آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

یک‌چهارم واردات کشور قاچاق است

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اغلام کرد یک چهارم واردات کشور قاچاق است. بخش بزرگی از قاچاق کالا و ارز از مبادی رسمی صورت می گیرد.

برخی نمایندگان استان های مرزی به دلیل نگرانی از رأی شان جلوی قاچاق را نمی گیرند و می‌گویند نارضایتی ایجاد می‌شود!

یک‌چهارم واردات کشور قاچاق است. این موضوعی است که قاسم خورشیدی، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرده و گفته است برای کشوری که کل واردات آن د‌ر سال ٩٥ معادل ٤٣‌میلیارد دلار بوده، ١٠‌میلیارد دلار قاچاق حجم بزرگی محسوب می‌شود.

 جالب توجه است علی لاریجانی رئیس مجلس در دیدار نوروزی با کارمندان مجلس این رقم را 15 میلیارد دلار اعلام کرد. او تصریح کرد: اگر چه در این سال‌ها گفته شده که حجم قاچاق از 20 میلیارد دلار به 15 میلیارد دلار کاهش یافته، اما باید گفت که رقم 15 میلیارد دلار نیز رقم کمی نیست و این میزان رقمی است که می‌تواند تولید را نابود کند

خورشیدی در ضمن تاکید دارد که برخی نمایندگان استان‌های مرزی و استانداران برای مبارزه با قاچاق کالا اصطکاک ایجاد می‌کنند زیرا نگران محبوبیت و آرای خود هستند! به آنها ده‌ها بار تذکر کتبی و شفاهی دادیم اما نماینده به دنبال رأی خود و استاندار به فکر بلند‌نشدن صدای اعتراض است.
سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان این‌که ٣,٨‌میلیارد دلار نیز قاچاق از طریق رویه ته‌لنجی وارد کشور شده و با این حجم قابل توجه برخورد نمی‌شود، گفت

 این در حالی است که معصومه آقاپور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و عضو کمیته تحقیق و تفحص قاچاق کالا و ارز هرگونه نقش نمایندگان مجلس در افزایش حجم قاچاق کالا را تکذیب کرده و می‌گوید: آیا وظیفه اجرایی در موضوع مبارزه با قاچاق کالا و ارز بر دوش نمایندگان است یا بخش قانونگذاری؟ نماینده مردم شبستر در مجلس توضیح داد: کمیسیون اقتصادی مجلس همواره همکاری‌های لازم را با ارگان‌های مربوطه داشته و اعضای این کمیته همواره نگران هدررفت منابع مالی و انسانی در موضوع قاچاق هستند.

یکی دیگر از موضوعاتی که خورشیدی به آن اشاره کرد، موضوع کوله‌بری بود. به گفته او امروز کوله‌بری برای معیشت مرزنشینان نیست، بلکه روشی برای دور‌زدن قانون توسط قاچاقچیان است و منفعت حداقلی برای کوله‌بران دارد، ٣,٦‌میلیارد دلار از قاچاق کالاهای نهایی مصرفی در‌ سال ٩٥ از طریق کوله‌بری بوده است. نمی‌توان از قاچاقی که توسط کوله‌بران به داخل کشور وارد می‌شود، چشم‌پوشی کرد. ٩٠‌درصد سود کوله‌بری در جیب قاچاقچیان حرفه‌ای می‌رود و ١٠‌درصد بین ٦١‌هزار کوله‌بر توزیع می‌شود. 

قاسم خورشیدی با اشاره به اینکه کشفیات قاچاق ‌سال گذشته برای نظام جمهوری اسلامی یک رکورد محسوب می‌شود، عنوان کرد: بیش از ٢٥‌درصد قاچاق در کشور کشف شده است که این رقم در ‌سال ٩٢ کمتر از یک‌درصد، ‌سال ٩٣ نسبت کشفیات به کل قاچاق ٣درصد، ‌سال ٩٤ حدود ١٠‌درصد بود  و‌ سال ٩٥ از مرز ٢٥‌درصد گذشت.

او درباره جزییات کالاهای قاچاق مکشوفی گفت: ‌سال گذشته پرونده ٢١٠ کانتینر لوازم دکوری و اسباب‌بازی، ١٠٠ کانتینر کاغذ دیواری، ١٠٣ کانتینر لوازم آشپزخانه، ٥٧ کانتینر یخچال و ٣٧ کانتینر لاستیک از مبادی رسمی وارد شد و براساس برآورد اطلاعات اولیه دستگاه‌های عضو ستاد، موضوع ماده ٣٦ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، حدود ١٤‌هزار ‌میلیارد تومان مجموع کشفیات قاچاق در این‌ سال است.

به گفته او این کشفیات اعم از ارز مکشوفه و کالاهای از دست‌رفته است که قاچاق آنها محرز شد، البته محل رسیدگی بخشی از کالاهای قاچاق مربوط به سال‌های ٩٣ و ٩٤ بوده که در‌ سال ٩٥ کشف و قاچاق آنها ثبت شد.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تأکید بر اینکه ورود قاچاق از مبادی رسمی سخت‌تر شده و به سبب ثبت داده‌ها و اطلاعات در سامانه قابل رهگیری است، افزود: با مدیریت ریسک صورت‌گرفته، ظرفیت کشف قاچاق افزایش یافته و سیستم نظارتی رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است.

Facebook
Telegram
Twitter
Email