آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

فراگیرترین تشکل فرهنگی

تبریز تاسیس می شود

 اتحاد برای تاثیرگذاری در مطالبات فرهنگی

 با برگزاری جلسه ای ویژه در حضور جمعی از اساتید و فعالان فرهنگ و هنر در خانه هنرمندان تبریز، هیئت موسس فراگیرترین تشکل غیردولتی در این شهر معرفی شدند.

به گزارش خبرآنلاین، طیف های مختلف فرهنگی و هنری با گرایش های سیاسی گوناگون، در اقدامی خوجوش با گرد هم آمدن در خانه ی هنرمندان تبریز، گام نخست را برای تشکیل مجموعه ای واحد و فراگیر با هدف تاثیرگذاری در رویدادهای اجتماعی و نیز برون رفت از آنچه “بن بست فرهنگی و اجتماعی” در این شهر خوانده می شود، برداشتند.

این جلسه با ابتکار جمعی از بزرگان فکر و اندیشه ی این خطه در تشکیل مجموعه ای فراگیر با حضور تمام صنف های فرهنگی و هنری تشکیل شده است.

مدیرعامل اسبق سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز و معاون سابق سازمان فرهنگی هنری شهرداری گفت: در نبود بینشی فراگیر و همه جانبه، تعدد تشکل های صنفی در حوزه فرهنگ و هنر هم توفیقی برای مطالبات صنفی اهالی این حوزه به همراه نداشته است.

وی تصریح کرد:  باید اعتراف کنیم که بخشی از مشکلات حوزه ی فرهنگ و هنر تبریز به خود ما باز می گردد که این شهر را به حال خود رها کرده و با حالت قهر از آن خارج شده ایم.

سیدناظمی به گذشته ی پرافتخار فرهنگی و هنری تبریز اشاره کرد و گفت: اگر در اوج استبداد و استعمار دوران قاجار، بسیاری از تحولات نوین از تبریز برخاست دلیلش این بود که نخبگان آن عصر، به دور از بی تفاوتی، فعالانه وارد میدان شده و مسئولیت تاریخی خود را ایفا کردند.

این فعال فرهنگی با اشاره به اینکه امروزه خیلی از بزرگان فرهنگ و هنر تبریز یا کنار کشیده یا برای همیشه به تهران و حتی خارج از کشور مهاجرت کرده انداضافه کرد: متاسفانه هیچ روح نقادانه ای نسبت به وضعیت کنونی شهر تبریز جود نداشته و همه ی ما سکوت کرده ایم. تاسیس تشکل فراگیر فرهنگی و هنری بطور کاملا مستقل را نیاز امروز کهن شهر تبریز خواند.

وی با اشاره به حضور 50 نفر از اساتید، منتخبان و صاحب نظران فرهنگ و هنر تبریز در این جلسه اظهار داشت: هدف ما این است که در درجه ی اول، سازوکار منطقی و حرفه ای برای تاسیس تشکل فراگیر صنفی در حوزه فرهنگ و هنر تعریف نمائیم.

وی با اشاره به راه اندازی “کانون هنرمندان آذربایجان در تهران” یادآور شد: این تشکل غیردولتی با سازماندهی 50 هزار نفر از فعالان فرهنگی و هنری در تهران به یکی از مجموعه های مهم و تاثیرگذار این حوزه در پایتخت تبدیل شده است.

وی با اظهار تاسف از وضعیت حاکم بر شوراهای اسلامی گفت: عین دوره قاجاریه “برخی” از اعضای شورای شهر به جای تعهدگرایی و تخصص گرایی، پست های مهم را معامله کرده و امروز هم در مقابل چشمان ما دوباره رفته و ثبت نام کرده اند!.

