آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

دستمزد کارگران در ایران ، ۸۲ برابر کمتر از کارگران سوئیس

دستمزد کارگران در ایران ،۸۲ برابر کمتر از دستمزد کارگران سوئیس در جایگاه ۱۶۰ جهانی قرار دارد.

دستمزد کارگران در ایران ، ۸۲ برابر کمتر از دستمزد کارگران در کشور سوئیس است. این درحالی است که قیمت کالاهای اساسی در ایران با سایر کشورها تفاوت زیادی ندارد. هرساله در روزهای پایانی اسفند، دولت حداقل دستمزد سال آینده را اعلام می‌کند. جالب اینکه در این ایام و کمی قبل‌تر از آن، نرخ تورم را کاهشی عنوان می‌کند.

در این رابطه عباس تابش، مدیرعامل سازمان حمایت در یک نشست تبلیغاتی مدعی شد: «با اجرای طرح الزام درج قیمت تولیدکننده روی کالا، چهار هزار و ۵۰۰ کالا تا ۶۵ درصد کاهش قیمت داشتند». این آمار دست‌کاری شده را بهانه‌ای برای خودداری از افزایش حقوق کارگران قرار می‌دهد. در حالیکه سفره مردم هر روز از روز گذشته خالی‌تر شده و تغییری ایجاد نمی‌شود.

چندی پیش روزنامه مردم سالاری نوشت: هزینه سبد واقعی معیشت، رقمی در حدود ۱۱ میلیون تومان است. در خوشبینانه‌ترین حالت با دستمزدهای فعلی فاصله زیادی دارد. مردم توان تامین هزینه‌های زندگی خود را ندارند. حقوق کارگران به‌زحمت می‌تواند هزینه ۱۰ روز زندگی در ماه را جبران کند.

یکی از شهروندان در این‌باره به صدا و سیما می‌گوید: «با این حقوق خیلی بتوانیم بکشیم. حداکثر تا چهاردهم و پانزدهم ماه است. از آن به‌بعد دیگر باید برویم دنبال کار دوم بگردیم

یک کارگر شهرداری با بیان اینکه ماهی یک‌بار هم میوه نمی‌خوریم می‌گوید: «حقوق ۳ میلیون و ۷۰۰ تومان به کجای یک خانواده ۴ نفره می‌رسد؟»

حداقل دستمزد کارگران در ایران ۷۵ دلار ماهانه در جایگاه ۱۶۰ جهانی

در کمیسیون اجتماعی مجلس، افزایش ۳۵ درصدی برای حقوق کارگران در نظر گرفته شده است. با این میزان افزایش، دست‌کم یک شکاف ۶ میلیون تومانی بین حقوق و هزینه‌ها ایجاد می‌شود.

سایت انتخاب در گزارش ۲ اسفند می‌نویسد، حقوق کارگران ایران با حداقل دستمزد ۷۵ دلار در ماه، در جایگاه  ۱۶۰ جهان قرار دارند.

نگاهی به دستمزدها در جهان نشان می‌دهد تا چه اندازه دسترنج کارگر ایرانی به‌غارت می‌رود.

حداقل دستمزد کارگران در کشورهای مختلف

سوئیس ۶۱۵۳ دلار

لیختن اشتاین ۶۰۶۰ دلار

موناکو ۵۷۳۴ دلار

لوکزامبورگ ۴۴۳۱ دلار

استرالیا ۳۷۴۴دلار

و کشور سنگاپور با حداقل دستمزد ۳۷۳۲ دلار در جایگاه هفتم قرار دارد.

در رتبه‌های پایین‌تر فلسطین رتبه ۶۶ با ۸۲۷ دلار، مالدیو با رتبه ۷۲ با ۷۳۵ دلار در ماه.

کنگو در افریقا در رده ۷۱ با ۷۴۰ دلار. حتی سودان جنوبی در رتبه ۸۲ با ۵۸۶ دلار و گواتمالا در رتبه ۹۵ با ۴۵۵ دلار در ماه قرار گرفته‌اند.

کارگران بلغارستانی برای هر ساعت کار، ۶.۵ یورو، معادل ۷.۳ دلار آمریکا دریافت می‌کنند. که این دریافتی کمترین دستمزد درنظر گرفته شده برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا است.

رتبه دستمزد کارگران در ایران پایین‌تر از کشور بسیار فقیر بنگلادش

رتبه ایران از این حیث پس از گامبیا است و حتی از  افغانستان که در رتبه ۱۳۹ است پایین تر قرارگرفته است.

بورکینافاسو هم از ایران بالاتر است. همچنین بنگلادش که کشوری بسیار فقیری است. رتبه لیبی هم که کشوری بحران زده است از ایران بالاتر بوده و عراق جنگ‌زده هم نسبت به ایران جایگاه بالاتری دارد.

بنابراین می‌توان دید که یک کارگر در سوئیس بیش از ۸۲ برابر دستمزد کارگران در ایران ، دریافت می‌کند.

این در حالی است که قیمت‌ها به شدت افزایش یافته است. و قیمت بسیاری از کالاهای اساسی در ایران تفاوت زیادی با کشورهای دیگر ندارد.

Facebook
Telegram
Twitter
Email