آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

در آذربایجان چه می گذرد؟

خریب سنگ قبرهای “وادی رحمت” تبریز

وادی رحمت مزار بسیاری از بزرگان، شاعران، عارفان و نیز اهالی شهر تبریز را در خود جای داده ‌است.

در خبر ها گفته می شود بیش از ۱۰۰ سنگ قبر در وادی رحمت تبریز تخریب شده است. با توجه به اینکه در شهرستان های دیگر نیز اخباری از تخریب سنگ های قبر مشاهیر و هنرمندان کشور مشاهده شده است، نشان از یک سازماندهی سراسری در این رابطه است.

اما خلیل فلاحتی مسئول مالی سازمان آرامستان ها و گلزار شهدای تبریز گفته است: تخریب سنگ تعدادی از قبرهای وادی رحمت ناشی از اختلاف خانوادگی است و تعداد سنگ های قبر تخریب شده کمتر از تعداد انگشتان دست است.

وی اظهار کرد: در گذشته نیز شاهد چنین رویدادهایی بوده ایم و تخریب تعدادی از سنگ قبرهای وادی رحمت تبریز برای نخستین بار اتفاق نمی افتد.

این گورستان در ناحیهٔ جنوب‌غربی تبریز و بر سر بزرگراه تبریز-آذرشهر واقع شده‌است.

احداث آزادراه تبریز ـ بازرگان متوقف شد

بعد از 1.5 سال تازه راه و شهرسازی با وجود اینکه کاری در این زمینه انجام نشده بود از توقف این پروژه خبر می‌دهد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان‌شرقی از عدم موافقت سرمایه‌گذار خارجی با سود مشارکت مورد نظر در احداث آزادراه تبریز ـ بازرگان خبر داد و افزود: به دلیل اختلاف در سود میان سرمایه‌ گذار خارجی و وزارت راه و شهرسازی این احداث به توافق نرسید و فراخوان جذب سرمایه‌گذار داخلی وخارجی توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور انجام و در حال طی مراحل انتخاب سرمایه گذار و متعاقبا عقد قرارداد جهت احداث این آزادراه است.

استاندار آذربایجان شرقی با انتقاد از سنگ‌اندازی برخی‌ها در مسیر اجرای طرح‌های بزرگ عمرانی، آن را جفا در حق چهار میلیون نفر مردم استان دانست و اعلام کرد: همه دستگاه‌های استانی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی حداکثر تلاش خود را انجام داده‌اند و ادامه راه منوط به همکاری دستگاه‌های ملی است.

اسماعیل جبارزاده، با اظهار گله‌مندی از عدم همکاری بدنه برخی از وزارتخانه‌ها در اجرای طرح‌های بزرگ عمرانی در استان، گفت: اگر همکاری دستگاه‌های ملی با استانی انجام می‌شد در سه سال گذشته طبق پیش‌بینی‌ها سه میلیارد دلار جذب سرمایه خارجی انجام می‌شد.

وی اظهار کرد: سرمایه‌گذاران خارجی که به استان جذب‌شده‌اند هیچ‌کدام برای واردات کالای ساخته‌شده نیست، بلکه برای کار عمرانی است، اما متاسفانه برخی شیطنت‌ها وجود دارد تا این کار انجام نشود.

۱۰ هزار کودک بی‌سرپرست در آذربایجان‌شرقی بدون حامی هستند

معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد آذربایجان شرقی با اشاره به کمک 79 میلیارد ریالی حامیان به ایتام و فرزندان خانواده های نیازمند استان، گفت: در زمان حاضر 10 هزار و 400 فرزند زیر 18 سال بدون حامی هستند.

علی حداد در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه هشت هزار حامی در قالب طرح محسنین چتر حمایتی خود را بر چهار هزار و 785 فرزند خانواده های نیازمند آذربایجان شرقی گسترانیده اند، اظهارکرد: طرح اکرام ایتام و محسنین سفره‌ بابرکتی است که با پیروی از سیره‌ علوی گشوده شده و تا حد زیادی از مشکلات مادی و معنوی ایتام و فرزندان خانواده های نیازمند کاسته است.

