آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

دستیار ارشد آیشمن، جاسوس سیا؟

نیویورک تایمز و یک شبکه تلویزیونی آلمان اسناد محرمانه‌ای را منتشر کرده‌اند که به موجب آن فرانتس ژوزف هوبر، یک دستیار ارشد آدولف آیشمن و رئیس گشتاپو در اتریش، که به فرمان او ده‌ها هزار نفر از یهودیان اتریش بازداشت و به کام مرگ فرستاده شدند، بعد از جنگ در خدمت سیا و سازمان اطلاعاتی آلمان بوده است.

بنا بر گزارش، آمریکایی‌ها در چارچوب جنگ سرد و عملیات جاسوسی علیه بلوک شرق چشم بر جنایات هوبر می‌بندند و آلمانی‌ها را متقاعد می‌کنند که او را از پروسه مجازات جنایتکاران نازی خارج کنند تا بتوانند از “توانایی‌هایش علیه کمونیست‌ها” استفاده کنند.

گزارش می‌گوید که هوبر هیچگاه سابقه خود را در برابر سیا پنهان نکرده بود، و آمریکایی‌ها برای این که او راحت بتواند زندگی کند تاییدیه‌ای هم به او دادند که او ارتباطی با نازی‌ها نداشته است. اما بیست سال بعد یعنی در سال ۱۹۶۴ سیا از بیم آن که سابقه هوبر بالاخره لو برود او را مرخص می‌کنند و در حکم برکناری‌اش هم می‌نویسند “بدون دلیل” و تا سال ۱۹۷۵ که هوبر فوت کرد از سیا حقوق بازنشستگی می‌گرفت.

و طرفه این که از سال ۱۹۵۶ هوبر برای سازمان اطلاعاتی آلمان هم مشغول کار بود. در گزارش نیویورک تایمز یک مورخ امور امنیتی آلمان می‌گوید که در دوران پس از جنگ معمولا دنبال جاسوس و افراد توانا برای جاسوسی که می‌گشتند اغلب به کارگزاران رژیم هیتلری برمی‌خورند و به رغم دانستن سابقه آنها به کارشان می‌گرفتند.

و طرفه این که بعد از ربوده‌شدن آیشمن توسط موساد از آرژانتین در سال ۱۹۶۰ و نگرانی دستیاران او در سراسر دنیا که نکند نفر بعدی من باشم، هوبر چند بار به اداره خود، یعنی سازمان اطلاعات امنیتی آلمان رجوع می‌‌کند و خواهان آن می‌شود که صاحبان برخی از خودروهایی را که به گونه‌ای مشکوک او را تعقیب می‌کرده‌اندن شناسایی کنند مبادا که “خطری” مشابه آیشمن متوجه او باشد. و شناسایی‌ها البته نشان می‌دهند که دغدغه هوبر بی‌مورد بوده است.

موساد البته پس از آیشمن در تعقیب سایر کارگزاران ارشد رژیم نازی هم بوده، ولی از سال ۱۹۷۰ به دلایلی که در گزارش آمده از این که در خاک آلمان اقدامی انجام دهد یا افرادی مثل هوبر به مقامات قضایی آلمان معرفی و خواهان بازاشت آنها شوند، ناامید می‌شوند

افشای ماجرای هوبر حالا در میان یهودیان مرتبط با جنایاتی که در هولوکاست علیه آنها پیش رفت و در اسرائیل بدون بازتاب نمانده است، هر چند که این اولین مورد در این زمینه نیست و در مورد خود آیشمن، رئیس هوبر هم، مدت‌ها سیا و سازمان اطلاعات آلمان می‌‌دانستند که او در آرژانتین زندگی می‌‌کند، ولی “مقتضیات جنگ سرد” و بیم از این که آیشمن در جریان محاکمه اشاره‌ای به همکارانی بکند که حالا در دستگاه‌های اداری آلمان پس از جنگ یا در آمریکا “به نحوی موثر” مشغول به کارند، آنها را از این که درصدد دستگیری او برآیند بازمی‌داشت تا خود اسرائیلی‌ها دست به کار شدند، موردی که در هوبر اتفاق نیافتاد.

گزارش مکتوب نیویورک تایمز

گزارش نیم ساعته شبکه اول تلویزیون آلمان از ماجرا

https://www.ardmediathek.de/video/eichmann-und-sein-geheimer-komplize/das-erste/Y3JpZDovL2Rhc2Vyc3RlLmRlL3JlcG9ydCBtw7xuY2hlbi83Y2VlYmExZi04MDE2LTQxMTAtODdjYi00OWUwYzBlYmJmYzQ/

Facebook
Telegram
Twitter
Email