آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

ضعف مديريت بحران

جان باختن تعدادي از شهروندان شريف آذربايجان در سيل روز جمعه و ايضا ۴نفر در سقز به علت رانش زمين در پارك كوثر اين شهر، تاسفبار و دهشتناك بوده است. شوربختانگي اين حادثه زماني است كه اين عزيزان جان خود را از دست داده‌اند و اين امر درد موضوع را بيشتر مي‌كند. امروزه علم هواشناسي به‌قدري توسعه پيدا كرده كه به‌راحتي سيل و طوفان را از قبل مي‌توان پيش‌بيني كرد و مانع چنين تراژدي‌هاي دردناكي شد. ايران كشوري است كه با اين حوادث ناآشنا نيست و هر ازچندگاهي سيل، طوفان، زلزله و رانش زمين در اقصي نقاط كشور اتفاق مي‌افتد، اما مساله اينجاست كه چرا مسئولان از آگاهی قبل از وقوع استفاده نمی‌کنند.

در برخی کشورهای توسعه‌یافته دیده شده که طوفاني شروع مي‌شود و شهرهايي را به‌طور كامل ويران مي‌كند، اما با اطلاع‌رساني به‌موقع و مديريت بحران، خسارت‌های جانی را به حداقل ممکن می‌رسانند و بلافاصله پس از طوفان، عمران و بهسازي شهر آغاز شده و بازسازی خرابی‌ها را با سرعت تمام آغاز می‌کنند. در چنین شرایطی هيچ‌كس نگران آينده نخواهد بود، زيرا خرابی‌ها را بهتر از گذشته درست مي‌كنند. اما ما همیشه مشكل مديريت بحران داشته‌ايم و علت عمده آن را مي‌توان به فقدان برنامه، نبود اطلاع‌رساني به‌موقع و عدم آشنايي مسئولان مربوطه با مساله بحران دانست.

 از سوی دیگر دیده می‌شود که اغلب افراد با پیشینه سیاسی مديريت بحران را به دست دارند، نه متخصصان. از ديگر سو بروكراسي اداري، عدم اطلاع‌رساني به‌موقع و بی‌توجهی به اخطاريه‌هاي صادره موجب بروز حوادث تلخ مي‌شود.

 مردم آذربايجان و سقز در طول تاريخ رشادت‌های فراوانی از خود نشان داده‌اند و شايسته بهترين‌ها هستند، نه اينكه هموطنی شاهد جان باختن دیگران بوده و با گريه نظاره‌گر سقوط خودرو‌ها به دره  و سیل، يا جان باختن زير آوار خاك باشد.

 واقعيت اين است كه در حوزه مديريت بحران دچار ضعف اساسي و فاقد برنامه روشن و مناسب هستیم.و از آن مهمتر زیرساخت های شهری و روستایی ما به حدی آسیب پذیر هستند که با کوچکترین حادثه طبیعی بزرگترین خسارت ها را به بار می آورند.

 لازم است ضمن  جبران خسارات وارده و دلجویی از حادثه‌دیدگان، برنامه ریزی های لازم و عاجل برای استحکام بخشیدن به زیر ساخت های شهری و روستایی، صورت گیرد.

Facebook
Telegram
Twitter
Email