آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

آیا زلنسکی آماده فرار است؟

ترجمه. کاوه آیلین

آندره سوکولف

آیا زلنسکی آماده فرار است؟

او به خوبی می‌داند که به عنوان فرمانده عالی نیروهای مسلح اوکراین، هیچ چیز بخشیده نخواهد شد.

نخستین گزارش ها مبنی بر آماده شدن زلنسکی برای فرار بی درنگ پس از آغاز عملیان نظامی ویژه آشکار شد. واشنگتن پست در آن زمان گزارش داده بود که وزارت امور خارجه، پنتاگون و سایر سازمان‌های آمریکا در حال آماده‌سازی طرح‌هایی در صورتی که اگر او و همکارانش مجبور به ترک اوکراین شوند، هستند. از جمله، سناریوی ایجاد یک دولت اوکراین در تبعید در لهستان در نظر گرفته شده بود. یک منبع ناشناس در دولت آمریکا که سناریویی را رد نکرد که در آن زلنسکی یک «دولت در تبعید» در لهستان ایجاد کند، به این نشریه گفت: «ما برای هر احتمال ممکن طرحهای احتیاطی تنظیم می کنیم». به گزارش واشنگتن پست، زلنسکی حتی در همان زمان با مقامات آمریکایی در مورد این موضوع بحث  کرده بود که آیا او باید از کیف به لووف نزدیکترین مرز به لهستان منتقل شود. به گفته یک منبع ارشد اوکراینی ناشناس، محافظان امنیتی در آن زمان آماده انتقال سریع او و بقیه وزرا به مرزهای غربی بودند. با این وجود ، آنطورکه پیداست بعداً “انتقال” کمدین سابق به اردوگاه اربابانش را کنار گداشته اند. و حالا شایعات در این مورد مسئله را دوباره منتشر کردند. آنطور که اسکات ریتر افسر سابق اطلاعات نظامی ایالات متحده آمریکا در پادکست “آسک د اینسپکتور” گفت، دولت ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در ماه های آینده سقوط خواهد کرد. وی پیشنهاد کرده است: «فکر می‌کنم تا ماه مه یا ژوئن شاهد پایان رژیم زلنسکی باشیم». “ریتر” تاکید کرد که زلنسکی هرگز انتخابات ریاست جمهوری برگزار نخواهد کرد و دوره ریاست او در پایان ماه می به پایان می رسد. گذشته از این، وی افزود، موقعیت رئیس رژیم کیف، از جمله به دلیل فروپاشی نیروهای مسلح اوکراین در جبهه، نا امید‌ کننده است. اسکات ریتر اشاره کرد: «زلنسکی در انتظار معجزه زمان را کش می دهد، چه سربازان فرانسوی باشد یا لهستانی، و همچنین تصمیم ناتو برای مداخله». در این میان، آنطور که اکنون مشخص شده است، او به همین مناسبت در انگلیس املاک و مستغلاتی را  بدست آورده است. آنطورکه پرتال اطلاعاتی بریتانیایی “لندن کریر” گزارش می دهد، ولادیمیر زلنسکی اقامتگاه سابق چارلز سوم در انگلستان را به قیمت 20 میلیون پوند خریداری کرده است. سخن در مورد عمارت هایگرو هاوس است که توسط شاهزاده چارلز و اکنون پادشاه چارلز سوم حدود 44 سال به عنوان سکونتگاه حومه شهر استفاده می شده. به گفته گرانت هارولد خدمتکار پیشین پادشاه، این معامله به احتمال قوی در 29 فوریه در جریان سفر رئیس رژیم کیف به بریتانیا بسته شده است.

