آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

پشت پرده واگذاری کارخانه ماشین سازی تبریز

موضوع واگذاری ماشین سازی تبریز تقریبا به ۱۵ سال پیش باز می گردد در طی این سال ها این کارخانه بین دستگاههای مختلف دولتی دست به دست شد.

گروه صنعتی ماشین سازی تبریز یکی از بزرگترین کارخانه‌های شهر تبریز واقع در قراملک است. این کارخانه تولیدکننده انواع ماشین‌های صنعتی همانند انواع ماشین‌ابزار، کمپرسورهای صنعتی، پمپ‌های آب، الکترو موتور، لیفت تراک، انواع موتورهای دیزلی، ماشین آلات نساجی، ماشینهای تراش، ماشینهای فرز، ماشینهای مته، قطعات ریخته و دستگاه‌های سی ان سی است.

موضوع واگذاری ماشین سازی تبریز تقریبا به ۱۵ سال پیش باز می گردد در طی این سال ها این کارخانه  بین دستگاههای مختلف دولتی دست به دست شد. ماشین سازی تبریز یکی از بزرگترین کارخانجات آذربایجان شرقی و کشور است  که  در سال ۱۳۵۱  مورد بهره برداری قرار گرفت. 

 فروش املاک به زیر قیمت بازار

سال ۱۳۸۵ به دلیل کاهش درآمدهای بدست آمده از کاسته شدن تولیدات و صادرات کارخانجات و به دلیل دیرکرد پرداخت هزینه بیمه کارکنان و ناتوانی مدیریت وقت گروه صنعتی ماشین سازی از برای تأمین بودجه و پرداخت بدهی هزینه بیمه دست اندرکاران کارخانجات،  تصمیم گرفت بنای بسیار بزرگ و ساختمان چندین مرتبه متعلق به ماشین سازی که از بدو تأسیس کارخانجات به عنوان ساختمان مرکزی گروه صنعتی ماشین سازی تبریز در مرکز تهران واقع شده بود را به قیمت بسیار پایین‌تر از قیمت واقعی در اختیار یکی از شرکت‌های بیمه بگذارد و سرانجام ساختمان بزرگ ماشین سازی تبریز واقع در ضلع غربی پارک لاله و در خیابان امیرآباد تهران از سوی مدیریت وقت گروه صنعتی ماشین سازی تبریز به یکی از شرکت‌های بیمه واگذار شد. پس از واگذاری ساختمان بزرگ ماشین سازی واقع در تهران به شرکت بیمه‌کننده دست اندرکاران کارخانه، مجالی فراهم شد تا صدها واحد از خانه‌های آپارتمانی مسکونی متعلق به پرسنل و کارگران و کارمندان کارخانجات واقع در جاده شاهگلی تبریز بدستور مدیر وقت کارخانجات تخلیه شود تا مدیران شرکت ماشین سازی تبریز به دلیل عدم توانایی پرداخت بموقع دستمزد دست اندرکاران، زمین‌های چند هکتاری و بسیار گران‌قیمت ساختمان‌های مسکونی را به فروش برسانند اما مدیران ارشد استان آذربایجان شرقی مدیریت گروه صنعتی ماشین سازی را از فروش زمین‌های پروسعت و خانه‌های سازمانی کارخانجات باز داشتند

املاک خالی از سکنه

از سال ۱۳۸۶ تا به اکنون تمامی واحدهای مسکونی ماشین سازی تبریز در گران‌قیمت‌ترین نقطه شهر تبریز (شاهگلی) فاقد سکنه و همچنان بلاتکلیف باقی‌مانده است  پس از برکناری مجید خدابخش از سال ۱۳۸۹ کریم فروزان به عنوان مدیرعامل گروه صنعتی ماشین سازی برگزیده شد، اما وی نیز هرگز نتوانست برای بیرون آمدن وضعیت بحرانی پیش آمده برای ماشین سازان کاری انجام دهد با برکناری فروزان از سال ۱۳۹۱ مدیریت ماشین سازی به علی اکبر خادمی سپرده شد. مشکلات کارخانه ماشین سازی در طی این مدت صدای کارگران را هم در آورد بارها شاهد تجمع و تحصن کارگران این کارخانه بودیم، شاید اعتصاب کارگران و بیکاری آن ها بیشتر از مشکلات دیگر به چشم می آید.

