آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

جاذبه های گردشگری استان زنجان

 روستای شیت در حوزه گردشگری منحصر به فرد است و در درجه اول مردم روستا با ابتکار خود و خدماتشان، این روستا را به عنوان یک روستای گردشگری معرفی کردند.

فرماندار طارم با تشریح زیبایی های این روستا گفت: روستای شیت در حوزه گردشگری منحصر به فرد است و در درجه اول مردم روستا با ابتکار خود و خدماتشان این روستا را به عنوان یك روستای گردشگری معرفي كردند.

به گفته وی، طارم در بحث گردشگري داراي پتانسيل ها و ظرفيت هاي فراوان است و با همكاري اداره كل ميراث فرهنگي ما به دنبال توسعه گردشگري در طارم هستيم

علي باقري اظهار كرد: این روستا به واسطه طبيعت طبيعت زيبا و آب هواي خوب، قابلیت جذب گردشگر در سطح ملی و بین المللی را نيز داراست.

وي با اشاره به توانمندي هاي شهرستان طارم اين شهرستان را سرشار از منابع و ثزوت هاي خداداي دانست و عنوان كرد: همانطور که مستحصرید شهرستان طارم در زمینه های مختلف توانمند است و از منابع و ثروت های خدادی شهرستان طارم به صورت کامل برخوردار است كه شکوفاسازی این استعدادها مستلزم‌حمایت مي باشد.

فرماندار طارم با اشاره به پتانسيل هاي بخش كشاورزي اين شهرستان گفت: در بخش کشاورزی شهرستام طارم بسیار مستعد است همانگونه كه مي دانيد قبل از انقلاب اقتصاد در شهرستان طارم معیشتی بود ولي امروزه بیش از ۴۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در شهرستان طارم تولید و سیر و زیتون طارم صادر می شود.

این روستا با قدمت ۵۰۰ ساله خود در حال حاضر میزبان دویست و پنجاه خانوار قریب به هزار نفر جمعیت می باشد که در مقایسه با روستاهای همجوار یکی از روستاهای پرجمعیت بشمار می آید .

اهالی روستای شیت بیشتر در کار باغداری فعالیت دارند که به جرات می توان گفت معیشت آنها حاصل از درآمدهای فروش محصولات باغی از قبیل انار ، گیلاس ، انجیر می باشد .

البته به غیر از باغ داری به طور پراکنده به امور دامداری، زنبورداری و قالی بافی نیز مشغولند .

جاذبه‌های دیدنی و گردشگری روستا شامل چشمه سارها، ییلاق دولار و ییلاق نَراب ، رودخانه چهار فصل ، قلعه شیت، امامزاده سید محمد ماهوری شیت ، غار سید باغی میباشد که با مناظر زیبایش همه ساله گردشگران را به این روستا جذب می کند . روستای شیت بر روی دامنه میانی کوهی قرار گرفته‌است که از سمت مقابل و کناره‌ها نیز توسط کوه‌های بلندی احاطه شده‌است و گیاهان سبز و درختان گیلاس و انار و انجیر و درختان میوه دیگر و رودخانه چهار فصل آن که از میان دو کوه بلند در خروش است منظره بسیار زیبا و دلنشینی را بوجود آورده‌ است که منتظر دوستداران طبیعت سبز و زنده میباشد .

رنگین کمان خفته در خاک!

کوه های رنگارنگ که هر کدام به تنهایی شگفتی های بی بدیلی هستند، نقش بسته در گستره خاک و وجود رنگ هایی همچون قرمز، قهوه ای، سبز، نارنجی، زرد و سفید چشم های انسان خیره می کند.

در مسیر حرکت از سمت زنجان به طرف شهرستان ماهنشان در دو طرف جاده کوه های رنگین خودنمایی می کنند اگر مسیرتان به این منطقه از ایران بی همتا خورده است، حتماً کوه ها و تپه های رنگی یا «آلاداغ لار» را دیده اید.

کوه های رنگی زنجان و ماهنشان، یکی از شگفت انگیز ترین جاذبه های طبیعی استان زنجان در مسیر زنجان به ماهنشان قرار دارد.

