آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

بازتاب آتش افروزی اسرائیل بر علیه فلسطینی ها

روز یکشنبه اسرائیل از زمین، هوا و دریا غزه را هدف قرار داد و همزمان حماس نیز نیروهای بیشتری را به سمت اسرائیل گسیل کرد. در عین‌حال حزب‌الله لبنان و اسرائیل در منطقه مرزی آتش مبادله کردند.

با ادامه درگیری‌ها میان فلسطینی ها و اسرائیل، حملات همه‌جانبه ارتش اسرائیل به غزه و تبادل آتش با حزب‌الله لبنان در مرز، شمار کشته‌شدگان افزایش یافته است. شورای امنیت سازمان ملل در این‌باره نشست اضطراری برگزار می‌کند. تشکیلات خودگران فلسطین هم خواستار برگزاری نشست اضطراری اتحادیه عرب شد.

وزارت امور خارجه مصر هم اعلام کرده این کشور در حال مذاکره با عربستان سعودی و اردن برای کاهش تنش میان فلسطین و اسرائیل است. ایمن صفدی، وزیر امور خارجه اردن نسبت به «نوسان» اوضاع «به‌ویژه با توجه به شهرها و مناطقی از کرانه باختری که شاهد حملات و تجاوز‌های اسرائیل علیه مردم فلسطین اند» هشدار داده است.

کابینه اسرائیل به‌طور رسمی وضعیت جنگی اعلام کرده است. اعلام وضعیت جنگی دست دولت را در عملیات‌های نظامی و امنیتی باز خواهد گذاشت.

آمریکا و بعضی از دولت های اروپایی با نادیده گرفتن فاجعه انسانی که اسرائیل راه انداخته است، به حمایت از این کشور برخاسته اند.

ایالات متحده آمریکا می‌گوید در حال بررسی درخواست‌های تل‌آویو برای کمک‌رسانی تسلیحاتی به اسرائيل است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در این‌رابطه گفت احتمالاً جزئیات بیشتری در مورد کمک‌های نظامی جدید به اسرائیل در اواخر روز یکشنبه ارائه خواهد شد

براساس گزارش‌ها بنیامین نتانیاهو بند مرتبط با اعلام جنگ را فعال کرده است درحالی‌که از سال ۱۹۷۳ تاکنون این بند فعال نشده بود. ساعاتی پیش رسانه‌های اسرائیل اعلام کرده بودند نتانیاهو قرار است نشستی امنیتی را با حضور مقام‌های ارشد از جمله وزیر دفاع و رئيس ستاد ارتش اسرائیل در یکمقر نظامی در تل‌آویو برگزار کند.

تبادل آتش میان حزب‌الله و اسرائیل

در ساعت‌های نخستین روز ابتدا اخباری مبنی بر حمله‌ای با توپخانه و موشک‌های هدایت‌شونده به مزارع شبعا از خاک لبنان منتشر شد. منطقه مزارع شبعا تحت کنترل اسرائیل قرار دارد اما لبنان و سوریه هم آن‌را بخشی از خاک خود می‌دانند. حزب‌الله لبنان مسئولیت این حمله را برعهده گرفت و اعلام کرد: «سه پایگاه اشغالگران اسرائیل را در مزارع شبعا هدف قرار داده‌ایم».

از سوی مقابل ارتش اسرائیل هم گفت که به این حمله با حملات توپخانه‌ای پاسخ داده است.

در عین علاوه بر تحرکات دیپلماتیک رهبران بسیاری از کشورها بخصوص کشورهای اسلامی برای چلوگیری ار تجاوز حال علاوه بر ایران، هزار نفر در ترکیه، عراق، مصر، اردن، مراکش، لبنان و یمن در حمایت از «حق مردم فلسطین برای دفاع از خود و مبارزه با اشغال» به خیابان‌ها آمده‌اند. در کویت‌ هم تجمع‌هایی علیه عادی‌سازی روابط با اسرائیل برگزار شد.

گروه «صدای یهودیان برای صلح» هم روز یکشنبه با انتشار یک بیانیه مفصل تحت عنوان «ریشه خشونت ستم است»، آپارتاید را دلیل خشونت‌های کنونی دانست و علیه جنگ موضع‌گیری کرد.

این گروه به تشدید خشونت علیه فلسطینیان در ماه‌های گذشته اشاره کرده و نوشته:‌ «در سال گذشته، نژادپرست‌ترین، بنیادگراترین و راست‌افراطی‌ترین دولت تاریخ اسرائیل، بی‌رحمانه اشغال نظامی خود را به نام برتری یهودیان بر فلسطینیان با اخراج خشونت‌آمیز و تخریب خانه‌ها، کشتار جمعی، یورش نظامی به اردوگاه‌های پناهندگان و محاصره بی‌امان تشدید کرده است. نیروهای اسرائیلی در هفته‌های اخیر برای تحقیر روزانه بارها به مقد‌س‌ترین اماکن مسلمانان در اورشلیم یورش بردند. ۱۶ سال است که دولت اسرائیل فلسطینیان غزه را تحت محاصره نظامی شدید هوایی، دریایی و زمینی خفه کرده و دو میلیون نفر را زندانی می‌کند و گرسنه می‌کشد و از کمک‌های پزشکی محروم می‌کند. دولت اسرائیل مرتباً فلسطینیان را در غزه قتل عام می کند. کودکان ده ساله ای که در غزه زندگی می کنند قبلاً در طول عمر کوتاه خود تحت تأثیر هفت بمباران بزرگ قرار گرفته‌اند».

در این بیانیه آمده است: «دولت اسرائیل ممکن است به تازگی اعلام جنگ کرده باشد، اما جنگ او با فلسطینی‌ها بیش از ۷۵ سال پیش آغاز شده است. آپارتاید و اشغال- و همدستی ایالات متحده در این ظلم – منشأ همه این خشونت‌هاست. واقعیت از همان زمانی که ساعت را تنظیم می‌کنید، شکل می‌گیرد».

Facebook
Telegram
Twitter
Email