آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

افشاگری مدیر عامل گروه صنعتی ماشن سازی تبریز:

بزرگترین خیانت به صنعت کشور رخ داده است

کارشکنی های داخلی و خارجی علیه کارخانه ماشین سازی تبریز، چگونه است که یک کارخانه هم عرصه تاخت و تاز خارجی ها باشد و هم عرصه تهمت پراکنی ها و تحریم های داخلی؟

“میر علی اکبر اصل خادمی” به انتقاد از نحوه واگذاری سهام گروه ماشین سازی تبریز به بخش خصوصی گفت: سازمان خصوصی سازی در پروسه واگذاری کارخانه ماشین سازی به بخش خصوصی، ۱۵ سال مادر صنعت ایران را فریز مدیریتی کرد.
وی افزود: در دوران مدیریت بنده ۲۷ میلیارد تومان بدهی بانکی کارخانه پرداخت و تسویه حساب شد و علاوه بر آن بدهی های کارخانه به سازمان تامین اجتماعی و امور مالیاتی به صفر رسید.
خادمی ادامه داد: ما در سخت ترین شرایط تحریم، یک میلیون دلار از محصولات گروه ماشین سازی تبریز را فقط به کشور سوریه صادرات کردیم و پول آن را با چمدان ها وارد کشور کردیم.
وی ادامه داد: ما در همین زمان، ۶۰ درصد تولیدات کارخانه را به ترکیه صادرات کردیم و چینی ها را از بازار ترکیه بیرون راندیم.

