آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

۸۰ درصد کارخانه‌های سیمان کشور مازوت می‌سوزانند

۸۰ درصد کارخانه‌های سیمان کشور مازوت می‌سوزانند

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اعلام کرده تنها ۲۰ درصد از کارخانه‌های سیمان از سوخت گاز استفاده می‌کنند؛ «مشکل گازرسانی برای کارخانه‌های سیمان هنوز حل نشده و به غیر از تهران و شهرهای بزرگ، بقیه کارخانجات سیمان مازوت مصرف می‌کنند. به‌طور دقیق نمی‌توان گفت چند کارخانه گاز دارد و چند کارخانه مازوت می‌سوزاند، چرا که در بعضی کارخانه‌ها زمان‌بندی شده است اما به‌طور کلی از بین ۷۶ کارخانه فعال سیمان‌سازی کشور ۱۵ کارخانه با گاز کار می‌کنند و مابقی مازوت می‌سوزانند».

عبدالرضا شیخان گفته «به کارخانه‌های تهران گازرسانی ‌می‌شود، در اصفهان نه گاز هست و نه مازوت می‌رسد. در مناطقی در جنوب کشور هم گاز برای کارخانه‌ها وجود دارد». وی هم‌چنین خبر داده که سیمان در شهرهای مختلف کشور بسته به تقاضا، به قیمت‌‌های گوناگون فروخته می‌شود. شیخان از مسئولان خواسته «اجازه دهند که سیمان خود را کشف قیمت کنند».

هم‌زمان با آلودگی هوا در شهرهای مختلف، اظهارات متناقض مسئولان ادامه دارد؛ سخنگوی صنعت برق کشور دیروز خواستار این شده بود که «انگشت اتهام از روی مازوت بر داشته شود» رجبی مشهدی ادعا کرده بود «استفاده از مازوت در نیروگاه‌های تهران کمتر از ۶ تا ۷ درصد است که عدد قابل‌ توجهی نیست. همه نیروگاه‌ها گازسوز هستند و اگر نیاز به سوخت باشد نهایتا از گازوئیل استفاده می‌کنیم». چند روز پیش از آن، استاندار تهران اعلام کرده بود « گوگرد موجود در گازوئیل مشکل اصلی آلودگی هواست.«

باید اضافه کرد: مازوت نوعی نفت کوره است که کیفیت پایین و ویسکوزیته بالایی دارد و در نیروگاه‌های حرارتی و موارد مشابه از آن استفاده می‌شود. این ماده تولیدی در ایران برای گرم‌کردن بویلرها (دیگ بخار) جهت تولید بخار در نیروگاه‌های حرارتی مورد استفاده قرار می‌گیرد چراکه گرمای سوختن بسیار بالایی دارد و به نسبت گاز سوخت ارزان‌تری است. اما مشکلی که وجود دارد این است که در اثر سوزاندن مازوت گاز سمیso2  تولید می‌شود که این گاز در غلظت‌های پایین‌تر، درد قفسه سینه، مشکلات تنفسی، قرمزی چشم و افزایش احتمال بروز بیماری‌های قلبی و تنفسی را به‌علت آلودگی هوایی که ایجاد می‌کند به همراه دارد. این روزها که علاوه بر کرونا درگیر آلودگی هوا نیز شده‌ایم زنگنه، وزیر نفت خبر از سوزاندن مازوت داد و گفت اگر مردم می‌خواهند مصرف مازوت کاهش پیدا کند این کار منوط به مصرف کم برق است. این موضوع در حالی است که کشور صادرات برق دارد تا جایی که اردکانیان، وزیر نیرو گفته اگر قراردادهای خود را متوقف کنیم از یک درآمد ارزی محروم می‌شویم که صنعت برق ما در این شرایط تحریمی به آن بسیار احتیاج دارد.

Facebook
Telegram
Twitter
Email