نام بومی این تپه های چشم نواز به ” آلا داغ لار” معروف است که در بخش هایی از غرب استان زنجان قرار گرفته اند.
این مناظر آنقدر نادر و عجیب‌ هستند که گاهی تصور می‌کنیم در حال دیدن مناظر ی از یک سیاره در یک منظومه شمسی دیگر هستیم و رنگها با چشمهایت بازی می کنند.
وجود رنگ هایی همچون قرمز، قهوه ای، سبز، نارنجی، زرد و سفید چشم های انسان خیره می کند و انگار بستری از حریر به رنگ رنگین کمان روی زمین پهن شده است.
در نزدیکی این کوه ها و تپه ها، روستاها و آبادی های متعددی قرار گرفته اند، دست و دل بازی طبیعت زیبا که اندوخته ها و ثروت چشم نواز و زیبای خود را به ساکنان این مناطق ارزانی داشته و خاکهای رنگی به کار رفته در کاه گل دیوار خانه ها مؤیید این مطلب است.
این کوه ها و تپه های رسی به سبب رنگ شان به ویژه رنگ قرمز، قهوه ای، سبز، زرد، سفید و نارنجی در شرایط نور مناسب خصوصا پس از یک بارندگی اندک که خاک ها را کمی خیس می کند با آنcontrast زیبا، سوژه بی نظیری برای عکاسان – فیلمسازان و طبیعت گردان به شمار می رود.

«آلاداغ لار»می تواند به عنوان یک منطقه و محل مناسب برای توسعه گردشگری طبیعی در استان زنجان خود را مطرح کند و تحقق این امر در کنار وجود سایر جاذبه های گردشگری شهرستان ماهنشان نقش مهمی در توسعه گردشگری شهرستان ماهنشان دارد.

روستای زیبای شیت

زنجان با پنج اثر ناب گردشگری

استان زنجان با 5 اثر گنبد سلطانیه، غار زیبای کتله خور، بازار سنتی زنجان به عنوان طولانی ترین بازار سنتی ایران، مردان نمکی و بنای تاریخی رختشویخانه به استقبال گردشگران نوروزی می رود.

یحيي رحمتي در گفتگو با خبرآنلاین گفت: اين پنج اثر به واسطه اينكه اصلي ترين مقاصد گرشگران تاريخي و فرهنگي استان هستند، مي توانند نقش ويژه اي در بحث ماندگار گردشگران در استان زنجان ايفا كنند.

وي با اشاره به پراكندگي اين آثار در استان عنوان كرد: پراكندگي نسبي اين آثار در استان، محور گردشگري زنجان، سلطانيه و خدابنده را ايجاد كرده است كه در كنار آن جاذبه هاي طبيعي چون كوچه باغ هاي زيباي خرمدره و ابهر، طبيعت زيباي خرمدره ، طبيعت بكر و بي نظير طارم و نيز كوههاي رنگي ماهنشان در نوع خود بي نظير است.

رحمتی با بيان اينكه زنجان قطب باستان شناسي معدني دنيا است ، ادامه داد: دو اثر منحصر به فرد زنجان در دنيا شهرت جهاني دارند. اول معدن نمك چهرآباد زنجان و وجود مردان نمكي كه زنجان را به قطب باستان شناسي معدني در دنيا تبديل كرده است و دوم به واسطه يك اثر انسان ساخت، به نام گنبد سلطانيه، كه شهرت اين اثر به وراي مرزهاي ايران رسيده است.

وي با اشاره به برنامه ريزي هاي صورت گرفته توسط ستاد اجرايي خدمات سفر استان زنجان، خاطر نشان كرد: برنامه ريزي بسياري در راستاي تحقق شعار سال در حوزه سفر با عنوان ” نوروز متفاوت، خدمات متفاوت” صورت گرفته است.

به گفته رحمتي برپایی ۱۴ سفره هفت سین در شهر زنجان و تهیه و نصب ۱۰ مورد المان نوروزی در سطح شهر، از ديگر فعاليت هاي نورزوي ستاد اجرايي خدمات سفر نوروز 96 استان زنجان است.

