آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

در آذربایجان چه می گذرد؟

تجمع اعتراضی کارگران معدن مس سونگون ورزقان

تجمع بازنشستگان شرکت مخابرات تبریز

خسارات ۷۰۰ ۲میلیارد تومانی کشاورزان آذربایجان‌شرقی

یک پنجم مدارس شهرستان های هشترود و چاراویماق کانکسی است

تجمع اعتراضی کارگران معدن مس سونگون ورزقان

تجمع کارگران معدن مس سونگون ورزقان در اعتراض به اخذ امضای برگه سفید توسط شرکت

روز یکشنبه ۲۷ تیرماه ۱۴۰۰، کارگران معدن مس سونگون ورزقان و پرسنل شرکت آهن آجین مشغول به کار در این معدن دست به تجمع اعتراضی زدند. این کارگران به اخذ برگه سفید توسط شرکت اعتراض داشتند و در محوطه شرکت تجمع کردند.

آنان در رابطه با اخذ برگه سفید که به مدیریت این شرکت دست باز می‌دهد اعتراض کردند. بنابه گفته کارگران، نسبت به هر تصمیمی که در مورد سرنوشت و حقوق کارگران گرفته شود معترض خواهند بود.  

کارگران و پرسنل این شرکت طی ۳ ماه گذشته به کمی حقوق خود اعتراض داشته و دارند.

این کارگران که طی این مدت با تاثیر منفی بیش از ۵۰ درصد در حجم استخراج معدن توانسته‌اند شورای تامین و نماینده مجلس را وادار به کسب موافقت با افزایش حقوق و مزایای خود کنند.

اما این امر با کارشکنی شرکت آهن آجین هنوز به نتیجه مثبتی نرسیده است.  شرکت قصد داشت با اخذ امضا روی برگه سفید نیرو را در مقابل عمل انجام شده قرار دهد.

کارگران معدن در سخت‌ترین شرایط کاری همواره در معرض بیماری‌ها و فشار زندگی قرار دارند.

آنها به نبود حمایت دولت و دلیل بیکاری و تورم ناچار به کار با حقوق‌های کم در بدترین شرایط کاری هستند.

سال گذشته در حالی که کرونا در ایران در حال گسترش بود، این کارگران در رابطه با تعطیل نشدن کار خود با وجود ویروس کرونا در منطقه، دست به اعتراض زدند.

کارگران معدن مس سونگون با وجود ویروس کرونا در منطقه و مبتلا شدن چندین نفر و مرگ یک نفر همچنان به صورت اجباری و برخلاف میل خود مشغول به کار بودند.

سال ۹۹، نزدیک به ۱۰ نفر از شرکت مبین، یک نفر آهن‌آجین، ۵ نفر نوآوران و ۵ نفر از پرسنل کارخانه به ویروس کرونا مبتلا شدند. و یک نفر از پرسنل حراست به نام صابر خدایی فوت کرد.

مجتمع معدن مس سونگون یکی از بزرگترین معدن‌های مس کشور می‌باشد. این معدن در شهرستان ورزقان، در ۱۳۰ کیلومتری تبریز واقع شده و حدود ۲۵ سال است که بصورت روباز و وسیع در حال استخراج و بهره‌برداری می‌باشد.  حدود ۴ هزار نفر پرسنل رسمی و پیمانکاری و قراردادی، بصورت ۲۴ ساعته فعالیت می‌کنند.

تجمع بازنشستگان شرکت مخابرات تبریز جلو شرکت مخابرات آذربایجان شرقی

تجمع بازنشستگان شرکت مخابرات تبریز در برابر شرکت مخابرات آذربایجان شرقی در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق‌های عقب افتاده

روز دوشنبه ۲۸ تیرماه ۱۴۰۰، بازنشستگان شرکت مخابرات تبریز در برابر شرکت مخابرات آذربایجان شرقی در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق‌های عقب افتاده تجمع کردند.

بازنشستگان شرکت مخابرات خواستار اجرای آیین نامه استخدامی مصوب ۳۰ مرداد ماه سال ۸۹ هیات مدیره شرکت مخابرات ایران هستند.

