آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

فشار امنیتی و دستگیری صدها نفر در آستانه سالگرد جنبش اعتراضی مردم

حکومت از اول مرداد ۱۴۰۲ تا کنون شهریور تلاش کرده است با روش‌های مختلف از جمله فشار بر دانشجویان، حوزه‌های آموزشی، هنرمندان و خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات از وقوع هرگونه «ناآرامی احتمالی» در سالگرد جان باختن مهسا امینی جلوگیری کند.

دستگیری نزدیک به ۳۰۰ نفر در آستانه سالگرد جان باختن مهسا امینی

خبرگزاری هرانا، مجموعه فعالان حقوق بشر، اعلام کرد تنها در۵۰ روز گذشته دستکم ۲۹۲ معترض و فعال مدنی در سراسر ایران توسط نیروهای حکومتی بازداشت شده‌اند.

 حکومت از اول مرداد ۱۴۰۲ تا ۲۳ شهریور تلاش کرده است با روش‌های مختلف از جمله فشار بر دانشجویان، حوزه‌های آموزشی، هنرمندان و خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات از وقوع هرگونه «ناآرامی احتمالی» در سالگرد جان باختن #مهسا_امینی جلوگیری کند.

این گزارش می‌گوید در این مدت ۴۴ نفر از اعضای این خانواده‌ها اقدامات نهادهای حکومتی از دستگیری تا احضار و ممنوع‌الخروجی را تجربه کرده‌اند.

گزارش‌ها از شهرهای مختلف نشان می‌دهد که فضای بسیاری از شهرها همزمان با سالگرد جان باختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد به شدت امنیتی شده است.

به گزارش همین خبرگزاری۳۱۲۶ دانشجو در طی دو ماه اخیر با برخوردهای امنیتی از جمله، دستگیری، احضار، ممنوع از ورود به دانشگاه، محرومیت از تحصیل و… مواجه شده اند.

همزمان با نزدیک شدن به نخستین سالگرد جان باختن مهسا امینی و اعتراضات سراسری پس از آن، سرکوب جامعه مدنی توسط نهادهای امنیتی و قضایی، افزایش یافته است. هرانا روز جاری با انتشار گزارشی آماری، به این برخوردها پرداخته است.

بنابر گزارشات گردآوری شده توسط هرانا دستکم ۳۱۲۶ دانشجو در طی دو ماه اخیر با برخوردهای امنیتی از جمله، دستگیری، احضار، ممنوع از ورود به دانشگاه، محرومیت از تحصیل و… مواجه شده اند. اکثر احضار شدگان در این مدت مجبور به ارائه تعهدنامه هایی مبنی بر عدم حضور در اعتراضات احتمالی آتی شدند.

از این تعداد علاوه بر احضار شدگان به کمیته های انضباطی، ۳۱ دانشجو به حکم کمیته های انضباطی محروم از تحصیل شدند، ۴ دانشجو از ورود به دانشگاه منع شدند، ۲۰۰ دانشجو از سکونت در خوابگاه محروم شدند، دستکم ۱۲ دانشجو توسط نهادهای امنیتی خارج از دانشگاه احضار شدند، منزل یک دانشجو نیز توسط نهادهای امنیتی مورد تفتیش قرار گرفت.

Facebook
Telegram
Twitter
Email