آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

مینسک میزبان سران امنیتی و اطلاعاتی کشورهای مشترک والمنافع!

به گزارش خبر گزاری «بلتا» در14 دسامبر2023، الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس،با هیئتی از سازمان های امنیتی و اطلاعاتی کشورهای استقلال یافته “CIS آذربایجان، ارمنستان، بلاروس ،قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان، ملاقات داشتند.

رئیس دولت، برگزاری نوزدهمین نشست را در شرایط فشارهای سیاسی وتحریم های غرب و ایالات متحده، دوران فجایای سیاسی خواند و گفت: متأسفانه، وضعیت در اطراف ما امن نیست. تنش در مناطق مختلف کره زمین در حال افزایش است. برخی درگیری های دودآلود درحال شعله ور شدن جنگ فراگیر در جهان اند… جنگ های نیابتی ترکیبی درهمه جا در حال وقوع است… ما راهمان را با یک کشور صلح آمیز، باثبات براساس اصول عدالت اجتماعی ادامه خواهیم داد.

به گفته الکساندر لوکاشنکو، جهان در حال فرورفتن درهرج و مرج با عواقب غیرقابل پیش بینی است. سیستم موازنه‌ که قبلاً با توافق‌های متقابل مکمل از جمله در زمینه بازدارندگی هسته‌ای متعادل شده بود، از بین رفته است.

رئیس دولت بلاروس تاکید نمود: جهان بیش ازهرزمان دیگری به جنگ هسته‌ای نزدیک شده است. در چنین شرایطی نقش سرویس‌های اطلاعاتی افزایش می‌یابد. مهم‌ترین وظیفه آنها تضمین حفاظت از شهروندان و دولت های خود در برابر تهدیدات داخلی وخارجی است.

رئیس جمهورمعتقد است فروپاشاندن کشورها یکی از وظایف اصلی جامعه امنیتی واطلاعاتی ناتو در فضای پس از اتحاد شوروی است….

رئیس جمهوربلاروس همچنین به تخریب ساختارهای بین المللی – از سازمان امنیت و همکاری اروپا و سازمان منع سلاح های شیمیایی گرفته تا سازمان بین المللی….اشاره نمود. که به ابزاری در خدمت و تحقق منافع بازیگران جهان تبدیل شده اند…..وی گفت علاوه بر این، ما هزینه های زیادی به انواع کنفرانس ها خرج می کنیم و متوجه می شویم آنها چیزی به ما نمی دهند: “ما به نقطه پوچ رسیده ایم.” صندوق صلح اروپایی بودجه برای جنگ در اوکراین اختصاص می دهد…

رئیس دولت گفت: ما شاهد فعالیت سرویس‌های اطلاعاتی خارجی در قلمرو کشورخود هستیم. عملیات  آنها روز به روز تهاجمی‌تر می ‌شود. آنها نه تنها عملیات جاسوسی، بلکه عوامل تروریستی را نیز سازماندهی کرده اند…. آنها تلاش می‌کنند تا با ایجاد سلول های افراطی، با جذب مزدوران تشکیل هنگ هایی از فراریان به روش تهاجم ادامه دهند… الکساندر لوکاشنکو گفت: “امروز روزنامه نگاران و ایدئولوگ های ما در خط مقدم هستند. اهمیت آنها با جلوگیری از این جنگ اطلاعاتی که به راه انداخته اند بسیاراست…  این جنگ اطلاعاتی تبدیل به یک جنگ داغ می شود “…..حملات سایبری به زیرساخت‌های حیاتی سازمان‌های دولتی ….انتشار منابع تحریف شده با تاثیرمخرب رسانه ایی اهداف فروپاشی است …

آنها می خواهند درابتدا به روابط خوب همسایگی چند صد ساله کشورهای ما نفوذ کنند و سپس آنرا علیه یکدیگر قرار دهند…. “نکته اصلی سناریوها را به ما تحمیل کنند… ما  مقاومت می کنیم “برخی ازدولت ها سیاست‌هایی متفاوتی دارند شتاب زده نباید حرکت کرد.”

