آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

در آذربایجان چه می گذرد؟

اعتراض کارگران شهرداری زنجان به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل

کارگران خطوط ریلی آذربایجان اعتصاب کردند

تازیانه خشکسالی بر پیکر کشاورزی استان اردبیل

خشک سالی و نابودی کشت دیم در زنجان

کارگران شهرداری زنجان خواهان اجرای طرح طبقه بندی مشاغل شدند

کارگران شهرداری زنجان در بخش فضای سبز و خدماتی، خواهان اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل برای افزایش دستمزد‌ها شدند

روز چهارشنبه ۱۶‌تیر ۱۴۰۰، کارگران شهرداری زنجان که در بخش فضای سبز و خدماتی مشغول بکار هستند، خواهان رسیدگی به طرح طبقه‌بندی مشاغل شدند. این کارگران می‌گویند: «سال گذشته طی نامه‌ای به محمد رضا یوسفی (مدیرکل کار استان زنجان) خواسته خود را کتبا ارسال کرده‌اند. اما از سال ۹۹ تاکنون، شهرداری هیچ پاسخی به درخواست‌شان نداده و هیچ اقدامی نکرده است.»

کارگران شهرداری زنجان افزودند: «طبق دستور مدیرکل کار استان، شهرداری موظف بود از فروردین ماه ۱۴۰۰، طرح طبقه‌بندی را به جریان بیندازد. مدیرکل کار استان زنجان نیز به ما گفته است که نامه مزبور را برای اجرا به شهرداری زنجان ارسال کرده است. اما با گذشت بیش از ۳ ماه از سال جاری، شهرداری زنجان هیچ اقدامی در این رابطه انجام نداده است.»

کارگران ادامه دادند: «شهرداری موظف است که طرح طبقه‌بندی مشاغل را در این واحد خدمات شهری اجرا کند. طرحی که مربوط به افزایش دستمزدهای کارگران شهرداری است و با زندگی و معیشت آنها گره خورده است.»

کارگران شهرداری زنجان از برخورد غیرمسئولانه شهرداری زنجان بشدت عصبانی هستند. آنها می‌گویند: «چرا برای اجرای چنین طرحی دل‌بخواهی برخورد می‌شود؟ چرا ما از مزایایی که در قانون کار هم به آن تأکید شده است محروم می‌باشیم؟ با این دستمزدهای پایین حتی یک سوم هزینه ماهانه زندگی خود را نیز نمی‌توانیم تامین کنیم.»

تنها امید کارگران اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل است

کارگران خدماتی و فضای سبز شهرداری زنجان تأکید داشتند که تنها امیدشان اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل است. آنها معتقدند تنها راهی که بطور قانونی تضمین پیشرفت شغلی آنان است اجرای همین طرح می‌باشد. بنابراین خواهان آن هستند که شهرداری زنجان هرچه سریعتر به خواسته آنان پاسخ مثبت داده و طرح طبقه‌بندی مشاغل را اجرایی نماید.

اجرای طرح طبقه‌بندی حق مسلم کارگران است

براساس ماده ۵۰ قانون کار، اگر کارفرما اقدام به اجرای طرح طبقه‌بندی نکند، اداره کار می‌تواند طرح را تهیه و اجرا نماید. علاوه بر ‌آن، کارفرما مکلف است تا جریمه مابه‌التفاوت مزد ناشی از عدم اجرای طرح را به کارگران بپردازد. با وجود چنین ماده قانونی روشنی، اما شهرداری زنجان تاکنون به اجرای طرح طبقه‌بندی توجهی ننموده است.

کـارگران شـهرداری زنجان می‌گویند: «طرح طبقه‌بندی حق مسلم قانونی ما است. ما چیزی فراتر از قانون طلب نکرده‌ایم و نمی‌خواهیم. لذا شهرداری و اداره کار باید هرچه سریعتر این موضوع را پیگیری نموده و بیش از این به مشکلات معیشتی ما نیفزایند.»

کارگران خطوط ریلی آذربایجان اعتصاب کردند

کارگران خطوط ریلی آذربایجان، روز چهارشنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۰، بدلیل عدم دریافت حقوق عقب‌افتاده خود دست به اعتصاب زدند. کارگران امور نگهداری خطوط ابنیه فنی آذربایجان گفتند که دو ماه حقوق عقب افتاده دارند. کارفرما با بی‌توجهی کامل به مشکلات کارگران، هیچ اقدامی برای پرداخت حقوق عقب‌افتاده آنان بعمل نیاورده است.

کارگران معترض صبح روز چهارشنبه ۱۶ تیر در محل کار خود حاضر شده بودند، اما حاضر به ادامه کار نبودند. آنان می‌گفتند که با گذشت ۱۰۷ روز از آغاز سال جدید، کارگران فقط حقوق فروردین ماه خود را دریافت کرده‌اند. کارگران خطوط ریلی آذربایجان می‌گویند: «کارفرمایان هنوز حقوق اردیبهشت و خرداد ما را پرداخت نکرده‌اند. با توجه به تورم موجود و گرانی روزانه اجناس، دیگر حاضر به تهیه معاش خانواده‌های خود نیستیم.»