بازنشستگان شرکت مخابرات تبریز، بنرهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته بودند: «تبدیل بیمه ۹٪ به بیمه ۷٪ حق مسلم ماست».

«بیمه مناسب، حق مسلم ماست»، «ما عمر نوح نداریم»، «اجرای آیین نامه، حق مسلم ماست»، «گرفتن حق جذب، حق مسلم ماست»، «ما ملت امام حسینیم».

پیشتر در تاریخ ۱۶ خرداد سال جاری، تشکل‌های کارگری مخابرات طی نامه‌هایی به رئیس هیات مدیره شرکت مخابرات، خواهان پرداخت مطالبات کارکنان و بازنشستگان مخابرات شده بودند. آنان همچنین خواستار تصویب حداقل ممکن سود نقدی سهام برای فراهم شدن زمینه پرداخت مطالبات انباشته پرسنل پس از خصوصی‌سازی شدند.

بنا به گفته کارکنان و بازنشستگان، شرکت مخابرات ایران از سال ۹۷، مطالبات این کارکنان و بازنشستگان را پرداخت نکرده است.

از مهم‌ترین خواسته بازنشستگان اجرای بدون تنازل تمامی بندهای آیین‌نامه استخدامی مصوب ۸۹ هیات مدیره مخابرات. بر مبنای تعهدات مندرج بند ۶ صورتجلسه هیات وزیران در سال ۸۵ است. که این تعهدات، ملاک واگذاری مخابرات به بخش غیردولتی بود.

پیش از این بارها به آنها وعده اجرای این مصوبه داده شده بود. اما این وعده‌ها تاکنون عملی نشده و تداوم اعتراضات بازنشستگان را طی سالیان به دنبال داشته است.

مطالبات عقب‌افتاده کارکنان و بازنشستگان شرکت مخابرات ایران شامل اجرا نشدن احکام صادره پرسنلی می‌شود. همچنین پرداخت بدهی به شرکت‌های بیمه تامین اجتماعی و تکمیلی و بدهی به صندوق‌های پس‌انداز کارکنان، از دیگر مطالبات آنها می‌باشد.

خسارات ۷۰۰ ۲میلیارد تومانی کشاورزان آذربایجان‌شرقی از خشکسالی

خسارات ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی کشاورزان آذربایجان‌شرقی از خشکسالی سال زراعی جاری، از جمله دغدغه‌ها و چالش‌های اساسی این بخش راهبردی می‌باشد که برون رفت از آن مستلزم هم‌افزایی نهادهای مسوول با اولویت صندق بیمه محصولات کشاورزی است.

به گزارش ایرنا، پوشش بیمه ای برای پرداخت خسارت خشکسالی مورد انتظار کشاورزان و دامداران است که در روزهای سخت دست آنها را بگیرد و معیشت آنها دچار چالش نشود

در حالی که نحوه پوشش بیمه ای و میزان پرداخت خسارت می تواند عامل رقابت شرکت های بیمه و انتخاب کشاورزان باشد، اما عملا این مزیت از طرف بیمه ها نادیده گرفته شده و مشکلات مالی کشاورزان از طرف شرکت های بیمه سهل شمرده می شود

تامین نهاده های دامی و کشاورزی از دیگر مطالباتی است که کشاورزان را در مقاطع مختلف به ویژه در ایام خشکسالی و بروز مشکلات ناشی از آن، دچار چالش می کند و نیاز به توجه و برنامه ریزی مسوولان دارد تا در موعد معین این نهاده ها در اختیار بخش کشاورزی قرار گیرد

خشکسالی سال جاری زراعی در آذربایجان شرقی مانند همه جای کشور بی سابقه است و گفته می شود این درجه از گرمای هوا و کمبود بارش در ۷۰ سال گذشته در این خطه تجربه نشده است

خشکسالی باعث شده که پیش بینی برداشت گندم در آذربایجان شرقی که بیش از ۹۰ درصد آن به شکل دیم کاشت می شود، از حدود ۸۰۰ هزار تن در سال های قبل به زیر ۵۰۰ هزار تن در سال زراعی جاری کاهش یابد