 واگذاری کارخانجات ماشین سازی به بخش خصوصی بدون احراز اهلیت 

سازمان خصوصی سازی  روز ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ گروه صنعتی ماشین سازی تبریز را به بهای ۶۸۸ میلیارد تومان به قربانعلی فرخ زاد فروخت و در پی این داد و ستد سرانجام سند مالکیت کارخانجات و زمین های وابسته به ماشین سازی به فردی سرمایه گذار بنام قربانعلی فرخ زاد واگذار گردید. قربانعلی فرخ زاد در نخستین روز آمدنش به بستر کارخانجات ماشین سازی دستمزد همه کارگران و دست اندرکاران ماشین سازی را که از ماهها پیش دچار دیرکرد شده بود را یکجا پرداخت کرد و نوید داد با یاری کارگران و همراه با مشاوره گرفتن از مهندسین زبده کارخانجات ، گروه صنعتی ماشین سازی‌ را از نو راه اندازی خواهد نموداما مسئله اصلی و جای بحث اینجاست که برخی از نمایندگان مجلس و مسئولین استانی معتقدند که این واگذاری بدون در نظر گرفتن اهلیت قانونی انجام شده است و طرح تحقیق و تفحص از کارخانه ماشین سازی تبریز را به مجلس تقدیم خواهند کرد.

حمایت های مسئولان چراغ سبزی برای مالک جدید

خرید سهام شرکت ماشین سازی تبریز، چراغ امیدی را در دل مردم و مسئولان روشن کرد، این کارخانه که در طی دست به دست شدن دچار افت شدید تولید و صادرات شده بود  این نکته را در ذهن ها پدید آورد که بالاخره با حضور بخش خصوصی ماشین سازی تبریز دوباره با سال های اوج و قدرتمند خود باز خواهد گشت ولی این پایان ماجرای واگذاری کارخانه صنعت آذربایجان نبود. نمایندگان مجلس و مسئولین استانی معتقد بودند که واگذاری واقعی به بخش خصوصی می تواند امیدوار کننده باشد زیرا  مسائل این کارخانه در حدود۱۵ سال است که صنعت آذربایجان را به خود مشغول کرده است.

 اعزازی: از لحاظ فنی باید به این فرد مشاوره داده شود

اعزازی رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی در گفتگویی که با سایت خبری تبریزبیدار انجام داده بود از واگذاری این کارخانه حمایت کرده و اعلام کرده بودخبر خوبی است. از این بابت خوشحال هستیم که این خصوصی سازی به نوعی خصوصی سازی واقعی بود و نهادهای دولتی به نام مردم، اقدام به خریداری کارخانه ماشین سازی نکرده اند. ولی باید مدیریت لازم هم انجام شود. از لحاظ فنی صلاحیت اداره آن را ندارد. از لحاظ بنیه مالی توانایی اداره کردن دارد و از لحاظ فنی نیز باید به این فرد مشورت داده شود. باید از این فرد استقبال و تشکر کنیم. از مسئولین استان مخصوصا شخص استاندار هم خواستار حمایت از این فرد هستیم. بنده هم به عنوان نماینده مردم از این حرکت استقبال می کنم.

به واگذاری ماشین سازی خوشبین هستم

جهانگیری معاون اقتصادی استاندارآذربایجان شرقی در نشست خبری خود که در تاریخ ۲ خرداد سال جاری برگزار شد گفت: گفت: این مجموعه توسط سازمان خصوصی‌سازی و بر اساس قوانین و مقررات این سازمان خصوصی‌سازی شده است، خوشبختانه تا به امروز مالک جدید این مجموعه عملکرد مثبتی از خود ارائه کرده است ، این سرمایه‌گذار در شهرستان‌های اهر و شبستر نیز مجموعه‌های تولیدی و صنعتی دارد که در مدت اندک شروع فعالیت در این مجموعه‌ها نیز فعالیت قابل‌توجهی داشته است.

جهانگیری، ادامه داد: مالک جدید ماشین‌سازی تبریز تنها دو روز بعد از خریداری این مجموعه حق و حقوق بازنشستگان را پرداخت کرده و بعد از ماه‌ها کارگران این مجموعه حقوق خود را به‌موقع دریافت کرده‌اند.


احراز اهلیت یکی از ملاک های خرید و فروش 

از آنجا که برای صحت هر معامله شرایطی لازم است که متعاملین یا طرفین قرارداد می‌بایست آن‌ها را دارا بوده تا عقد یا قرارداد بر بنیان قانونی شکل گرفته و استحکام لازم را داشته باشد.

بر همین اساس قانونگذار در ماده ۱۹۰ قانون مدنی در چهار بند شرایط اساسی صحت معامله را برشمرد و در بند ۲ ماده‌ی فوق الاشعار اهلیت طرفین معامله را یکی از شرایط اساسی مذکور قلمداد نمود.

