آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

مجمع عمومی سازمان ملل به قطعنامه عضویت کامل فلسطین رای داد

مجمع عمومی سازمان ملل در قطعنامه‌ای ح فلسطین را واجد صلاحیت برای عضویت در ملل متحد دانست و از شورای امنیت خواست، درخواست عضویت فلسطین را بار دیگر «با نگاه مثبت» بررسی کند. تنها ۹ کشور به این قطعنامه رأی منفی دادند: ایالات متحده، اسرائیل، آرژانتین، چک، مجارستان، میکرونزی، نائورو، پالائو و پاپوآ گینه نو. ۲۵ کشور هم رأی ندادند. این رأی نشان‌دهنده‌ی حمایت گسترده‌ی جامعه بین‌المللی از عضویت فلسطین در جریان حمله مرگبار اسرائیل به نوار غزه است که تا کنون حدود ۳۵ هزار کشته و بیش از ۷۸ هزار مجروح فلسطینی برجای گذاشته است. ایالات متحده آمریکا ۱۹ آوریل در شورای امنیت قطعنامه‌ای را وتو کرد که راه عضویت فلسطین در سازمان ملل را همراه می‌کرد.

قطعنامه جدید مجمع عمومی می‌گوید دولت فلسطین برای عضویت در سازمان ملل صلاحیت لازم را دارد. همچنین این قطعنامه به فلسطینی‌ها امکان صحبت کردن درباره‌ی و یا طرح هر موضوعی ورای فلسطین و خاورمیانه را داد و آنها را مجاز به خدمت در کمیته‌های اصلی مجمع عمومی کرد. فلسطین همچنین بدون داشتن حق رأی، مجاز به شرکت در کنفرانس‌های سازمان ملل و کنفرانس‌های بین‌المللی دیگر سازمان‌یافته از سوی این سازمان شد.

درخواست عضویت کامل در سازمان ملل، ابتدا باید از سوی شورای امنیت ۱۵ عضوی و سپس مجمع عمومی تایید شود.

هیات فلسطینی سازمان ملل در نیویورک که از سوی تشکیلات خودگردان فلسطین معرفی می‌شود، روز پنج‌شنبه در نامه‌ای به کشورهای عضو اعلام کرد پذیرش پیش‌نویس قطعنامه به حفظ راه‌حل دو کشوری کمک می‌کند..

این قطعنامه که با اکثریت قاطع در روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه تصویب شد به دولت ناظر فلسطینی، حق مشارکت گسترده‌ای را در جلسات مجمع عمومی اعطا می‌کند، اما در عین حال به این نهاد، حق رای نمی‌دهد. مجمع عمومی با ۱۹۳ کشور عضو همچنین در این قطعنامه از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست تا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را بررسی کند.
از میان ۱۹۳ کشور در مجمع عمومی، ۱۴۳ کشور به این قطعنامه رای مثبت و ۹ کشور از جمله ایالات متحده آمریکا نیز رای منفی دادند. همچنین ۲۵ کشور از جمله آلمان به این قطعنامه رای ممتنع دادند

پیش از برگزاری این نشست ویژه در مجمع عمومی، جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که سه کشور اسپانیا، ایرلند و اسلوونی روز اول خرداد ماه وجود کشور فلسطینی را “به رسمیت خواهند شناخت.”

این سه کشور پیش از این از آمادگی خود برای به رسمیت شناختن کشور فلسطینی خبر داده بودند. 

Facebook
Telegram
Twitter
Email