آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

مهم‌ترین رویدادهای کشور در سال 1396

در سال 1396 رویدادهای مهمی در کشورمان صورت گرفت. انتخابات ریاست جمهوری، حوادث طبیعی، سانحه های زمینی، دریایی و هوایی، اعتراضات سراسری، اوج گیری اختلافات جناح های حاکم، کاهش ارزش پول ملی و گرانی و تورم از آن جمله اند.

با یک نگاه کلی به اتفاقاتی که در طول سال 1396 شمسی در ایران رخ داد. علیرغم وعده های حسن روحانی که تورم را کنترل می کند و از تعداد بیکاران می کاهد، به مشکلات جامعه افزوده شد و مردم سالی سخت را پشت سر گذاشتند.

در 14 حادثه مهم رخ داده از فروردین تا اسفند سال گذشته شامل زلزله، واژگونی اتوبوس، سیل، آتش سوزی، سقوط هواپیما دست‌کم 882 نفر در ایران جان خود را از دست دادند.

اکنون نگاهی گذرا به مهمترین رویدادهای سال گذشته:

*انتخابات ریاست جمهوری

22 تا 26 فروردین 96 فرصت ثبت نام نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری بود. 1636 نفر برای نامزدی ثبت نام کردند که با تشخیص شورای نگهبان ایران تنها حسن روحانی، محمدباقر قالیباف، مصطفی میرسلیم، ابراهیم رئیسی، اسحاق جهانگیری و مصطفی هاشمی طبا تایید صلاحیت شدند که از این بین قالیباف و جهانگیری از انتخابات کناره گیری کردند. خبر مهم در ثبت نام انتخابات ایران رد صلاحیت محمود احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور دوره های نهم و دهم دولت ایران بود که با حواشی بسیاری روبرو شد.

دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران 29 آردیبهشت برگزار شد. در این انتخابات بیش از 41 میلیون نفر شرکت کردند که حسن روحانی با کسب 57 درصد آرا توانست برای بار دوم رئیس جمهور ایران شود.

*حادثه معدن یورت

انفجاری در روز 13 اردیبهشت در معدن ذغال سنگ یورت در استان گلستان ایران باعث شد 43 نفر در این حادثه جان خود را از دست دهند. این حادثه در روزهای تبلیغات انتخابات ایران بود و حواشی بسیاری از سمت جناح رقیب حسن روحانی برای وی به وجود آورد.

*حمله داعش به مجلس ایران

در روز 17 خرداد حمله ای به مجلس شورای اسلامی صورت گرفت که داعش مسئولیت این حمله را به عهده گرفت. در این عملیات 5 نفر داعشی کشته شدند و 17 نفر نیز به دست داعشی ها جان باختند.

*آتش سوزی چاه نفت

در هفتم آبان در هنگام حفاری چاه شماره 147 میدان نفتی رگ سفید در جنوب ایران بر اثر فوران نفت چاه فوران نفت و آتش سوزی ، دو نفر جان خود را از دست دادند. عملیات خاموش کردن این چاه در مجموع 57 روز به طول انجامید و سرانجام در تاریخ 5 دی خاموش شد. گفته می شود عملیات حفاری و کنترل فوران، در نوع خود رکوردی در تاریخ مهار فوران چاه‌های نفت و گاز در دنیا به شمار می‌آید.

*زلزله کرمانشاه

شامگاه 21 آبان زلزله ای به قدرت 7.3 در کرمانشاه به وقوع پیوست. در این زمین لرزه 620 نفر جان خود را از دست دادند. در این حادثه حدود 10 هزار نفر هم مصدوم شدند. حدود 30 هزار خانه در این زمین لرزه تخریب شد که هنوز هم بسیاری از افراد در چادر و کانکس زندگی می کنند.

*تظاهرات سراسری

بعد از اولین اعتراضات که در 7 دی همراه با سفر حسن روحانی به مشهد بود کم کم به شهرهای مختف ایران هم شاهد اعتراضات سراسری بود. در این اعتراضات مطالبه اصلی مردم ایران مشکلات اقتصادی و معیشتی بود. جنبش اعتراضی مردم که نزدیک به صد شهر بزرگ و کوچک را در برگرفت، به سرعت سیاسی شد و شعارهایی علیه سران جمهوری اسلامی بویژه علیه علی خامنه ای سر داده شد.گستردگی اعتراضات در حدی بود که رهبر جمهوری اسلامی مجبور به اعتراف شد به خواست مردم بی توجهی شده است.در این اعتراضات 25 تن کشته شدند.

*دختران انقلاب

در همین اثنا هم اعتراضاتی به حجاب اجباری از سوی ویدا موحد (اولین زنی که به حجاب اجباری اعتراض کرد) در تهران با بستن روسری به شال آغاز شد که با عنوان دختران انقلاب شناخته می شود.

*آتش سوزی نفتکش سانچی

در تاریخ 16دی (6 ژانویه) نفتکش ایرانی با 136 هزار تن میعانات نفتی راهکره جنوبی بود که در آب های چین با یک کشتی باری دیگر تصادف کرد و آتش گرفت. در این اتفاق که باعث غرق شدن کشتی ایرانی شد 32 نفر خدمه کشتی نیز جان خود را از دست دادند.

