آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

گنادی زیوگانف: درسهای اصلی از شورش« واگنر»

ارزیابی صدر کمیته مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه ازپیامدهای سیاسی- نظامی شورش یوگنی پریگوژین و تشابهات تاریخی، چه درس های باید ازشرایط کنونی گرفت؟ مصاحبه ای که با «خبرنگاران آزاد»  صورت گرفت.

 متن گفتگو به پژوهشگران ترقیخواه فارسی زبان تقدیم می گردد:

  گنادی زیوگانف گفت:  روسیه درآخراین لحظات هفتگی خود استرس شدیدی را از سرگذراند. – همه ناگهان متوجه شدند، یک زندگی عادی و آرام  چقدرسریع می تواند پایان یابد. احساس کردم هرج و مرج و ناآرامی در خانه هرکدام ما نفوذ کرد.

شورشی که توسط افرادغیرمسئول با ابزار جاه طلبی به راه افتاد، در واقع امنیت کشور را به خطر انداخت. این رویداد که در پس زمینه جنگ آنگلوساکسون ها و ناتو به جهان روسیه بار دیگراعلام شد و درادامه درگیری خونین اوکراین برانگیخته شد، محکوم است.

توجه داریم در اتحاد شوروی، اوکراین موفق ترین جمهوری – یعنی یکی از مرفه ترین ، با تکنولوژی بالا، مطلوب برای زندگی مردم بود اکنون به یک کشور زخم خورده خونین تبدیل شده است.

آنهائی که علیه مسکو سازماندهی کرده اند – با همان اهداف برای دستیابی بر خاک روسیه عمل می کنند. در چنین شرایطی، موفقیت بستگی به انسجام شهروندان، قاطعیت رئیس جمهور، رهبران سیاسی، فرمانداران و کسانی که بر افکار عمومی تأثیرمی گذارند، دارد.

تصادفی نیست در 27 ژوئن 2023 در دومای دولتی من با قدردانی از رئیس جمهور پوتین و لوکاشنکو، از پدرسالارکریل مقدس، فرمانداران و همکاران حزب تشکر کردم. این قدردانی از این واقعیت سرچشمه گرفته است که در چنین شرایطی آنان با مسئولیت پذیری کامل با اتحاد و اراده برای جلوگیری ازپیشرفت وقایع غم انگیز قاطعیت نشان داده اند.

ما درک کرده ایم این شورش با چه چیزی همراه است. در چنین لحظاتی، قبلاً از حادثه تصمیم بسیار مسئولانه و دشواری راباید بگیریم. هدف ما جلوگیری از جنگ داخلی، ایجاد شرایط مسالمت آمیز و مساعد برای توسعه کشور و تشکیل یک نظام سیاسی شایسته است.

در این مورد، با تجربه ایی که داشتم می بایست فوراً تصمیم گرفت و پاسخ داد. در شب 24 ژوئن 2023 با من تماس گرفتند و گفتند واگنری ها تعداد وسائل تکنیکی را در روستوف-آن-دون تصرف کرده اند. برای من روشن شد که باید فورا اقدامات لازم انجام گیرد.

پس از سخنرانی پوتین در 24 ژوئن، که بسیار به موقع وقانع کننده بود، از رئیس دومای دولتی، رهبران جناح ها، نمایندگان سازمان های مجری قانون خواستم دورهم جمع شوند. این برای اطمینان، دفاع وحمایت مشترک ما از «مواضع رئیس جمهور ضروری بود»

سئوال ” شما از تصمیمات مسئولانه صحبت می کنید که باید می گرفتید. این تجربه و راه حل ها چیست؟

در سال 1990، همراه با دوستانم، مجبور شدم حزب کمونیست فدراسیون روسیه را ایجاد کنیم. در آن لحظه مشخص می شد که گارباچف، یاکولف، شواردنادزه و یلتسین به آرمان های سوسیالیستی، به امنیت، کشور ما خیانت می کنند. و اینکه آنها اتحاد شوروی را به گروگان گیری سیاست خائنانه خود تبدیل خواهند کرد، اگر یک سال زودتر تشکیلات حزب را ایجاد می کردیم، کشور شوروی را از فروپاشی نجات می دادیم.

