آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

رکود بازار خیاطان زنجان

خیاطی، حرکت دست‌های دوزنده‌ای ماهر را می‌طلبد و این روزها حال و روز خوبی ندارد. چرا که لباس‌های کارخانه‌ای خوش و آب رنگ کارخانه‌های داخلی و خارجی جایی برای خیاط و خیاطی نگذاشته است.

صنف قیچی به دست که می‌توانست روزگاری سهم بالایی در اشتغال داشته باشد، حال با مشکلات زیادی دست به گریبان است. اما راه‌حل این مشکلات چیست؟

آخرین ماه سال، ماهی پرکار
به گزارش روزنامه همشهری رئیس اتحادیه خیاطان مردانه شهرستان زنجان می گوید: اتحادیه خیاطان شامل 4رسته صنفی تولیدی پوشاک، زنانه‌دوز، مردانه‌دوز و جوراب‌بافان است. 215 خیاط مردانه‌دوز، 300 خیاط زنانه‌دوز، 100 خیاط پیراهن و شلوار‌دوز و 200 تولیدی پوشاک در زنجان فعال هستند.
«محمدعلی افشاری» می‌افزاید: ماه پایانی سال، ماه پرکاری برای خیاطان ماهر است، اما برای بقای این حرفه و اشتغال‌زایی نیاز است تمام ماه‌های سال برای خیاطان روزهای پرکاری باشد.
رئیس اتحادیه خیاطان زنجان با بیان این‌که حمایت بخش دولتی برای اشتغال ضروری است، می‌گوید: گاهی سفارش دوخت لباس فرم بخش‌های دولتی و خصوصی به خیاطان خارج از استان داده می‌شود که این موضوع به ضرر فعالان این صنف است.
 وی ادامه می‌دهد: ضمن اینکه کیفیت لباس‌های دوخته شده بسیار پایین است و باعث نارضایتی سفارش‌دهنده می‌شود. اگر سفارش‌های لباس‌ کارمندان بخش دولتی یا حتی بخش خصوصی به خیاطان بومی داده شود، علاوه بر افزایش درآمد خیاطان، می‌توان با آموزش خیاطی به نیروی کار جوان در این صنعت اشغالزایی کرد.

لباس‌های کارخانه‌ای
این روزها بوتیک‌های شهر پر شده از لباس‌هایی که محصول کارخانه و شرکت‌های خاص هستند. لباس‌هایی که در نوع خود قیمت پایین‌تر و طرفداران زیادی دارد.
رئیس اتحادیه خیاطان شهر در مورد این موضوع اظهار می‌کند: یکی دیگر از عوامل مهمی که نمی‌توان از آن چشم پوشید و لطمه شدیدی به این حرفه وارد کرده است، لباس‌هایی است که به صورت انبوه در کارخانه‌ها تولید و عرضه می‌شوند و قیمت آنها بسیار پایین است. افزایش گرایش مردم به خرید این گونه لباس‌ها نیز باعث کاهش سفارش دوخت به خیاطان شده است.
وی با بیان این‌که تعداد خیاطان در گذشته بسیار بیشتر بوده است، می‌گوید: هرچند در حال حاضر نیز خیاطان ماهری مشغول به فعالیت هستند که کیفیت کار آنها بسیار بالاست، اما وجود این تعداد خیاط در شهر کافی نیست و پتانسیل بالایی برای رشد و تربیت خیاطان وجود دارد.
وی اضافه می‌کند: با توجه به افت بازار در سال‌های اخیر گاهی ناچار به تعدیل نیرو می‌شویم که این بسیار ناراحت‌کننده است.

نرخ دوخت لباس
افشاری با اشاره به این‌که نرخ دوخت لباس از سال گذشته تا کنون 10 درصد افزایش داشته است، می‌گوید: از ابتدای سال، 20 مجوز فعالیت در بخش مردانه‌دوز صادر شده است، اما نسبت به جمعیت شهر، تعداد خیاطان کم است.

توصیه‌های یک خیاط
وی به افرادی که قصد ورود به این حرفه را دارند، توصیه می‌کند: افرادی که می‌خواهند خیاطی را به عنوان حرفه‌ خود انتخاب کنند باید در ابتدا در آموزش‌های لازم را ببینند. آموزش‌هایی که از سوی آموزشگاه‌های خیاطی داده می‌شود سطح بالایی دارند و در مرحله بعد باید تجهیزات مدرن و به روز برای کار خود تهیه کنند.
در ادامه با بررسی‌های لازم، مکانی را برای راه‌اندازی خیاطی انتخاب کنند که توجیه اقتصادی برای آن‌ها داشته باشد، زیرا انتخاب محل درست برای راه‌اندازی این کسب و کار و جلب مشتری بسیار مهم است. بنابراین باید میزان مناسبی سرمایه اولیه داشته باشند.

دغدغه‌های یک خیاط قدیمی
«حسن علوی» یکی از خیاطان باسابقه شهر است که سال‌هاست خیاطی می‌کند. او متولد  1325 در زنجان است و این حرفه را از 7 سالگی با شاگردی نزد «حاج کاظم واحدی» شروع کرده و تا سن 18 سالگی نزد چند استاد دیگر از جمله «علی اسلامی» نیز شاگردی کرده است. پس از اتمام دوران سربازی، مجددا این حرفه را دنبال کرده و سال هاست استادکار ماهری است که شاگردان زیادی تربیت کرده است. علوی که در گذشته در دوختن همه نوع لباس از جمله کت و شلوار و پیراهن فعالیت داشته است، حالا تنها پیراهن‌مردانه می‌دوزد و کار تخصصی به شکل فعلی را می‌پسندد.
وی بر این باور است اولین شرط برای ورود به این حرفه، علاقه است، زیرا این حرفه به دقت و صبر زیادی نیاز دارد. در سال‌های ابتدایی کار باید به شاگردی در این حرفه پرداخت،حرفه‌ای که به گفته علوی نسبت به سال‌های گذشته بازار خوبی ندارد، زیرا متناسب با قیمت پارچه، نزخ دستمزدها افزایش نمی‌یابد. لباس‌هایی که به صورت انبوه تولید می‌شوند، باعث افت بازار شده است. در این بین بازاریابی برای تولید هر محصولی از جمله لباس بسیار مهم است و اگر بازایابی درستی انجام شود، دریافت سفارش از شرکت‌ها و ارگان‌های دولتی کار سختی نیست. همچنین راه‌اندازی یک تولیدی بزرگ در شهر که بتواند پاسخگوی سفارش شرکت‌های بزرگ شهر باشد و به صورت حرفه‌ای کار کند، گام موثری است.

Facebook
Telegram
Twitter
Email