آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

نگاهی به رویدادهای کشور در سالگرد جنبش اعتراضی مردم

بیانیه گروهی از روشنفکران، فعالان مدنی و …

به گزارش زمانه؛ جمعی از روشنفکران، فعالان، گروه‌ها و نشریات چپ فرا-ملّی به مناسبت سالگرد قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی و آغاز قیام سراسری بیانیه‌ای صادر کردند. نویسندگان این بیانیه با اشاره به این‌که «جمهوری اسلامی از طریق آپارتاید جنسیتی و نژادپرستی حکومت می‌کند»، «انقلاب فمینیستی ایران» را «یک انقلاب تمام عیار» خواندند. آن‌ها در ادامه افزودند «فمنیسمی که ما از آن دفاع می‌کنیم، مبارزه با زنجیره‌ی خشونت و غیرانسانی‌سازی است که از مختصات اساسی سرمایه‌داری است.» در ادامه بیانیه با اشاره به بی‌تفاوتی قدرت‌های غربی به موج اعدام، دستگیری و شکنجه مردم ایران به دست جمهوری اسلامی آمده است که «هرگز به این وضوح مشخص نشده بود که رهایی مردم موضوعیتی در صفحه شطرنج بین المللی ندارد.» این بیانیه که به تازگی منتشر شده است به امضا چهره‌های برجسته چپ جهانی از جمله جودیت باتلر، اتین بالیبار، ورونیکا گاگو، شهرزاد مجاب و سوفی وانیک رسیده است. چندین گروه، کلکتیو و نشریه چپ نیز این بیانیه را امضا کرده‌اند. در پایان بیانیه، نویسندگان اذعان می‌کنند که «جنبش انقلابی ایران تنها به مخالفت با سیاست‌های مرگبار جمهوری اسلامی بسنده نمی‌کند، بلکه آرمان آن ترسیم جامعه‌ پساسرمایه‌داری، متحد و رهایی‌بخش است.»

طی شش روز دست‌کم سه کارگر کشته و پنج تن دیگر زخمی شدند

مرگ کارگران در ایران در سایه فقدان ایمینی کار هم‌چنان ادامه دارد. تنها در شش روز، یعنی از ۲۰ تا ۲۵ شهریور هشت کارگر در چهار حادثه جداگانه شغلی در استان‌های آذربایجان شرقی و همدان زخمی شدند یا جان خود را از دست دادند. بنا بر گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) چهارشنبه ۲۲ شهریور، در کارخانه (جی آر پی) صفاشهر استان فارس، یک کارگر به دلیل وقوع آتش‌سوزی دچار سوختگی شد. در این گزارش به هویت این کارگر اشاره‌ای نشده، اما نوشته شده نشتی در دستگاه ترکیب کننده مواد اولیه (رزین و الیاف) باعث آتش سوزی در این واحد بوده است. این کارگر از ناحیه سر دچار سوختگی ۷۰ درصد شده است. در حادثه‌ای دیگر که جمعه ۲۴ شهریور رخ داد، دو کارگر حین انجام کار حفر چاه در شیراز به دلیل گازگرفتگی جان خود را از دست دادند. در این گزارش آمده است که این دو کارگر تبعه افعانستان بودند. به گفته هادی عیدی‌پور، رئیس آتش‌نشانی شیراز، در ابتدا نفر اول در عمق چاه بر اثر وجود گاز‌های سمی بی‌حال می‌شود و نفر دوم نیز با مشاهده این حادثه اقدام به نجات همکار خود می‌کند که در نهایت هر دو جان خود را از دست می‌دهند. در حادثه دیگری که همان روز اتفاق افتاد، چهار کارگر حدود ۶۰، ۴۶، ۵۵ و ۳۶ ساله در روستای روشت بزرگ شهرستان بناب، عجب شیر، آذرشهر و سردرود حین گردوچینی بر اثر سقوط از درخت دچار مصدمیت شدند. در حادثه مرگباری دیگر در روز ۲۴ شهریور نیز، یک کارگر خدماتی شهرداری همدان حین کار در یک پروژه عمرانی در همدان دچار حادثه کار شده و جان خود را از دست داد. به گفته محمدرضا فیضی‌منش، مدیر شهرداری منطقه ۳ همدان، این پاکبان برای نصب نیوجرسی به بلوار همدانی اعزام شده بود که ناگهان حین جابجایی نیوجرسی توسط چرثقیل از زیر بار عبور می‌کند که این اقدام وی باعث گرفتار شدن وی بین نیوجرسی و جرثقیل می‌شود. به روایت سازمان پزشکی قانونی سالانه ۱۹۰۰ کارگر جانشان را بر اثر حوادث کار از دست می‌دهند. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اما در سال ۱۴۰۱ تنها ۷۱۱ مرگ بر اثر حوادث کاری را تایید کرده است که نشان می‌دهد کسر بزرگی از حوادث مرگبار کار در کارگاه‌های خارج از پوشش قانون کار رخ می‌دهد. بیش از نیمی از حوادث مرگبار برای کارگران در صنعت ساختمان رخ می‌دهد.