این کارگران که در محور ریلی هشترود ـ سلماس مشغول کار هستند، خواهان رسیدگی هرچه سریعتر مسئولین مربوطه یه مشکلاتشان می‌باشند.

کارفرما به قول خود عمل نکرده است

کارفرمای خطوط ابنیه فنی آذربایجان پیش از این به کارگران قول داده بود که پانزدهم ماه جاری حقوق عقب‌افتاده را پرداخت نماید. کارگران خطوط ریلی آذربایجان نیز موافقت نموده و صبر کردند تا روز ۱۵ ماه فرا برسد. اما با فرارسیدن ۱۵ ماه جاری، نه تنها هیچ پرداختی به کارگران انجام نشد، حتی جواب مشخصی هم به آنان داده نشده است.

این کارگران می‌گویند: «معلوم نیست حقوق عقب افتاده دو ماهه ما کی پرداخت می‌شود. ما با چنین شرایطی حاضر به ادامه کار نیستیم. وضعیت معیشت و اجاره خانه‌ها چنان گران شده که حتی با گرفتن حقوق کامل نیز قادر به پرداخت کامل آن نمی‌باشیم.»

هیچ مسئولی پاسخگوی مشکلات کارگران خطوط ریلی آذربایجان نیست

کارگران معترض اظهار ‌داشتند که در راه آهن آذربایجان هیچ کس پاسخگوی کارگران نیست. معلوم نیست که ما مشکلات شغلی خود را باید به چه کسی ارجاع دهیم. هم‌ اکنون بسیاری از کارگران بدلیل عدم دریافت حقوق بموقع، در وضعیت معیشتی وخیمی بسر می‌برند.

از دیگر مشکلات این کارگران اعتصاب کننده خطوط ریلی آذربایجان ، قراردادهای موقت کاری است. کارفرمایان برای اجحاف هرچه بیشتر این کارگران، فقط آنان را با قراردادهای موقت بکار می‌گیرند. کارگران ابنیه فنی ناحیه آذربایجان می‌گویند: «ما امنیت شغلی نداریم. کاری کرده‌اند که فقط کار کنیم و صدایمان در نیاید. چرا واحد ریلی راه آهن کارگران را استخدام رسمی نمی‌کند؟»

تازیانه خشکسالی بر پیکر کشاورزی استان اردبیل

خشکسالی امسال بیش از هر زمان دیگر کشاورزان استان اردبیل را مورد هجمه خود قرار داده و خسارات زیادی به آنها وارد ساخته است.

به گفته مسئولان کشاورزی استان اردبیل ، میزان خسارت خشکسالی به بخش کشاورزی استان درسال زراعی جاری بیش از 40 هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده و بخش کشاو.رزی مهمترین محور توسعه‌ای استان می باشد.

با وضعیت حاکم بر استان از نظر بارش، کشاورزان استان روزهای سختی را سپری می‌کنند.

خلیل نیکشاد رئیس جهاد کشاورزی استان اردبیل خشکسالی سال زراعی جاری را شدیدترین خشکسالی نیم قرن اخیر در این منطقه اعلام کرده و گفت: هنوز خسارت خشکسالی به بخش‌های مختلف کشاورزی استان به طور دقیق برآورد و دامنه خسارت این پدیده همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به کاهش کم‌سابقه بارش در سال گذشته بویژه فصل بهار امسال در استان اردبیل گفت: این کاهش بارندگی علاوه بر کشت و زرع، مراتع استان را نیز تحت تاثیر قرار داده و مزارع و باغات استان در تابستان نیز با توقف و یا تنش جدی کم‌آبی و تولید روبه‌رو شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: در پی خشکسالی شدید، کشت بهاره محصولات زراعی دیم در منطقه مغان در شمال استان اردبیل به شدت خسارت دیده و در دشت اردبیل نیز تنها یک بار امکان آبیاری مزارع برای سیب‌زمینی و سایر محصولات وجود دارد.

وی با اشاره به کاهش ذخایر آب پشت سدهای سبلان، احمدبیگلو، گیوی و سایر سدهای کوچک و معیشتی استان افزود: در شرایط موجود امکان آبیاری مزارع و باغات استان بسیار محدود شده و شرایط سختی برای محصولات و زراعت تابستانه در استان به وجود آمده است.

استانی که به بارش‌های سنگین برف‌، باران ، رودها و چشمه‌های پرآبش مشهور بود اکنون یکی از مناطق کم‌بارش در کشور بوده و از یک دهه پیش گرفتار پدیده‌ خشکسالی و کاهش شدید ذخایر آب‌های زیرزمینی است.

بر اساس شاخص‌ و آمارهای اعلامی وزارت نیرو و هواشناسی؛ استان اردبیل هم‌اکنون جزو ۶ استان کم‌بارش کشور است.

