آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

در آذربایجان چه می گذرد؟

آب شرب و برق برخی از مدارس زنجان قطع است

رئیس آموزش و پرورش ناحیه 2 شهرستان زنجان گفت: آب شرب و برق برخی از مدارس این شهرستان در آستانه بازگشایی مدارس، از سوی شرکت برق و آب و فاضلاب شهری قطع شده است.

به گزارش ایرنا، حسن مظفری روز پنجشنبه در جلسه شورای اداری شهرستان زنجان افزود: سال 90 تفاهم نامه ای بین آموزش و پرورش و وزارت نیرو در خصوص پرداخت هزینه حامل های انرژی منعقد شد، که متاسفانه از آن زمان به بعد این هزینه ها پرداخت نشده است.

وی با بیان اینکه سرانه هر دانش آموز 70 هزار ریال است، گفت: این مبلغ نیز برای موارد آموزشی و اجرایی در سطح مدارس هزینه می شود.

رئیس آموزش و پرورش ناحیه 2 شهرستان زنجان گفت: بیشتر مدارس با بدهی بالایی مواجه شده اند و شرکت آب و برق اقدام به قطع این حامل ها در برخی از مدارس این ناحیه کرده اند و شرکت برق، برق مدرسه روستای قلعه که دور افتاده ترین روستای ناحیه 2 محسوب می شود، را هم قطع کرده است.

وی ادامه داد: برخی از مدارس 808 میلیون ریال بدهی دارند و این بدهی در هنرستان مطهری زنجان نزدیک به 400 میلیون ریال است.

رئیس آموزش و پرورش ناحیه 2 شهرستان زنجان گفت: به عنوان نمونه در شهر زنجان آب شرب مدارس امام علی(ع)، عصمت و شاهد زینبیه قطع شده است.

رئیس آموزش و پرورش ناحیه یک زنجان نیز گفت: از قطع شدن انشعاب ها در سطح مدارس این ناحیه گله مندیم چرا که مدارس پولی برای پرداخت هزینه حامل های انرژی ندارند.

مجید دویران افزود: سرانه ای واریز نمی شود و این هزینه ها از کجا و چگونه باید پرداخت شود و قطع کردن آب شرب مدارس زیبنده دولت نیست، چرا که شعاع آموزش و پرورش به گستردگی جامعه است.

وی تاکید کرد: انتظار داریم با ملایمت و عطوفت اقدام شود و پرداخت هزینه های 70 تا 150 میلیون ریالی حامل های انرژی برای آموزش و پرورش مسیر نیست. در این جلسه رئیسان نواحی یک و 2 آموزش و پرورش زنجان گزارشی از زیباسازی و اقدامات پروژه مهر در سطح مدارس ارائه دادند.

بیکاری، بزرگ ترین تهدید برای کشور است

به گزارش ایرنا، رضا علیزاده روز جمعه در جمع بازنشستگان و پیشکسوتان سپاه ناحیه اهرگفت: با وجود ظرفیت های خوب و مختلفی که در کشور وجود دارد متأسفانه آنگونه که باید و شاید از این پتانسیل ها در راستای حل مسایل اقتصادی و مشکل بیکاری استفاده نشده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، همچنین با اشاره به وجود پتانسیل های خوب در آذربایجان شرقی در بخش های مختلف و به خصوص معادن مس و سایر معادن افزود: با ایجاد صنایع جانبی مس در معدن مس سونگون، می توان برای 30 تا 40 هزار نفر شغل ایجاد کرد.

گزارش گاردین درمورد کمپین دریاچه ارومیه

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان غربی، گاردین در جدیدترین گزارش خود به کمپین #من_دریاچه_ارومیه_هستم اشاره و نوشت: دریاچه ارومیه که نزدیک به ۹۰ درصد مساحت خود را از دست داده است در حال تبدیل شدن به نماد ملی تخریب محیط زیست در ایران است. در همین حال ایجاد کمپین #من_یک_دریاچه_ارومیه_هستم در مدت اخیر نشان از تلاش مردمی برای جمع آوری بیش از یک میلیون امضا برای توجه دوباره نهادهای جهانی از جمله سازمان ملل به آن است. هشتگ #من_دریاچه_ارومیه_هستم در حالی در شبکه های مجازی رشد می کند که رضا کیانیان یکی از بازیگران مهم ایران نقش اول آن را بازی می کند و به درخواست مردم ارومیه آن را تشکیل داد.

