آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

لاريجاني در نشست خبري پاياني سال ۹

ممنوع اتصئیری خاتمی، مصوبه قانونی ندارد

روز گذشته به رسم روزهاي پاياني سال، رئيس مجلس شوراي اسلامي، ميزبان خبرنگاران پارلماني بود و به پرسش‌هاي آنان درباره مسائل مختلف پاسخ داد. علي لاريجاني که در رأس مهم‌ترين نهاد انتخابي کشور، پاسخگوي خبرنگاران بود، مورد پرسش‌هايي درباره محدوديت‌ براي رئيس‌جمهوري اصلاحات و ديگر موضوعات سياسي، اقتصادي و شرايط انتخابات و نحوه رابطه او با شخص حسن روحاني، رئيس‌جمهوري قرار گرفت. او در پاسخ به وضعيت محدوديت سياسي براي سيدمحمد خاتمي گفت که قطعا بايد مصوبه قانوني براي ممنوعيت و محدوديت رئيس‌جمهوري سابق را مجلس تصويب کند، بديهي است که در زمينه ممنوع‌التصويري، مصوبه قانوني وجود ندارد. 
علي لاريجاني در پاسخ به پرسشي درمورد اينکه درباره رفع ممنوع‌التصويري سيد‌محمد خاتمي و همان‌طور ضرورت‌هاي طرح گفت‌وگوي ملي که در مجلس در جريان است، چه اقداماتي در‌اين‌زمينه صورت گرفته است؟ گفت: در مجلس کميته‌اي در‌اين‌زمينه وجود ندارد و از تشکيل چنين کميته‌اي در فراکسيون اميد اطلاعي ندارم. طرحي را برخي دوستان در‌اين‌زمينه ارائه کردند که بين جريان‌هاي فکري در سطح پارلمان گفت‌وگو باشد که اين موضوع در سطح مجلس مشکلي ندارد. مجلسي‌ها ضمن داشتن عقايد مختلف با هم گفت‌و‌گو مي‌کنند و مانعي در‌اين‌زمينه وجود ندارد. اگر دوستان پيگيري کنند، مي‌تواند محقق شود؛ البته اين گفت‌وگوها الان مي‌تواند سازنده‌تر شود. 
رئيس‌مجلس درمورد پيگيري رفع ممنوع‌التصويري سيدمحمد خاتمي هم گفت: ضمن روابط برادرانه با قوا، هر کسي جاي خود تصميم مي‌گيرد و قرار نيست جاي آنها تصميم‌گيري کنيم و توسعه اختيارات بدهيم. ما فقط بايد موضوع را منعکس کنيم. 
او گفت: قطعا مصوبه قانوني را مجلس بايد تصويب کند که در‌اين‌زمينه، مصوبه قانوني وجود ندارد اما بالاخره جايي بايد تصميم بگيرد، شما نمي‌دانيد کجاست؟ 
لاريجاني همچنين در پاسخ به سؤال خبرنگاري مبني‌بر اينکه آيا موضوع مهمي در ابتداي شروع به کار مجلس دهم وجود داشت که مجلس به صورت طرح نتواند به آن رسيدگي کند، گفت: طرح‌هاي زيادي در دست بود که به علت رسيدگي به برنامه ششم توسعه و مواد دائمي آن، نتوانستيم به آنها رسيدگي کنيم؛ مثل لايحه هواي پاک که هنوز در دستور کار قرار دارد. 
رئيس مجلس شوراي اسلامي همچنين در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرآنلاين درباره سازوکار انتخاباتي اصول‌گرايان و سکوت سياسي علي لاريجاني، ناطق‌نوري و ولايتي گفت: مسائل کشور در حوزه اقتصادي به قدري پيچيده شده که بايد براي آن، وقت بگذاريم. من از بعد از نماز صبح که به مجلس مي‌آيم، تا آخر شب مشغول مسائل مجلس هستم و اولويت ما اين مسائل نيست و افراد ديگري به آن مي‌پردازند. به‌عنوان رئيس قوه‌مقننه، مصلحت نمي‌بينم به اين مسائل ورود کنم؛ البته براي تشکيل اين جبهه خبري هم ندادند که تشکر هم مي‌کنم و اگر خبر مي‌دادند هم نمي‌رسيدم. 
رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سؤالي مبني‌بر اينکه چه ميزان از انتقادات مقام معظم رهبري نسبت به تحقق اقتصاد مقاومتي دغدغه مجلس است، گفت: گزارش اقدامات مجلس درباره تحقق اقتصاد مقاومتي، روز گذشته در صحن علني مجلس ارائه شد. مرکز پژوهش‌هاي مجلس در چارچوب برنامه ششم توسعه بودجه سال 96 و سياست‌هاي کلي برنامه ششم با اعداد و ارقام اقدامات مجلس را ارائه کرد؛ بنابراین کاري که از دست مجلس برمي‌آمد، ارائه شده و دولت نيز گام‌هاي مؤثري در اين زمینه برداشته است همچنين ستادي در دولت تشکيل شده که در حال انجام اقدامات لازم است و بايد از آنها حمايت شود. 
ايران از دوستانه‌شدن رابطه با مصر استقبال مي‌کند
او همچنين در پاسخ به سؤال خبرنگاري از رسانه‌اي خارجي درباره آينده روابط ايران و مصر و اينکه آيا ايران سيگنال‌هايي از سوي مصر دراين‌باره دريافت کرده است، تأکيد کرد: ايران و مصر، دو کشور با سابقه تمدني هستند که همکاري‌هاي قوي و مهمي داشته‌اند و از رشديافتگي در زمینه‌های مختلف برخوردارند و توجه بر اين است که روابط ايران و مصر حسنه شود. 
لاريجاني ادامه داد: بعد از قرارداد کمپ ديويد در روابط دچار نقص شديم اما ايران از هر اقدامي که منجر به روابط عادي و دوستانه با مصر شود، استقبال مي‌کند و مصر، کشور مهمي در حل مسائل منطقه‌اي بوده اما گام‌هاي منتج به ارتباط، هنوز عميق نشده است. 
رفع موانع توليد به اجراي اقتصاد مقاومتي کمک مي‌کند
رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اينکه ارزيابي شما از تأثير اقتصاد مقاومتي در بهبود معيشت مردم گفت: در‌اين‌زمينه خلأ قانوني زيادي نداريم و قوانين بهبود فضاي کسب‌و‌کار و رفع موانع توليد به اجراي اقتصاد مقاومتي خيلي کمک مي‌کرد و مشکل در مقام اجراست. 
او ادامه داد: ستاد اقتصاد مقاومتي دولت گام‌هاي خوبي را آغاز کرده و پروژه‌هاي مهمي در‌اين‌زمينه در حال فعاليت است اما چند سال مستمرا بايد در‌اين‌زمينه اقدام شود. برخي از بخش‌هاي دولت در اجراي اقتصاد مقاومتي خوب عمل کرده‌اند، برخي کارخانه‌ها فعال شده و تحرک‌هايي براي خروج از رکود ديده مي‌شود و هنوز جاي کار دارد. رئيس قوه‌مقننه همچنين تأکيد کرد: در سال 91 و 92 تشنجات اقتصادي شديدی داشتيم. 40 درصد نرخ تورم در جامعه بود که اکنون وجود ندارد، رشد تورم کاملا کنترل شده و بسياري از کارخانجات تعطيل شده، راه افتاده‌اند اما تمرکز حکمرانان همچنان بايد به اجراي اقتصاد مقاومتي باشد. 
او در پاسخ به اين پرسش که چرا درباره حضور حجت‌الاسلام رئيسي در انتخابات رياست‌جمهوري، بين مواضع جبهه مردمي نيروهاي انقلاب و دفتر ايشان تناقض وجود دارد، گفت: من در اين موضوع بي‌تقصيرم و ايشان مشکلي از نظر استعفا براي حضور در انتخابات ندارند و تحليل خاصي از اين حضور ندارم. 
او همچنين درباره نارضايتي رهبر معظم انقلاب از روند اجرا و تحقق اقتصاد مقاومتي تصريح کرد: اين موضوع را بايد به بخش‌هاي مختلف تفکيک کرد زيرا به‌طور مثال، دولت در حوزه کشاورزي خوب عمل کرد و روند خودکفايي و اجراي طرح‌هاي دامپروري، کشاورزي، حوزه آبزيان و مسئله خودکفايي گندم روند رشد خوبي داشته است. از طرف ديگر، در حوزه نفت و گاز نيز گام‌هاي خوبي از سوي دولت برداشته شد زيرا برنامه‌ريزي در اين حوزه براي افزايش فروش نفت و سرمايه‌گذاري در پارس جنوبي بود که در اين حوزه خوشبختانه با پيشرفت‌هاي خوبي روبه‌رو بوديم. 
رئيس قوه‌مقننه در اين زمینه تأکيد کرد: در بحث حوزه سلامت و عملکرد وزارت بهداشت، کارها و اقدامات خوبي صورت گرفت؛ البته بايد بخش‌هاي مختلف اقتصاد مقاومتي تفکيک شده و در نقاطي که ضعيف عمل شده، تقويت شود. 