*سقوط هواپیمای مسافربری

صبح 29 بهمن (18 ژانویه) ایران شاهد سقوط هواپیمای مسافربری مسیر تهران- یاسوج بود. هواپیمای متعلق به شرکت آسمان با برخورد به کوه دنا سقوط کرد و در این حادثه 65 سرنشین هواپیما فوت کردند. اجساد برخی از این افراد به دلیل کوهستانی بودن منطقه یافت نشده است. علت سقوط هواپیما دقیقا اعلام نشد.

*اعتراضات دراویش گنابادی

به دنبال اعتراضات دی ماه در ایران، دراویش نعمت اللهی گنابادی برای حمایت از دکتر محمدعلی تابنده، قطب دراویش در خیابان گلستان پاسداران تهران تجمع کردند که تا مانع از بازداشت او شوند. اما دو هفته بعد و در 30 بهمن (19 ژانویه) تجمع دراویش به خشونت کشیده شد که در این جریان 5 نفر از جمله 3 پلیس کشته شدند.

*اعتراضات کارگری

سالی که گذشت سالی سختی برای طبقه کارگر بود. وضعیت بد بنگاه‌ها و کارخانه‌ها، شرایط حاکم بر اقتصاد،‌ نبود امنیت شغلی و بیکاری عرصه را بر کارگران تنگ کرد. در سال گذشته اعتراضات کارگری به ویژه در استان‌ها به دلیل عدم امنیت شغلی، حقوق ‌های معوقه و قراردادهای کار،تعطیلی بنگاه‌ها اوج بی سابقه ای داشت. در سال 96 صدها اعتصاب، تحصن و اعتراض کارگری در سراسر کشور سیاست های ضد کارگری دولت را به چالش کشیدند. نمونه بارز آن اعتراضات خیابانی کارگران کارخانه های هپکو و آذرآب اراک بود که با بستن جاده ها در اعتراض به خصوصی سازی و بی توجهی به وعده های داده شده، صدای خود را به گوش مردم کشور و جهانیان رساندند.

*دست درازی دولت به اندوخته سازمان تامین اجتماعی

تصویب بند “ز” تبصره ۷ بودجه سال ۹۷ را از دیگر اتفاقات ضد کارگری سال ۹۶ بود. آخرین ضربه‌ای که دولت به طبقه کارگر زد، واریز منابع درمان تامین اجتماعی به خزانه کشور بود. قبلا هم چنین برنامه‌ای را با طرح جداسازی بیمه درمان تامین اجتماعی طرح کرده بودند ولی موفق نشدند. اما این بار تحت پوشش لایحه بودجه سال 97 علیرغم اعتراضات شدید کارگران از تصویب شورای اسلامی گذشت و شورای نگهبان هم به اعتراضات کارگران اعتنایی نکرد. سازمان تامین اجتماعی یکی از دستاوردهای مبارزاتی طبقه کارگر در سالیان گذشته است و خط قرمز آنها محسوب می شود. کارگران بیش از هرچیز نگران از هم پاشیدن این سازمان هستند با این مصوبه استقلال تامین اجتماعی از بین خواهد رفت.

سازمان تامین اجتماعی نهادی عمومی و غیردولتی است و ۹۸ درصد حق بیمه کارگران به سازمان واریز می‌شود.

*کاهش ارزش پول ملی و تاثیر آن بر زندگی مردم

در سال گذشته ارزش پول کشور در مقابل ارزهای خارجی بیش از 40 درصد کاهش داشت. در حالیکه ارزش دلار در فروردین سال 96 حدودو 3700 تومان بود در فروردین سال 97 به بالاتر از 5100 تومان رسید. این در حالی بود که دولت روحانی وعده داده بود تا پایان سال 96 ارز را تک نرخی خواهد کرد. کاهش ارزش ریال تاثیر مستقیمی در زندگی مردم گذاشته است. هموطنانمان سال 97را با گرانی و تورم بیشتر نسبت به سال قبل، آغاز کردند.

*اوج گیری اختلافات جناح های حاکم

اختلافات جناح های حکومتی با شروع انتخابات ریاست جمهوری شدت گرفت. اصولگرا که از طرف بیت رهبری، قوه قضاییه، سپاه پاسداران، شورای نگهبان و نهادهای مالی و امنیتی و صدا وسیما حمایت می شدند، تمام امکانات خود را برای بدست گرفتن قوه مجریه بکار گرفتند. اما رویگردانی مردم از این جناح انتخابات به نفع جناح رقیب (اعتدالیون و اصلاح طلب های حکومتی) رقم خورد. همین مساله باعث اوج گیری اختلافات شد.و جناحین به افشاگری ازیکدیگرشدند. نتیجه این طناب کشی ها، پرده برداری از اختلاس های صدها میلیاردی از بانکها و موسسات مالی و افشای حقوق های نجومی، زد و بندهای پشت پرده و دهها مفاسد دیگر شد. گرچه در نهایت آب از آب تکان نخورد و حتی نامی از کسانی که بخش بزرگی از ثروت مردم را به یغما برده اند، به میان نیامد. اما ماهیت واقعی زمامداران نظام در انظار عمومی بیش از پیش عریان شد.

Facebook
Telegram
Twitter
Email