آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

علل پشت پرده استعفای ناگهانی محمد جواد ظریف

در پی انتشار خبر استعفای محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خبرگزاری های داخلی، این خبر به سرعت در رسانه های جهانی بازتاب یافت.

به گزارش ایرنا، خبر استعفای ظریف خبری بزرگ و سنگین برای ایران است، به طوری که این خبر برای معاونانش در وزارت امورخارجه این کشور نیز غیر منتظره بود.
این استعفا هنوز از طرف حسن روحانی رسما پذیرفته نشده است. در صورت موافقت حسن روحانی با این استعفا، ظریف از وزارت امورخارجه ایران کنار می رود.

به گزارش الجزیره: ظریف سیاستمدار و یک شخصیت دانشگاهی و از بطن انقلاب و از حامیان گفت و گوهای علنی است که بیش از 25 سال، تجربه حضور در سازمان ملل متحد و نمایندگی ایران را در کارنامه دارد.
این شبکه قطری افزود: ظریف از سال 2013 و پس از پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، با وجود آن که مجلس ایران در کنترل اصولگرایان قرار داشت، اما به خاطر فن بیان و تسلط به زبان انگلیسی، به عنوان وزیر امورخارجه ایران انتخاب شد.
ظریف تیم مذاکره کننده ایران را رهبری کرد و تلاش داشت که از هرگونه رویارویی (با غرب) جلوگیری کند. وی به همراه تیم مذاکره کننده اش توانست به توافق هسته ای با گروه 5+1 دست یابد، توافقی که آمریکا سال گذشته از آن خارج شد.

در میان رسانه های داخلی و خارجی، علل پشت پرده این استعفا را فشارها علیه وی و دولت روحانی از سوی محافظه کاران و رد تصویب الحاق ایران به ‘ اف ای تی اف ‘ از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام ارزیابی شده است. ظریف در ماه گذشته موافقت خود را با الحاق ایران به کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) اعلام کرده بود.

برخی از منابع نوشته‌اند که استعفای او مربوط به دیدار بشار اسد با رهبر جمهوری اسلامی است. ظریف در دو دیدار روز دوشنبه اسد با خامنه‌ای و حسن روحانی حضور نداشت.

در دیدار روسای جمهوری ایران و سوریه، با وجود اینکه جواد ظریف نبود، قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران حاضر بود. در دیدار بشار اسد و رهبر جمهوری اسلامی، مشاور امور بین‌الملل رهبر، علی اکبر ولایتی و قاسم سلیمانی حضور داشتند.

پایگاه خبری انتخاب نوشته است که خبرنگارشان پس از اعلام استعفای وزیر خارجه به ظریف پیامک فرستاده است تا صحت خبر را جویا شود و ظریف در پاسخ به خبرنگار انتخاب این پیام را ارسال کرده است: «بعد از عکس‌های ملاقات‌های امروز دیگر جواد ظریف به عنوان وزیر خارجه در جهان اعتباری ندارد.»

به نوشته زمانه، یک روز پیش از استعفا، محمدجواد ظریف در همایش «چندجانبه گرایی در سیاست خارجی ایران، ظرفیت‌ها و راهبردها» در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران سخنرانی کرد و با زبانی تند از کسانی که در سیاست خارجی دنبال «جدا شدن از دنیا و درگیری با دنیا هستند» انتقاد کرد و گفت:

«ما خواستیم که برای ادامه حیات خود وابسته به این و آن نباشیم. این خواستن‌ ما به معنای دعوا با این و آن و گزک و بهانه دادن به این و آن نیست که علیه ایران استفاده کنند و از ایران برای دنیا یک چهره امنیتی بسازند…».

او همچنین به شکل غیرمستقیم از سیاست‌های کلی رژیم جمهوری اسلامی در توضیح موضوع «مقاومت» انتقاد کرد. ظریف در انتقاد از سیاست‌های دولتی بدون اینکه به شخص خاصی در قدرت اشاره کند گفت:

«اگر قرار بود مردم مقاومت کنند و همه مشکلات با مقاومت مردم حل شود، پس وظیفه ما چیست؟ همانطور که نمی‌توانیم پشت پرده توطئه‌های امپریالیسم و نظام سلطه قایم شویم و ناکارآمدی خودمان را گردن آنها بیندازیم، همانطور هم نمی‌توانیم پشت سر مقاومت مردم قایم شویم، ما وظیفه داریم به عنوان کارگزاران این مردم فشار را بر مردم کم کنیم.»

پیش از دیدار بشار اسد و خامنه‌ای، جمعی از فعالان صلح و ضد جنگ (از گروه کد پینک) پیش از ظهر روز دوشنبه شش اسفند، با محمدجواد ظریف دیدار کردند. در این دیدار ظریف در مورد «استقلال» به عنوان اصلی بارز در سیاست خارجی ایران و امنیت درون‌زا و متکی به مردم صحبت کرد.

Facebook
Telegram
Twitter
Email