به طوری که اگر طرفین معامله اهلیت لازم را برای معامله نداشته باشند معامله صورت گرفته باطل و یا در مواردی غیر نافذ خواهد بود.

قانون مدنی در ماده ۲۱۰ اعلام می کند که :« متعاملین باید برای معامله اهلیّت داشته باشند.»

فرخزاد:تزریق ۶۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی کارخانه

مالک جدید گروه ماشین سازی تبریز پس از گذشت تنها دو روز از خرید این گروه صنعتی به میان نمایندگان رسانه های گروهی آمد تا پاسخگوی سئوالات آنها در خصوص این انتقال و آینده گروه صنعتی ماشین سازی پاسخ دهد.
 قربانعلی فرخزاد مالک جدید گروه صنعتی ماشین‌سازی و شرکت ریخته‌گری ماشین‌سازی ( نگین صنعت آذربایجان و صنعت مادر ) در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن اعلام خبر آغاز فعالیت خود در گروه ماشین سازی تبریز اظهار داشت: بنده فرزند آذربایجان هستم و زادگاه من روستای رزین در شهرستان اهر می باشد 

فرخزاد در خصوص مقدار سرمایه‌ای که برای نوسازی گروه ماشین نیاز است، اظهار داشت: برای نوسازی و به روزرسانی هر دو شرکت بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری لازم است که قصد داریم این سرمایه‌گذاری را در یک سال آینده انجام داده و از همین امروز نیز مذاکراتی با کشورهای پیشرو در صنعت ماشین‌سازی و ریخته‌گری آغاز کرده‌ایم

مالک بازداشت می شود، مدیرعامل استعفا می دهد

رزمجو: هیچ استراتژی مشخصی برای آینده گروه ماشین سازی ترسیم نشده است

مالک جدید کارخانه ماشین‌سازی تبریز با دستور مراجع قضایی دستگیر شده و هم‌اکنون در بازداشت به سر می‌برد و تاکنون متولیان امر علت دستگیری “قربانعلی فرخ‌زاد” را رسانه‌ای نکرده‌اند. از طرفی حمید رزمجو هم  مدیر عامل کارخانه  استعفا داد ولی  مسئولان کارخانه فورا به این  استعفا واکنش نشان داند و اعلام کردند که رزمجو هیچگونه سمتی در کارحانه ندارد که بخواهد استعفا کند  روابط عمومی ماشین سازی تبریز در توضیححمید رزمجو را فاقد سمت و مسئولیت اجرایی در این کارخانه اعلام کرده است، در حالی که در تمام جلسات رسمی از جمله بازدید نمایندگان مجلس از این گروه صنعتی و همایش های مختلف و مصاحبه با رسانه ها و صدا و سیما از وی به عنوان مدیر عامل یاد می شد.

شهرتی فر:دستگیری فرخ زاد ارتباطی با کارخانه ماشین سازی تبریز ندارد

رحیم شهرتی فر معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی با تایید دستگیری مالک کارخانه ماشین سازی تبریز گفت: این پرونده در مراجع قضایی تهران تشکیل شده و در همانجا در حال رسیدگی است.در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر دستگیری قربانعلی فرخ زاد، مالک کارخانه ماشین سازی تبریز، در رسانه های محلی آذربایجان شرقی منتشر شد.در این خبرها، اتهام فرخ زاد، فروش ارز دولتی در بازار آزاد اعلام شده است.

روابط عمومی ماشین سازی تبریزنیز  اعلام می کند که  حمید رزمجو در گروه ماشین سازی تبریز هیچ گونه سمتی نداشته که بتواند استعفا دهد. لذا تمام سخنان وی در رابطه با علت استعفا و برنامه گروه ماشین سازی تبریز و میزان فروش و تعیین اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل صحت نداشته و کذب است.

طرح تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری سهام گروه ماشین‌سازی تبریز

تعدادی از نمایندگان طرح تحقیق و تفحص از ماشین‌سازی تبریز را در مجلس تهیه کردندطرح تحقیق و تفحص کامل از ماشین‌سازی تبریز توسط نمایندگان مجلس کلید خورد که متن آن به شرح ذیل است.

خواهشمند است در اجرای ماده (۲۱۴) آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در خواست تحقیق و تفحص ذیل را جهت رسیدگی به کمیسیون تخصصی ذی‌ربط ارجاع فرمایید.

