آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

با توجه به نتایج  مذاکرات ولادیمیر پوتین در پکن، بیانیه مشترکی به تصویب رسید/ ترجمه. کاوه آیلین

در پی مذاکرات ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ، بیانیه مشترکی در مورد تعمیق روابط همکاری های همه جانبه و تعامل استراتژیک به تصویب رسید.

بحران اوکرایین

در سند گفته می شود: “طرفین بر آن هستند  که برای حل و فصل پایدار بحران اوکراین، باید علل اصلی آن را از میان بردارند و به اصل امنیت مشترک آن، در نظر گرفتن منافع قانونی و نگرانی‌های همه کشورها در زمینه امنیت پایبند باشند “. مسکو موضع بی طرفانه پکن در مورد مسئله اوکراین را مثبت ارزیابی می کند و از آمادگی این کشور برای ایفای نقش سازنده در حل و فصل سیاسی و دیپلماتیک استقبال می کند. طرفین برضرورت توقف هرگونه گامی که به طولانی شدن عملیات نظامی  کمک می کند اشاره کردند و خواستار پیشگیری از انتقال درگیری به مرحله غیرقابل کنترل شدند.

حفاظت از اموال و دارایی‌ها

آنطور که در بیانیه مشترک ذکر می شود، روسیه و چین به ضرورت رعایت دقیق تعهدات بین المللی مربوط به مصونیت دولت ها و اموال آنها،، از جمله ذخایر مستقل، متقاعد شده اند. در این سند آمده است: «طرفین‌ ابتکارعمل ها در مورد مصادره دارایی‌ها و دارایی‌های دولت‌های خارجی را محکوم  و بر حق این کشورها برای اتخاذ اقدامات تلافی جویانه مطابق با موازین حقوقی بین‌المللی تأکید می‌کنند». تاکید می شود که مسکو و پکن از حقوق و منافع قانونی خود دفاع خواهند کرد و در برابر تلاش‌ها برای محدود کردن سیاست خارجی و ظرفیت اقتصادی خود مقاومت خواهند کرد.

همکاری های نظامی

طرفین تایید کردند که توسعه مداوم همکاری ها در زمینه دفاعی مبتنی بر اعتماد استراتژیک متقابل، به طور موثر امنیت را در منطقه و جهان تقویت می کند. در این بیانیه اشاره شده است که” مسکو و پکن اعتماد و تعامل را در زمینه نظامی بیشتر خواهند کرد، دامنه مانورهای مشترک و آموزش نظامی را گسترش خواهند داد،  گشت‌زنی‌های مشترک دریایی و هوایی به طور منظم انجام خواهند داد، <…> ، پتانسیل و سطح واکنش مشترک به چالش‌ها و تهدید‌ها را بطور مداوم افزایش خواهند داد.

مبارزه با تروریسم

در این سند قید شده است که هر دو کشور برای همکاری در زمینه امنیت و مبارزه با تروریسم اهمیت زیادی قائل هستند و قصد دارند در برابر «سه نیروی شرارت» عدم تحمل نشان دهند و همکاری در مبارزه با جنایات سازمان یافته فراملی، فساد و قاچاق مواد مخدررا تقویت کنند. روسیه و چین توافق کردند تا از طریق توسعه اطلاعات مالی برای جلوگیری از پولشویی و تامین مالی تروریسم همکاری های متقابل را توسعه دهند.

همکاری در زمینه انرژی

این کشورها برای تضمین امنیت اقتصادی و انرژی، برای ثبات و پایداری بازار جهانی انرژی و حفظ زنجیره لجستیک، همکاری را توسعه خواهند داد. نیاز به توسعه همکاری در زمینه نفت، گاز طبیعی، “ال‌ان‌ج” ، زغال سنگ و برق، تامین و تضمین عملکرد پایدار زیرساخت ها و ایجاد شرایط برای حمل و نقل بدون مانع منابع انرژی اشاره شده است.

موسسه فرهنگ راهبردی

https://www.fondsk.ru/news/2024/05/16/po-itogam-peregovorov-vladimira-putina-v-pekine-prinyato-sovmestnoe-zayavlenie.html
Facebook
Telegram
Twitter
Email