وي با اشاره به شعار “زنجان، ميزبان مهربان” در استقبال از گردشگران نوروزي، افزود: زنجان امسال نيز با شعار “زنجان، ميزبان مهربان” به استقبال گردشگران نوروزي مي رود و در اين راستا فايل هاي صوتي “زنجان را بشنويد” در اختيار گردشگران قرار مي گيرد.

رحمتي گفت: در حوزه آمار و اطلاع رساني و مستند سازي، استان زنجان امسال با راه اندازي سيستم QR CODE در موزه ها، سومين استان در كشور است كه براي ارائه اطلاعات گردشگري و اماكن تاريخي و فرهنگي خود به گردشگران از طريق دستگاه باركد خوان به انتقال اطلاعات مي پردازد.

وي در خصوص ساز و كار سيستم QR CODE بيان كرد: QR CODE برمبنای سیستم بارکدخوان طراحی شده است که به صورت دو بعدی عمل کرده و حجم زیادی از اطلاعات را در خود جای می‌دهد.

همچنين مديركل ميراث فرهنگي زنجان خبر از انجام نظر سنجی از مسافران و گردشگران ورودی به استان داد و اظهار كرد: ايجاد مراكز اطلاع‌رساني در سطح استان ، بويژه در ورودي شهرهاي بزرگ، استفاده از ظرفيت انجمن صنفي راهنمايان گردشگري استان براي استقرار در مراكز اطلاع‌رساني و موزه‌ها و نيز راه‌اندازی راهنمای سیار گردشگری از ديگر برنامه ريزي هاي صورت گرفته استان زنجان در حوزه آمار و اطلاع رساني است.

وي با اشاره به تهيه نقشه استان زنجان به شش زبان انگليسي، فرانسه، روسي، عربي و آلماني، بيان كرد: در حوزه تبليغات و بازاريابي علاوه بر تولید اقلام تبلیغاتی از جاذبه‌های گردشگری استان به دو زبان فارسي و انگليسي در 400 هزار نسخه، روكش تابلوها و بيلبوردهاي سطح استان نزديك به 2000 متر مربع نيز به فراخور ايام نوروز تجديد شده است.

رحمتي با بيان اينكه جاذبه هاي گردشگري استان زنجان از طريق شبكه استاني اشراق و شبكه هاي سراسري و نيز نشريات تخصصي معرفي مي شوند، گفت: با رونمايي از سري جديد مستند ايران- زنجان، مقرر شده اين مستند در سال پيش رو بيش از 40 بار از شبكه هاي سيماي جمهوري اسلامي ايران پخش شود اين در حالي است كه مستند ايران-زنجان دو زبانه بوده و پخش بين المللي نيز خواهد داشت.

وي با بيان اينكه امسال اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري زنجان برنامه هاي ويژه اي براي نوروز 96 دارد، اظهار كرد: علاوه بر اجراي مانور ستاد اجرايي خدمات سفر استان زنجان كه روز گذشته با محوريت نيروي انتظامي صورت گرفت، امسال براي نخستين بار اكوكمپي در شهر زنجان ايجاد شده كه خدمات متفاوتي به مسافران ارائه خواهد كرد.

مديركل ميراث فرهنگي زنجان خبر از برگزاري سمينار امنيت گردشگران خارجي در پايان فعاليت ستاد اجرايي خدمات سفر در زنجان را داد و عنوان كرد : از ديگر ويژه برنامه هاي استان زنجان براي نوروز امسال، راه اندازي راهنمايان سيار، برپايي جشنواره سبزه آرايي و سفره آرايي ويژه عيد نوروز در كارخانه كبريت با عنوان “خلعت بهار” ، برپایی ده نمايشگاه صنايع‌دستي در سطح استان، برپايي جشنواره غذا در سلطانيه، تحقيق بازار گردشگري استان زنجان و راه اندازي عكاس خانه شهر در رختشويخانه زنجان است.

يحيي رحمتي گفت: امسال علاوه بر استقرار راهنمايان گردشگري در موزه‌هاي استان ، بخشی از اشیاء جدید مكشوفه طي كاوش‌هاي باستانشناسي به نمايش گذاشته مي شود.

Facebook
Telegram
Twitter
Email