ادامه این روند و درخواست این بازیگر باعث شد کانال و گروه تلگرامی در این مورد نیز ایجاد شود. این اولین تلاش برای جلب توجه ملی و بین المللی به دریاچه ارومیه است.

سیاستمداران ایرانی از جمله حسن روحانی رئیس جمهور کنونی ایران، تنی چند از نمایندگان مجلس ایران، و حتی ستاره هالیوود لئوناردو دی کاپریو با تلاش خود سعی در جلب حمایت عمومی از این حرکت را داشته اند.

نشر عکسی از دریاچه ارومیه در صفحه اینستاگرام دی کاپریو و تشکر بیش از ۳۰۰هزار نفر از این پست نشان داد که راه رسانه های اجتماعی در یک حرکت جمعی بسیار مثمرثمر است. با سفر به حوضه دریاچه ارومیه منطقه ای را میتوان دید که بخش اعظمی از خود را از دست داده و این اکوسیستم شکننده در حال ناپدید شدن و از بین رفتن حیات آرتمیا و پرندگان مهاجر در این منطقه میشود.

چنین تخریبی بجز آسیب به محیط زیست، عواقب وخیم اقتصادی نیز بهمراه دارد و میتواند صنعت گردشگری منطقه را بکل محدود و حتی از بین ببرد. بسیاری از مردم این منطقه نیز از عواقب خشک شدن دریاچه و مشکلات آن از قبیل مشکلات چشم، بیماری های تنفسی و … هراس دارند.

دستکاری در منابع آب داخلی برای پاسخگویی به تقاضاها بدون استفاده از تکنولوژی و مهندسی به یک کابوس از عواقب پیش بینی نشده تبدیل شد.

در ایران ساخت سد تبدیل به نمادی از توسعه، قدرت سیاسی و همچنین قابلیت های بین المللی شده بود و یکی از دلایل خشکی دریاچه ارومیه ساخت بیش از ۵۰ سد در اطراف آن و دخالت در جریان طبیعی آب بود.

سرنوشت تلخ دریاچه ارومیه در سایر مناطق ایران مانند تالاب گاوخونی در نزدیکی اصفهان، تالاب هامون در سیستان و بلوچستان، دریاچه بختگان در استان فارس و … نیز رخ داده و بسیاری از آنان یا بطور کامل خشک شده اند یا در آستانه این اتفاق تلخ قرار گرفته اند و دلایل رخ دادن آن ها به وجود زیرساخت های ضعیف، اتکا بیش از حد به سدها، تغییرات آب و هوایی، شیوه غلط آبیاری و استفاده بیش از اندازه از آب برمی گردد.

تبریز پیشتاز مبارزه با سرطان پستان در کشور

سونامی سرطان پستان، زنان ایرانی را تهدید می کند

به دنبال زحمات 10 ساله ی گروه درمانی بیمارستان بهبود در مبارزه با سرطان پستان، کلانشهر تبریز ضمن توفیق کاهش ابتلا به این بیماری در بین زنان، به کانون مبارزه با این بیماری در کشور بدل شده است.

به گزارش خبرآنلاین، دکتر بهمن ذیجاه، مدیرعامل گروه پزشکی بهبود که به مناسبت در پیش بودن روز جهانی مبارزه با سرطان پستان با خبرنگاران گفتگو می کرد اظهار داشت: این مجموعه ی غیردولتی با هدف ارتقای سلامت شهروندان و پیشگیری از شایع ترین بیماری در بین زنان، طی 10 سال گذشته موفق به معاینه، آموزش و درمان 140 هزار نفر از زنان ساکن در تبریز شده است.

وی با بیان اینکه حاصل زحمات ما طی 10 سال گذشته، افزایش آگاهی مردم برای پیشگیری و درمان سرطان پستان بوده است گفت: درحالیکه در ابتدای اجرای این طرح، 25 درصد از مراجعان به سطوح مختلفی از سرطان پستان مبتلا بودند این رقم همینک به 17 درصد رسیده است.