بدیهی است که جبران خسارت یک هزار و ۴۵۰ میلیارد تومانی در بخش زراعت،  ۴۰۷ میلیارد تومانی در بخش باغبانی و  ۸۵۲ میلیارد تومانی در بخش دام و طیور آذربایجان شرقی به عنوان نتیجه خشکسالی بی سابقه از عهده فعالان بخش کشاورزی بر نمی آید و نهادهای مسوول باید با اتخاذ تدابیر لازم به گونه ای عمل کنند که شانه کشاورزان بیش از این زیر فشار مشکلات خم نشود

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، میزان خسارت ناشی از خشکسالی بخش کشاورزی استان در سال زراعی جاری را ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: بعد از آن عواملی مثل سرمازدگی، سیل، تگرگ، باد و طوفان در رتبه های بعدی قرار دارند

 یک پنجم مدارس شهرستان های هشترود و چاراویماق کانکسی است

معاون مشارکت‌های مردمی اداره کل تجهیز و نوسازی مدارس آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: ۵۰۰ مدرسه کانکسی در استان وجود دارد که حدود ۱۰۰ مدرسه، معادل یک پنجم آن در شهرستان‌های هشترود، چاراویماق و بخش نظرکهریزی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از هشترود، محمد نجفی در آیین کلنگ زنی یک باب مدرسه خیرساز در بخش «نظر کهریزی» شهرستان هشترود افزود: از ۲۴ هزار کلاس درس موجود در آذربایجان شرقی نیز ۱۲ هزار کلاس برای تحصیل دانش آموزان ایمن نیست.

وی اضافه کرد: در زمان حاضر ۳۰۰ پروژه مدرسه سازی در نقاط مختلف آذربایجان شرقی در حال اجرا است.

نماینده مردم هشترود و چاراویماق در مجلس نیز در این آیین گفت: اگر خیرین نیک اندیش در امر ساخت مدرسه وارد میدان نمی شدند، آموزش و پرورش با مشکلات عدیده ای در زمینه تأمین فضای آموزشی مواجه می شد.

سید حمزه امینی افزود: هیچ خدمتی بالاتر از این نیست که امکانات کسب علم را برای سایر افراد آماده و فراهم سازیم.

فرماندار هشترود هم در این آیین به نیاز برای ۲۵۰ کلاس درس جدید در هشترود اشاره کرد و گفت: برای نوسازی این کلاس ها ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

امین امینیان گفت: متاسفانه ۳۴ مدرسه کانکسی در شهرستان هشترود وجود دارد و ۷۴ مدرسه نیازمند تخریب و بازسازی است .

وی با بیان اینکه خیرین مدرسه ساز نقش موثری در آینده سازی کشور ایفا می کنند، افزود: خیرین مدرسه ساز تضمین کننده توسعه پایدار هستند.

اسفندیار حسن زاده، مدیر آموزش و پرورش منطقه نظرکهریزی هم گفت: از ۱۰۲ مدرسه بخش نظرکهریزی ۵۴ مدرسه نیاز به بازسازی دارند.

وی با بیان اینکه این مدرسه خیر ساز یازدهمین مدرسه در حال احداث در این بخش است، گفت : متاسفانه ۳۴ مدرسه در حال تخریب است و ۱۲ مدرسه هم بصورت کانکسی برگزار می شود.

حسن زاده از خیرین خواست در احداث مدارس شبانه روزی و هنرستان های فنی و حرفه ای در شهر نظرکهریزی کمک کنند.

با حضور جمعی از مسئولان، کلنگ ساخت یک مدرسه خیرساز با اعتبار ۵۰۰ میلیون تومان در روستای «عزیز آباد» بخش «نظر کهریزی» شهرستان هشترود به زمین زده شد.

قرار است این مدرسه سه کلاسه با ۱۳۰ مترمربع زیربنا  به همت نسیانی، خیر مدرسه ساز  ساخته شود.

شهرستان ۵۷ هزار نفری هشترود در ۱۲۸ کیلومتری جنوب تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع شده است.

Facebook
Telegram
Twitter
Email