آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

پزشکیان؛ انتخابات ۹۶ دو قطبی است

پیروزی روحانی در انتخابات ۹۶ ساده نیست

مسعود پزشکیان معاون اول مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خانه ملت به ارزیابی آخرین تحولات سیاسی کشور پرداخته است.

 وی در یک گفتگوی طولانی دیدگاههای خود را نسبت به اوضاع سیاسی ـ اقتصادی، مخصوصا عرصه انتخابات ریاست جمهوری سال 96 ارائه داده است.

از آنجا که موقعیت وی هم در میان اصلاح طلبان و هم در مجلس شورای اسلامی از جایگاه ویژه ای بر خوردار است و طبعا از تحولات درون حاکمیت اطلاع کافی دارد. نظراتش می تواند قابل توجه باشد. به همین دلیل چکیده ای از نظرات او را بر گزیده ایم که به شرح زیر است.

 ــ  انتخابات ریاست جمهوری حتما دو قطبی خواهد بود یعنی دو جریان اصلاحات و اصولگرایان کاندیدایی خواهند داشت اما اینکه کاندیدای جریان آقای احمدی نژاد بتواند به قطب سوم تبدیل شود جای تامل دارد.

 تصور نمی کنم که این جریان بار دیگر با موفقیت رو به رو شود، البته این احتمال وجود دارد که کاندیدای جریان احمدی نژاد بتواند رای ها را بشکند اما نمی تواند مانند احمدی نژاد پاستور را از آن خود کند، این جریان دیگر از اقبال مردمی و حمایت اصولگرایان برخوردار نیست.

ــ پیروزی روحانی در انتخابات سال 96 بستگی به نحوه حضور او در انتخابات و برخورد صادقانه با مردم، دارد، اگر تیم روحانی با مردم از روی صداقت گفت و گو کنند و عیب ها، مشکلات و موفقیت های دولت را شفاف به اطلاع جامعه برسانند، موفقیت از آن آنها خواهد شد.

مردم قدرت تشخیص شعار از گفتار صادقانه را دارند و هر کجا که صداقت را احساس کردند، به آن اعتماد می کنند، بنابراین هر جریانی که بتواند با صداقت اعتماد مردم را جلب کند قطعا پیروز میدان خواهد شد.

 اگر تیم روحانی با صداقت توضیح دهد چرا در برخی عرصه ها به موفقیت دست پیدا نکردند و موانع را شفاف برای مردم تشریح کند، همین نکته منفی می تواند به سکوی پرتاب و موفقیت روحانی تبدیل شود. روحانی با صداقت می تواند تهدید انتخاب نشدن را به فرصتی مناسب تبدیل کند.

ــ از سوی دیگر کشور همواره درگیر تنش ها و اختلاف های سیاسی، جناحی و قیبله ای است تا زمانی که این اختلافات از بین نرود هر دولتی روی کار بیاید در این شرایط زمین گیر خواهد شد. به عبارتی هر دولتی سکان اداره کشور را بر عهده بگیرد باید بتواند با اکثریت جامعه به تعامل برسد و سعی کند مشکلات را برای همه قابل لمس کند تا بتواند از پس حل آن ها برآید.

ــ  طبیعتا مقصر جلوه دادن افرادی که در میدان عمل هستند بسیار ساده و راحت خواهد بود اما اگر دولت بتواند درست عمل کند و مسائل را با مردم در میان بگذارد به راحتی می تواند واقعیت‌ها را نشان دهد، این موفقیت بستگی به تعامل بین دولت و ملت دارد.

 نمی خواهم بگویم دولت روحانی صداقت ندارد اما این دولت هوای مشتری را نداشت، از نظر علمی همیشه باید هوای مشتری را داشته باشیم چرا که رونق دکه، کارخانه و حزب از حضور مشتری می آید در غیر

درباره آقای روحانی و تیم ایشان باید بگویم که آن طور که باید و شاید هوای مشتری را نداشتند این یکی ازنکاتی است که اگر روحانی می خواهد سال آینده پیروز میدان انتخابات شود باید به آن توجه کند و در آن تجدید نظر داشته باشد.

