آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

جنگ ديپلمات‌ها

 شورای امنیت درباره حمله موشکی آمریکا نشست فوق‌العاده برگزار كرد

نماینده ايالات متحده در سازمان ملل مي‌گويد ممکن است آمریکا گام‌های نظامی دیگری برای مواجهه با دولت «بشار اسد»، رئيس‌جمهوري سوريه، بردارد. بامداد روز جمعه از دو ناو آمریکایی در دریای مدیترانه، ده‌ها موشک کروز به یک پایگاه هوایی سوریه پرتاب شد و تعدادی جنگنده را نابود کرد. سوریه گفته دست‌کم ۹ نفر کشته شده‌اند از‌جمله چهار کودک در روستایی مجاور پایگاه. به دنبال اين حمله، شورای امنیت در نشستی فوق‌العاده به بررسی این حمله پرداخت که فصل تازه‌ای در مواجهه آمریکا با بحران سوریه باز کرده است؛ نشستي كه بار دیگر صحنه تنش شدید بین روسیه و آمریکا بود.
در این جلسه، بحث و جدل تازه‌ای درباره بررسی اوضاع سوریه بعد از حمله آمریکا رخ داد. در‌حالی‌که فرانسه و بريتانيا از این حمله حمایت کردند، نمایندگان روسیه، چین، سوریه و بولیوی آن را نقض قوانین بین‌المللی خواندند. «جفری فلتمن»، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی، نیز گفت: «مهم است که شورا پیامي را صادر کند مبنی بر اینکه از گروه‌های ناقض حقوق بشر حمایت نمی‌کند و از تمام طرف‌ها می‌خواهد تلاش‌ها برای حل سیاسی برای بحران را مشخص کنند. او افزود:‌ نیازی فوری برای حمایت از ملت سوریه وجود دارد؛ اما باید به اصول سازمان ملل و قانون بین‌المللی پایبند بود.
اما «نیکی هیلی»، نماینده واشنگتن در سازمان ملل، همچنان بر اين نكته تأكيد مي‌كرد كه آمریکا اقدام کاملا حساب‌شده و «کاملا موجهی» را در حمله موشکی به پایگاه هوایی سوریه انجام داده و آن هم به دلیل حمله شیمیایی کشنده بود. او ادامه داد: «ما آماده‌ایم گام‌های بیشتری برداریم؛ اما امیدواریم مجبور به آن نشویم؛ چراكه آمریکا در قبال استفاده از سلاح‌ شیمیایی، سکوت نخواهد کرد و این به نفع امنیت ملی ماست که مانع از اشاعه و استفاده از سلاح‌های شیمیایی شویم».
نماینده آمریکا در ادامه ادعا کرد: «نظام سوریه بارها از سلاح‌ شیمیایی علیه ملتش استفاده کرده و به نظر می‌رسد فکر می‌کند می‌تواند مانند دفعات قبل، طفره برود؛ چون روسیه با استفاده از وتو پشت آن است. که این اشتباه بود. روسیه شاید خودش چشم به روی واقعیت وجود سلاح‌ شیمیایی در سوریه بسته یا شاید اسد آن را به بازی گرفته و در‌این‌زمینه آن را گمراه کرده است؛ اما آمریکا از این پس در برابر اقدامات نظام سوریه سکوت نخواهد کرد».
اين سخنان نماينده آمريكا بدون پاسخ باقي نماند و «ولادیمیر سافرونکوف»، نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل، در پاسخ به او گفت: آمریکا با این اقدام موشکی خصمانه، قوانین بین‌المللی را نقض کرد؛ در‌حالی‌که اقدامات غیرقانونی آمریکا و تبعات آن بر منطقه محکوم است. او كه بر اين باور است آمريكا براي حل بحران سوريه به سياست‌هاي «دوپهلو» پناه برده است، پیشرفت محرز ارتش سوریه در نبرد با گروه‌هاي تروريستي را لطف آمریکا و حامیانش ندانست و گفت: چرا شما در قبال وقایع موصل سکوت کردید؟ آیا آنجا قربانیان درجه‌دو هستند؟ آمریکا پیشرفت در مذاکرات صلح سوریه را به رهبری سازمان ملل نابود می‌کند. آمریکایی‌ها از تحقیق درباره حمله شيميايي به «خان‌شیخون» می‌ترسند.