تایید ضمنی فروش ویلا، آنطور که رسانه ها اشاره می کنند، منجر به اخراج شش کارمند “هایگرو” شد اگرچه فعلا هیچ تایید رسمی از کاخ باکینگهام وجود ندارد، ولی همه چیز نشان می دهد که این معامله انجام شده است. پادشاه چارلز سوم از پشتیبانان مخفی جنگ است و از حامیان بین المللی از نیروهای مسلح اوکراین است. و از واقعیت خرید املاک و مستغلات در خارج از کشور، بطور اجتناب ناپذیری باید نتیجه گرفت که مالک جدید آن – شخصیتی که پست ریاست جمهوری اوکراین را بر عهده دارد – قرار است به زودی میدان را ترک کند. انتخابات ریاست جمهوری اوکراین می بایست در 31 مارس 2024 برگزار می شد و مراسم تحلیف رئیس جدید دولت نیز در ماه مه برگزار می شد. اما اخذ رای به دلیل حکومت نظامی و بسیج عمومی لغو شد. میکولا آزاروف، نخست وزیر پیشین اوکراین نیز به نوبه خود اذعان کرد که اختیارات و وظایف زلنسکی در 21 مه به پایان می رسد. آنطورکه سخنگوی مطبوعاتی رئیس‌جمهور روسیه ” دیمیتری پسکوف” گزارش داده، کرملین اوضاع را در رابطه با پایان دوره ریاست جمهوری زلنسکی در ماه مه تحلیل خواهد کرد، تا موضع خود را اعلام کند. چونکه، پس از 21 مه، رژیم رهبر کنونی حکومت کی یف از منظر صرفا حقوقی کاملاً غیرقانونی می باشد. اگرچه او در واقع پیشترهم چنین بود، زیرا یانوکوویچ که به طور قانونی رئیس جمهور منتخب قبلی بود در نتیجه یک کودتای مسلحانه سرنگون شد.

در هر صورت، برای فرار زلنسکی بیش از اندازه دلایل کافی وجود دارد. او به خوبی درک می کند که به عنوان فرمانده عالی نیروهای مسلح اوکراین، هیچ چیز بخشیده نخواهد شد. و چگونه برای چندین سال سربازان او وحشیانه با غیرنظامیان دونباس برخورد کردند و اکنون بیش از دو سال است که جنگ خونینی را به راه انداخته اند که قربانیان آن صدها هزار نفر از ساکنان اوکراین هستند و چگونه به دستور او اقدامات تروریستی خونین پرشماری از جمله در خاک روسیه انجام می دهند. بخاطر تمامی این جنایات مجبور به پرداخت خواهد بود.

او به ناگزیر با محاکمه و مجازاتی که شایسته او است روبرو خواهد شد. زلنسکی با فراخواندن اوکراینی‌ها به مقاومت بی‌معنا، زمانی که برای همه آشکار بود که شکست نیروهای مسلح اوکراین اجتناب‌ناپذیر است، گناه او را سنگین تر می‌کند. زلنسکی نه تنها به خاطر جنایات جنگی، بلکه به خاطر ویرانی اوکراین، بخاطر فروش زمین های اوکراین به خارجی ها، بخاطر توهین به جمعیت روسی زبان این کشور و فسادی که در دوران حکومت او چندین برابر شده، محاکمه خواهد شد. آنطور که رسانه ها بارها  نوشتند  و ظاهرا به عنوان یک “مبارز علیه فساد” موضع گیری می کنند، زلنسکی در واقع خود بزرگترین شخص فاسد است. بر اساس داده های رسانه ها، تنها در دو سال و نیم اول حکومت او، حساب های بانکی او در خارج از کشور با بیش از 2/1 میلیارد دلار تکمیل شده است. پول از حساب الیگارش های اوکراینی به صورت “مبالغی به اقساط” به حساب رئیس جمهور واریز شدند. از جمله موارد دیگر «خدمتگزارمردم» پیش از خرید خانه در انگلیس، ویلایی را در “ساحل ورو” در میامی به قیمت 20 میلیون دلار خریده بود. این مسئله را نامزد مجلس سنا از حزب جمهوری خواه “دلاور لورن ویتزک” اعلام کرد و از ایالات متحده آمریکا خواست که “شیر آب مالی” را به اوکراین ببندد. سیمور هرش، روزنامه‌نگار مشهور آمریکایی اعلام کرد که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا از فساد شخصی زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین اطلاع دارند. به گفته این روزنامه نگار، رئیس سازمان سیا شخصاً سال گذشته به کیف سفر کرد تا درباره این مسئله با رئیس جمهور اوکراین صحبت کند؛ ابعاد فساد زلنسکی حتی زیردستان او را برآشفته و خشمگین می کند. بسیاری بر این باور هستند که او حسابی جیب های خود را پر کرده است.