 مدیرعامل سابق گروه ماشین سازی تبریز به برخی کارشکنی ها در بحبوحه صادرات محصولات ماشین سازی تبریز به کشورهای مختلف اشاره کرد و گفت: یکی از روزها مرا به بازرسی احضار کردند که متوجه شدم برخی عوامل در شرکت ۳۰ مورد علیه من گزارش بی اساس ارائه داده اند و بازرسی به نحوه وارد کردن پول محصولات صادراتی به داخل کشور ایراد گرفته بود، بعدها فهمیدم این اقدامات با دستور مستقیم یکی از معاونان رئیس جمهور وقت انجام شده است.
خادمی افزود: در حالی که ماشین سازی تبریز در شرایط فریز مدیریتی توسط سازمان خصوصی سازی و مشکلات ساختاری داخل کارخانه، تقریباً به نقطه سر به سر رسیده بود، در داخل استان و برخی جلسات از جمله شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی اظهاراتی علیه گروه ماشین سازی انجام می شد که به روند کاری ما لطمه وارد می کرد.
وی به طمع برخی شرکت های واردکننده و مونتاژکار ماشین افزارهای خارجی به بازار گروه ماشین سازی اشاره کرد و گفت: بعضی شرکت های خصوصی با پیشنهاد رشوه، نظر مشتری های ماشین سازی را برای خریداری ماشین افزارهای خارجی جلب می کردند و ماشین های چینی را به آن ها قالب می کردند.
خادمی به اهمیت استراتژیک گروه ماشین سازی تبریز در صنعت و نقش غیر قابل جایگزینی آن در صنایع راهبردی کشور اشاره کرد و گفت: دشمنان با پی پردن به این مهم، جاسوس هایی را برای اخلال در عملکرد و تولید ماشین سازی تبریز مامور کرده بودند و ۲۰ مورد از اسناد راهبردی ماشین سازی تبریز در سایت ویکی لیکس منتشر شد که بعدا یکی از کارکنان شرکت ماشین سازی به جرم جاسوسی و ارائه زنجیره تامین گروه ماشین سازی به کنسولگری امریکا در استانبول بازداشت شد.
وی ادامه داد: پس از این اتفاق خانم کیلینتون (وزیر خارجه وقت امریکا) در دیدارش با آقای داسیلوا (نخست وزیر وقت برزیل) از آن ها خواسته بود از ارائه برخی قطعات و تجهیزات به گروه ماشین سازی تبریز خودداری کنند.
مدیرعامل سابق گروه ماشین سازی تبریز با تاکید بر اینکه بسیاری از صنایع استراتژیک و نظامی کشور را گروه ماشین سازی تبریز تجهیز کرده است، گفت: دشمنان پی به اهمیت و عظمت ماشین سازی تبریز بردند، اما برخی مسئولان داخلی هرگز به این صنعت مادر کشور بها ندادند و سازمان خصوصی سازی ۱۵ سال آن را فریز مدیریتی و نوعی تحریم داخلی کرد.
خادمی گفت: به دلیل اقدامات سازمان خصوصی سازی ما هرگز نتوانستیم قرارداد بزرگی ببندیم، هرگز نتوانستیم یک دستگاه جدید وارد کارخانه کنیم، نتوانستیم با شرکت های دیگر جوینت وینچر شویم، هرگز نتوانستیم از تسهیلات بانکی استفاده کنیم و حتی نتوانستیم نیروی جدید جذب کرده و آموزش دهیم.
وی افزود: این محدودیت های مدیریتی از سال ۸۳ با ماشین سازی تبریز بود و بزرگترین شرکت ها در چنین شرایطی و پس حدود ۱۵ سال منهدم می شوند، اما ماشین سازی تبریز را با همه این شرایط سرپا نگه داشتیم.
مدیرعامل سابق گروه ماشین سازی تبریز گفت: با همه این شرایط ما در سال ۹۲ هزینه مالی شرکت را به صفر رساندیم و علاوه بر آن ۱۴ نوع محصول جدید و صادراتی به سبد تولیدات گروه ماشین سازی اضافه شد.
خادمی ادامه داد: در سال ۹۴ برای افزایش تولید و افزایش صادرات ماشین سازی، ۵ میلیارد تومان تسهیلات بانکی درخواست کردیم که در این مورد هم با ما همکاری نکردند.
وی ادامه داد: پس از آن با تحریک برخی ها کارگران کارخانه به دلیل تنها ۱۷ روز حقوق معوقه شان دست از کار کشیدند و اعتصاب کردند و یکی از مدیران استانداری ناجوانمردانه به بنده تهمت زد که خادمی خودش عامل این اعتصاب بوده تا مدیریت استان را تحت فشار بگذارد!
این مقام سابق گروه ماشین سازی تبریز گفت: چگونه است که یک کارخانه هم عرصه تاخت و تاز خارجی ها باشد و هم عرصه تهمت پراکنی ها و تحریم های داخلی؟ عمده ترین مشکل سیاسی بود و در آستانه انتخابات افراد و گروه های مختلف به هر روش ممکن قصد داشتند که از ماشین سازی تبریز به عنوان ابزار سیاسی بهره ببرند که من مانع شان شدم.
خادمی در ادامه گفت: با افزایش فشارهای سازمان خصوصی سازی و عدم همکاری مدیران استان تصمیم به استعفای دسته جمعی هیات مدیره گرفتیم و پس از آن شاهد رد دیون ماشین سازی تبریز به صندوق بازتشستگی کارکنان فولاد که خود با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند بودیم.