وی با اشاره به اینکه خانواده طرح محسنین شامل آن دسته از خانواده های نیازمند است که دارای سرپرست بیمار، معلول، ازکار افتاده و یا زندانی هستند.

تشکیل فراکسیون مناطق ترک نشین کشور

سخنگوی فراکسیون مناطق تُرک نشین از تشکیل این فراکسیونی با حضور ۱۰۰ نماینده و تعیین هیأت رئیسه آن به ریاست مسعود پزشکیان خبر داد.

زهرا ساعی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: فراکسیون مناطق تُرک نشین با حضور صد نماینده مجلس تشکیل شد که ۲۵ نفر عضو شورای مرکزی هستند.

در این جلسه انتخابات هیأت رئیسه نیز برگزار شد که به موجب آن مسعود پزشکیان به عنوان رئیس فراکسیون برگزیده شد.

به گفته وی، نادر قاضی پور نماینده اورمیه و رضا کریمی نماینده اردبیل به عنوان نواب رئیس ، محمد حسن نژاد نماینده مرند و جلفا و شهاب الدین بی مقدار نماینده تبریز به عنوان دبیران و ساعی به عنوان سخنگو انتخاب شدند.

سخنگوی فراکسیون مناطق تُرک نشین در توضیح هدف تشکیل این فراکسیون گفت :‌با توجه به گستردگی مناطق تُرک نشین در سراسر کشور و مدیریت راهبردی برای حل مشکلات در این مناطق این فراکسیون با حضور نمایندگان تُرک زبان تشکیل شد که هدف آن استفاده از ظرفیت نمایندگان برای رفع مشکلات مناطق ترک نشین است.

وی افزود: ‌با توجه به اینکه نمایندگان عضو این فراکسیون در کمیسیون های مختلف عضو هستند، به دنبال آن هستیم تا مشکلات مربوط به حوزه ‌های مختلف را از طریق اعضای فراکسیون عنوان کنیم.

استقبال تشکل های مردمی از مستند “من عصمت ام”

فیلم مستند “من عصمت ام” به نویسندگی و کارگردانی لیلا نوروزی و تهیه کنندگی محمد علیمرادی با استقبال تشکل های زیست محیطی و حامی حیوانات در تبریز قرار گرفت.

این فیلم روایتگر زندگی زنی آذربایجانی به نام عصمت است که با وجود فقر و تنگدستی سالهاست مادرانه به حیوانات بی سرپرست در شهر تبریز و حومه رسیدگی می کند و در این راه متحمل سختی ها و ناملایمات فراوانی شده است.

صادرات 74 میلیون دلاری فرش از آذربایجان‌شرقی

انواع فرش و صنایع‌دستی به ارزش 74 میلیون دلار در نیمه نخست سال از گمرکات کشور به دیگر کشورهای مقصد صادر شده است.

هم‌اکنون در آذربایجان‌شرقی 600 هزار نفر در قالب 22 حرفه مرتبط با صنعت فرش مشغول به کار بوده و از این تعداد 200 هزار نفر در عرصه تولید و بافندگی فعالیت می‌کنند.

به گزارش ایسنا، «غلامعلی راستی» معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت آذربایجان‌شرقی در حاشیه بازدید از یک کارگاه قالیبافی یاد آور شد: در زمان کنونی 35 درصد فرش کشور در آذربایجان‌شرقی تولید می‌شود.

راستی، با بیان این‌که طبق توافق با سازمان تأمین اجتماعی 35 درصد جامعه قالیباف بیمه شده باید به آذربایجان‌شرقی اختصاص یابد، ادامه داد: در زمان کنونی حدود پنج درصد از این رقم در استان محقق شده است.

پروژه فاضلاب شهری زنجان اعتبار نادرد

روزنامه همشهری زنجان نوشت؛ با گذشت بیش از2 دهه از اجرای طرح مطالعاتی شبکه فاضلاب شهری زنجان هنوز این طرح برای نهایی شدن راه سختی در پیش دارد.