نیروهای امنیتی حداقل دو معلم دیگر را بازداشت کردند

شنبه ۲۵ شهریور، در سالروز قتل ژینا (مهسا) امینی نیروهای امنیتی حداقل دو معلم را در دیواندره و یکی از شهرهای استان خراسان شمالی بازداشت کردند. به گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان، در شامگاه ۲۵ شهریور نیروهای امنیتی به خانه محمود صفدری، مسئول «سازمان معلمان در استان خراسان شمالی» یورش بردند و او را بازداشت کردند. به گفته این شورا «اطلاعات سپاه پاسداران» نهاد بازداشت کننده محمود صفدری است. صفدری پیشتر گفته بود که با تماس تلفنی از سوی افراد ناشناس تهدید شده است. در دیواندره استان کردستان هم نیروهای امنیتی یک معلم به نام آرمان سهرابی را بازداشت کردند. نهاد بازداشت‌کننده سهرابی نامشخص است. بر پایه گزارش سازمان‌های حقوق بشری طی روزهای اخیر حکومت ده‌ها تن از فعالان صنفی و مدنی را در مناطق مختلف بازداشت کرده است. معلمان به عنوان سازمان‌یافته‌ترین گروه صنفی در ایران طی سال‌های اخیر بارها با هجوم نیروهای امنیتی روبرو شده‌اند. طی سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بیش از ۲۵۰ معلم به دست نیروهای امنیتی بازداشت و صدها معلم به نهادهای نظارتی، امنیتی و قضایی احضار شدند. وزارت آموزش و پرورش در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید ده‌ها معلم را تحت عنوان تخلف انضباطی به صورت موقت یا دائم تعلیق و اخراج کرده است.

اعتصاب غذای زندانیان سیاسی و کارگری تبعیدشده به قزلحصار در همبستگی با معترضان

کانال تلگرامی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران نوشت که سیزده زندانی سیاسی، کارگری و صنفی که از زندان اوین برای تنبیه به زندان قزلحصار منتقل شدند، در سالروز ژینا و در همبستگی با معترضان برای مدت سه روز دست به اعتصاب غذا می‌زنند. این سیزده زندانی از دوازدهم شهریور به قزلحصار منتقل شدند و در شرایط بسیار بدی نگهداری می‌شوند. در میان آنها، حال جعفر ابراهیمی از معلمان زندانی به دلیل بیماری خودایمنی بد است و دست کم یک بار در زندان بی‌هوش و به بهداری قزلحصار منتقل شده است. مسئولان زندان و قوه قضاییه به جعفر ابراهیمی دسترسی به درمان مناسب در بیمارستان نمی‌دهند. به غیر از ابراهیمی، سعید ماسوری، کامیار فکور، لقمان امین‌پور، افشین به ایمانی، سپهر امام‌جمعه، زرتشت احمدی‌راغب، محمد شافعی، سامان صیدی (یاسین)، حمزه سواری، احمدرضا حائری، رضا سلمان‌زاده و مسعودرضا ابراهیمی‌نژاد در این اعتصاب غذای سه روزه شرکت می‌کنند. جمعی از زنان زندانی سیاسی بند زنان زندان اوین هم اعلام کردند که در «حمایت از مردم علیه حکومت و هم‌صدا با مردم ایران» از ۲۴ شهریور در حیاط زندان دست به تحصن خواهند زد. نرگس محمدی، سپیده قلیان، ‌ آزاده عابدینی، شکیلا منفرد، ‌ گلرخ ایرایی، ‌ محبوبه رضایی و ویدا ربانی از جمله زنان زندانی معترض هستند که پیش‌تر در بیانیه‌ای مشترک اعلام کرده بودند که در همبستگی با مردم معترض آنها هم در زندان اعتراض می‌کنند.