مدیرعامل بیمارستان بهبود با اشاره به مشکلات فرهنگی موجود در کشور افزود: متاسانه بدلیل معضلات فرهنگی جامعه، مردم از نام سرطان فراری هستند و همین امر مشکلات پیشرفت این بیماری را افزایش می دهد.

ذیجاه با اشاره به فرا رسیدن اول اکتبر (دهم مهرماه) به عنوان سالروز جهانی مبارزه با سرطان پستان گفت: از امروز شنبه تا 10 مهرماه، کارشناسان و پزشکان بیمارستان بهبود با همکاری شهرداری و سازمان پارکهای شهرداری تبریز نسبت به معاینه و غربالگری زنان در پارک های بانوان اقدام خواهد کرد.

به گفته وی، روز 10 مهر ماه همزمان با اول اکتبر روز جهانی مبارزه با سرطان پستان نیز همایش ویژه ای در سالن پتروشیمی برگزار و تمام بانوان ادارات دولتی به منظور آموزش و اگاهی بخشی در آن حضور خواهند یافت.

200 سال فراز و فرود صنعت چاپ در تبریز

پایگاه خبری تحلیلی هم نوا، در گزارشی به قلم یاسمین مولانا به فراز و فرود صنعت چاپ در ایران که قدمتی 200 ساله دارد پرداخته و تاریخ این صنعت را ورق زده است.

نویسنده در این گزارش می نویسد: سال 1190 شمسی زمانیکه عباس میرزا نخستین دستگاه چاپ فارسی با حروف سربی را وارد تبریز کرد زمینه تحول ارتباطات و پیشرفت و تکامل صنعت چاپ در ایران رقم خورد. صنعت چاپ از زمان ورودش به ایران تا کنون تاثیر بسزایی در توسعه فرهنگی و اجتماعی و شکل گیری افکار عمومی داشته که حتی با ظهور اینترنت و توسعه غیر قابل وصف ارتباطات هم نمی توان نقش اساسی آنرا در دنیای امروزی منکر شد با اینحال اما در بسیاری از موارد مغفول واقع شده اشت.

ورود نخستین دستگاه چاپ به ایران سال 1190 شمسی بود و آذربایجان در آن سال ها در خط مقدم جبهه جنگ ایران و روس قرار داشت و بر اثر این پیکارها، نیازهایی احساس می شد.

صمد سرداری نیا مورخ تبریزی در کتاب ‘تبریز مهد صنعت چاپ در ایران’ در ادامه داستان روزگار ایران در 205 سال پیش آن آورده است: عباس میرزا نائب السلطنه به تالیف و ترجمه توجه ویژه ای پیدا کرده بود و برای نشر و گسترش علوم و فنون، میرزا زین العابدین تبریزی را مامور فراگیری فن چاپ و به راه انداختن نخستین چاپخانه در تبریز کرد.

به نوشته وی تاریخ صنعت چاپ خیلی قدیمی تر است و این صنعت توسط گوتنبرگ آلمانی در 1436 میلادی در قرن پانزدهم اختراع شده اما خیلی دیر به ایران می رسد، تقریبا چهار صد سال بعد از اختراع آن به ایران وارد می شود.

وی در خصوص بی میلی ایرانیان برای چاپ متون خود به کنکاش پرداخته و گفته است: شاید ایرانیان چنانکه “بوسیک” درباره همسایگان ترک نژاد آنان می گوید، چنین می اندیشیدند که با ظهور چاپ تقدس آثار مقدس از میان خواهد رفت و بنابر این عده ای در ایران به مخالفت با آن برخاستند. با اینحال هنگامی که شوالیه شاردن پیشنهاد خرید ماشین چاپ را به شاه سلیمان ارائه داد، شاه ابتدا به این طرح علاقه نشان داد ولی سرانجام حاضر نشد تامین هزینه این طرح را برعهده بگیرد

اما عباس میرزا به رغم فشار و مخالفت ها چنین خطری را پذیرفت و نخستین دستگاه چاپ فارسی با حروف سربی را در شهر تبریز که حکمرانی آنجا را برعهده داشت، نصب کرد.