البته برای اجرای اصولی و با برنامه این طرح تخصیص اعتبارات به موقع و همکاری تمامی ارگان های ذیربط بخصوص شهرداری زنجان راه اجرای این طرح را قوت می¬بخشد.

داوود رستمخانی با اعلام اینکه مطالعات این طرح مهم شهری از سال74 کلید خورده است، اظهار می کند: قرار بر این است که این طرح در افق1400 به مرحله نهایی برسد که نیازمند همکاری مردم و تخصیص اعتبار هستم.

رستمخانی با اعلام اینکه قرار بر این است که در سال جاری14 کیلومتر شبکه فاصلاب شهری اجرا شود، ادامه می دهد: هم اکنون در شهرک الهیه و شهرک پونک و قسمت هایی از داخل شهر و نقاط انفصالی این پروژه دنبال می شود.

مدیر امور آبفای شهرستان زنجان در بخش دیگر این مصاحبه تاثیر این پروژه را در ساختن شهری عاری از آلودگی ها و بهداشت محیط مهم می داند و می گوید: بی شک با توجه به حساسیت های زیست محیطی در شهر زنجان، یکی از مهمترین معضلات در فاضلاب است و امیدواریم با توجه به حساسیت موضوع مقامات مسئول نسبت به تامین اعتبارات لازم آن یاریگر آبفا باشند

۳۱۹ هکتار از مراتع استان زنجان طعمه حریق شد

مهر ماه امسال 319 هکتار از مراتع سطح استان طعمه حریق شد.

سرهنگ منصور خسروی، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان زنجان با اعلام این خبر به خبرآنلاین گفت: در ماه گذشته 19 مورد حریق در نقاط مختلف استان روی داده که بیشتر این آتش سوزی ها مربوط به شهرستان های طارم و زنجان است.

وی خروج 520 واحد دامی غیرومجاز از مراتع استان را یادآور شد و افزود: پیشگیری از تصرف 222 هکتاری اراضی ملی و خلع ید و رفع تصرف 10 هکتاری از دیگر اقدامات یگان حفاظت منابع طبیعی استان در مهر ماه امسال بوده است.

 پسماندهای صنایع معدنی، معضل زیست محیطی استان زنجان

دبیر مجمع نمایندگان استان پسماندهای ناشی از فراوری و تولیدات معادن بزرگترین معضل بزرگی در آلودگی محیط زیست زنجان دانست و افزود: این پسماندها فلزات سنگینی دارند که به طور کلی آب، خاک، هوا و پوشش گیاهی استان را تحت تأثیر قرار داده است.

مرتضی خاتمی در جلسه شورای اداری استان که با حضور رئیس سازملان محیط زیست کشور برگزار شد، گفت: انتظار داریم بیشتر به سلامت مردم زنجان اهمیت داده شود، زیرا مواردی که از آنها یاد شد، می‌توانند آثار مخرب ریوی، قلبی، عروقی و کلیوی به خصوص در کودکان و کهنسالان استان را به همراه داشته باشد.

به گفته وی همچنین کارگرانی که در این کارخانه‌ها به طور مستقیم با آلاینده‌ها ارتباط دارند باید چکاپ شوند و آزمایش‌های سلامت از آنان گرفته شود.

از سویی دیگر معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن بازدید از شهرک صنعتی روی و سرب، نسبت به دپوی پسماندهای این شهرک که می توانند به کانون ریزگردهای شیمیایی تبدیل شود، هشدار داد

ابتکار با بیان اینکه مشکل اصلی شهرک به مکان یابی غلط آن و نادیده گرفتن نظر سازمان حفاظت محیط زیست بر می گردد، دستور تهیه فوری برنامه مدیریت محیط زیستی شهرک را صادر و تاکید کرد که برای تغییر مکان این شهرک باید برنامه ریزی لازم صورت گیرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید ظرف چهارماه برنامه خود را برای مدیریت پسماندهای

Facebook
Telegram
Twitter
Email