در سال 1991، من مجبور شدم اتحادیه نیروهای میهنی را ایجاد کنم که بیانیه ای از اپوزیسیون صادر کرد. هدف ما جلو گیری جنون آمیز مسیر خیانت کارانه گورباچف ​​و سیاست مستانه یلتسین بود که برای کشورمان به ارمغان آورده بودند.

در ماه مه 1991، نامه ای سرگشاده به عضو سابق دفتر سیاسی، دبیر کمیته مرکزی اتحاد شوروی مشاور ارشد رئیس جمهور اتحاد جماهیر شوروی یاکولف، “معمار خرابی ها” تهیه و در روزنامه “روسیه شوروی” منتشر کردم. ” و سپس، در ماه ژوئیه، فراخوان عمومی از “مردم”، در درجه اول خطاب به ارتش داده شد. 12 نفر آن را امضاء کردند. از جمله ژنرال وارنیکوف، فرمانده نیروی زمینی اتحاد جماهیر شوروی، و ژنرال گروموف، که فرماندهی نیروهای داخلی را بر عهده داشت. این درخواست توسط سردبیر Sovetskaya Rossiya Chikin و سردبیر روزنامه Zavtra Prokhanov امضا ءشد. نویسندگان بوندارف و راسپوتین، خواننده زیکینا، رهبران اتحادیه های صنعتی و کشاورزی – تیزاکوف و استارودوبتسف به طور فعال از ما حمایت کردند.

من معتقد بودم که شهروندان صدای ما را می شنوند، قیام می کنند، خائنانی را که با غصب رهبری ،کشور را به تصرف خود در آورده بودند، بیرون خواهند کرد. متأسفانه، تابستان بود – برخی در حال امتحانات روزمره بودند، برخی در ساحل شنا، برخی دیگر در باغ بانی خارج ازشهر … هنگامی که آنها از خواب بیدارمی شدند، تحت رهبری Tsareushniks، کودتای به اصطلاح  تحت کمیته اضطراری دولتی که قبلاً سازماندهی شده بود با فروپاشی به پایان کاردولت انجامید.

در سال 1993، پس از صدور فرمان 1400 یلتسین در مورد اصلاحات قانون اساسی، تصمیمات غیر مسئولانه ای اتخاذ می شد. آنها فعالیت های شورای عالی و کنگره نمایندگان خلق – بالاترین ارگان قدرت دولتی – را تعلیق و سپس ممنوع اعلام کردند.

سپس یک سوال دشواربرای شرکت و یا عدم شرکت در انتخابات مطرح شد: پس از کودتا که توسط یلتسین و اطرافیانش صورت گرفت با این سئوال آیا باید به پای صندوق های رای رفت؟ خیلی ها فریاد زدند: «این انتخابات روی صندوق خون قرار دارد! چه نیازی به آن داریم؟» پاسخ دادم: در این صندوق ها تنها بیان حقیقت لازم است. چه کسی دستور تیراندازی به کاخ  را صادر کرده است. اعضای ناتو که به مسکو پرواز کردند پشت این انتخابات بودند. نکته قابل توجه این که CNN با نصب دوربین های از پیش برای گزارش در بهترین مکان ها برای اجرای زنده آماده پخش بود.

اینجا لازم بود شجاعت واراده نشان داده شود. من به تلویزیون رفتم تا خواستار پایان بی قانونی باشم. 62 فرماندار آمدن به مسکو و آماده مذاکره بودند. قرار بود در صومعه سنت دانیال ملاقات کنیم. روسای مناطق کمک کردند: گوستوف – رئیس منطقه لنینگراد ، کورولف – لیپتسک ، آشف – بازیگر. رئیس جمهوری اینگوشتیا، ایلیومژینوف – رئیس جمهور کالمیکیا. پاتریارک الکسی با میانجیگری در این مذاکرات موافقت کرد. همه به دنبال گزینه هایی برای حل مسالمت آمیز اوضاع بودند و انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری و پارلمانی را در ماه دسامبر پیشنهاد دادند.