چه بر سر صنعت چاپ نوپا آمد؟

با به قدرت رسیدن رضا خان میر پنج و تغییر شرایط سیاسی، صنعت چاپ دچار فراز و نشیب های زیادی شد و تا حد زیادی از پیشرفت باز ماند و تا سال 1320 تقریبا تغییری در وضعیت این صنعت به وجود نیامد و بعضی از مطبعه ها به واسطه نبود کار و بیکاری کارگران و ضرر صاحبان آنها تعطیل شده و یا به تهران منتقل شدند.

مدیر عامل تعاونی چاپخانه داران آذربایجان شرقی در این باره می گوید: گرچه صنعت چاپ عجین شده با زندگی انسان بوده و نقش اساسی در تمامی ابعاد اقتصادی و اجتماعی کشور دارد اما برای نخستین بار در سال 82 در مشهد در جلسه ای اعلام شد تا کنون ردیف بودجه ای برای چاپ اندیشیده نشده و این نشان از مغفول واقع شدن جایگاه این صنعت دارد.

احمد غلامعلی زاده تصریح می کند: اروپاییان چاپ را مادر رسانه ها می دانند و این صنعت ارزآوری خوبی برای کشورهای دنیا داشته و در واقع جزو صنعت های رده بالا محسوب می شود اما در ایران به دلیل مشکلات مختلف جایگاه شایسته ای ندارد و تنها علاقه صاحبان این حرفه بوده که چاپخانه ها را بدون هیچ پیشرفتی تنها سرپا نگه داشته است.

ضد و نقیض های گمرک و مالیات در حمایت از تولید ملی مدیرعامل تعاونی چاپخانه داران استان پرداخت مالیات های کلان را یکی از مهمترین مشکل صنعت چاپ می داند که کمر بسیاری از تولید کننده های این حوزه را شکسته است.

غلامعلی زاده می افزاید: دستگاه های چاپ در چاپخانه های استان آذربایجان شرقی اغلب فرسوده و یا قدیمی هستند و به دلیل نبود دستگاه های پیشرفته، در این صنعت از دیگر کشورها عقب مانده ایم که ضروریست دولت درحمایت از تولید ملی دستگاه های پیشرفته را با وام کم بهره جایگزین ماشین آلات فرسوده کند و تسهیلات مناسبی در این راستا اختصاص دهد.

گرچه صنعت چاپ با فراز و فرود های بسیاری در ایران همراه بوده و در برخی روزها همراه با تغییرات آن در جهان و گاه در صف آخر این قافله بوده اما پر واضح است که به رغم تمامی پیشرفت های حوزه ارتباطات نقش این صنعت همچنان در حوزه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی تجارت مشخص است و برای رقابت در بازار جهانی و فرهنگی حمایت دولت از این صنعت ضروریست.

مصاحبه روزنامه سرخاب با مالک کتابفروشی ‘دهخدا’ی

تبریز روزنامه سرخاب تبریز در مصاحبه ای با ‘ محمدتقی امین پور’، مالک یکی از محبوب ترین کتاب فروشی های تبریزی به نام ‘دهخدا’ نوشت: همه کتاب خوانان تبریز با او خاطره دارند و طعم چای های داغ و خوش طعم کتاب فروشی را از یاد نمی برند.

این روزنامه در نخستین سوال از محمد تقی امین پور خواسته که خود را معرفی کند و امین پور در جواب گفته است: متولد 1335 شمسی و21 سال است که در این حرفه مشغول هستم؛ حدود هشت سال است که در این کتاب فروشی هستم.

خبرنگار روزنامه سرخاب در ادامه پرسید:21 سال است کتابفروش هستید، در طول این 21 سال از موقعیت تان رضایت داشته اید؟ با وجود یک سری مسائل و مشکلاتی که در حوزه کتاب قابل حدس است؟

امین پور: زندگی همواره با مشکلات است، همراه با تلخی ها و شیرینی ها. فشارهای روحی بر من وارد می آید اما احساس رضایت و علاقمندی به حرفه ام دارم و خداوند را بسیار شاکرم که این امکان را برایم فراهم کرده تا در این موقعیت باشم؛ در واقع سر وکار ما اغلب با افرادی است که فرهنگی و دارای سطح تفکر بالا هستند و موضوع گفتگوهای روزمره مان اغلب کتاب است و برکت و زیبایی این شغل در این است که با افرادی سروکار داریم که در رابطه با موضوع کتاب و تفکر صحبت می کنند و علت مراجعه شان همین است.