رسول بشیری، از مدیران سابق فرهنگی آذربایجان شرقی هم در این جلسه، ضرورت چنین تشکلی را قابل درک و لمس دانست و گفت: اگر بتوانیم توان اهالی فرهنگ و هنر تبریز را سازماندهی کنیم بدلیل کثرت و نیز پایگاه اجتماعی ویژه، از قدرت تاثیرگذاری بالایی برخوردار خواهیم شد.

وی با اشاره به راه اندازی تشکل های مختلف صنفی در آذربایجان شرقی افزود: خیلی از تشکلات بدلیل نیمه دولتی بودن، کم تجربگی و کم جنبگی، در حرکت های اجتماعی چندان موفق نبوده اند.

بشیری با تاکید بر لزوم سعه صدر نزد اهالی فرهنگ و هنر برای ایجاد همدلی و هم افزایی گفت: اگر هدف از این مجموعه روشن، جامع و قابل تحقق باشد می توانت با تدوین برنامه های واقع بینانه و جامع، به اهداف مورد نظر نایل شد.

عبدالمجید نجفی، نویسنده ی مطرح تبریزی هم در این جلسه وجود روحیه ی واگرایی را مانع بزرگ تحقق همدلی در این بخش خواند و گفت: هنرمندان تبریز در خیلی جاها پا پس نگذاشته اند ولی روحیه ی واگرایی در تبریز مانع از همگرایی و همدلی در بین اهالی فرهنگ و هنر شده است.

وی با اشاره به اینکه از دیرباز یکی از ویژگی های بارز تجار تبریزی، اهمیت قایل شدن به کتاب و فرهنگ و هنر بود تصریح کرد: متاسفانه روند روزگار ما به گونه ای بوده که به قهقرا رفته ایم و امروز به جایی رسیده ایم که در تخریب همصنفی های خود از هیچ تلاشی فروگذار نمی شویم!

نجفی با بیان اینکه اگر فضای فرهنگی در تبریز بدین گونه باشد باید فاتحه ی بخش های دیگر را خواند گفت: این مریض درحال احتزار است و باید با دخالت به موقع، وضعیت فرهنگی این شهر را بازگردانیم.

کریم زینتی، طراح و گرافیست مطرح تبریزی نیز در این جلسه با اشاره به روند تخریب نمادهای فرهنگی و هویت تاریخی این شهر اظهار داشت: لزوم اتحاد برای نجات نمادهای تاریخی و هویتی این شهر به شدت احساس می شود.

 وی با بیان اینکه اگر فقط سه مسئول دلسوز و توانمند فرهنگی در تبریز وجود داشته باشد می توان با کمک تمام دلسوزان این عرصه، کارهای بزرگی انجام داد  تصریح کرد: متاسفانه هیچیک از مسئولان به دردهای جامعه نگاه زیربنایی نداشته و تنها با تزریق مسکن سعی در حل و فصل مشکل دارند.

محمد معین پور، دیگر فعال فرهنگی تبریز نیز در این جلسه با بیان این ضرب المثل که “تبریز نهالستانی است که جنگل نمی شود” اظهار داشت: متاسفانه به خاطر فضای حاکم بر حوزه فرهنگ و هنر تبریز، بسیاری از بزرگان این عرصه برای دستیابی به فضایی بهتر، به تهران یا خارج از کشور مهاجرت می کنند.

وی با بیان اینکه حتی وجود سنگ ریزه های کوچک در کفش نیز مانع از دویدن با پای سالم می شود گفت: تنها راه نجات حوزه ی فرهنگ و هنر تبریز این است که تمام هنرمندان سلایق سیاسی را کنار گذاشته و برای هم افزایی و توفیق بیشتر این خطه تلاش کنند.

گفتنی است در پایان این جلسه که با حضور نزدیک به 50 نفر از اساتید و فعالان مطرح فرهنگی و هنری تبریز برگزار شد، هیئت موسس نخستین تشکل فراگیر فرهنگی و هنری تبریز انتخاب شدند.

Facebook
Telegram
Twitter
Email