آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

برگزاری جلسه تغییرات اقلیمی در شهر دبی کاپ 28

در تاریخ 28 نوامبر سال 2023 نشست نوبتی بررسی تغییرات اقلیمی و محیط زیستی در شهر دبی با حضور اکثریت قابل توحهی از رهبران کشورهای مختلف جهان و هم چنین کارشناسان مرتبط با موضوعات محیط زیستی بر گزار گردید. این جلسه نوبتی به ابتکار سازمان ملل متحد با هدف جلوگیری از تخریب هر چه بیشتر عرصه های زیست محیطی و هم چنین دستیابی به راهکارهای مشترک و هدفمند برنامه ریزی شده بود.

در این جلسه انتونیوگوترش دبیرکل سازمان ملل متحد خطاب به شرکت کنندگان در این جلسه چنین گفت: کره زمین به مثابه بدنی است که دستگاهها و اعضای داخلیش از کار افتاده و شما رهبران جهان بمثابه پزشکانی هستید که می توانید این پیکر را نجات دهید و از طریق اعمال قاطع اراده سیاسی و مشارکت و هماهنگی هر چه بیشتر با همدیگر دستیابی به این هدف مهم را ممکن گردانید. هم چنین گوترش گفت:جهان نمی تواند تاخیر بیشتر در تعهدات اقلیمی را که کشورهای جهان باید به آن پایبند باشند را تحمل کند.

هم چنین تدروس ادهائوم رئیس سازمان بهداشت جهانی وابسته به سازمان ملل متحد در ارتباط با تغییرات بسیار مخرب و نگران کننده محیط زیستی چنین گفت: از هر 4 مورد مرگ قابل پیش بینی  که در جهان اتفاق می افتد یک مورد از آن ناشی از عواقب تخریب و ناهنجاری های موجود در محیط زیست بشری است.

در ادامه جلسه ذکر شده می توان به سخنان لولا داسیلوا رئیس جمهور برزیل اشاره کرد. او گفت تامین عدالت اجتماعی یکی از شرط های مهم و اساسی برای تامین عدالت اقلیمی می باشد. همچنین او اظهار امیدواری کرد که تا سال 2030از تخریب هرچه بیشتر جنگل های آمازون بطور کامل جلو گیری شود.

آنچه در این کنفرانس به عنوان مهمترین هدف در نظر گرفته شده است، تلاش برنامه ریزی شده برای جلوگیری از افزایش هرچه بیشتر گرمایش کره زمین می باشد و سعی و تلاش بر آن خواهد بود که تا سال 2100درجه افزایش گرمای کرمای کره زمین از یک و نیم درجه فراتر نرود. البته این یک واقعیت عینی و غیر قابل انکار است که جغرافیای طبیعی کره زمین یعنی منابع آبی اقیانوس ها، دریاها، دریاچه ها، رودخانه ها و آب های زیرزمینی و منابع خاکی برای تامین نیازهای غذائی و تامین خوراک یخچال های طبیعی، پوشش های گیاهی و جنگل ها مهمترین منابع طبیعی هستند که امکان تداوم زندگی برای جانداران مختلف از جمله نوع انسان را بر روی کره زمین فراهم نموده اند. در نتیجه هرگونه تخریب و سواستفاده از این منابع موجب به هم ریختن موازنه خواهد بود که در چرخه طبیعی بهم پیوسته نظام طبیعت وجود دارد و موجب به وجود آمدن و تشدید بحران های زیست محیطی می گردد.

تولید سالانه صدها میلیون تن گازهای گلخانه ای تخریب و از بین بردن سالیانه صدها هزار هکتار از پوشش های گیاهی و جنگلی با هدف سواستفاده های اقتصادی، سرازیر کردن  و دفن صدها میلیون تن زباله در اقیانوس ها، تبدیل نمودن رود خانه های مرزی میان کشورهای مختلف به یک سلاح و ابزار سیاسی بر علیه همدیگر و محروم کردن بخش هایی از مردم ساکن در این کشورها از حقابه مورد احتیاج . استفاده نمودن از انرژی های فسیلی در یک مقیاس بزرگ بی حد و مرز، سیاست گزاری های غلط اقتصادی بدون در نظر گرفتن حساسیت های لازم در مورد عواقب زیست محیطی آن و هم چنین حرص و آزمندی موسسات بزرگ اقتصادی برای سودهای حداکثری بدون توجه به عواقب تخریبات و زیان های اکولوژیک و عدم استفاده از نسل های جدید تکنولوژی با هدف صرفه جویی در قیمت کالاهای تولید شده از سوی آن موسسات.

عدم توسعه پایدار رشد اقتصادی در کشورهای جهان سومی که امکان  توانایی سرمایه گذاری در زمینه تولید و استفاده از انرژی های تجدید پذیر و پاک را به آنها نمی دهد و دهها مورد ناگفته دیگر که یک منظره  بسیار نگران کننده را ترسیم می نماید و به یک واقعیت تلخ بحران محیط زیستی تبدیل شده است.

در حال حاضر در جهان صدها میلیون انسان در مناطق مختلف محروم از دست یابی به آب تمیز و بهداشتی می باشند. و هم چنین میلیون ها نفر به دلیل از دست دادن منابع زیستی خود مانند آب و خاک مورد احتیاج مجبور به مهاجرت درون کشوری و یا مهاجرت به کشورهای دیگر می شوند. و همچنین مرگ و میر بدلیل بحران های اکولوژیکی درصد بالایی از میزان تلفات انسانی در جهان را تشکیل می دهد. نمونه دیگر از عواقب تغییرات اقلیمی  بدلیل گرمایش کره زمین، افزایش حجم آتش سوزی در مناطق و سرازیر شدن سیل های ویرانگر است که سالانه جان هزاران نفر را گرفته و موجب تخریب مناطق مسکونی وسیعی در کشورهای مختلف می شود.

از جمله راهکارهای مهمی که در جریان کار کنفرانس به تصویب رسیده است، سه برابرنمودن مقدار استفاده از انرژی اتمی با هدف جایگزین کردن این نوع انرژی به جای سوخت های فسیلی که این توافقی است که میان آمریکا و 20 کشور دیگر منعقد شده است.

مورد دیگری از توافقات انجام گرفته در کنفرانس دبی تاسیس یک صندوق مالی تحت عنوان “مالیات بین المللی” برای حمایت از فعالیت های اکولوژیکی  می باشد. که باید سالانه مبلغ 30 میلیارد دلار به این صندوق واریز گردد. تا از این طریق بخشی از نیازهای مالی کشورهای در حال توسعه برای بهبود و حل مشکلات محیط زیستی تامین شود. تا این کشورها بتوانند با تطبیق استانداردهای تکنولوژیکی در فعالیت های تولیدی صنعتی و کشاورزی، ضایعات و صدمات محیط زیستی را به حداقل برسانند.

آنچه در این کنفرانس به عنوان هدف های استراتژیک تعیین گردیده است، عبارت است از تلاش برای گذار از استفاده حداقلی از منابع انرژی فسیلی و جایگزین کردن انرژی های پاک و تجدیدپذیر. تبلیغ و آموزش وسیع و پیگیر برای تغییر در سبک زندگی و حساسیت ورزی به حفظ محیط زیست و کمک های مالی و تکنولوژیکی به کشورهای در حال توسعه برای بوجود آوردن زمینه سالم سازی اکولوژیکی و هماهنگی فعالیت های بین المللی از طریق ادامه کنفرانس ها و همایش های نوبتی …

Facebook
Telegram
Twitter
Email