اين در حالي است كه نشست شوراي امنيت تنها صحنه جدال لفظي بين نماينده روسيه با آمريكا نبود؛ بلكه سافرونکوف با «متیو ریکرافت»، نماینده بريتانيا، نيز وارد جدال لفظي شد؛ چرا كه ریکرافت در اين جلسه بدون توجه به شواهد موجود و حقیقت ماجرای سوریه، گفت: اين حمله هشداری به بشار اسد بود و او اکنون متوجه اقدامات خود شده است و روسيه نيز متوجه شده نبايد هرچه را اسد مي‌خواهد، در اختيار او قرار دهد.
در واکنش به این سخنان، سافرونکوف گفت: «این اظهارات غیرحرفه‌ای و اتهامات علیه کشور من را متوقف کنید. این رفتار دیپلماتیک نیست. این اظهارات دروغ هستند. سعی نکنید وارد جنگ در جهان عرب شوید. هیچ کاری نمی‌توانید انجام دهید و هیچ چیزی به دست نخواهید آورد. بدانيد تمام کشورهای عربی دورویی مستعمراتی کشور شما را به یاد دارند.
تنها يك گام تا درگيري نظامي
اما رويارويی روسيه و واشنگتن تنها به جلسه شوراي امنيت محدود نشد و «ديمیتري مدودف»، نخست‌وزير روسيه، آمريكا را تهديد كرد یک گام با درگیری با ارتش روسیه فاصله دارد. او این مطلب را در صفحه شخصي خود در توييتر نوشت. به باور مدودف، دولت ترامپ ثابت کرده با قاطعیت با دولت مشروع سوریه مبارزه خواهد کرد؛ اقداماتی که کاملا مغایر قوانین بین‌الملل است و تأییدیه سازمان ملل را ندارد. ترامپ به صورت کامل روابط میان این دو کشور را تخریب کرده که اين خبر خوبی برای تروریست‌هاست.
ازسرگیری پرواز جنگنده‌ها
درباره ابعاد خسارت واردشده به پایگاه هوایی «الشعیرات»، گزارش‌های ضدونقیضی منتشر شده است. منابع آمریکایی از انهدام تمام تأسیسات و باندهای فرود و پرواز و سایت‌های پدافند هوایی این پایگاه خبر داده‌اند. این منابع همچنین گفته‌اند ۲۰ فروند از هواپیماهای نیروی هوایی سوریه در حمله جمعه‌شب از بین رفته‌اند؛ اما ساعاتی پس از اين حمله، دو جنگنده سوری برای انجام عملیات از این پایگاه به پرواز درآمدند. به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه، این جنگنده‌ها پس از آنکه بخشی از پایگاه شعيرات آماده شد، از داخل پایگاه برخاسته و اهدافی را در «پالمیرا» هدف قرار دادند. طبق این گزارش، «رامی عبدالرحمن»، مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه، مشخص نکرده این هواپیماها روسی یا سوری بودند؛ اما گفته است این دو جنگنده از نوع سوخو بودند. روسیه و سوریه هر دو از هواپیماهای نوع «سوخو» استفاده می‌کنند.
اعمال تحریم‌های جدید علیه سوریه
جدا از تهديد دولت دمشق از سوي نماينده آمريكا در سازمان ملل مبني بر اينكه واشنگتن آماده حملات بيشتر عليه اسد است، «استیون منوچن»، وزیر خزانه‌داری آمریکا، نيز به خبرنگاران گفت: کشورش قصد دارد در آینده نزدیک تحریم‌های اقتصادی بیشتری علیه سوریه اعلام کند. به گفته او، این تحریم‌ها قرار است در راستای پاسخ آمریکا به حمله شیمیایی اعمال شوند. اين وزير دولت ترامپ ابراز اميدواري كرد: این تحریم‌ها تأثیر مهمی بر جلوگیری از تجارت دیگران با آنها داشته باشند؛ چراكه بسیار مهم هستند و ما از آنها با حداکثر تأثیر استفاده خواهیم کرد.

منبع: روزنامه شرق

Facebook
Telegram
Twitter
Email