آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

سیاست اصلی آمریکا سرنگونی جمهوری اسلامی و تجزیه ایران است.

مذاکره با آمریکا خطایی واضح است

بدنبال بحرانی تر شدن اوضاع اقتصادی و سیاسی کشور، گروهایی از حزب ها و سازمان های سیاسی و شخصیت های فرهنگی و دانشگاهی با انتشار مقالات، نامه های سرگشاده و طومار بدنبال راه نجات کشور از وضعیت خطرناک پیش آمده، پیشنهادات و راه کارهایی ارائه کردند. حاکمیت جمهوری اسلامی تا کنون هیچ واکنشی نسبت به این پیشنهادات نشان نداده است. در اواخر تیرماه در همایشی از نمایندگان جمهوری اسلامی در دیگر کشورها و مسئولین وزارت خارجه، خامنه ای و حسن روحانی توصیه هایی به شرح زیر ارائه دادند:

  حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی، ضمن هشدار به دونالد ترامپ درمورد سیاست‌های خصمانه‌اش علیه تهران، جنگ با ایران را مادر جنگ‌ها دانست و گفت که امروز، سخن‌گفتن با آمریکا به‌معنای تسلیم‌ و پایان دستاوردهای ملت ایران است. او همچنین اصلاح روابط با عربستان، امارات و بحرین را از سیاست‌های کنونی ایران در شرایط جدید عنوان کرد.

روحانی صبح یک‌شنبه ۳۱ تیرماه، در همایش رؤسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور که در مرکز مطالعات وزارت امور خارجه برگزار شد، سیاست خارجی را مظهر حاکمیت ملی دانست و افزود: «دیپلماسی پیشتاز حراست از امنیت و منافع ملی است»

رییس جمهوری ایران، دولت فعلی آمریکا را در حال ستیز همزمان با دنیا و منافع ملی خودش دانست و با اشاره به سیاست‌های دونالد ترامپ، گفت: «آقایی که آمریکا روی کار است، هم تهدید و هم فرصت است.»

او «سرنگونی، تجزیه، تحریم و تضعیف» را سیاست‌های اصلی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: «مداخله‌گرتر از آمریکا علیه انقلاب و ملت ایران وجود ندارد.»

روحانی با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ایران، «تلاش برای خسته‌کردن ملت ایران» را «توطئه آخر آمریکا» خواند و خطاب به مسؤولان آن کشور گفت: «بدانید؛ ملت ایران آقاست و هرگز نوکر کسی نخواهد شد.»

رییس جمهوری ایران با اشاره به این‌که ایران تهدید را نمی‌پذیرد، با تهدید منسجم‌تر می‌شود و توان بازدارندگی دارد، افزود: «آمریکایی‌ها باید خوب بفهمند که صلح با ایران مادر صلح ها، و جنگ با ایران مادر جنگ‌هاست.»

روحانی با اعلام این‌که جمهوری اسلامی ایران، خواهان «بهترین روابط با همسایگان» است، افزود که در شرایط جدید، «به‌دنبال اصلاح روابط عربستان، امارات و بحرین با ایران هستیم»

او با بیان این‌که «نه شرقی و نه غربی منافات با کار با شرق و غرب ندارد»، تأکید کرد که روابط ایران با روسیه برمبنای همسایگی و منافع متقابل است.

رییس جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به تلاش آمریکا برای کاهش صادرات نفت ایران، گفت: «کسی که اندکی سیاست بفهمد، نمی‌گوید جلوی صادرات نفت ایران را می گیریم. ما تنگه‌های زیادی داریم؛ تنگه هرمز فقط یکی از آنهاست.»

او افزود: «آقای ترامپ! ما مرد شرف و ضامن امنیت آبراه منطقه در طول تاریخ هستیم؛ با دم شیر بازی نکن، پشیمان‌کننده است.»

حسن روحانی درمورد ارتباط با آمریکا گفت: «دو راه داریم؛ تسلیم یا مقاومت، امروز سخن گفتن با آمریکا معنایی جز تسلیم و پایان دستاوردهای ملت ایران ندارد.» او افزود: «در برابر قلدر دروغگویی چون ترامپ اگر تسلیم شویم، ایران را غارت می کنند.»

رییس جمهوری ایران در بخشی از سخنان خود، همچنین از نقش سپاه پاسداران در پاسداری از ایران، تجلیل کرد.

پیشتر خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، نیز در دیدار با سفیران و مسؤولان وزارت امورخارجه، به تمجید از صحبت‌های حسن روحانی پرداخت که پیش از این، گفته بود «اگر نفت ایران صادر نشود، نفت هیچ کشوری در منطقه صادر نخواهد شد». رهبر جمهوری اسلامی ایران، این سخنان روحانی را «مهم» و «حاکی‌از سیاست و رویکرد نظام» دانست و اضافه کرد که «وظیفه» وزارت امورخارجه، «پیگیری جدی این‌گونه مواضع رییس جمهوری است».

به گزارش وب‌سایت خامنه‌ای، در این دیدار که روز شنبه ۳۰ تیرماه برگزار شد، رهبر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به «دیپلماسی ایدئولوژیک» و انتقاد از افرادی که «سخن از لزوم جدایی دیپلماسی از ایدئولوژی به‌میان می‌آوردند»، گفته که در «دیپلماسی ایدئولوژیک»، اشکالی وجود ندارد.

در بخش مهمی از این دیدار، خامنه ای درباره مسائل مربوط‌به برنامه هسته‌ای ایران، تهدید آمریکا مبنی‌بر بازگشت تحریم‌ها تا زمان تغییر رفتار جمهوری اسلامی و گفت‌وگوها با اروپا صحبت کرد. او گفت که مذاکره با اروپایی‌ها «قطع نشود»، اما «نباید معطل بسته اروپایی ماند»، بلکه «باید کارهای فراوان لازم در داخل کشور را دنبال کرد».

خامنه‌ای در سخنان خود، همچنین این تصور را که مشکلات ایران با «مذاکره یا رابطه با آمریکا» حل می‌شود، «خطایی واضح» توصیف کرد و گفت: «بنده از قدیم، این نکته را خاطرنشان می‌کردم که روی حرف و حتی امضای آمریکایی‌ها نمی‌توان حساب کرد، بنابراین مذاکره با آمریکا هیچ فایده‌ای ندارد.»

رهبر جمهوری اسلامی ایران در این دیدار، بار دیگر مذاکره با آمریکا را اشتباه و «خطایی واضح» خواند و گفت که آمریکا «با اصل نظام اسلامی مشکل اساسی و مبنایی» دارد و به‌دنبال «بازگشت به موقعیت و جایگاه خود در ایران قبل از انقلاب هستند و به کمتر از این هم راضی نخواهند شد».

Facebook
Telegram
Twitter
Email