آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

بیانیۀ کمیسیون صلح و همبستگی حزب کمونیست آمریکا

نه به جنگ برای نفت! نه به جنگ با روسیه! نه جنگ ترکیبی! نه جنگ با هر کسی!

 تلاش مذبوحانه ناتو، آمریکا،انگلیس واتحادیه اروپا برای به لبه پرتگاه بردن جهان به جنگ، سرپوش نهادن بربحرانهای داخلی وگرم کردن بازار فروش تسلیحات نظامی⁉️

متن بیانیه:

ما باید ایالات متحده را وادار کنیم که به حاکمیت اوکراین، روسیه و همه کشورها احترام بگذارد. ما باید ایالات متحده را وادار کنیم که به منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین‌المللی احترام بگذارد. ما باید خواهان واپس نشستن ناتو از مرزهای روسیه و سرانجام از میان برداشته شدنش باشیم. مردم ما برای ایجاد جهانی پر از صلح و داد، باید خواهان دیپلماسی فرادست و کنش سیاسی هماهنگ و هم‌بستۀ فرودست باشند.

دولت بایدن در دو ماه گذشته در کوششی گستاخانه برای فرونشاندن خشم عمومی علیه سیاست‌های اختناق‌آفرین دولت و شرکت‌های خصوصی پیوسته فریاد زده است: «روس‌ها دارند می‌آیند! روس‌ها دارند می‌آیند

دولت بایدن پافشاری روسیه بر این‌موضوع، که پیمان نظامی ناتو شامل اوکراین نمی‌شود را نادیده گرفته است. دادن هشدارهای پیاپی، که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه همین فردا، قبل از المپیک پکن، در حین المپیک، یا بعد از المپیک به اوکراین حمله خواهد کرد، باید مسخره به نظر برسد. اما رسانه‌های یکی شده، با شعف و به امید افزون‌تر شدن سودهایشان با بالاگرفتن تب جنگ، این ادعاها را بدون هیچ‌گونه پرسشی تکرار کرده اند.

ایالات متحده و هم‌پیمان نزدیکش بریتانیا، به هزینۀ مالیات دهندگانشان برای اوکراین تسلیحات می‌فرستند، در حالی‌که می‌گویند سربازان خودشان در جنگ علیه روسیه شرکت نمی‌کنند. از این رو، در صورتی که تمایل آنان برای وقوع جنگ محقّق شود، این اوکراینی ها هستند که در یک حمام خون قربانی خواهند شد.

نکته مهم این است که بسیارند کسانی از طبقه حاکم ایالات متحده، که درحال ساختن دیوار سیاسی،  اقتصادی ،نظامی”محافظت”دربرابر روسیه، و چین رقیب اصلی اقتصادی ایالات متحده، با دامن زدن به ذهنیّت جنگ، دارند ما را به پذیرش جنگ سردی نو تشجیع می‌کنند.

خطر بسیار بزرگ این است که برداشته شدن گامی نادرست، پیشامدی ناخوسته و یا یورشی خودخواسته از سوی ایالات متحده، یا یکی از هم پیمانان و یا دشمنانش می‌تواند آتش جنگی راستین را میان ایالات متحده از یک‌سو و روسیه از سوی دیگر پدید آوَرَد؛ جنگی که می‌تواند به یک جنگ هسته‌ای مهار نشدنی فرا روید. تبادل آتش در میان دو کشور که ۹۰درصد زرادخانه‌های هسته‌ای جهان را در اختیار دارند. این بزرگترین تهدید بی‌تردید برای هستی انسان، از زمان بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲ تا کنون است که اینک با آن روبرو هستیم. تنشی که از راه دیپلماتیک حل شد.

