آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان؛ متری ۲۸۰۰ تومان

 در حالیکه فساد اقتصادی کشور را در پرتگاه نابودی قرار داده و مردم زیر بار بیکاری،گرانی و نا امنی شانه خم کرده اند، خبر می رسد که مسئولین به رانت بازی،و پارتی بازی خود مشغولند. تازه ترین آن خبر خصوصی سازی یکی از مجهزترین و بزرگ ترین مجموعه‌های کشاورزی و دامپرروری کشور، با قیمت هر متر مربع “کمتر از دو بسته پفک نمکی”  به کسانی که تا امروز نام آن‌ها “محرمانه” مانده واگذار شده است.

شرکت کشت و صنعت مغان در استان اردبیل، یکی از مجهزترین و بزرگ ترین مجموعه‌های کشاورزی و دامپرروری کشور، با قیمت هر متر مربع “کمتر از دو بسته پفک نمکی”  به کسانی که تا امروز نام آن‌ها “محرمانه” مانده واگذار شده است.

اکبر اعلمی، نماینده تبریز در مجالس هفتم و هشتم، این خبر را در کانال تلگرام خود افشا کرده و تهدید کرده اگر مسئولان سازمان خصوصی‌سازی در مورد این معامله “پر ابهام” توضیح دقیق ندهند، جزئیات بیشتری را به اطلاع مردم می‌رساند. بر اساس اطلاعاتی که او منتشر کرده «صددرصد سهام این شرکت در دوم مرداد ماه ۱۳۹۷ از طریق مزایده به قیمت پایه ۱۷ هزار و ۶۱۰ میلیارد و ۸۸۶ میلیون و ۹۳۸ هزار ریال( یا هزار و هفتصد میلیارد تومان)  به بخش خصوصی فعال در صنعت کشاورزی و غذایی واگذار شده است.»

وی با محاسبه ای سرانگشتی به این نتیجه رسیده که هر متر مربع این شرکت، با قیمت دو بسته پفک نمکی به فروش رسیده: « اگر اموال، ابنیه و ادوات و ماشین آلات فراوان و باغات پرمحصولی که این شرکت دارد (تنها ۲۶۰۰ هکتار مجتمع باغبانی) را نادیده بگیریم و فرض کنیم که کل شرکت زمین بایر است، طبق این معامله، زمین این شرکت از قرار هر متر مربعی ۲۸۰۰ تومان یعنی کمتر از قیمت دو بسته پفک نمکی ۱۰۰ گرمی بفروش رفته است.»

به گفته آقای اعلمی، این شرکت مرداد 96، از سوی استاندار وقت اردبیل به ارزش دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده بود و “مهربانی سازمان خصوصی سازی نسبت به خریدار” با تخفیف هزار میلیارد تومانی به پایان نرسیده  و «مقرر گریده که برنده مزایده، وجه معامله را به صورت اقساط ۹ساله، فاصله ۶ماهه اقساط و نرخ سود ۱۰ درصد (ظاهرا ۳ درصد کمتر از نرخ اعلام شده) با سازمان خصوصی سازی تسویه و از دو سال تنفس در پرداخت اولین قسط خود برخوردار شود.

این نماینده مجلس ششم و هفتم همچنین وعده داده بعد از خروج هویت خریداران شرکت کشت و صنعت مغان از حالت “محرمانه”، اطلاعات بیشتری را در این مورد منتشر کند.

شرکت کشت و صنعت مغان با ۶۳۰۰۰ هکتار وسعت،شامل باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه قند، کارخانه لبنیات، کارخانه فرآوری میوه و چند واحد تولیدی دیگر، یکی از شرکت های منحصر به فرد کشور در حوزه کشاورزی و باغ داری محسوب می‌شود.

مسئولان چه کسانی هستند؟

مهم ترین نهاد مسئول در این حوزه، سازمان خصوصی‌سازی است. “اعمال نمایندگی وزارت امور اقتصادی و دارائی در امر واگذاری” شرکت ها به بخش خصوصی طبق اساسنامه سازمان خصوصی سازی از وظایف این نهاد به حساب می آید. با تصویب «قانون اجرای سیاست‌های كلی اصل (44) قانون اساسی» در تیرماه سال 1387، سازمان خصوصی‌سازی موظف شد تا در چارچوب اساسنامه با اهدافی ازجمله «افزایش سهم بخش‌های خصوصی و تعاونی در اقتصاد ملی» و «کاستن از بار مالی و مدیریتی دولت در تصدی فعالیت‌های اقتصادی» این وظیفه قانونی را به انجام برساند.

رئیس این سازمان معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز است. در حال حاضر عبدالله پورحسینی، ریاست سازمان خصوصی سازی را بر عهده دارد. بابک ضرغامی هم مدیر دفتر نظارت و پیگیری مطالبات این نهاد است. این اداره به طور مستقیم وظیفه رسیدگی به ابهامات و شکایات مردم در مورد واگذاری شرکت های دولتی به بخش خصوصی را بر عهده دارد.

Facebook
Telegram
Twitter
Email