آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

مذاکرات ایران و روسیه

جهت همکاری بیشترِ دو کشور

سفر دو روزه حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به مسکو بازتاب گسترده ای در رسانه های داخلی و جهان داشت و بسیاری از خبرگزاری ها و روزنامه های این موضوع را به عنوان یکی از محوری ترین اخبار خود پوشش دادند. هم موافقان و هم مخالفان این دیدار را سر آغاز نوعی رابطه جدید سیاسی ـ اقتصادی بین مسکو و تهران ارزیابی کرده اند.

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه طی شرکت در یک کنفرانس خبری به همراه مقامات ایرانی، گفته است: «ایران و روسیه در زمینه افزایش همکاری‌ها جهت ساخت هواپیما و موضوع صادرات هواپیماهای روسی مثل سوخو به ایران گفتگو و رایزنی‌هایی داشته‌اند».

وی همچنین با بیان اینکه «درباره همکاری‌های هسته‌ای نیز صحبت‌هایی داشته‌ایم»، اعلام داشت: «روسیه کمک‌های فراوانی در این زمینه داشته و این گام‌ها بر مبنای مقررات آژانس بین المللی برداشته شده است».

رئیس‌جمهور روسیه تاکید کرد: «در خصوص برنامه اتمی ایران نیز مذاکره کردیم که بر این مبنا، شرکت روسی که نیروگاه بوشهر را راه اندازی کرده، همکاری‌هایش را برای مجموعه دوم و سوم نیز ادامه خواهد داد».

پوتین در ادامه افزود: «در این مذاکرات همچنین توافق کردیم که روسیه و ایران در بخش انرژی، سرمایه گذاری و ساخت نیروگاه برق در منطقه خلیج فارس همکاری و مشارکت داشته باشند و شرکت‌های روسیه به منظور سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز نیز با طرف‌های ایرانی مذاکراتی داشتند که اقداماتی انجام خواهند داد»

در همین راستا، حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران نیز گفته است: «برای اجرای تصمیماتی که قبلاً بین دو کشور اتخاذ شده بود، جهت احداث دو واحد نیروگاه جدید در بوشهر، نیروگاه حرارتی در بندرعباس و همچنین همکاری در زمینه راه آهن، به روابطی مبتنی بر پروژه‌های بزرگ و بلند مدت رسیده‌ایم».

روحانی در ادامه افزود: «در موضوعات بین المللی، روابط نزدیکی بین روسیه و ایران وجود دارد، روسیه کمک‌های زیادی در اجرای برجام داشته و همکاری‌های دو کشور در مسائل هسته‌ای و نیروگاهی نیز ادامه خواهد یافت».

گفتنی ست که خبرگزاری اسپوتنیک نیز درخصوص دیدار مقامات دو کشور، به نقل از یک مقام در وزارت امور خارجه روسیه نوشته است: «در این مذاکرات، تهران و مسکو قراردادی درخصوص همکاری صلح آمیز هسته‌ای نیز امضا خواهند کرد که محور این توافق نامه، انتقال مواد هسته‌ای، هماهنگی فعالیت‌های مشترک و قوانین مربوط به اقدامات هسته‌ای است».

به گزارش ایرنا، روحانی و اعضای هیات بلندپایه از جمله محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهوری، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی و نیره‌سادات پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد عصر دوشنبه وارد مسکو شدند.
در این سفر 14 سند همکاری با حضور رئیسان جمهوری دو کشور امضا شد که شامل بخش های گوناگون از جمله سیاسی، اقتصادی، مالی و بانکی، حمل و نقل، شهرسازی، فناوری ارتباطات، نیرو، انرژی، استاندارد، حقوقی و قضایی می شود و می تواند شتاب گسترش روابط در بخش های مختلف را بیشتر کند..

سران ایران و روسیه همچنین بیانیه مشترک «پیش به سوی همکاری های جامع راهبردی» را در 16 صفحه منتشر کردند که در برگیرنده افق و راهکارهای پیش بینی شده برای افزایش روابط در عرصه مختلف از جمله دوجانبه و منطقه ای است و می تواند ساختار نقشه کلان توسعه مناسبات دو کشور باشد.

Facebook
Telegram
Twitter
Email