اما تحریک کنندگان همه توافقات را خنثی کردند، قتل عام را در خانه شوراها و نزدیک اوستانکینو ترتیب دادند. بعدها در جریان استیضاح یلتسین، این جنایت را بررسی کردیم. و ثابت کردند که یک نفر از سلاح هایی که در خانه دولت بود کشته نشد. همه توسط مجازات کنندگان یلتسین و نیروهای ویژه ناتو که دراین کشتار شرکت کردند و دولت شوروی را سرنگون کرده بودند هدف گلوله قرارگرفتند.

سپس همه چیز که می توانست منجر به جنگ داخلی شود تبدیل به تعادل شد .پیگیری وشجاعت میهن پرستان باعث شدعناصر جنگ داخلی مهار شود و درگیری به صفحه گفتگو با قدرت دولت جدیدهرچند نواقصی وجود داشت انجام گیرد.

در سال 1996، پس از انتخابات ریاست جمهوری، یلتسین دوباره دست به اقدامی جنایتکارانه زد. در 15 مارس ، دومای دولتی قطعنامه ای را تصویب کرد که بر اساس آن بخشی از توافق نامه های Belovezhskaya (بلا ویژسکایا) در مورد  امضاء خاتمه وجود اتحاد جماهیر شوروی بی اعتبار شناخته شد. در پاسخ، روز بعد، 16 مارس، نیروهای امنیتی به دستور یلتسین، عملاً دومای دولتی را تصرف کردند. شب یکی از فرماندهان نظامی با من تماس گرفت و تذکر داد: هر کاری می خواهی بکن وگرنه بدتر از سال 93 می شود! می توان با تماس های شخصی با سران ارشد نهادهای انتظامی جلوی این خیانت را گرفت و ظرف یک روز نیروها را از مجلس بیرون انداخت.

در انتخابات سال 1996 اساساً کشور درحال تجزیه بود. از اقیانوس آرام تا اقیانوس آرام، برای یلتسین – شهرهای میلیونی، مراکز صنعتی، شمال و خاور دور به من رأی دادند. امکان سازماندهی جنگ بین شمال و جنوب – و از دست دادن کامل کشور وجود داشت. اما من دنبال آن نرفتم.

سئوال : وضعیت”واگنر” از همان ردیف بود ؟

بله. اکنون ما دراین شرایط می بایستی اقدامات فوری انجام می دادیم. بر اساس تجربه شخصی ام با هماهنگی ستاد مشترک درمسکو بدون درنظر گرفتن اختلافات سیاسی ماهیت جنایتکارانه و خائنانه ای را متوقف ساختیم.

رئیس جمهور پوتین با همه رهبران کلیدی و رهبران سیاسی از جمله (بادکا) (پدرخوانده مردم جمهوری بلاروس)  لوکاشنکو تماس گرفت. رئیس جمهورروسیه به سرعت به گزارش های نیروهای امنیتی  در وضعیت خط مقدم استماع کرد و تصمیمات درست و دقیقی گرفت.

 شورای دومای دولتی تقریباً بدون وقفه به مدت دوشبانه روزکار کرد –  همه حمایت می کردند ، و به رئیس دولت کمک می رسانند و به آنچه که اتفاق می افتاد نظارت داشتند. رفقای ما (کادرهای حزب  کمونیست) اوضاع را در روستوف و در طول مسیر واگنری ها زیرنظر و کنترل داشتند.