وی به انتقاد شدید از عملکرد سازمان خصوصی سازی پرداخت و گفت: سازمان خصوصی سازی پس از رد دیون سهام ماشین سازی به صندوق فولاد، دو سال رسماً بنگاه داری کرد و حدود ۲۵ میلیارد تومان به شرکت پول تزریق کرد و ماشین سازی را بدهکارتر کرد! چه کسی و کدام قانون به این سازمان چنین مجوزی داده است؟
این فعال صنعتی گفت: در استاندارد جهانی و در مقیاس کارخانه های معظمی مانند ماشین سازی، هر ۵ سال یکبار باید ماشین آلات خطوط تولید کارخانه نوسازی می شد، اما جدیدترین دستگاه ماشین سازی در سال ۷۹ وارد این کارخانه شده است.
خادمی با تاکید بر اینکه چنین روند خصوصی سازی کج دار و مریزی باید متوقف شود، گفت: این روش خصوصی سازی بزرگترین خیانت به صنعت کشور بود. با این نوع خصوصی سازی آقایان صنعت کشور را منهدم کردند. مگر این ها برای بیت المال نبودند؟ چرا چنین خیانت هایی به اموال مردم شد؟
وی ادامه داد: چند کارخانه بزرگ تبریز با این روش غلط واگذار شده و به خاک سیاه نشانده شده اند؟ مگر این ها بیت المال نبودند؟ این روش واگذاری باید متوقف شود.
خادمی گفت: با طرف خریدار پشت پرده اول توافق می کنند، بعد مزایده فروش را برگزار می کنند! این چه روشی است؟
وی در ادامه گفت: بعد از استعفای من همه تحقیقات بنیادی کارخانه از جمله مرکز تحقیق و توسعه را تعطیل کردند و مرکز آموزش ماشین سازی نیز به حالت رکود درآمد که پایه و ستون کارخانه است که ما با تحمل و فشارها و زحمات زیاد اجازه نداده بودیم فعالیت آن متوقف شود.
این فعال صنعتی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: عمده ترین درد صنعت کشور این است که تمام سرمایه گذاری های دولت های گذشته که در جهت اشتغال زایی و توسعه صنعت کشور بوده، اکثراً توسط سازمان خصوصی سازی و واگذاری های نادرست زمین گیر شدند.
خادمی گفت: قرار بود با خصوصی سازی صنایع و کنار رفتن دولت از عرصه مدیریت صنایع، این واحدهای صنعتی و تولیدی توسعه و رونق بیشتری پیدا کنند، اما افرادی در سازمان خصوصی سازی با عملکردشان همه ضرب در صفر کردند.
وی تاکید کرد: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران یک سازمان توسعه ای بود و نباید اینگونه به حاشیه می رفت. مالزی آمد به کشور ما و سازمان گسترش را کپی کرد و مالزی را توسعه داد و به این وضعیت رساند، ما هم سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران را نابود کردیم.
خادمی گفت: صنعت بدون سرمایه گذاری های کلان و زیرساختی دولت در صنایع مادر رشد نمی کند. مپنا را ببینید، چه کسانی آن را توسعه دادند؟ چنین تفکرات توسعه ای است که باعث رشد و پیشرفت کشور می شود نه اینکه واگذاری امور صنعت کشور به افراد بی سواد و بساز و بفروش ها.
مدیرعامل سابق گروه ماشین سازی تبریز به واگذاری مشکل دار صنایع بزرگ غرب تبریز در سال های گذشته اشاره کرد و گفت: موتورهای ولوو در بنیان دیزل تولید می شد، الان کجاست؟ همه دستگاه هایش را برداشتند و بردند و ساختمان هایش را هم ویران کردند. بلبرینگ سازی، ایدم، چرخشگر و… در چه روزی اند؟
خادمی از اقدامات اداره تصفیه امور ورشکستگی و حمایت های دستگاه قضایی استان از راه اندازی مجدد واحدهای ورشکسته شده و تعطیل در استان تقدیر کرد و گفت: این عملکرد قوه قضاییه بسیار ستودنی و مثبت است و باید از زحمات آقای امن اللهی در این زمینه قدردانی کنیم.

 وی به واگذاری سهام گروه ماشین سازی تبریز به شخص حقیقی اشاره کرد و گفت: در هر حال سهامدار جدید ماشین سازی باید آینده نگر باشد و استفاده در مشاورین کاربلد با سرمایه گذاری در ماشین سازی و نوسازی خطوط و تکنولوژی تولید هم به صنعت کشور کمک کند و با تولید و صادرات محصولات ماشین سازی به سود سرمایه گذاری های خود نیز دست یابد.

خادمی گفت: با سرمایه گذاری در ماشین سازی می توان تا ۱۰ هزار نفر کارگر جدید در آنجا استخدام کرد و این کار کاملا شدنی و توجیه پذیر است. ماشین سازی کارخانه ای بسیار بزرگ و پر ظرفیت است و قبلا هم ۲۴ شرکت از همین ماشین سازی متولد شده اند.
وی گفت: در هر حال باید کمک کرد تا ماشین سازی تبریز که پایه صنعت آذربایجان و کشور است بیش از این صدمه نبیند و در ریل توسعه قرار بگیرد.

منبع: نصر

Facebook
Telegram
Twitter
Email