آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

اعتصاب غذای رضا شهابی و حسن سعیدی در اوین

گزارش‌ها در شبکه‌های اجتماعی حاکیست که اعتصاب غذای رضا شهابی و حسن سعیدی، اعضای سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، ادامه دارد.

سندیکای کارگران شرکت واحد روز چهارشنبه در بیانیه‌ای نوشت که خانواده آقای شهابی، عضو هیات مدیره سندیکا، از وضعیت سلامتی او که در بند انفرادی زندان اوین است بی‌خبرند.

براساس این بیانیه چهارشنبه بیست و چهارمین روز اعتصاب غذای آقای شهابی و پانزدهمین روز اعتصاب غذای حسن سعیدی بود.

سندیکای کارگران شرکت واحد این موضوع را به نقل از آقای شهابی که در تماس کوتاهی از زندان صحبت می‌کرد گزارش کرد و توضیح داد که صدای او «بسیار با ضعف و نگران کننده بگوش می‌رسید.»

در این بیانیه آمده است: «علیرغم شرایط وخیم جسمانی این دو عضو سندیکای کارگران شرکت واحد به دلیل اعتصاب غذا، همچنان بازپرس پرونده وعده ملاقات و یا تلفن را به خانواده‌های این زندانیان به بعد موکول می‌کند که در دو هفته گذشته بطور مرتب این خانواده‌ها جهت پیگیری وضعیت همسرانشان به دادسرای زندان اوین مراجعه کردند و بی‌پاسخ به منزل برگشته‌اند. تنها در هفته گذشته خانواده آقای سعیدی ملاقات کوتاهی در حضور بازپرس داشته‌اند که از کاهش وزن شدید این فعال سندیکایی خبر دادند و تا امروز همچنان از وضعیت ایشان بی‌خبر هستند.»

سندیکای کارگران شرکت واحد همچنین می‌نویسد که خانوادهای تعدادی از معلمان بازداشتی از جمله محمد حبیبی، جعفر ابراهیمی، رسول بداقی و خانواده‌های کیوان مهتدی و آنیشا اسدالهی هم «همچنان سردرگم‌ در دادسرای زندان اوین با عدم پاسخگویی مسئولان قضایی دادسرا درمورد زندانیان خود روبرو هستند.»

این نهاد می‌گوید که هدف سازمان‌های امنیتی فشار بر بازداشتی‌ها «برای اعتراف گیری» است و می‌افزاید: «سندیکای کارگران شرکت واحد ضمن محکوم کردن سناریو تکراری و نخ نمای اعتراف‌گیری برای سرکوب فعالین کارگری و معلمان، خواستار آزادی بیقید و شرط رضا شهابی و حسن سعیدی دو عضو سندیکای واحد و تمامی معلمان بازداشتی و مرتبطین با پرونده سازی دروغین جدید وزرات اطلاعات علیه تشکل‌های مستقل کارگران و معلمان می‌باشد.»

بنابه گزارش‌ها رضا شهابی روز ۲۲ اردیبهشت ماه در منزل خود بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.  و حسن سعیدی نیز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت شد: «ماموران پس از بازداشت او ضمن تفتیش منزل تلفن همراه وی و سایر اعضای خانواده را ضبط کرده و با خود بردند.»

آقای شهابی سالهاست که به دلیل فعالیت های صنفی هدف برخوردهای امنیتی قرار داشته است.

او در سال ۱۳۸۹ به شش سال زندان محکوم شد و پس از مدتی حبس با مرخصی پزشکی آزاد شد. او در سال ۱۳۹۶ دوباره برای مدتی زندانی شد.

آقای شهابی در سال ۸۹ از کار اخراج شد و پس از آن هرگز اجازه کار در شرکت واحد را نیافت.

سندیکای شرکت واحد که یکی از معدود تشکل‌های کارگری مستقل از حکومت در ایران است. در سال‌های اخیر بسیاری از فعالان این سندیکا از کار اخراج شده و به زندان افتاده‌اند.

Facebook
Telegram
Twitter
Email