و سنگری هستند که همزمان با کوچ و تمام شدن دوره تحصیل در و پنجره های آنها برای جلوگیری از دستبرد برداشته می شود و مجدد همزمان با آغاز مدارس در و پنجره های آنها نصب می شود.

رئیس آموزش و پرورش عشایری استان لرستان گفت: در سال تحصیلی امسال 86 چادر و 71 کانکس پیش ساخته بصورت ثابت و سیار در مناطق عشایری و صعب العبور لرستان در نظر گرفته شده است.

بازیگیران ادامه داد: کمبود و فرسودگی وسایل نقلیه ، کمبود وسایل گرمایشی و سرمایشی و همچنین کمبود وسایل کمک آموزشی ازدیگر کمبودهای این منطقه آموزشی است که در سال جاری با مساعدت مدیر کل آموزش و پرورش استان بیشترین بسته های آموزشی به این مناطق تعلق گرفته است.

وی افزود: تمام هزینه های آموزش عشایری استان اعم از هزینه کتاب و بیمه از طریق خیرین مدرسه ساز تامین می شود در صورتی که اگر فرهنگ مشارکت در عشایر در خصوص آموزش و پرورش ارتقا یابد موثرتر می توان عمل کرد.

بازگیران اظهار کرد: از دیگر مشکلات آموزش و پرورش در مناطق کوچ رو لرستان مشکلات معیشتی معلمان است که با توجه به تعداد اندک دانش اموزان در آموزشگاه های مناطق عشایری در برخی مدارس تعداد سه یا چهار دانش آموز حضور دارد که برای همین تعداد باید معلم فرستاده شود.

رئیس آموزش و پرورش منطقه عشایری لرستان گفت: سال گذشته با کمک خیرین مدرسه ساز و نوسازی مدارس استان و کشور تعداد 70 چادر برای مناطق کوچ رو و امسال نیز تعداد 40 چادر در نظر گرفته شده است.

وی افزود: علت اختصاص چادر در این مناطق این است که با توجه به کوچ رو بودن منطقه چادر بهترین فضا است که به راحتی همراه با کوچ امکان جابجایی دارد .

 رئیس آموزش و پرورش منطقه عشایری لرستان یادآور شد: نحوه رفت و آمد معلمان در مدارس نزدیک و همجوار به صورت روزانه و یا هفتگی و در مدارس نسبتا دور عزیمت به مدرسه در اول هفته و برگشت از مدرسه در پایان هفته صورت می گیرد.

بازگیران افزود: در مدارس دور و دارای پیاده روی اقامت معلمان عموما بصورت ماهانه انجام می شود و در مدارس کوچ رو ، عشایری که فاصله تردد شان زیاد است عموما در پنج ماه قشلاقی دانش اموزان بصورت دو شیفت تدریس می شوند و در مدارس کوچ رو با مسافت کم آموزگار به همراه ایل ، مدرسه را جابجا می کند.

محمد چگنی مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان لرستان نیز در این خصوص گفت: هم اکنون 24 مدرسه شبه کپری و 50 مدرسه خشتی ، گلی و چوبی در لرستان وجود دارد.

کودکانی از جنس صحرا و دشت با رویاهایی آسمانی که رویاندن رویاهایشان را در همین مدارس ساده آغاز می کنند مدرسه را با همین شکل و شمایل تجربه می کنند و از قیل و قال و ازدحام واسترس ها و نگرانی هایی که همراه آغازمدرسه و دلهره هایش است ، هم به دورند.

معلمان این مدارس نیز همگی از سر عشق و صفا که تنیده در صداقت و سادگی دانش آموزان شان و طبیعت و کوه و دشت است و دیگر

ارسی هستند درمناطقی سخت گذر از لرستان که هرچند از جنس کپری نیستند اما نسبتی مشابه با کپر دارند و به فراخور محیط و داشته های طبیعت اطراف آن با سنگ، کلوخ و خشت چیده شده و سقفش با پلاستیک، چوب یا شاخ و برگ های درختان پوشانده می شود.

خبرگزاری ایرنا گزارشی دارد از وضعیت مدارس استان لرستان با عنوان «مدارسی از جنس سنگ و کلوخ وخشت» قاعدتا گزارشگر خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی همه ابعاد مشکلات و کمبودهای سیستم آموزشی کشور را پوشش نخواهد داد. با این حال همین گزارش نشان می دهد که نظام آموزشی کشور به ویژه در مناطق محروم و دور دست چقدر فاجعه آمیز است.

خلاصه ای از گزارش خبرگزاری ایرنا:

مدارسی به صورت چادر ، کانکس و یا اتاق های پیش ساخته از دیگر اشکال مدارس خاص مناطق سخت گذر و یا مناطق عشایری لرستان هستند. در برخی از این مدارس معلم خود مقیم در روستا و یا منطقه اسکان عشایر می شود و همراه با جابجایی شان او نیز همراهی می کند و در مناطقی دیگر نیز به فراخور فاصله مدرسه تا شهر معلم مدت زمان اقامت خود را از هفتگی تا ماهانه تنظیم می کند.

علی نژاد روستا که با 27 سال سابقه خدمت یکی از آموزگاران مناطق عشایری لرستان است گفت: رفت و آمد در این مناطق و عشایری با سختی های فراوانی همراه است و بخاطر پراکندگی عشایر کوچرو چه در برف و باران و چه بخاطر گزند حیوانات وحشی دانش آموزان با مخاطرات زیادی مواجه هستند.

وی گفت: برخی از این دانش آموزان حتی از نظر تغذیه ای با مشکلاتی همراه هستند و در مواردی مشاهده می شود که دانش آموزی دچار ضعف و بیحالی در مدرسه می شود که ناشی از مشکلات تغذیه ای است.

این آموزگار مناطق صعب العبور لرستان گفت: نبود امکانات آموزشی یکی دیگر از مشکلات دانش آموزان این مناطق است که در کنار این مشکل ، والدین و خانواده های دانش آموزان نیز به علت بیسوادی نمی توانند بصورت کمک آموزشی به این دانش آموزان کمک کنند.

وی گفت: از دیگر مشکلات دانش آموزان این مناطق دوزبانه بودن است به اینصورت که دانش آموزان اغلب به زبان محلی صحبت می کنند و توان صحبت به زبان فارسی و یا زبانی غیر از زبان محلی ندارند و همین ارتباط بین معلم و دانش آموز و میزان یادگیری را کاهش می دهد.

نصرت اله بازگیران، رئیس آموزش و پرورش عشایری استان لرستان در گفت و گو با ایرنا گفت:در مجموع تعداد دانش آموزان تحت نظر منطقه عشایری لرستان حدود چهار هزار و 700 دانش آموز در سه مقطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم و کاردانش زیر نظر آموزش و

Facebook
Telegram
Twitter
Email