آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

هراس خامنه ای از عمیقتر شدن شکاف در هرم حاکمیت

انتخابات این دوره از ریاست جمهوری که با حذف لاریجانی، احمدی نژاد، جهانگیری، پزشکیان، مطهری، و … که همه از سران و خادمان رژیم بوده اند، عمق شکاف در هرم حاکمیت را نشان می دهد. با گذشت چند روز از اعلام هفت نفر بعنوان کاندید اصلح ریاست جمهوری از طرف شورای نگهبان قانون اساسی، نمایشی بودن این انتخابات نسبت به دوره های قبل با واکنش شدید توده های مردم، احزاب و سازمان های سیاسی، بدنه حاکمیت و ارگان های حافظ نظام روبروگردید. از این رو خامنه ای با چالشی جدید روبرو کرد.

او با جملات بی سابقه ای شورای نگهبان منتخب خود را جفاکار و ظالم خطاب کرد. و گفت: در جریان «عدم احراز صلاحیت» نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به برخی از کسانی که صلاحیت آنها احراز نشد «جفا و ظلم» شد. به خودشان و خانواده‌هایشان نسبت‌ هایی داده شد که معلوم شد خلاف است. فضای مجازی بدون هیچ قید و بندی این مسایل را منتشر کردند. مطالبه من این است که دستگاه‌ های مسئول جبران کنند. گزارش‌ ها خلاف واقع بود.»

علی خامنه ای در حالی از گزارش های «خلاف واقع» در مورد نامزدهای ریاست جمهوری و «جبران» آن سخن می گوید که تبلیغات هفت نامزد مورد تائید شورای نگهبان آغاز شده و تنها دو هفته به روز رای گیری باقی مانده است.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در صفحه توئیتر خود سخنان علی خامنه ای را «فصل الخطاب» و حکم او را «لازم الاتباع» دانست. او نوشت: «شورای نگهبان با اذعان به اینکه مصون از خطا نمی باشد بزودی نظر خود را اعلام خواهد کرد.»

اشاره رهبر ایران به «گزارش های خلاف واقع» یادآور اظهارات صادق لاریحانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو فقهای شورای نگهبان است که پس از اعلام نظر این شورا از ارائه «گزارش های خلاف واقع» از سوی نهادهای امنیتی انتقاد کرده بود. صادق لاریجانی گفته بود: «از وزارت اطلاعات با قاطعیت تمام مطلبی نقل می کنند، حال آنکه با پرسش از معاونت مربوطه در وزارت اطلاعات به صراحت این مطلب تکذیب می شود.»

برادر علی لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش نیز گفته بود: «سبب این نابسامانی ها تا حد زیادی دخالت های فزاینده دستگاه های امنیتی از طریق گزارش های خلاف واقع، در تصمیم سازی برای شورای نگهبان است.»

علی مطهری، نایب رئیس پیشین مجلس که خود یکی از ردصلاحیت شدگان این دوره از انتخابات ریاست جمهوری است در واکنش به سخنان رهبر رژیم گفت: «به نظر من مفهوم این جمله ایشان این است که شورای نگهبان باید جلسه‌ای تشکیل دهد و حداقل آقای لاریجانی را تایید صلاحیت کند و ایشان وارد رقابت ها شود.» و «اگر غیر از این باشد جبران معنی نمی‌ دهد»

شورای نگهبان درنهایت عصر جمعه اطلاعیه‌ای را صادر و در آن از عملکرد خود در موضوع «احراز صلاحیت» داوطلبان دفاع کرد.

در این اطلاعیه آمده است که در جریان بررسی پیشینه داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری «مجموعه‌ای از موضوعات، مستندات و مدارک» مورد ارزیابی قرار گرفته و «گزارش‌های نادرست در نظریه نهایی شورای نگهبان موثر نبوده است».

با این اوصاف شورای نگهبان از موضع خود کوتاه نیامد و برای اولین بار است که سخنان رهبری را نا دیده می گیرد و بر تصمیم خود می ماند. اینکه شورای نگهبان بر اساس نظر خامنه ای رای خود را صادر کرده است و یا مستقل عمل کرده است و در آینده در رای خود تجدید نظر کند، چیزی را عوض نمی کند. هرم حاکمیت ترک برداشته و در آینده نتیجه این شکاف را خواهیم دید.

Facebook
Telegram
Twitter
Email