تشريح پشت‌ پرده ماجراجويي رژيم صهيونيستي
لاريجاني درباره تلاش برخي کشورها در شرايط کنوني، نسبت به عادي‌شدن روابط با رژيم صهيونيستي گفت: شايد در نظر برخي کشورها چنين مسئله و موضوعي مطرح باشد اما بعيد مي‌دانم که در اين حوزه موفق شوند. اگر به صحبت‌هاي اخير نتانياهو در ديدار با رئيس‌جمهوري روسيه توجه کنيم، مي‌بينيم که او حرف‌هاي مهمي را مطرح کرده که کشورهاي اسلامي بايد به آن توجه خاصي داشته باشند. رئيس مجلس شوراي اسلامي دراين‌باره افزود: او در اين ديدار گفت که اين رژيم نمي‌گذارد صلح در منطقه محقق شود؛ حال اگر کشورها به دنبال صلح هستند بايد به شروط اين رژيم عمل کنند که اين اظهارات نشان مي‌دهد که ماجراجويي آنها داراي پشت صحنه بوده است؛ بنابراين در شرايط کنوني، کشورهاي منطقه بايد به‌هوش باشند. البته فکر مي‌کنم که به مرور زمان شرايط غبارآلود در اين عرصه رفع شود اما قطعا آنها نمي‌توانند در تحقق اهدافشان در اين حوزه موفق شوند. 
لاريجاني در پاسخ به سؤالي درباره تأييد صلاحيت انتخابات شوراها و نظارت بر آن و شبهات مطرح‌شده در اين باره گفت: من نديدم شبهه‌اي وجود داشته باشد. مجلس، سيستم نظارتي خود را درباره اين انتخابات اجرا مي‌کند و ملاک، حضور بيشتر افراد در انتخابات شوراهاست؛ البته اين افراد بايد از صلاحيت برخوردار باشند، بنابراین مانع ورود سلايق مختلف نمي‌شويم و مجلس از ورود سلايق مختلف در شوراها استقبال مي‌کند. 
رقيب انتخاباتي، ترامپ زحمت ازبين‌بردن داعش را بکشد
رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به پرسشي درباره ارسال نيروي نظامي به سوريه گفت: تحولاتي در حال وقوع است، ترامپ هم از ارسال اين نيروها براي مبارزه با داعش ياد مي‌کند؛ بنابراین اميدواريم اشتباهات گذشته را مرتکب نشود، چنانکه 6 هزار ميليارد دلار خسارت ديده و پنج هزار کشته داده‌اند. ازاين‌رو، نبايد اشتباهات گذشته را تکرار کنند. 
همچنين، دکترلاريجاني درباره روابط ايران و آمريکا و مبهم بودن سياست ترامپ و تناقض‌هايي در اين زمینه گفت: صحنه منطقه به خاطر درگيري‌ها، صحنه سختي است، ازاين‌رو، کساني که مي‌خواهند وارد شوند، پابرهنه نباشند زيرا اين ورود هزينه‌بر است. يکي از رقباي ترامپ گفته بود ما هزينه به‌وجود‌آمدن داعش را داديم، حال ايشان زحمت بکشند داعش را از بين ببرند، بنابراین اميدواريم رئيس‌جمهوري جديد روش عقلايي در پيش بگيرد. 
در صحنه بين‌المللي اجراي برجام شيطنت مي‌شود
رئيس قوه‌مقننه در پاسخ به سؤال ديگري مبني‌بر اينکه پس از اجراي برجام کشورهاي زيادي براي تعامل به ايران سفر کردند و تفاهمنامه‌هايي نوشته شد اما خزانه‌داري آمريکا اما و اگرهايي بر سر راه اجراي اين تفاهمنامه‌ها مي‌آورد، گفت: رفتارها شيطنت‌آميز است و آن‌طور که انتظار مي‌رفت سرمايه‌گذاري کنند، نشد. 
او ادامه داد: اما بخشي از آن انجام شد و 9 ميليارد دلار تاکنون عملياتي شده است، بنابراین بايد زمينه داخلي براي سرمايه‌گذاري فراهم کنيم و ديپلماسي اقتصادي را مورد توجه قرار دهيم که سازوکارهايي نيز براي آن تعيين شده است. صحنه، صحنه شيطنت‌هاست و ما بايد نگاه ملي را دنبال کرده و شرايط را مهيا کنيم. اخيرا پروژه خريد ايرباس را داشتيم که سرمايه آن در آينده از طريق فروش بليت تأمين مي‌شود.

منبع: وقایع اتفاقیه

Facebook
Telegram
Twitter
Email