استان اردبیل مثل سال‌های گذشته پارسال در پاییز و زمستان و بهار امسال شاهد کاهش بارش‌ و در نتیجه کاهش رواناب‌ها و حجم سدهای تاثیرگذار در استان بوده است.

به گفته مدیرکل هواشناسی استان اردبیل ، بارش سال زراعی جاری در استان ۲۳۰ میلیمتر بوده است که نسبت به بلند مدت و سال گذشته این میزان ۲۴ درصد کاهش دارد.

سیاوش محمدی با پیش بینی تابستان کم بارش در استان اردبیل افزود: ۸۰ درصد استان درگیر خشکسالی در حد متوسط و شدید است.

در این حال بر اساس آمار مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران، استان اردبیل در بین ۳۱‌ استان کشور از نظر آمار مقایسه‌ای بارش‌های رخداده در اوایل سال جاری در جایگاه ۲۵ کشور قرار گرفته بود.

عباس جنگی مرنی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: میزان آب ورودی به سدها ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش نشان می‌دهد به طوریکه در حال حاضر حدود ۳۴ میلیون متر مکعب آب در پشت سد یامچی اردبیل وجود دارد

وی همچنین اضافه کرد: کمبود آب در دشت اردبیل نگران کننده بوده و باید برای جبران و نیز صرفه‌جویی در مصرف آن تدابیر جدی اتخاذ شود.

جنگی مرنی با بیان اینکه دشت اردبیل با کمبود آب زیر زمینی مواجه است، افزود: مصرف آب در این دشت آنقدر زیاد بوده که سهم پنج سال آینده را نیز شامل می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با اشاره به وضعیت بارش در استان اردبیل افزود: این استان امسال جزو استان‌های کم‌بارش کشور بوده و باید با تمام توان از منابع موجود آب در اردبیل حفاظت و صیانت شود.

وی با بیان اینکه مصرف بی‌رویه و غیرعلمی از منابع آبی بویژه در بخش کشاورزی حجم زیادی از آب را هدر داده و از ذخایر آن می‌کاهد ، اضافه‌کرد: با وجود خشکسالی چند سال اخیر و کاهش منابع، مصرف بی‌رویه آب در این استان همچنان ادامه داشته و این امر نگران‌کننده است.

فرزاد قلندری ،معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل هم گفت: منابع آبی در این استان به سبب کمبود بارش و مصرف بی‌رویه بطور چشمگیری کاهش یافته است.

وی افزود: مصرف آب استان اردبیل در دهه اخیر بیشتر شده و با شیب تند هم بالا می‌رود و همین امر باعث شده منابع آبی کاهش پیدا کند.

قلندری اظهار کرد: بیشترین مصرف آب استان مربوط به بخش کشاورزی است و برای استفاده بهینه از آب در این حوزه راهکارهای الگوی تغییر کشت مدنظر قرار گرفته و کمیته مقابله با سازگاری تشکیل شده است.

وی بیان‌کرد: تنها راه جلوگیری از استفاده غیرمجاز از منابع آب در این دشت، عمل به قانون و تنگ کردن فضای سوء‌استفاده برای قانون‌شکنان است.

استان اردبیل ۱۸ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که معادل ۱.۰۹ درصد از مساحت کل کشور ایران است.

۴۳.۶ درصد از مساحت این استان شامل ۸۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۵۰.۴ درصد معادل ۹۴۹ هزار هکتار مرتع، ۳.۵ درصد برابر ۶۳ هزار هکتار جنگل و مابقی نیز مربوط به سایر کاربری‌هاست.

اراضی زراعی استان به مساحت ۷۸۰ هزار هکتار است که ۵۱۵ هزار هکتار آن به صورت دیم و ۲۲۵ هزار هکتار آن نیز به صورت آیی کشت می‌شود و در ۴۰ هزار هکتار از اراضی این استان نیز باغ احداث شده است.

محصول گندم با حدود ۲۹۹ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

اردبیل در تولید بسیاری از ارقام از جمله رتبه اول تولید عدس، رتبه اول تولید کلزا، رتبه دوم تولید سیب زمینی، رتبه سوم تولید عسل، رتبه پنجم تولید چغندر قند، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را دارد.

خشکسالی و نابودی کشت دیم در زنجان

استان زنجان در سال جاری با افت ۴۸ درصدی بارش‌ها روبرو بوده و این امر منجر به نابودی کشت دیم در این استان شده است.

خشکسالی موجب وارد آمدن خسارات سنگینی به کشاورزان در شهرستان‌های ایجرود، ماهنشان و زنجان شده است.

در پی کمبود شدید بارش در فصل بهار و خشکسالی بی‌سابقه، محصولات دیم به اندازه کافی رشد نکرده‌اند و قابل برداشت نبوده‌اند. این محصولات در نهایت به عنوان خوراک دام مصرف خواهد شد.

بحران خشکسالی در ایران بسیار فراتر از یک منطقه یا یک استان است. هر روز این بحران ابعاد تازه‌تری به خود می‌گیرد. بحرانی که گفته می‌شود در پنجاه سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

Facebook
Telegram
Twitter
Email