سرخاب: علاقه به مطالعه را در این چند سال اخیر در مقایسه با نسل های قبل تر چطور ارزیابی می کنید؟

امین پور: اگر بخواهیم واقع بینانه قضاوت کنیم، باید شرایط را در نظر بگیریم، شرایطی همچون موقعیت اجتماعی، هزینه بالای کتاب ها و اینترنت و گسترش فضاهای مجازی و اینکه مردم به آن صورت احساس فراغت نمی کنند – فراغت به لحاظ فکری، روحی و روانی- که بتوانند به خواندن کتاب روی آورند و این گونه مسائل باعث شده که افرادی که خواهان کتاب خوانی هستند، کمتر از قبل باشد.

سرخاب: پس می شود این طور بگوییم کتابخوانی نسبت به قبل با توجه به افزایش شبکه های اجتماعی و مجازی کمتر شده است؟

امین پور: اینکه کتاب را بخوانند و به صورت مادی به آن بنگرند، بله نسبت به قبل کمتر شده است، انتخاب کتاب انگار با توجه به روجلد کتاب صورت می گیرد در حالی که امروزه کتاب خواندن در فضاهای مجازی در قالب پی دی اف و… است.

سرخاب: پیشنهاد می کنید حالا که تلگرام و سایر رسانه های مجازی اینقدر جای مطالعه اصیل و اصولی را گرفته، چه اقدام هایی می تواند رغبت افراد برای کتابخوانی را افزایش دهد؟

امین پور: محدوده کتاب خوانی به لحاظ سنی رفته رفته، کمتر شده است از این رو، از یک طرف کتابخانه های ما به دلیل بالا رفتن سن افراد و مسایلی از این قبیل به تدریج از رده خارج شده اند و از طرف دیگر، با روی کار آمدن نسل های جدید آن طور که نسل های قبل به کتاب خوانی اهمیت می دهند، این چنین نیستند و نیازی در خود ایجاد نمی کنند که کتابی را در دست گرفته و به مطالعه آن بپردازند. در واقع فرهنگ جدید، گویا شکل مطالعه را تغییر داده است؛ فکر می کنم با تغییر شرایط اقتصادی و ایجاد فضایی برای تعامل نسل قبل و نسل جدید بشود تغییر در شرایط به وجود آورد.

بنابراین این ما هستیم که باید نسل های جدید را با کتاب خوانی و لذت آن آشنا کنیم و البته این کار باید از دوران کودکی در افراد آغاز شود. این را هم اضافه کنم که این موضوع، یک معضل جهانی است و مختص ایران نیست.

افتتاح کتابخانه عمومی در زنجان

کتابخانه‌عمومی خیّری سید افضل موسوی به عنوان هفتمین کتابخانه‌عمومی خیّری استان‌زنجان و بزرگترین کتابخانه‌عمومی خیّرساز کشور روز پنج‌شنبه ۲۵ شهریور شد.

کتابخانه عمومی سید افضل موسوی، مردادماه سال 1392 طی مراسمی با حضور خیران و مسوولان کشوری و محلی در زمینی به مساحت 6500 و زیر بنای 2700 مترمربع کلنگ‌زنی شد بنیاد فرهنگی مصلّی‌نژاد بنیادی غیر تجاری است که با مقاصد غیر سیاسی و با اهداف انجام امور آموزشی و فرهنگی به صورت عام‌المنفعه در تابستان سال ١٣٧٥ به همت عبّاس مصلّی‌نژاد تاسیس شده است.

عباس مصلّی‌نژاد در سال 1341 در شهر آبادان دیده به جهان گشوده و از خیران مطرح و صاحب نام ایران است که تمام دارایی خود را از طریق بنیاد مصلّی نژاد به انجام امور خیریه علمی و فرهنگی اختصاص داده است.

این مرد فرهیخته عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه‌تهران و دارای مدارک دکتری اقتصاد سیاسی، کارشناسی ارشد مهندسی راه و ساختمان، کارشناسی ارشد علوم سیاسی و لیسانس اقتصاد بوده و چندین جلد کتاب در حوزه علم اقتصاد و سیاست، و توسعه اقتصادی نیز توسط وی منتشر شده است.