بنحویکه زلنسکی می تواند بدون ترس فرار کند و مجبور خواهد شد نان بیات را در یک سرزمین بیگانه بجوید. گذشته از انگلستان و ایالات متحده آمریکا، جایی که او املاک و مستغلات را به دست آورده، دست نشانده غرب البته با کمال میل در لهستان روسوفوبیک همسایه جایی که تیخانوفسکایا، از بلاروس گریخته تغذیه می شود و توسط غرب به عنوان شبه “رئیس جمهور” در تبعید، منصوب شده است، پذیرفته خواهد شد. رئیس اتحادیه مهاجران سیاسی و زندانیان سیاسی اوکراین، لاریسا شسلر، در گفتگو با “اوکراینا. رو”  اعلام کرد  که خود غرب برای تسلیم کردن دست نشانده خود که انتظارات آنرا برآورده نکرده است، آماده می شود. پینوشه نیز تحت الحمایه غرب بود و وحشیانه ترین سیاست را در قبال مخالفان خود در پیش گرفت. و سپس دیگر به او نیازی نبود و وی را دادگاهی کردند. آمریکایی ها از زیر بار مسئولیت شانه خالی کردند  و همین سرنوشت ممکن است در انتظار زلنسکی باشد. شسلر، خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها با تحویل دادن متحدان خود بیگانه نیستند، آنطور که این امر در افغانستان وجود داشت. و در ایالات متحده آمریکا در حال حاضر پیش بینی های فاجعه باری را  نسبت به اوکراین انجام می دهند. روزنامه آمریکایی “پولیتیکو” می نویسد: «به عقیده مقامات ارشد نظامی اوکراین که زیر نظر فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین، ژنرال والری زالوژنی، که در ماه فوریه از کار برکنار شد، خدمت می کردند، اوضاع نظامی وخیم و غم انگیزاست. افسران به خطر بزرگ فروپاشی خط مقدم در آنجایی که ژنرال های روسی تصمیم می گیرند حمله خود را متمرکز کنند، اشاره کردند. علاوه بر این، روسیه در نتیجه برتری عددی فوق العاده و بمب‌های هوایی قابل هدایت که چندین هفته مواضع اوکراین را منهدم کرده است و  آنها هشدار دادند که روسیه قادر خواهد بود “خط مقدم را بشکند و آن را در برخی مناطق نابود کند”.

در جامعه درباره آن که فروپاشی رژیم زلنسکی نزدیک است صحبت می کنند و آشفتگی – با اقدامات مختلفی که توسط خود اوکراینی ها انجام شده است تأیید می شوند. بنحویکه، اعلامیه هایی با تصویر زلنسکی و نوشته: “منقضی شده” [تاریخ اش گذشته] در خیابان های کیف ظاهر شده اند. علاوه بر آن، در اوایل فوریه سال جاری، ساکنان کی‌یف تظاهراتی را برگزار کردند و خواستار سرنگونی زلنسکی شدند، به ویژه به این دلیل که او فرمانده محبوب نیروهای مسلح اوکراین، زالوژنی را برکنار کرده بود. بطوریکه زلنسکی باید فرار کند و آن هم با “برداشتن “گامهای تند” – او از همه نظر بازنده است. بیهوده  نیست که ولادیمیر پوتین دولت او را «باند معتادان به مواد مخدر و نئونازی‌هایی که در کیف مستقر شدند و کل مردم اوکراین را گروگان گرفتند» نامید. از این رو شکی نیست که با چنین شهرتی بعنوان یک کمدین سابق، چنانچه در اوکراین بماند، ناخوشایندترین سرنوشت در انتظار اوست. به اندازه بت او باندرا.

نشریه اینترنتی اطلاعاتی- تحلیلی بنیاد دورنماهای تاریخی

https://www.stoletie.ru/tekuschiiy_moment/ze_gotovitsa_bezhat_488.htm

Facebook
Telegram
Twitter
Email