آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

سوال نمایندگان از وزرای علوم و آموزش درباره تدریس به زبان مادری

 درباره تدریس به زبان مادری

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سه‌شنبه  ۷ آذر  از وزرای علوم، آموزش و پرورش درباره تدریس به زبان مادری در دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش طرح سوال کردند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، عبدالکریم حسین‌زاده و 24 نفر از نمایندگان از وزیر علوم درباره دلیل عدم اجرای اصل 15 قانون اساسی مبنی بر خواندن، نوشتن و تدریس به زبان مادری در کنار زبان فارسی در دانشگاه‌ها طرح سوال کردند.

در شرح سوال این نمایندگان آمده که همواره موضوع تدریس به زبان مادری به عنوان وعده انتخاباتی کاندیداهای ریاست‌جمهوری مطرح می‌شود اما اجرایی نمی‌شود.

محمدقسیم عثمانی نماینده بوکان نیز در سوال مشابهی از وزیر آموزش و پرورش در خصوص علت عدم اجرای اصل 15 قانون اساسی و عدم تدریس زبان و ادبیات کردی و آذری و سایر زبان‌های محلی در آموزش و پرورش پرسید.

در شرح سوال وی نیز آمده که علی‌رغم تاکیدات رییس‌جمهوری، آموزش و پرورش هیچ قدمی در اجرای اصل 15 قانون اساسی نداشته و حتی در برخی شهرستان‌ها خود آموزش و پرورش نسبت به تهیه برخی کتب لازم اقدام کرده که تدریس آن نیازمند به مجوز وزارت آموزش و پرورش است و این با مخالفت یا عدم پاسخ مواجه شده است.

اصل 15 قانون اساسی ایران می گوید: «زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است. اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد ولی استفاده از زبانهای محلی و قومی در مطبوعات و رسانه های گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است».

حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش وقت ایران در سال 2009، در مراسم «روز ملی پژوهش» گفته بود: «70 درصد دانش‌آموزان در سراسر کشور دو زبانه بوده و پس از ورود به کلاس اول و گذراندن یک سال تحصیلی هنوز زبان مادری آنها به فارسی تبدیل نشده است». او افزوده بود: «این گونه دانش‌آموزان چگونه می‌توانند با دانش‌آموزانی که در تهران تحصیل می‌کنند رقابت کنند…دانش‌آموزی که در کلاس اول با این افت تحصیلی مواجه شود تا آخر نیز نمی‌تواند موفق باشد».

Facebook
Telegram
Twitter
Email