دست‌کم ۱۵ معترض را در دهدشت بازداشت کردند

در شهر دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد، اعتراضات شبانه شکل گرفت و مأموران حکومتی در این تجمع به معترضان ساچمه شلیک کردند و دست‌کم ۱۵ نفر را بازداشت کردند. سید جواد هاشمی‌مهر، معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بازداشت ۱۳ نفر معترض مرد و دو نفر معترض زن را در گفت‌وگو با کبنانیوز تأیید کرد. باوجود گزارش‌هایی مبنی بر شلیک ساچمه او گفت که کسی زخمی نشده است. این مقام امنیتی سیاسی استانداری گفت که تجمعی در چهار راه شهید مفتح (معروف به آقا شیروان) شکل گرفت. رضا اکوانیان، روزنامه‌نگار حوزه حقوق بشر، در شبکه‌های اجتماعی نوشته است که تجمعی در امامزاده جابر دهدشت (جابرسیتی) شهر دهدشت هم شکل‌گرفته است. دهدشت با بیش از صدهزار نفر جمعیت سومین بزرگ‌ترین شهر استان است و بیشتر شهروندان آن لر هستند.

اعتراضات شبانه در سنندج، کرمانشاه، بوکان و دیگر شهرهای کردستان

شبکه حقوق بشر کردستان نوشت که به گزارش منابع آنها، در گذر غروب و شامگاه ۲۵ شهریور ۱۴۰۲، اعتراضات در شهرهای مختلف کردستان از جمله، مهاباد، سنندج، مریوان، بوکان و کرمانشاه شکل گرفت. به گزارش منابع زمانه، در شهر سنندج در محله‌های حسن‌آباد، تقته‌قان و فرجه اعتراضات شبانه به شکل روشن کردن آتش، شعار دادن گروه‌های معترضان در خیابان و یا شعار از خانه‌ها برگزار شد اما پیوسته و ادامه‌دار نبود. همچنین منابع زمانه تأیید کردند که در شهر کرمانشاه نیروهای سرکوب به سمت معترضان با سلاح ساچمه‌ای شلیک کردند. زمانه شلیک گلوله جنگی را در کرمانشاه تا این لحظه نمی‌تواند تأیید کند. در کرمانشاه تجمع‌ها شبانه از جمله در محله نوبهار شکل گرفت و ویدئوهایی از این شهر در شبکه‌ها منتشر شده است که صدای تیراندازی در آن شنیده می‌شود. منابع شبکه حقوق بشر کردستان امروز از حضور گسترده نیروهای یگان ویژه و لباس شخصی در خیابان‌های اصلی و پارک‌های این شهر خبر داده بودند. شبکه حقوق بشر کردستان نوشت که در شهر بوکان هم نیروهای سپاه پاسداران به تجمع معترضان تیراندازی کردند. این شبکه نوشت در بوکان تجمع‌های اعتراضی در محله‌های میرآباد و مجبورآباد شکل گرفت. در بوکان نیروهای سرکوب همچنین در آسمان شب، پهباد هوا کردند که به گفته شبکه حقوق بشر کردستان می‌تواند برای شناسایی باشد. حضور نیروهای سرکوب در همه شهرهای کردستان سنگین است. سپاه پاسداران از جمله کودکان بسیج دانش‌آموزی را در سرکوب شهرها به‌کار گرفته است. شهروندان در شهر سنندج و دیگر شهرهای کرد از طرف نهادهای امنیتی پیامک‌های دریافت کرده‌اند که به آنها هشدار می‌دهد که در اعتراضات شرکت نکنند.

Facebook
Telegram
Twitter
Email