ما دولت های خود را که به حفظ یک جهان چند قطبی کمک می کند ازدست داده ایم . ما امروز به اندازه قبل قوی نیستیم. بنابراین مقاومت برای ما بسیار دشوار است. این دعواها در مناطق اقیانوس آرام، هند و اقیانوس اطلس است…. ما باید از آن عبور کنیم. ما نمی خواهیم بجنگیم. ما جنگیدیم، جنگیدن کافی است…

غرب در حال حاضر با اوکراین درگیر است – آنها تمام مرزها را بسته اند. آنها یک سیاست بی خردانه را دنبال می کنند. من به زلنسکی هشدار دادم: آشفتگی در خاورمیانه، و یا دلایل دیگر دروضعیت داخلی آمریکا … چه اتفاقی برای او (زلنسکی) خواهد افتاد….

رئیس جمهور الکساندر لوکاشنکو چند ماه پیش در دیدار با خبرنگاران خارجی و بلاروسی درباره اوضاع سیاسی داخلی اوکراین صحبت کرد…. در ماه فوریه، رئیس جمهور گفت که صلح باید در درجه اول قرار گیرد و با ارتش اوکراین مذاکره شود……وی با تاکید بر اینکه زمان آن فرا رسیده است  گفت:

“هیچکس به این وضعیت ناپسند جنگ نیاز ندارد… رئیس دولت همچنین درگیری بین ولادیمیر زلنسکی و ارتش را یادآور شد… اکنون آنها به سر زلنسکی اشاره می کنند…وضعیت جدیدی پیش خواهد آمد . مانند افغانستان: مردم به شاسی هواپیما می چسبند ودر فرودگاه به دست و پا می افتند….

الکساندر لوکاشنکو از کشورها ی درحال مناقشه (ارمنستان – آذربایجان) خواسته بود همه چیز را به صورت مسالمت آمیز حل کنند و تدابیر قابل قبول خاص دوجانبه در نظر گرفته شود. با این حال، توافقات اولیه اجرا نشد. حالا هم شرایط برای ارمنستان و هم برای آذربایجان آسان نیست….

وضعیت دشواری از لحاظ تاریخی در مرز تاجیکستان و قرقیزستان ایجاد شده است….. با این حال، رهبران این کشورها موفق به یافتن راه حل قابل قبول دوجانبه شدند. آنها یک قرارداد مرزی امضاء خواهند کرد.

رئیس جمهور وظیفه اصلی را حفظ ساختار اقتصادی می داند. رهبر بلاروس خاطرنشان کرد: “اگر دلایل اقتصادی داخلی وجود نداشته باشد، کسی به سراغ ما نخواهد آمد. دلیل اقتصادی برای نیازمردم است”

الکساندر لوکاشنکو گفت که بلاروس به هر طریق ممکن از متحد خود روسیه حمایت می کند.

” شما – 50 کشور – امروز از اوکراین حمایت می کنید.” این جنگ مدتهاست از درگیری روسیه با اوکراین به جنگ “غرب متمدن” با روسیه تبدیل شده است. می دانید، آنها آن را انکار نمی کنند… اما شما از ما چه انتظاری دارید؟ ما از متحد خود به هر طریق ممکن حمایت خواهیم کرد…..

«قمچی بیک تاشی‌اف» رئیس کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان  گفت: کشورهای همسود باید به عنوان یک جبهه متحد در همه مسائل عمل کنند.

وی خاطرنشان کرد: شرایط در جهان به سرعت به جهان چند قطبی در حال تغییر است و باید به موقع به آن پاسخ داد. ما باید از اختلاف بین کشورهایمان جلوگیری کنیم

«مومن یتیم‌اف» رئیس کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان معتقد است در شرایط مدرن، باید از فعالیت‌های خرابکارانه و تروریستی به عنوان اقدامات خودمختار دست برداشت. 

وی خاطرنشان کرد که در این نشست باید کیفیت و عمق واکنش عملیاتی را مقایسه کنیم و تفکر مشترک و اقدامات مشترک را به نفع دولت‌ها و مردمان خود توسعه دهیم. 

تفسیرهای دیگری ازسازمان های امنیتی و اطلاعاتی این کشورها شنیده شده است:

غربی ها نیاز شدیدی به جاسوسان وسیاستمداران موسوم به غربگرا در آسیای مرکزی دارند تا از طریق آن ها بتوانند اهداف و خواسته های خود را در این منطقه به پیش ببرند. تا حدودی این دسته شناسایی شده اند ، اما باید گفت، این تعداد نمی توانند خواسته های غرب را در آسیای مرکزی عملی کنند.

برخی از اعضای این جامعه از جمله گرجستان و اوکراین به دلیل اتخاذ سیاست های غربگرایانه، از روسیه فاصله گرفتند….. بیش از 70% از بودجه جامعه مستقل مشترک المنافع  توسط روسیه تامین می شود…..

