آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

اخراج ۴۰۰ تن از کارگران پوشاک سبلان اردبیل

۴۰۰ تن از کارگران پوشاک سبلان به‌دلیل اعتراض به پرداخت نشدن حقوق و مطالباتشان از ورود به کارخانه منع شدند. این کارگران از دو هفته پیش اجازه ورود به محل کار خود را ندارند. مدیران با این زورگویی آشکار و غیرقانونی کارگران را از ورود به کارخانه منع کرده‌اند. معترضان در وضعیت نامشخص شغلی و نگرانی از آینده به‌سر می‌برند.

روز سه‌شنبه ۱۷ خردادماه بار دیگر کارگران پوشاک سبلان در اعتراض به اخراج غیرقانونی خود جلو ورودی ساختمان کارخانه برای بازگشت به کار تجمع کردند.

کارگران پوشاک سبلان در هفته‌های گذشته با برپایی تجمع اعتراضی خواستار پرداخت حقوق و مطالبات عقب افتاده خود شدند. اما مدیریت کارخانه با زورگویی آشکار اقدام به اخراج ۵۰۰ تن از کارگران کرد. وی با جلوگیری از ورود این کارگران آنها را در برابر عمل انجام شده قرار داد.

در پی این اقدام با تصمیم کارفرما به‌منظور تفرقه انداختن بین کارگران، ۱۰۰ نفر از کارگران به کار خود بازگشتند. اما از ورود ۴۰۰ تن از آنها جلوگیری شد.

یکی از کارگران پوشاک سبلان در این رابطه می‌گوید:

کارخانه سبلان پارچه «مجموعه سبلان پارچه با حدود هزار و ۲۰۰ کارگر از چند بخش تولیدی (پوشاک، تخت بافی، گرد بافی. .) تشکیل شده است. چندین سال است کارگران واحد پوشاک از روند پرداخت حقوق، بیمه و سایر مطالبات صنفی خود رضایت ندارند. تا اینکه اخیرا در نتیجه بی‌توجهی‌های کارفرما اعتراضات صنفی آن‌ها شکل گرفت و کارگران چندین روز کار نکردند.»

کارگر اخراجی ضمن اشاره به فعال بودن قسمت‌های دیگر کارخانه ادامه داد: «کارگران واحد پوشاک جدا از اینکه هنوز وضعیت شغلی مشخصی ندارند، از ابتدای اردیبهشت‌ماه حقوق طلبکار هستند و حق بیمه آنها نیز چندین ماه به تاخیر افتاده است.»

به گفته کارگران پوشاک سبلان، کارفرما مبالغی را از دستمزد کارگران واحد پوشاک بابت بیمه تکمیلی کم می‌کند؛ اما به حساب شرکت‌های بیمه‌گذار واریز نمی‌کند. بنابر این از خدمات بیمه تکمیلی نیز محروم هستیم.»

یک فعال کارگری از اردبیل نیز از تعطیلی ۲ بخش کارخانه سبلان پارچه خبر داد و اعلام کرد: «وضعیت این کارخانه نسبت به دوره ورشکستگی بدتر شده است.»

رضا جوانی (مدیر کارخانجات سبلان پارچه اردبیل) ضمن تایید این خبر ادعا کرد که تعطیلی بخش پوشاک این کارخانه موقتی است.

Facebook
Telegram
Twitter
Email