آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

شهید ژنرال ابوالقاسم عظیمی

(۱۹۴۷-۱۹۰۹)

ابوالقاسم عظیمی ایثارگر دولت ملی آذربایجان در سال ۱۹۰۹ میلادی برابر ۱۲۸۲ شمسی در یک خانواده آذربایجانی در شهر نخجوان بدنیا آمد. در دوران کودکی به همراه خانواده از نخجوان به شهر مشهد نقل مکان کرده و تحصیلات ابتدایی ومتوسط خود را در مدرسه  فردوسی در شهر مشهد فرا گرفت.

در سال۱۹۲۳-۱۳۰۲شمسی  عظیمی در دانشگاه افسری قبول میشود و در آنجا با درجه ستوان پیاده نظام فارغ التحصیل میشود .

عظیمی در ارتش رضا خان مشغل خدمت میشود تا درجه سرهنگی رشد می کند. در عین خدمت متوجه نا دیده گرفتن حقوق سربازان و وظایف آنها می شود و می بیند که از ارتش بیشتر برای سرکوب کردن توده های مردم استفاده می شود.

بد از جنگ جهانی دوم و نتیجه آن و نابودی فاشیسم، شرایط مناسبی در ایران بوجود می آید. این شرایط  باعث شکل گیری و رشد جنبش آزادیخواهانه مردم ایران می شود.

ابوالقاسم عظیمی یرای مبارزه با بی عدالتی در سال۱۳۲۲شمسی برابر سال ۱۹۴۳میلادی به صفوف حزب توده ایران ایران پیوست وتلاش کرد مبارزه علیه ارتجاع و امپریالیسم را گسترش دهد.

در سپتامبر ۱۹۴۵م-۱۳۲۴شمسی

گروهی از افسران آزادیخواه برای یاری رساندن به دولت ملی و جنبش انقلابی آذربایجان به شهر تبریز اعزام شدند. سرهنگ عظیمی نیز در میان آنان بود.او در مراغه ، میاندوآب ودیگر مناطق آذربایجان به آموزش نظامی فدائیان کمک می کرد. و برای آزادسازی آن مناطق به عنوان یک فرمانده فداکار شرکت  فعال داشت.

عظیمی پس ازپیروزی جنبش با شکوه ۲۱ آذر از طرف پارلمان آذربایجان به مدال ۲۱ آذر مفتخر شد وبا در نظر گرفتن خدمات ارزنده و اعتبار و عزتی که در میان  فدائیان بدست آورده بود، به درجه سراشگری نائل گردید. ژنرال عظیمی عضو شورای عالی نظامی دولت ملی آذربایجان و فرماندهی مناطق سقز  را نیز به عهده داشت.

سرلشکر عظیمی در تدوین و تهیه برنامه و انتخاب اساتید دانشکده نظامی که در سال۱۹۴۷ به دستور دولت ملی آذربایجان در تبریز افتتاح شد، نقش کلیدی داشت.

طبق توافق نامه ای که بین دولت ملی آذربایجان و دولت ملی کردستان به رهبری قاضی محمد در آوریل  ۱۹۴۶میلادی امضا شد ، در ماه ژوئن تحت فرماندهی ژنرال عظیمی ، نیروهای نظامی به جبهه سقز  اعزام شدند. مبارزان آذربایجانی و پیشمرگه های کرد به فرماندهی ژنرال عظیمی در اواخر نوامبر سال ۱۹۴۶م ، در نتیجه نبرد نا برابر با ارتش شاه که توسط امپریالیسم آمریکا به سلاح های مدرن مجهز شده بود، در محاصره قرار گرفتند.

در سال ۱۹۴۷م ژنرال عظیمی به همراه ۲۶ تن از افسر دولت ملی آذربایجان  توسط جلادان شاه اعدام شدند. ژنرال عظیمی تا آخرین نفس خود به رسالت مقدس خود وفادار ماند و سر تسلیم به جلادان دولت مرکزی فرود نیاورد . جلادان مرتجع در صف ایستاده برای شلیک تعلل می کردند  تا بلکه بتوانند  شجاعت و عظمت این فرمانده را بشکنند، که موفق نشدند. آخرین جمله ژنرال عظیمی به جلادان این بود:”شما با کشتن من نمی توانید، پایه های حکومت متزلزل شده خودتان را تقویت کنید”.

مبارزان راه آزادی خلق های ایران سوگند یاد کرده اند تا انتقام قهرمانانی مانند ژنرال عظیمی را که به خاطر آزادی مردم آذربایجان به شهادت رسیدند، نگیرند از پای ننشینند.

گل الدین اسماعیلوف

عضو اتحادیه روزنامه نگاران آذربایجان

Facebook
Telegram
Twitter
Email