مشاغل بزرگ از هر دو احزاب جمهوری خواه و دموکرات برای صنعت نفت هیجان آفرینی می‌کنند. ایالات متحده لبریز از گاز و نفت شکسته است (منظور گاز و نفتی هست که با تزریق مایع به سازند سنگی زیرزمینی منابع نفت و گاز، گمانه و غیره با فشار بالا استخراج می شود. – م) در حالی‌که روس‌ها اکنون بازار بزرگی برای سوخت‌های فسیلی خود در اروپا دارند. دولت بایدن تهدید کرده است که فروش روسیه را با تحریم‌ها و جنگ ترکیبی متوقف خواهد کرد و سپس همۀ بازارهایی که سوخت گران‌تر از ایالات متحده می‌فروشند را به سود ‌نفت و گاز بزرگ خود تحت کنترل در خواهد آورد. به نظر می رسد اکثریت هر دو حزب در کنگره، از جنگ طلبی رئیس جمهور بایدن لذت می‌برند.

طبقه حاکم ایالات متحده افزون بر فروش نفت و تسلیحات، در تلاش است تا ناتو را تقویت کند، تقویت اتحاد نظامی تهاجمی آمریکای شمالی و اروپا که در واقع فرارویش سیاست خارجی ایالات متحده و یارانه بزرگی است به مجتمع صنایع نظامی آمریکا که از سوی اروپایی ها تضمین شده است. آنها به طور فزاینده ای آگاه‌اند که ناتو توسط سرمایۀ ایالات متحده کنترل می‌شود و تنها به نفع آن کشور عمل می‌کند.

اتهام ساختگی دربارۀ تهاجم روسیه به اوکراین نیز برای منحرف کردن اذهان از شکست‌های بزرگ و آشکار دولت و شرکت‌های خصوصی ایالات متحده است: واکنش فاجعه‌آمیز در برابر کووید. جنگ‌های پرهزینه و خونین چندین دهه در خاورمیانه؛ واکنش بسیار ناکافی نسبت به بحران آب و هوا؛ بدهی‌های کلان دانشجویی؛ مشاغل کم دستمزد و فقر پایان ناپذیر؛ زیرساخت های کهنه؛ مجرم نمایی مهاجران؛ تداوم کشتار نژادپرستانه پلیس؛ نظامی کردن کلی جامعه؛ و افزایش حملات خشونت آمیز به دموکراسی خود. و همۀ این‌ها در ثروتمندترین کشور تاریخ.

مردم جهان با تکیه بر موفقیت های فزایندۀ همبستگی جهانی که توسط کشورهای سوسیالیستی نشان داده شد، علی‌رغم جنگ‌های اقتصادی بلند مدتی که امپراتوری ایالات متحده علیه آنان به راه انداخته است، با هژمونی آشکارا رو به زوال ایالات متحده مقابله می‌کنند.

تنش‌های موجود میان اوکراینی‌ها از راه دیپلماسی، با فعال کردن دوبارۀ توافق‌نامه‌هایی مانند توافق مینسک ۲ که دولت‌های ایالات متحده و اوکراین خرابش کرده‌اند، قابل حل شدن است.

ما باید ایالات متحده را وادار کنیم که به حاکمیت اوکراین، روسیه و همه کشورها احترام بگذارد. ما باید ایالات متحده را وادار کنیم که به منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین‌المللی احترام بگذارد. ما باید خواهان واپس نشستن ناتو از مرزهای روسیه و سرانجام از میان برداشته شدنش باشیم. مردم ما برای ایجاد جهانی پر از صلح و داد، باید خواهان دیپلماسی فرادست و کنش سیاسی هماهنگ و هم‌بستۀ فرودست باشند.

در دو هفته گذشته، جنبش صلح در ایالات متحده با تظاهرات محلی در بسیاری از شهرها علیه جنگ‌افروزی برپا خاسته است. ضروریست که جنبش صلح برای دربرگرفتن کارگران، رنگین پوستان، دانشجویان و دیگر مردم گسترش یابد.

حزب کمونیست آمریکامردم را به تظاهرات عمومی بیشتر فرامی‌خواند، از همه می‌خواهد با اعضای منتخب کنگره تماس بگیرند و نامه‌هایی به رسانه‌های جمعی بفرستند: نه به جنگ برای نفت! نه به جنگ با روسیه! نه جنگ ترکیبی! نه جنگ با هر کسی!

کمیسیون صلح و همبستگی حزب کمونیست آمریکا – ۱۶ فوریه ۲۰۲۲

Facebook
Telegram
Twitter
Email