نحوه واگذاری شرکت ماشین‌سازی تبریز و املاک مربوطه و همچنین شرکت آذرچلیک توسط سازمان خصوصی سازی

سازمان خصوصی‌سازی در تاریخ ۹۷,۲.۲۶ اقدام به واگذاری شرکت ماشین‌سازی تبریز که جزو صنایع مادر منحصر به فرد کشور و خاورمیانه می‌باشد نمود که ابهامات و گزارشات قابل تأملی در:

۱- نحوه تأمین منابع مالی در خرید توسط خریدار

۲- نحوه ارزیابی و قیمت‌گذاری شرکت، تجهیزات، برند و املاک متعلقه

۳- عدم رعایت ضوابط در مقررات در فرآیند واگذاری و همچنین عدم زمان داشتن اهلیت فردی که شرکت به ایشان واگذار گردیده است.

بیگی:پشت پرده واگذاری کارخانه ماشین‌سازی تبریز

نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: خلاف ادعای سازمان خصوصی‌سازی شرکت ماشین‌سازی تبریز تا قبل از واگذاری به بخش خصوصی، مجموعه‌ای دولتی بوده، صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد در شرکت مذکور مالکیتی نداشته و نمی‌توانسته وکالتاً مجوز فروش این شرکت را اعطا کند.

شرکت ماشین‌سازی به موجب لوایح بودجه سال ۱۳۹۶، ۱۳۹۵، ۱۳۹۴ کل کشور که در حکم اظهارنامه (پیوست ۳، ۲، ۱) رسمی دولت است،در زمره شرکت‌های دولتی وابسته به دولت با ردیف بودجه ۲۴۶۵۰۰ اعلام شده است که مبین دولتی بودن شرکت موصوف است و باید در واگذاری آن اهلیت شخص واگذار شونده و قیمت عادله روز بنا بر تأکید کارشناسان رسمی دادگستری، لحاظ شود.

بیگی گفت: به منظور رفع دو تکلیف ذکر شده، سازمان خصوصی بنابر اظهارات مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی ملی شرکت ماشین‌سازی تبریز به همراه ریخته‌گری ماشین‌سازی تبریز و املاک واقع در ائل‌گلی تبریز به وکالت از سوی صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد به بخش خصوصی واگذار شده است.

وی تصریح کرد: حال آنکه  طبق نامه به شماره ۱۲۹۱۶۱۳۴ مورخ ۱۳۹۵/۵/۲۶ مدیرعامل مؤسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد صراحتاً اعلام می‌دارد، شرکت ماشین‌سازی تبریز متعلق به صندوق فولاد نبوده و این صندوق در انتخاب شرکت مزبور قیمت‌گذاری و نحوه فروش آن هیچ‌گونه دخل و تصرفی نداشته است.

دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان‌شرقی:جامعه کارگری چندین سال است که در مورد ماشین سازی تبریز هشدارهای را لازم می‌دهد.

صادق‌زاده با اشاره به شایعات متعدد در مورد بازداشت مالک جدید، استعفای مدیرعامل و چند تن از اعضای هیأت مدیره کارخانه ماشین‌سازی تبریز که به گوش می‌رسد، افزود: هنوز در مورد واگذاری این کارخانه، رعایت موارد قانونی از جمله قانون تجارت و نیز مسائل مرتبط با کارگران هنوز شفاف نشده، اگر هم شفاف است برای آقایان مشخص شده است اما برای دلسوزان صنعت استان و کشور هنوز قطعیت نیافته است.اگر به هشدارهای جامعه کارگری در مورد اهلیت مالکان جدید از هر لحاظ در واگذاری‌ها توجه لازم می‌شد، شاهد بروز چنین مسائلی نبودیم، همان‌گونه که در واگذاری دو بار پیش از آن در کارخانه ماشین‌سازی تبریز دیدیم

اگرمی‌بینیم به غیر از محمد حسین فرهنگی، اسماعیل سعیدی و بیگی سه نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، علیرضا محجوب نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات و احمد امیرامیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم نیز نامه تحقیق و تحفص را از این واگذاری امضا کرده اند نشان از حساسیت این موضوع دارد.

مسئولین کشوری و استانی باید توجه کنند صنعت آذربایجان به ویژه صنعت خودرو و قطعه سازی با چالش و بحران اساسی روبرو است و در طی سال‌های گذشته نیز به جای افزایش ظرفیت تولید این کارخانه ها در حال نابودی کامل هستند.

اگر اشتباهات متعدد در خصوص این کارخانه های دولتی و نیمه دولتی بدین روال ادامه پیدا کند بدون شک صنعت خودروسازی و قطعه سازی به طور کلی نابود خواهد شد

Facebook
Telegram
Twitter
Email