 تقدیرروحانی از شهرداری تبریز

حسن روحانی در مراسم بزرگداشت روز جهانی گردشگری در مرکز همایش‌های سازمان صداو سیما، لوح ویژه تقدیر را به صادق نجفی، شهردار تبریز اهدا کرد.

در این مراسم هشت تن از مدیران و فعالان برگزیده حوزه گردشگری معرفی شدند و دکتر نجفی با دریافت لوح تقدیر و تندیس ویژه، به عنوان تنها شهردار کشور، مورد تقدیر رئیس‌جمهور قرار گرفت.

جایگاه ممتاز تاریخی و فرهنگی کلان‌شهر تبریز، مورد تاکید وزاری گردشگری سازمان همکاری‌های اسلامی (OIC) قرار گرفته و این سازمان در نشست نیجر در سال ۲۰۱۵ میلادی، با در نظر داشتن ظرفیت‌ها و جذابیت‌های تبریز، این شهر را به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ معرفی کرده است.

گفتنی است در این مراسم علاوه بر رئیس جمهور، محمد نهاوندیان رئیس دفتر ریاست جمهوری، مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، جمعی از مدیران و مسئولان کشوری و تعدادی از سفرای کشورهای خارجی و جمع کثیری از فعالان و دست اندرکاران صنعت گردشگری حضور داشتند.

نمایش پوسترهای صد سال گذشته

تئاتر تبریز رئیس انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی از برگزاری نمایشگاه دائمی پوسترهای منحصربفرد 100 سال گذشته تئاترهای برگزار شده در تبریز خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین، بابک نهرین اظهار داشت: همزمان با برگزاری بیست و هشتمین جشنواره تئاتر آذربایجان شرقی، مجموعه ای گرانقیمت از اسناد مربوط به پوسترهای قدیمی تئاترهای برگزار شده از سال 1295 تا دهه 50 در ساختمان تئاتر شهر تبریز به نمایش گذاشته شده است.

وی تصریح کرد: پوسترهای یاد شده از مخزن سازمان اسناد و کتابخانه های آذربایجان شرقی به دست آمده و کپی تصاویر آن در اختیار تئاتر شهر قرار گرفته است.

بابک نهرین با بیان اینکه اسناد مذکور جایگاه تاریخی تبریز در تئاتر ایران را به اثبات می رساند گفت: پوسترهای یاد شده به تعداد 40 قطعه در ابعاد مختلف بوده که بصورت طراحی دستی و چاپ سنگی منتشر شده اند.

نهرین با اشاره به جایگاه تبریز به عنوان دروازه ورود پدیده های نوین از عصر قاجار تا دوره پهلوی اول گفت: اسناد یاد شده جلوه های زیبایی از پیشرفت صنعت چاپ، جایگاه هنر تئاتر و نیز هنر طراحی و نقاشی هنرمندان تبریزی را به نمایش گذاشته است.

مدیر تئاتر شهر تبریز وجود پوسترهایی به قدمت بیش از یک قرن از نمایش های برگزار شده در تالارهای مختلف این کلانشهر را اسنادی ارزشمند در تاریخ تئاتر تبریز دانست و تصریح کرد: اسناد یاد شده جایگاه هنرهای مخنتلف از جمله تئاتر را در بین مردم فرهنگ دوست تبریز به خوبی نمایش می دهد.

گفتنی است آثار به نمایش گذاشته شده از پوسترهای قدیمی تئاتر تبریز مورد توجه اساتید بنام تئاتر کشور و داوران شرکت کننده در بیست و هشتمین جشنواره تئاتر آذربایجان شرقی قرار گرفته است.

اکران مستند «ارومیه شهر بین‌الملل» در نقاط مختلف جهان

“ارومیه شهر بین الملل” به ۵ زبان، انگلیسی، فرانسوی، اسپانیولی، عربی و ترکی استانبولی در پنج قاره جهان اکران می‌شود.