سرگئی ناریشکین، مدیر سرویس اطلاعات خارجی روسیه.

ناریشکین دردیداربا رئیس جمهور بلاروس و دیگر شرکت کنندگان در نوزدهمین اجلاس سران سازمانهای امنیتی و سرویس های اطلاعاتی کشورهای مستقل مشترک المنافع گفت: “غرب علیرغم شکست های محسوس خط مشی ویرانگر خود در فضای پسا اتحاد شوروی با عادت گذشته و به شیوه های ناپسند دخالت درامورداخلی کشورهای استقلال یافته را به منظور ایجاد تفرقه در بین آن ها ادامه می دهد….

به گفته ناریشکین، غرب در تلاش است تا کشورهای مستقل مشترک المنافع را از “اراده سیاسی و پتانسیل اقتصادی محروم کند تا از شکل گیری یک مرکز قدرت در اوراسیا که بتواند هژمونی جایگزین درحال تضعیف غرب را به چالش بکشد جلوگیری کنند.

ایوان ترتل، رئیس کمیته امنیت دولتی بلاروس .

ایوان ترتل  در گفتگو با خبرنگاران گفت: براساس اطلاعات به دست آمده، اهداف اصلی [غرب] تغییر نظام قانون اساسی، مقابله با جهت گیری ژئوپلیتیک دولت ما است.

کشورهای غربی درتلاش برای ایجاد شکاف در روابط مینسک و مسکو هستند …وظایف دیگری را نیزدنبال می کنند : «از بین بردن یکپارچگی و روابط برادرانه، در درجه اول با روسیه و سایر جمهوری‌های برادر که از اتحاد جماهیر شوروی جدا شده‌اند…« ایوان ترتل» همچنین توجه  خبرنگاران را به این واقعیت جلب کرد که تلاش غرب نفوذ بر ذهن نخبگان بلاروس است …

 ایوان ترتل گفت ما درحال جمع آور اطلاعات هستیم. این شکاف و بهم پاشی اتفاق نخواهد افتاد…. وی آفزود «بادکا» (پدرخوانده ما لوکاشنکو) تلاش می کند با لهستان همسایه خود صلح ایجاد کند؟… وی خاطرنشان کرد که اداره او (سازمان امنیت دولتی “کا- گ-ب ) اسامی افسران اطلاعاتی لهستان را شناسایی کرده است ….

نا گفته نماند جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع پس از فرو پاشی اتحاد شوروی شکل گرفت.

بیانیه تاسیس این اتحادیه در21دسامبر1991در آلماتی قزاقستان توسط رهبران وقت روسیه ، جمهوری آذربایجان ، ارمنستان ، بلاروس ، قزاقستان ، قرقیزستان ، مولداوی، تاجیکستان ، ترکمنستان ، ازبکستان و اوکراین امضاء شد.

گرجستان در سال 1993 به عضویت کشورهای مستقل مشترک‌المنافع  درآمد و در 18 آگوست 2009 آن را ترک کرد. در 22 ژانویه 1993، منشور کشورهای مشترک المنافع به تصویب رسید. ترکمنستان و اوکراین آن را امضاء نکردند. اوکراین پس از کودتای 2014راستگرایان باندرا (فاشیست های اوکراینی) تلاش سال های اخیر برای  وارد شدن به حیاط خلوت فدراسیون روسیه از طریق نزدیکی به پیمان نظامی” ناتو” نتیحه عملیات ویژه روسیه شد.

در یک جمعبندی کلی از19-مین نشست سران امنیتی و سرویس های اطلاعاتی درمینسک می توان گفت:

 اظهارات رهبران سیاسی و امنیتی  کشورهای عضو این جامعه با توجه به سیاست های متفاوت به منظور مشارکت هرچه بیشتر درامور منطقه و جهان با هم پیوندی بیشتر امنیتی و اطلاعاتی دراین کشورها  که دارای گذشته تاریخی فرهنگی و مبارزه مشترک ضد فاشیستی و نژاد پرستی هستند و در شرایط فجایع سیاسی و حمایت آمپریالیسم آمریکا ازجنایت های جنگی صفوف خود را فشرده تر ساخته اند.

برگرفته ازخبرگزاری جمهوری بلاروس

م . چابکی : 28آذر1402 برابر با2023.12.19

Facebook
Telegram
Twitter
Email