در مناطقی که جنگنده های گروه واگنر رژه می رفتند، ما سازماندهی خود را داشتیم، تماس های عملیاتی برقرار بود. بنابراین، می‌توانستیم بازه زمان را ببینیم که چگونه ستون واگنر حرکت می‌کند، چه چیزی درحال اتفاق است و شبکه اطلاع رسانی چگونه صورت می گیرد. از این گذشته ، در درون بسیاری از بچه هایی که شجاعانه در جبهه علیه فاشیسم می جنگیدند، گیج شده بودند. هنگامی که سخنرانی و فرمان مستقیم پوتین به همه رهبران در روستوف به نمایش گذاشته می شد، آنها متعجب: در آغار می گفتند ما از برنامه اطلاعی نداشتیم سپس  به ما گفتند که مذاکرات انجام شد! پس از آن، بخشی از واحدهای واگنر به محل استقرار خود بازگشتند.

درگیری نظامی با PMC ها در منطقه ورونژ رخ داد که واگنری ها یک هواپیما و یک هلیکوپتر را سرنگون کردند و اوضاع همچنان روبه وخامت بود. ما باید از «لوکاشنکو» با احترام یاد کنیم. او تجربه خودش را بکار برد لوکاشنکو «کودتای رنگی» د ربلاروس را خفه کرد. او با دوستان و پسران خود با بدست گیری سلاح درمقابل کودتا گران و با تجربه و تیز بینی شرایط  امروز با پریگوژین وارد مذاکره شد. توافقات به دست آمده به بازگرداندن واگنری ها به محل استقرار خود و همچنین اتخاذ تدابیری که امکان نجات کشور از درگیری های داخلی را فراهم می کرد کمک کرد.

  سئوال: از شورش “واگنر” پریگوژین چه نتیجه ای باید گرفت؟

 اساسی ترین درس بیان حقیقت به مردم وجامعه و مهم تر از همه متحد کردن هرچه بیشترمردم  برای دستیابی به پیروزی وشکست فاشیست هایی که تصمیم به نابودی جهان روسیه گرفته اند. هرچه اطلاعات دقیق تر و واقعی ترباشد، صفوف مخالفان تنگ تر خواهند شد. هر چه رئیس جمهور، وزارت دفاع رهبران احزاب با قدرت بیشتر وضعیت کشور را به موقع اطلاع رسانی کنند، ما زودتر به یک پیروزی مهم و نجات بخش دست خواهیم یافت.

ما سیاست اتحاد داریم  – پوتین و لوکاشنکو در تماس هستند، آنها با نشان دادن این رویکرد دولتمردی خود صحیح ترین راه حل ها را ارائه می دهند. به عنوان مثال، استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس، به لهستانی که با جنون نقشه‌ای برای وارد شدن به خصومت علیه ارتش ما را طراحی کرده اند هوشیار داده اند.

ما باید برادری را تقویت کنیم. ماباید فوراً از اقداماتی برای مهار نازی‌ها و ناتو در وسعت اوکراین بومی با طیف وسیع اتحاد را حفظ کنیم.

ما باید در چهار تا پنج ماه آینده وضعیت را اساساً معکوس کنیم. در غیر این صورت، اراذل و اوباش ناتو مستقیماً از خاک اوکراین از لهستان  و یا مرزهای دیگرسوء استفاده خواهند کرد. و سپس درگیری خونین  وتهدید کننده ترخواهد شد.

مهم این است به یاد داشته باشیم  امسال 30- مین سالگرد تخریب جنایتکارانه کاخ سفید (فروپاشاندن اتحاد شوروی.م) است. به یاد بیاورید چگونه سرسپردۀ های آنان یلتسین، ژنرال کوبتس، با پرداخت پول هنگفتی به واحدهای نظامی و خدمه تانک آن ها را  خرید تا به نیروهای شوروی تیراندازی کنند. آنها به خود و درجات نظامی خود بی احترامی کردند. اما طبیعت حقیقت را می بیند – هیچ یک از آنها در حال حاضر در جهان نیستند، همه در طول جنگ چچن از بین رفته اند.