امید شکریازی در مراسم نخستین اکران عمومی فیلم مستند “ارومیه شهر بین‌الملل” که همزمان با آئین روز جهانی گردشگری و با حضور جمعی از مدیران، روسای دستگاه‌های دولتی و عمومی آذربایجان غربی، فعالان حوزه گردشگری و اصحاب رسانه استان در سالن همایش های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی برگزار شد اظهار داشت: مستند “ارومیه شهر بین الملل” با ۵ نوع دوربین در طول مدت ۹ ماه و به ۵ زبان زنده دنیا تهیه و تولید شده و به‌زودی در ۵ قاره جهان اکران عمومی می‌شود.

وی افزود: این فیلم مستند دربردارنده زیبایی‌ها و ظرفیتهای متعدد شهر ارومیه در حوزه‌های تاریخی، اقتصادی، اجتماعی، گردشگری، مذهبی، قومیتی و ادیان آسمانی است که در آن تلاش شده با زبان تصویر و موسیقی جلوه‌هایی از این ظرفیت به مخاطب غیر ارومیه‌ای و عموم جهانیان شناسانده شود.

شکریازی گفت: در این فیلم مستند تاریخ، فرهنگ و رسوم و جذابیتهای شهر ارومیه به عنوان یکی از کم نظیرترین شهرهای جهان به همگان معرفی می‌شود.

تهیه کننده فیلم مستند “ارومیه شهر بین الملل” اظهار داشت: اتحاد بین اقوام، مذاهب و ادیان شهر ارومیه را سرآمد عالم کرده است بنابراین این فیلم سعی دارد این ویژگی این شهر کهن را از ابعاد مختلف بررسی کرده و در معرض دید همگان قرار دهد.

شب فراموش ناشدنی یدالله صمدی

شهر مراغه 21 شهریور شب فراموش ناشدنی و ماندگار در تاریخ به ثبت رساند.

مراغه ‘ یدالله صمدی ‘ فرزند خود را در آغوش کشید و از این کارگردان برجسته و بی همتای سینمای بومی و محلی قدردانی کرد.

به گزارش ایرنا، مراسم تجلیل از ‘استاد صمدی’ با شور و حال وصف ناپذیری در میان آحاد مردم و علاقمندان به هنر سینما و فرهنگ بومی و محلی آذربایجان ، با حضور پیشکسوتان و هنرمندان برجسته کشور برگزار شد تا این محفل، فرصتی برای احیای سینمای بومی بی رمق کشور عزیزمان باشد.

نظرات و ابراز احساسات جمعی از بزرگان سینمای کشور درباره یدالله صمدی از جذابیت های ‘شب فرهنگی صمدی در مراغه’ بود تا غلبه حاشیه بر متن، زیبایی های عاطفی و هنری کم مانندی را در این خطه از ایران رقم بزند.

استاد صمدی نیز مانند همیشه چونان سهند خفته در پای مراغه، باوقار و متین ایستاده بود و در برابر مهربانی ها و تعریف و تمجیدهای شهروندان و بزرگان سینمای ایران سرتعظیم فرود می آورد.

ثریا قاسمی: یدالله صمدی، عالیجناب سینمای ایران است.

پیشکسوت و بازیگر محبوب سینما و تلویزیون از یدالله صمدی به عنوان عالیجناب سینمای ایران یاد و گفت: من در عمر هنری خود چیزهای زیادی از وی یاد گرفته ام. ثریا قاسمی افزود: در آکادمی داوری سینما با یدالله صمدی و تحلیل های به دور از حب و بغض او آشنا شدم و در یکی از فیلم های ایشان هم کار کردم، یدالله صمدی یک عمر نجیبانه، سالم و با صداقت کار کرده است.

وی گفت: ما انسان هایی چون یدالله صمدی را لازم داریم و خوشحالیم که هم ما زنده ایم وهم این مرد زنده است و از وی در زمان حیاتش قدردانی می کنیم تا شاید این فرهنگ روز به روز گسترش یابد.

ثریا قاسمی از پشت تریبون مردم را به برخاستن و تشویق استاد یدالله صمدی فرا خواند.

پرویز پرستوئی، بازیگر نقش اول سینما و تلویزیون با قدردانی از سال ها زحمات صمدی در سینمای ایران در ساخت فیلم هایی با مضمون فرهنگ بومی و محلی آذربایجان، با بیان اینکه جای فیلم سینمائی ‘مشهدی عباد’ در سینمای ایران خالی است، گفت: این فیلم تنها با توانایی ها و قابلیت های یدالله صمدی ساخته می شود.

