آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

کارگران معدن سونگون: به تبعیض پایان دهید!

شمار کارگران معدن سونگون حدود ۵۰۰ نفر است که در شرکت‌های پیمانکاری آهن آجین، ندا، مبین، نوآوران و زحل مشغول کار هستند. از این معدن مس استخراج می‌شود و  کارگران با ساعات کار طولانی و شرایط بسیار سخت کاری، از دستمزدهای ناچیزی برخوردارند. سابقه کاری این کارگران بین ۱۵ تا ۲۰ سال می‌باشد، اما با قراردادهای ۳ ماهه مشغول به کار هستند.

قراردادهای ظالمانه‌ای که علاوه بر حذف امتیازات استخدام رسمی،  موجب عدم تأمین امنیت شغلی آنها می‌شود. زیرا کارفرمایان با بستن قراردادهای موقت، این اختیار و امتیاز را برای خودشان قائل شده‌اند تا هر وقت که مایل بودند، این کارگران پیمانی را اخراج نمایند.

مجتمع معدنی مس سونگون که در شهرستان ورزقان آذربایجان شرقی واقع شده است، یکی از بزرگترین معادن مس ایران می‌باشد. این معدن در ۱۳۰ کیلومتری تبریز واقع شده است. کانسار‌های استخراج شده از آن نشان دهنده آن است که این معدن علاوه بر مس، دارای مقادیر طلا و مولیبدن نیز می‌باشد.

کارگران پیمانکاری این معدن در سال گذشته نیز بارها دست به اعتصاب و حرکت‌های اعتراضی زدند. علت این حرکت‌های اعتراضی نیز وعده‌های توخالی کارفرمایان و پیمانکاران بود. یکی از خواسته‌های جدی این کارگران معترض، همسان‌سازی دستمزد بین کارگران رسمی و پیمانی است. زیرا هر دو نوع کارگر در شرایطی مشابه کار می‌کنند.

طولانی بودن زمان کار و سختی کار بر کارگران استخدام رسمی و قراردادی یکی است. اما کارفرمایان تاکنون به این خواسته کارگران پاسخ نداده و سعی دارند به چنین شیوه بکارگیری کارگران پیمانی ادامه دهند.

آخرین حرکت اعتراضی و اعتصاب کارگران معدن سونگون در ۳۰ خرداد و دو هفته قبل اتفاق افتاد. این کارگران در حرکت اعتراضی قبل خود نیز به میزان کمی حقوق و شرایط نامساعد کاری‌شان اعتراض کردند.

Facebook
Telegram
Twitter
Email