آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

نمایشگاه اسناد و تصاویر تاریخی شیخ محمد خیابانی در تبریز

به گزارش خبر گزاری ها، نمایشگاه اسناد و تصاویر تاریخی شیخ محمد خیابانی به مناسبت نود و هشتمین سالگرد درگذشت وی در خانه تاریخی شیخ محمد خیابانی از ۲۲ شهریور ماه لغایت ۲۰ مهر ماه ۹۷ برگزار خواهد شد.

نود و هشت سال از نهضت شیخ محمد خیابانی موسوم به آزادیستان می گذرد و آنچه از اندیشه و مرام خیابانی باقی مانده ۲۰۲ شماره از روزنامه تجدد و خاطرات ناقصی چند از دوستان و هم سنگران او است.

مهدی بزاز دستفروش رئیس امور موزه های استان با بیان اینکه نمایشگاه اسناد و تصاویر تاریخی شیخ محمد خیابانی به مناسبت نود و هشتمین سالگرد درگذشت وی در خانه تاریخی شیخ محمد خیابانی از ۲۲ شهریور ماه لغایت ۲۰ مهر ماه ۹۷ برگزار خواهد شد، ادامه داد: نمایشگاه حاضر با ارائه برخی اسناد، تصاویر و اطلاعات تاریخی مربوط به شیخ محمد خیابانی تلاش کوچکی است در راستای بزرگداشت یاد و نام این مبارز نستوه کارزار استعمارستیزی و آزادیخواهی، این نمایشگاه نخستین گام در راه ایجاد “خانه موزه شیخ محمد خیابانی” در محل خانه تاریخی این روحانی مبارز محسوب می گردد.
بزاز دستفروش با بیان اینکه آثار، اسناد و تصاویر بسیار اندکی از شیخ محمد خیابانی برجای مانده است، با این حال تشکیل خانه موزه خیابانی اقدامی در حفظ ارزش و جایگاه وی خواهد بود، ادامه داد: تشکیل خانه موزه شیخ محمد خیابانی با تأسی به الگوی موفقی چون موزه مشروطه که به همت بازماندگان معزز رهبران و مجاهدان نهضت مشروطه پایه گذاری و در طول سالها فعالیت روز به روز برغنای محتوای آن افزوده شده، خواهد بود.
وی افزود: امیدواریم در مسیر تشکیل این خانه موزه نیز با برخورداری از همکاری مراکز تحقیقاتی و پژوهشی، سازمانها و نهادهای مرتبط با موضوع ، همراهی محققان و بالاخص مساعدت بازماندگان و وابستگان معزز و مکرم شیخ محمد خیابانی در آینده ای بسیار نزدیک، در آستانه یکصدمین سالگرد وی، خانه موزه شیخ محمد خیابانی را راه اندازی و افتتاح نماییم.
رئیس امور موزه های استان در پایان، خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که در کنار گردآوری و ارائه محتوایی ارزشمند و جذاب برای بازدیدکنندگان، آرشیو پژوهشی غنی و قابل استنادی نیز برای پژوهشگران و محققان عرصه مطالعات تاریخ معاصر ایران در این موزه فراهم نماییم. در واقع ما در پی ایجاد موزه ای با کارکردهای فعال در زمینه آموزش و پژوهش هستیم و برای پویایی بیشتر آن سعی داریم خانه موزه شیخ محمد خیابانی با برنامه ریزی مناسب به موزه ای رویداد محور تبدیل گردد.

روزنامه تجدد یا ارگان حزب دموکرات نام روزنامه‌ای بود که شیخ محمد خیابانی منتشر می‌کرد. مدیر آن تقی رفعت بود و در برخی مقاله‌ها نام مستعار «فمینا» را به کار می‌برد.

در تجدد چندین نویسنده زن نیز فعال بودند. برای اولین بار واژه فمینیسم در ادبیات فارسی (در سال ۱۲۹۹ خورشیدی) در این روزنامه استفاده شد.

Facebook
Telegram
Twitter
Email