مردم و حزب می توانند مشتری روحانی باشند که متاسفانه از او شاکی هستند. آن کسی که به من رای داده مشتری من است و از من انتظار دارد بنابراین اگر بعد از رای دادن به او توجه نکنم و دنبال کار و زندگی ام بروم آنها مجدد از من حمایت نخواهند کرد.

روحانی کار ساده ای پیش روی ندارد چرا که از یک سمت مشکلات متعددی را به پای این دولت نوشته اند و از سوی دیگر مشکلات داخلی در بین حامی هایش دارد که این نکات می تواند نقاط ضعفی برای او باشد

یکی از بحث هایی که در همه دنیا و همه دولت ها وجود دارد این است که هر دولتی بسته به رایی که از جریان ها، افراد و جامعه کسب می کنند سهمی از قدرت را به انها اختصاص می دهند اما در کشور ما سهم قدرت ها و تفکر در پیروزی افراد صفر یا 100 است.

 ــ  وقتی دولت ها، جریان ها و صداهایی که وزنی در جامعه دارند را نادیده بگیرند قدرت آنها کوچک و کوچکتر خواهد شد در حالی که اگر همچنان آنها را با خود همراه کنند قدرتشان افزایش یافته و می توانند از قدرت و اعتماد آنها برای حضور مجدد بهره مند شوند.

تاکید می کنم منظور من از سهم خواهی و در نظر گرفتن افراد و جریان های دارای وزن در جامعه این نیست که چیزی از این مملکت را برای خود داشته باشند بلکه برای نگاه، برنامه و شنیده شدن صدای آنها سهمی در نظر گرفته شود.

باید صدای همه جریان ها شنیده شود لازم است بپذیریم که تنها یک صدا و یک جریان وجود ندارد بلکه بسته به جریان ها باید سهم  شنیده شدن صدایشان در نظر گرفته شود که اگر شنیده نشوند به صدای مخالف تبدیل خواهند شد.

ــ تصور نمی کنم انتخابات مجلس دهم تحت تاثیر عملکرد دولت باشد، مردم  برای پاسخ به جریان مخالف به لیست امید رای دادند آنها می خواستند به گروه مقابل نشان دهند که صدای مردم شنیده می شود و با وجود تمامیت خواهی و جریانی که در رسانه های به خصوص صدا و سیما و تریبون های دیگر رخ داد مردم را مصمم کرد لیست امید را انتخاب کنند.

ــ ممکن است جریان مخالف و مقابل نیت خاصی از حرف هایی که می زند نداشته باشد اما مردم می خواهند در نهایت صدای آنها از تریبون ها، مدیریت ها و ساختارها شنیده شود بنابراین باید مردم مشارکت داده شوند البته هر جریانی که قدرت را در دست گرفت باید از توان نیروهای جریان مقابل نیز بهره بگیرد چرا که تعداد افراد توانمند در کشور بسیار زیاد نیست که بتوانیم همدیگر را حذف کنیم اما متاسفانه در کشور فضایی شکل گرفته که همه به دنبال حذف کردن و خراب کردن طرف مقابل هستیم

ــ  اصلاحات تعریف علمی دارد، از نگاه من اصلاح طلب کسی است که در همه حوزه ها از سیاست گرفته تا اقتصاد، فرهنگ، آموزش و تقسیم منابع عادلانه رفتار کند در حال حاضر همه شعار عدالت می دهند اما این عدالت شاخص های قابل لمسی مانند شاخص سرانه درآمد، سرانه جاده، نیروی انسان، صنعت و تولید دارد با بررسی این شاخص ها می توان ادعای عدالت را ارزیابی کرد.

با بیان اینکه اجرای عدالت را می توان در کیفیت زندگی مردم دید، تاکید کر: کیفیت رابطه مستقیم با رضایت مردم دارد، نمی توان به مردم خدمت کرد و آنها ار حکومت ناراضی باشند و بگویم مردم بی خود می کنند، مسئول باید پاسخگوی انتظار مردم باشد و صدای همه آنها را بشنود.

