آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

نتیجه جنگ بشر دوستانه ناتو در یوگسلاوی

۲۴ سال پیش در چنین روزی با تجاوز غیرقانونی ناتو به خاک یوگسلاوی اولین جنگ پس از پایان جنگ جهانی دوم در اروپا آغاز شد.

نکته‌ای که نباید فراموش کرد این است که جرج بایدن از مهم‌ترین پیشنهاددهندگان این حمله بود و بارها در کنگره آمریکا از این طرح با قاطعیت دفاع کرد.

در طول این تجاوز، ناتو ۲۳۰۰ حمله هوایی به ۹۹۵ تأسیسات در سراسر کشور انجام داد و ۱۱۵۰ هواپیمای جنگنده آن حدود ۴۲۰۰۰۰ پرتابه با وزن کل ۲۲۰۰۰ تن از جمله تسلیحات اورانیوم ضعیف شده را بر یوگسلاوی فرو ریختند.

حدود ۴۰۰۰ تلفات تخمین زده شد که از این تعداد حدود ۳۰۰۰ غیرنظامی و ۱۰۳۱ نفر از نیروهای ارتش و پلیس بودند. ۸۹ کودک کشته شدند. بیش از ۱۲۰۰۰ نفر زخمی شدند که از این تعداد حدود ۶۰۰۰ غیرنظامی شامل ۲۷۰۰ کودک و ۵۱۷۳ سرباز و افسر پلیس بودند. ۲۵ نفر همچنان مفقود هستند.

در طی بمباران قلمرو جمهوری #صربستان، مهماتی که طبق #کنوانسیون_ژنو ممنوع شده است، به طور فراوان مورد استفاده قرار گرفت و در مجموع ۱۵ تن #اورانیوم در صربستان ریخته شد. یکی از پیامد مستقیم موشک های پر شده با #اورانیوم_ضعیف_شده بود که در سال ۲۰۱۵ صربستان به اولین کشور اروپا از نظر مرگ و میر ناشی از تومورهای بدخیم تبدیل شد. علاوه بر این، حدود ۱۰۰۰ بمب خوشه ای بر روی ۲۱۹ نقطه در منطقه ای به وسعت ۲۳۰۰۰ کیلومتر مربع پرتاب شد که تعداد زیادی از غیرنظامیان را کشت.

خسارت مادی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار بوده است؛ بمباران پالایشگاه‌های نفت و پتروشیمی‌ها باعث آلودگی مخازن آب و رودخانه‌ها به مواد شیمیایی سمی شد.

جنگ بشر دوستانه

حقوق بشر در خدمت جنگ

Facebook
Telegram
Twitter
Email