وی افزود: مسئولان با حمایت های مالی از ساخت این اثر سینمایی ماندگار، استقبال کنند.

پرستوئی ادامه داد: اگر همت شود، این اثر ( مسهدی عباد ) در تاریخ سینمای ایران ثبت خواهد شد.

فاطمه معتمد آریا: به بازی در سکانس هایی از آثار صمدی افتخار می کنم فاطمه معتمدآریا، بازیگر سرشناس سینمای ایران نیز در شب تجلیل از مقام هنری یدالله صمدی، اظهار کرد: من افتخار می کنم که در سکانس هایی از آثار این کارگردان برجسته و سالم کشور حضور داشته باشم.

وی ، ساخت فیلم هایی به زبان آذری توسط یدالله صمدی را یکی از ویژگی های برجسته و مهم وی عنوان کرد و خواتسار تداوم این روند در سینمای کشور شد.

معتمدآریا افزود: به عنوان یکی از ارادات مندان صمدی، یادگیری زبان آذری را آغاز کرده ام.

فرهاد قائمیان بازیگر نقش اول ‘دمرل’ در یکی از آثار سینمایی یدالله صمدی، گفت: صمدی پدر معنوی من است و من در زندگی شخصی و هنری خودم در کنار استاد صمدی بزرگ شدم و توانستم در فیلم دمرل جواب اعتماد ایشان را بدهم.

فرهاد قائمیان افزود: سخن گفتن از استاد یدالله صمدی با عشق و احساس همراه است.

وی گفت: امیدوارم سال های سال سایه استاد یدالله صمدی بالای سر من و سینمای ایران باشد و بتوانم بگویم که شاگرد خوبی برایش هستم.

وی افزود: ذره ای از بزرگواری و توانایی های استاد یدالله صمدی در سینمای ایران نصیب من شد تا نخستین کارم را در کنار ایشان آغاز کنم.

به گزارش ایرنا، شب فرهنگی یدالله صمدی، فیلمساز برجسته کشور به عنوان یکی از سلسله برنامه های شب های فرهنگی مراغه در زادگاهش برگزار شد تا اهالی فرهنگ و هنر گردهم بیایند و 21 شهریور و روز سینما را بهانه ای برای تکریم استاد قرار دهند.

یدالله صمدی در سال 1331 در شهرستان مراغه در 140 کیلومتری جنوب تبریز دیده به جهان گشود و فعالیت سینمایی خود را با فیلم ‘تختخواب سه نفره’ از دستیاری کارگردانی نصرت کریمی در سال 1351 آغاز کرد و در سال 1363 با ساخت اولین فیلم خود – مردی که زیاد می دانست -، ساخت اوّلین فیلم طنز پس از انقلاب را به نام خود سند زد و با همین فیلم برنده جایزه سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی از سومین جشنواره فیلم فجر شد.

یکی از مهم ترین مولفه های آثار یدالله صمدی توجه به فرهنگ بومی آذری و استفاده از داستان های اصیل این سرزمین است که حاصل آن را می توان در فیلم های اتوبوس (1364)، ساوالان (1368)، دمرل (1372) و سارای (1376) مشاهده نمود.

تولید 20 هزار تن عسل رقم خورد؛

آذربایجان غربی با تولید 20 هزار تن عسل، هر ساله رتبه نخست تولید عسل کشور را به خود اختصاص می دهد.

استان آذربایجان غربی با داشتن بیش از یک میلیون کندوی مدرن رتبه اول تولید عسل بومی و تولید بیش از 20 هزار تن معادل 27 درصد عسل کشور، هر ساله مقام نخست کشور در تولید عسل را به خود اختصاص می دهد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: 48 درصد عسل استان در خوی تولید می شود و این شهرستان با 350 هزار کندو و تولید 9 هزار تن عسل، بیشترین تولید عسل را دارد.

قریشی افزود: 14 تعاونی زنبورداری، شش کارخانه موم آج کنی، شش کارخانه بسته‌بندی عسل مدرن در شهرستان‌های ارومیه، خوی و مهاباد فعال هستند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: اتحادیه تولیدکنندگان عسل استان پس از 15 سال رکود با رفع موانع در

Facebook
Telegram
Twitter
Email