وی عنوان کرد: کارآمد و هزینه سر بخش عمل کردن در همه حوزه ها رفتار اصلاحطلبانه است، در سیاست هم باید بر اساس عدالت و آزادی انسان ها عمل کرد اما این آزادی به معنای تجاوز به حریم مردم یا زورگویی نیست بلکه مردم آزاد خواهند بود که سلیقه داشته باشند، فکر کنند و هر حزبی که می خواهند انتخاب کنند نه اینکه انتخاب افراد به سخره گرفته شود.

.

روند اصلاحات برخلاف روند دولت نهم و دهم، تخریب، ایجاد تفرقه و برهم زدن نظام جامعه نیست بلکه به تعامل و استفاده حداکثری از نیروها و توان ها  باور دارد اما آدم ها به اسم اصلاحات جامعه را به چند بخش تقسیم کردند.

ارزیابی این مسئله کار سختی است، این مشکل تنها مختص اصولگرایان نیست، نبود روند نظامند در جریان ها و احزاب وحدت را سخت می کند از سوی دیگر در احزاب سلسله مراتب رعایت نمی شود و همه تصور می کنند می توانند رئیس باشند و گروهی را رهبری کنند اما رهبری کردن کار هر کسی نیست.

ــ بسیاری از قوانین نوشته می شود اما یا اجرای نمی شود یا درست اجرایی نمی شود، اگر قوانینی که مانع رانت و رشوه و دلالی در کشور می شد درست و شفاف می بود و اجرا می شد امروز دیگر کسی نمی توانست حتی 10 هزار تومان جابجا کند اما هر روز خبر اختلاس جدید به گوش می رسد.

اگر این تصمیمات براساس علم و آگاهی باشد تاثیر بسیاری در جامعه خواهد داشت و کشور را نجات می دهد، برای اجرای درست باید تصمیم درست گرفته شود که مجلس جایگاه تصمیم گیر را دارد متاسفانه امروز هر انحرافی در کشور رخ می دهد مبدا آن از مجلس به دلیل قانون نویسی و نظارت است.

 مجلس برای پرداخت حقوق های نجومی قانون نوشت و شورای نگهبان آن را تایید کرد ما این قانون را نوشتیم و نمی دانیم چرا خروجی آن این شد، بنابراین اگر قانون درست بنویسم، درست اجرا شود و درست بر آن نظارت کنیم مشکلات مردم و کشور رفع خواهد شد.

قانونی نوشتیم که درست اجرا نمی شود اگر کنترل و نظارت ما درست بود قطعا اجازه انحراف داده نمی شد، در مجلس می توان جلوی تکرار تجربه های نادرست را گرفت لازم نیست برای پولشویی چندین قانون نوشت کافی است نظارت کنیم تا موارد انحراف پیدا شود و آن را اصلاح کنیم.

ــ در دورانی که وزیر بودم مجلس قوانینی وضع کرده بود که نمی توانستیم جسد را از بیمارستان به مردم تحویل دهیم، نمی توانستیم توسعه بیمارستانی دهیم یا کادر پزشکی را گسترش دهیم اما همواره زیر سوال بودیم چرا برای بهداشت و درمان کاری نمی کنیم بیمارستانی نمی سازیم، فراموش می شد که مجلس با قوانینی که نوشته چنین اجازه ای را به ما نمی داد.

مجلس سهم عمده ای در گرفتاری کشور دارد و می تواند تاثیر مستقیمی بر سیستم اقتصادی، فرهنگی و کشاورزی بگذارد بنابراین تصور می کنم افرادی که بحرانی را پشت سرگذاشته اند، پشتوانه علمی و کارشناسی دارند در صورتی که تقوا و ایمان داشته باشند می تواند ذخیره بزرگ و خوبی در تصمیم گیری و مجلس باشند.


منبع: خانه ملت

Facebook
Telegram
Twitter
Email