ما باید حقایق را یادآورشویم و در این حوادث تلخ تمام حقیقت را بگوییم. موضوع توپ بستن مجلس(طرفداران یلتسین.م) در تلویزیون بی رنگ و این تراژدی را به تصویر دیگری تبدیل نکنید که دولت اتحاد شوروی و نیروهای میهن پرست را بدنام می کند. همه باید حقیقت را بدانند تا اشتباهات مرگبار دیگرتکرار نشود.

یکی از مهم ترین درسها لزوم تغییر مسیر است. تهدیدهایی که امروزه نگرانی هر شهروند را بوجود آورده و همچنان بدون تغییر باقی است. اینها انقراض کشور، انشعاب فزاینده اموال در جامعه، عقب ماندگی تکنولوژی و تنزل حرفه ای پرسنل است. نهایت این تهدیدات ناتو را به عقب نرسانده است. همه اینها مستلزم بسیج منابع، انسجام جامعه، توسعه آخرین فناوری ها است.

ما برنامه ای را پیشنهاد کرده ایم که به طور کامل با این چالش ها مقابله کند. در 30 جولای، مجمع بین المللی اقتصاد در اورل برگزار می شود که در آن برنامه به روز شده ما ارائه می شود. در میان شرکت کنندگان این انجمن، آکادمیک کاشین و فرماندارما کلیچکوف هستند که به انتخابات بعدی در منطقه اوریول می روند. در این زمینه او به طور فعال مورد حمایت رئیس جمهور پوتین قرار گرفت.

حل مشکل آموزش با کیفیت، توسعه علم و حوزه اجتماعی برای ما اساساً مهم است. برای دستیابی به تصویب قانون “آموزش برای همه”، اجرای خواسته های ما برای حمایت از کودکان جلوگیری از جنگ، حذف سیستم بولونیا و آزمون یکپارچه دولتی در نهایت برای ما مهم است که ارتش مدافع اصلی ما باشد. اما ارتش زمانی مدافع  است که زندگی مناسب و وحدت فرماندهی داشته باشد. وقتی فرماندهی کل قوا، وزیر دفاع، ستاد کل و شورای امنیت مسئولیت کامل نظام امنیتی را بر عهده دارند. و شهروندان به شدت از قوانینی پیروی می کنند درشرایط جنگ همه موظف به رعایت آن هستند.

باید به خاطر داشت همه موارد ذکر شده باید در جریان انتخابات صادقانه مورد بررسی قرار گیرد. انتخابات محلی و انتخابات ریاست جمهوری را در پیش داریم. متأسفانه حزب حاکم “روسیه متحد” 17 قانون را تصویب کرد که سیستم انتخاباتی را مثله کرد و در واقع خراب کرد.

روسیه متحد به جای ارائه برنامه خود و رقابت صادقانه، یک جلسه سه روزه ترتیب می دهد، کنترل از راه دور، حذف ناظران از حوزه های رای گیری. این یک ننگ کامل است و منجر به برخورد مستقیم در داخل کشور می شود. زیرا انتخابات غیرصادقانه، بی اعتمادی به آن تنها اوضاع را در داخل روسیه پیچیده ترخواهد کرد.

یکشنبه گذشته، من در مورد وضعیت کنونی به طور مفصل با رئیس جمهور پوتین گفتگو کردم. وی پیشنهاد دیدار با سران فراکسیون های پارلمانی را برای بررسی شرایط  نظامی-سیاسی و اقتصادی و ماهیت انتخابات پیش رو داد. آنها باید صادق باشند. آنها نباید وضعیت را تشدید کنند، بلکه برعکس، به حل مسائل مبرم روز باید کمک کنند.این برای تضمین جامعه برای ثبات، امنیت هر شهروند، هر خانواده ضروری است من دراین مورد کاملا متقاعد هستم.

گنادی زیوگانف صدرکمیته مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه

برگرفته از” خط سرخ” خبری حزب کمونیست فدراسیون روسیه

م . چابکی: 10تیر1402 برابر با 2023.07.01

Facebook
Telegram
Twitter
Email